جزییاتی از پشت صحنه اعتراض‌ها در لبنان


جزییاتی از پشت صحنه اعتراض‌ها در لبنان

با ادامه تظاهرات لبنانی‌ها علیه دولت خود برخی رسانه ها از دست‌های پنهان و آشکار و افشای واقعیت‌های پشت پرده سخن گفتند و از دخالت و تلاش برخی کشورهای عربی منطقه برای تقابل مردم با رئیس جمهوری و دولت لبنان نوشتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در همین راستا، پایگاه خبری العهد لبنان روز شنبه در گزارشی از واژگانی چون فتنه انگیزی، کودتا ، دخالت و سرمایه گذاری سفارتخانه برخی کشورها در بیروت استفاده کرد و نوشت : برخی گروه ها به رهبری "سمیر جعجع" در این فتنه مردم را تحریک می‌ کنند و از سوی دولت‌های منطقه تامین مالی می شوند.

این رسانه افزود: فتنه انگیزی که "نیروهای لبنانی" به رهبری "سمیر جعجع" بصورت نوعی "کودتا" علیه رئیس جمهوری و دولت در لبنان راه انداختند، از سوی منابع مختلف تامین مالی می شود که مهم ترین آن سفارت عربستان و امارات متحده عربی در بیروت هستند.

اطلاعات ویژه ای که العهد در این خصوص بدست آورده ، حاکی از این است که نماینده ویژه سفارت امارت در بیروت در اتاق فرماندهی "حرکت" کودتایی که حزب "نیروهای لبنانی " به راه انداخته اند حضور دارد و در واقع هماهنگ کننده عملیات در بیروت است و علاوه بر این دو نماینده دیگر با عناصر دیگری که در خیابان ها و در بین تظاهرکنندگان مستقر هستند، هماهنگی بعمل می آورند.

این رسانه افزود : در خصوص هزینه های لجستیکی و رسانه ای نیز سفارت امارات تمام هزینه ها شامل حمل و نقل، رسانه ها و برپایی چادرها و توزیع آب و غذا را به عهده دارد و برای هر نفر که هر روز در خیابان ها و مسدود کردن راه ها مشارکت داشته باشد، صد دلار پرداخت می کند و به هر دختر و یا پسر جوانی که شب را در راه ها و چاردها و یا بیرون از آن به صبح برساند، ۱۵۰ دلار می پردازد.

اقداماتی نظیر توزیع غذای گرم در ساعت های مشخص و در بسته بندی منظم که روی آن شعارهای مشخصی نوشته شده است یا مسدود کردن راه های ارتباطی و جلوگیری از خدمات رسانی و نیازهای ضروری به مردم از جمله نیازهای پزشکی و دارویی و سوخت رسانی، موجب شک و تردید برخی از تظاهرکنندگان و در نتیجه خروج آنان از تظاهرات شد.

تظاهرکنندگانی که از خیابان ها و از جمع تظاهرات خارج شده اند در مورد "موج سواری" بر حرکت مردمی از سوی سرمایه داران شناخته شده و سوق دادن تظاهرات به سمت حمایت از چهره های سیاسی مشخص از سمیر جعجع گرفته تا "سامی جمیل" و دیگران ابراز نگرانی کردند و به گفته آنان توزیع پول بین تظاهرکنندگان و به راه انداختن گروه های موسیقی به منظور تشویق و تحریک مردم برای ماندن در خیابان ها بسیار سوال برانگیز است.

العهد افزود: در این میان امارات در تامین این هزینه ها و هزینه های پخش مستقیم و پرداخت حقوق خبرنگاران برخی شبکه های تلویزیونی و ترویج تکاپوی مردمی به عنوان "انقلاب " نقش مهمی دارد و به "میشل مر" رئیس شورای اداری شبکه "ام. تی. وی" قول داد در مقابل پخش و ترویج تکاپوی مردمی به عنوان "انقلاب" از این شبکه و شخص او حمایت مالی خواهد کرد و سفارت عربستان نیز اعلام کرد پرونده قضایی او را حل و فصل خواهد کرد.

همچنین شبکه ال. بی. سی در همین راستا از سوی سفارت عربستان تحت فشار قرار گرفت و سفارت امارات نیز به آن پیشنهادات مالی داد.

بیروت پایتخت لبنان و بسیاری از شهرهای این کشور از شامگاه پنجشنبه هفته پیش صحنه تظاهراتی است که در اعتراض به اوضاع اقتصادی و مشکلات معیشتی و اعمال مالیات ها آغاز شد. این تظاهرات امروز وارد دهمین روز خود شده اما شدت و گستردگی آن رو به کاهش گذاشته است.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی عصر روز گذشته (جمعه) ضمن اعلام مخالفت با استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام، از حامیان خود خواست خیابان ها و میادین تظاهرات را ترک کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه