حرکت در مسیر تراز اسلامی به همت مساجد و کانون‌های همنام با رسول خدا(ص)


 حرکت در مسیر تراز اسلامی به همت مساجد و کانون‌های همنام با رسول خدا(ص)

مساجد و کانون‌های مزین به نام مبارک پیامبر(ص) در ایران اسلامی متعدد و منشا اثر بسیار هستند، چنان‌که در تهران چهار مسجد و کانون همنام با ایشان با برنامه‌های شاخص توانسته‌اند کارکردهای مسجد در تمدن نبوی را احیاء کنند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد از جمله پایگاه‌های مذهبی و فرهنگی در محله‌ها و شهرها هستند که می توانند منشا آثار و برکات بسیار شوند این مهم نیازمند آن است که شاخص های مسجد تراز اسلامی ایجاد و رعایت شود چنان که در دوران نبی اکرم(ص) چنین بود.

از این رو، به مناسبت فرا رسیدن ۲۸ صفر، سالروز رحلت جانگذار پیامبر اکرم(ص) فعالیت تعدادی از مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد همنام با رسول خدا(ص) را مرور کرده ایم که در ادامه مرور می شود:

کانون محمدرسول الله(ص) مسجد الرسول(ص) رسالت

کانون محمدرسول الله(ص) از جمله کانون های فرهنگی هنری است که با برگزاری برنامه های گسترده برای کلیه مقاطع سنی کارنامه مثبتی در جذب نوجوانان و جوانان داشته است، به طوری که مناسبتی نیست مگر آنکه برنامه ای در این مسجد و ب همت این کانون برگزار شود، برگزاری نشست های بصیرت آفرین، تشکیل حلقه های صالحین، ترویج سبک زندگی اسلامی و برگزاری یادواره شهدا، آموزش رشته های ورزشی، فنی و تعمیرات تلفن همراه بخشی از برنامه های این کانون فرهنگی هنری است.

این کانون از سال ۹۰ با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهران فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد، اما سالها قبل از دریافت مجوز هم فعالیت های چشمگیر در مسجد الرسول(ص) برای نوجوانان و جوانان داشت.

یکی از بخش های پرطرفدار این کانون، کتابخانه دیجیتال آن است که در فضایی بالغ بر 700 مترمربع در جوار کانون واقع شده است که با بیش از 20 هزار عنوان کتاب به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به اهالی محله است، به طوری که بیش از ۲۴۰۰ نفر عضو کتابخانه این کانون هستند، ضمن اینکه سالن مطالعه آن با ظرفیت ۱۰۰ نفر برای خواهران و برادران همه روز خدماتی در راستای کتابخوانی ارایه می دهد.

 حرکت در مسیر تراز اسلامی به همت مساجد و کانون‌های همنام با رسول خدا(ص)

برگزاری دوره های ورزشی از دیگر بخش های این کانون است، آموزش شطرنج، کاراته و فوتبال دستی از جمله این دوره ها است که در این کانون آموزش داده می شود. تلاش وافر مسئولین این کانون در برگزاری دوره های ورزشی موجب شد که در سال های اخیر یکی از اعضای این کانون توانست در مسابقات کاراته معلولین در کشور امارات، مقام قهرمانی را کسب کند، که این نشان از توانمندی بچه های این کانون در زمینه های مختلف دارد.

کلاس های کمک آموزشی، برپایی اردوهای جهادی با همکاری بسیج، برگزاری حلقه های صالحین و سلسله نشست های سبک زندگی، ارائه مشاوره در موضوعات رفتار با والدین و همسر در رده های سنی نوجوان و جوان و میانسال و کهنسال بخش دیگری از برنامه های کانون «محمد(ص) رسول الله» است، علاوه بر آن، این کانون در رشته های تخصصی ویژه بزرگسالان کلاس های رباتیک را با همکاری مجموعه ره آورد ویژه اعضای کانون های مساجد برگزار و در زمینه های مهارتی و فنی، مکانیک، الکترونیک و معماری عمران نیز دوره های آموزشی را برگزار می کند.

خلاقیت یابی، رباتیک، چرتکه، موشک آبی، سودوکو، کلایدر، توربین بادی، برنامه نویسی، ربات جنگنجو، سازه ماکارانی از دیگر دوره هایی است که در این کانون و با همکاری مجموعه ره آورد به اعضا آموزش داده می شود.

کانون «محمد(ص) رسول الله» در رشته های قرآنی هم مجری برنامه های متنوع است که می توان به قرائت جمعی یک صفحه از قرآن به صورت روزانه، بیان احکام و تفسیر موضوعی قرآن کریم اشاره کرد، آموزش تفسیر مفاهیم نهج البلاغه و آموزش قرآن و مفاهیم آن، روخوانی و تجوید توسط استاد یادگاری نیز از دوره های قرآنی این کانون فرهنگی هنری است.

از دیگر برنامه هایی که در این کانون به منظور تشویق و ترغیب نوجوانان به نماز صورت می گیرد، اهدای کارت تشویق نماز به نوجوانان است، به کسانی که به صورت مرتب در نمازهای جماعت مسجد شرکت دارند، این کارت ها اهدا می شود، تا حضورشان در مساجد دائمی شود. ضمن اینکه مهد قرآن کانون برای نونهالان برنامه های قرآنی برگزار می کند.

علاوه بر برنامه های یادشده کانون محمد(ص) رسول الله در مناسبت های مذهبی و ملی هم برنامه های متنوعی را اجرا می کند که برگزاری ویژه برنامه فجر فاطمی، جشن های اعیاد و مناسبت های مذهبی و ملی از جمله آنها است، همچنین، برپایی ایستگاه های صلواتی، برگزاری نشست های بصیرت آفرین و حجاب و عفاف و پخش مستند و فیلم بخشی دیگر از برنامه های این کانون فرهنگی هنری همنام با پیامبر اکرم(ص) است.

مسجد پیامبراعظم(ص) سعادت آباد

مسجد پیامبر اعظم(ص) در سال 88 با مساحت یک هزار مترمربع در منطقه شمال غرب تهران افتتاح شد و از آن زمان تاکنون با برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و مذهبی به عنوان یکی از مساجد فعال‌ این منطقه شناخته می شود. این مسجد در پنج طبقه دارای امکاناتی مانند شبستان، سالن اجتماعات، بسیج، کانون فرهنگی هنری و صندوق قرض الحسنه است.


کانون فرهنگی هنری


کانون فرهنگی هنری مسجد پیامبر اعظم(ص) از جمله بخش های این مسجد است که رسما از سال ۸۹ با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران فعالیت خود را آغاز کرد، برپایی کارگاه های متعدد فرهنگی و اجتماعی، ارائه مشاوره های تحصیلی و ازدواج، اجرای طرح سه شنبه های مهدوی، پاسخ به شبهات دینی و سوالات احکام و اجرای برنامه های علمی، مذهبی و هنری ویژه نوجوانان از جمله اقدامات شاخص این کانون است.

یکی از رویکردهای کانون های فرهنگی هنری پیامبر اعظم(ص) شناسایی هنرمندان محله است زیرا که این امر می تواند در رونق حضور‌ نوجوانان و جوانان در مساجد موثر باشد، کانون پیامبراعظم(ص) با برگزاری برنامه های هنری و آموزشی مانند دوره های خوشنویسی، طراحی، رایانه کار، کارگاه تخصصی اینترنت و برنامه نویسی و طراحی سایت و نرم افزارهای گرافیکی سعی در جذب نیروهای مستعد نوجوان به مسجد دارد.

 حرکت در مسیر تراز اسلامی به همت مساجد و کانون‌های همنام با رسول خدا(ص)صندوق قرض‌الحسنه مودت

از جمله اقدامات مشترک مسجد پیامبراعظم(ص) و اهالی منطقه سعادت آباد راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه است، زیرا همه اهالی معتقدند حتی با مبالغ ناچیز شاید بتوانند به کمک افراد نیازمند بشتابند.

خیریه محبت

از دیگر کارهای مشترک مسجد و مردم راه‌اندازی خیریه «محبت» است. این خیریه با مشارکت عده‌ای از نمازگزاران مسجد راه‌اندازی شده و هدف از راه‌اندازی آن کمک به فقرا و نیازمندان است. به گونه ای که در اول هر ماه چند گوسفند با کمک مردم خریداری و قربانی و گوشت آن همراه با برنج، روغن، چای و دیگر بسته های ارزاق میان نیازمندان توزیع می شود. علاوه بر آن مسجد در تهیه جهیزیه برای نوعروسان اقدامات قابل توجه انجام می دهد.

پایگاه بسیج

یکی دیگر از بخش‌های مسجد پایگاه بسیج برادران و خواهران است که در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی برنامه های متنوعی برگزار می کند، برپایی حلقه های صالحین، اجرای برنامه های قرآنی، آموزش رایانه، رگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی و عرضه خدمات طب اسلامی و انجام فعالیت های سایبری از جمله اقدامات شاخص پایگاه بسیج این مسجد است.

مشاوره حقوقی رایگان

ارائه مشاوره حقوقی رایگــان برای اهالی محل را از دیگر برنامه های این کانون فعال می توان نام برد. براساس این طرح هر هفته یک وکیل پایه یک دادگستری در مسجد حضور می یابد و جوابگوی مشـــکــلات حقوقی اهالی است.

باشگاه ورزشی

باشگاه ورزشی ویژه برادران و آشپزخانه تهیه غذا، سالن آمفی‌تئاتر و امکانات سمعی و بصری از دیگر بخش های این مسجد است که می توان به آن اشاره کرد.

مسجد محمد رسول الله(ص) زعفرانیه

مسجد محمدرسول الله(ص) در منطقه زعفرانیه تهران در بر خیابان ولیعصر(عج) در زمینی به وسعت یکهزار مترمربع توسط بانی خیر و نیکوکار، خادم الحسین(ع) حاج علی اکبر انصاری ساخته شده و پنج هزار متر زیربنا دارد که شامل دو شبستان اصلی ویژه برادران و خواهران است.

دو طبقه این مسجد به دارالقرآن اختصاص یافته و یک طبقه هم کتابخانه دارد و آشپزخانه بزرگ و مجهزی هم در طبقات زیرین پیش بینی شده است تا در ایام عزاداری ها و دیگر مناسبت ها از نمازگزاران و عزاداران پذیرایی به عمل آید.

 حرکت در مسیر تراز اسلامی به همت مساجد و کانون‌های همنام با رسول خدا(ص)گچ بری ها و معماری این مسجد فوق العاده شگفت انگیز است و آیات قرآن و اسامی شهدای کربلا به گونه ای هنرمندانه مانند گچ بری های مسجد جامعاصفهان که قدمتی یکهزار ساله دارد، طراحی شده است. از دیگر جاذبه های این مسجد مجلل، فرش یکدست و یک پارچه آن است که کل شبستان مسجد یک فرش پانصد متری دستباف آستان قدس رضوی را دارد و این ویژگی در تمام مساجد ایران، منحصر به فرد است. ستون ها و نمای مسجد و گنبد آن مشابه گنبد خضراء مسجد نبوی(ص) ساخته شده است و لوسترها و تزئینات آن نیز یادآور حرم نبوی است و انسان را در حال و هوای مدینه قرار می دهد. ضمناً این بانی خیر با همیاری فرزندانش تاکنون موفق به ساخت ده ها مسجد، حسینیه، درمانگاه و دیگر مراکز عام المنفعه بوده است،

مسجدالرسول(ص) نازی آباد

مسجد الرسول(ص) نازی آباد در دهه ۴۰ ساخته شده و زمانی محور اعزام جوانان به جبهه بود و حالا پاتوق نوجوان‌ها و جوان‌ها؛ مسجدی که هیئت امنا و امام جماعتش معتقدند باید آنقدر خوب باشند که خود بچه‌ها دوستانشان را تشویق کنند که به مسجد بیایند و بمانند.

مسجدالرسول نازی آباد در سال 1333 توسط مرحوم محمدباقر دشتیانه تأسیس شد .مساحت این مسجد 1400 مترمربع است و از همان زمان تاسیس مسجد به دستور آیت الله بروجردی، حجت الاسلام محمدباقر دشتیانه امامت جماعت آن را بر عهده گرفت. وی بیش از ۵۰ سال امام جماعت این مسجد بود و در سال ۹۵ به دیار باقی شتافت، وی با رفتار متواضعانه، اخلاق حسنه و خوشرویی توانست بسیاری از اهالی محله نازی آباد را جذب این مسجد کند.

 حرکت در مسیر تراز اسلامی به همت مساجد و کانون‌های همنام با رسول خدا(ص) مسجدالرسول(ص) جزو معدود مساجدی است که روزهای جمعه باز است و نماز جماعت در اینجا اقامه می‌شود. بعد از انقلاب، مرحوم دشتیانه خدمت امام(ره) می‌رسد و عنوان می‌کند که اکثر نمازگزاران این مسجد مسن هستند و امام راحل به ایشان دست خطی می‌دهند مبنی بر اینکه نماز جمعه را مرحوم دشتیانه خودشان در این مسجد اقامه کنند.

این مسجد از جمله مساجدی است که از قبل از شکل گیری جمهوری اسلامی ایران، پایگاه جوانان و نوجوانان متدین و فعال بوده است که برای رسیدن به آرمان های والای خود از هیچ تلاشی دریغ نکردند. حجت الاسلام دشتیانه خود نیز قبل از انقلاب به دلیل انجام فعالیت های انقلابی بارها تحت تعقیب قرار گرفت. تاسیس پایگاه بسیج و کلاس های آموزشی، کمک به نیازمندان و مستمندان و دعوت مردم به انجام فرایض دینی از جمله فعالیت هایی است که پس از انقلاب در این مسجد پیگیری مشده و می شود.

حجت الاسلام دشتیانه قبل از انقلاب با شهید مطهری و مرحوم آیت الله مهدوی کنی مبارزات انقلابی داشته است و بارها از سوی گروه های ساواک دستگیر شد. در مدت جنگ هشت ساله تحمیلی، جوانان این مسجد حضور چشمگیری در جبهه ها داشتند. بسیاری از شهدایی که خیابان ها و کوچه های این محله با نام آنها مزین شده از بچه های مسجد الرسول(ص) هستند.

در حال حاضر نمازهای جماعت این مسجد با برپایی صف های طولانی روبرو می شود به طوری که عده ای از نمازگزاران حیاط مسجد را برای اقامه نماز جماعت و پیوستن به صفوف در هم پیوسته انتخاب می کنند. به دلیل علاقه و دلبستگی زیاد مردم این محل به مسجد الرسول(ص) و با توجه به افزایش جمعیت نمازگزار، مسجد بارها با کمک های مردمی و خود امام جماعت، مرمت شده و گسترش یافته است.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش