اردوغان بار دیگر اروپا را تهدید کرد


«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه امروز (شنبه) هشدار داد که اگر از طرح های این کشور برای ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه حمایت نشود آنکارا گزینه دیگری جز باز کردن مرزهای خود بر روی آوارگان سوری برای ورود آنان به اروپا نخواهد داشت.

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان اعلام کرد که در صورت عقب نشینی نکردن یگان های مسلح کرد از مناطق شمالی سوریه در ظرف ۱۵۰ ساعت آینده، ترکیه پاکسازی این مناطق را آغاز خواهد کرد.

رئیس جمهوری ترکیه افزود: چنانچه یگان های مدافع خلق (ی. پ. گ) و حزب کارگران کردستان(پ. ک. ک) حملات خود را علیه ما چه از داخل و چه از خارج محدوده ۳۰ کیلومتری مرز ادامه دهند، ما نیز اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

اردوغان با ابزار تاسف از مذاکره رئیسان جمهوری کشورهای بزرگ با رهبران گروه های تروریستی بر عدم گفت و گوی آنکارا با گروه های تروریستی و رد هرگونه پیشنهاد میانجیگری تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد که ترکیه در صورت لزوم منطقه ای امن با زیرساخت های مناسب و منازل مسکونی میان «تل ابیض» و «راس العین» در شمال سوریه ایجاد خواهد کرد تا آوارگان سوری در آنجا مستقر شوند.

اردوغان بیان کرد که آنچه آنکارا توقع دارد این است که جامعه جهانی به اراده ترکیه برای تامین امنیت مرزهای خود احترام بگذارد و از پروژه های این کشور برای ایجاد شرایط لازم برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان حمایت کند.

روسیه و ترکیه درجریان مذاکرات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای وی، در سوچی روسیه در تاریخ ۳۰ مهر به توافق ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه دست یافتند که مهمترین بخش آن تفاهم بر سر خروج تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد از عمق ٣٠ کیلومتری مرز ترکیه از جمله منبج و مناطق حومه آن است.

ترکیه در ۲۵ مهرماه برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه والحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد.

حملات یک هفته ای ترکیه، پس از توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا به طور موقت متوقف شد و آنکارا به شبه نظامیان کُرد سوریه ۵ روز مهلت داد که تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

به دنبال این آتش بس ۵ روزه در شمال سوریه و امضای تفاهمنامه میان روسیه و ترکیه در سوچی برای توقف عملیات نظامی ترکیه، نیروهای دموکراتیک سوریه شروع به عقب نشینی از محدوده اعلام شده کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش