رفتار پیامبر اعظم (ص) در جنگ‌ها چگونه بود؟


رفتار پیامبر اعظم (ص) در جنگ‌ها چگونه بود؟

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین گفت: در بُعد سیاست خارجی زندگی پیامبر مشاهده می‌شود که ایشان نسبت به کفار شدت عمل داشتند و درعین‌حال بر اساس «خُلق عظیم» خود با انصاف برخورد می‌کردند؛ در جنگ‌ها همیشه سفارش می‌کردند که با پیرمردها، پیرزن‌ها و کودکان کاری نداشته باشند، به زمین‌های کشاورزی آسیب وارد نکنند، آب‌های آشامیدنی را مسموم...

حجت‌الاسلام حسن دهقان‌نژاد مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه چهار سوره قلم «وَإِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیم» از حضرت محمد (ص) به‌عنوان «خُلق عظیم» یادکرده است و بر آن نیز تأکید می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سیره پیامبر (ص) را موردبررسی قرار می‌دهیم در همه زوایا اخلاق پیامبر را کامل و با کرامت مشاهده می‌کنیم.

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین اشاره کرد: در اخلاق فردی باید به این نکته اشاره‌کنیم که حضرت همیشه متبسم بودند؛ پاکیزگی و نظافت را رعایت می‌کردند و هنگام مواجهه با دیگران مرتب ظاهر می‌شدند و همیشه ظاهری آراسته و خوشبو داشتند.

وی گفت: پیامبر در زندگی فردی نسبت به همسر و فرزند خویش نهایت و اوج محبت را داشتند؛ وقتی خدمت حضرت زهرا (س) می‌رسیدند بر اساس عواطف پدری در دورانی که کشتن دختر رسم عرب جاهلی بود دخترشان را می‌بوسیدند.

حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد بیان کرد: حضرت محمد (ص) اوج محبت را نسبت به همسران و مادر رضاعی خود داشتند؛ یک‌بار حلیمه مادر رضاعی پیامبر (ص) به دیدار ایشان آمدند که حضرت جایگاه ویژه‌ای برای او بازکرده و عبای خود را بالای خانه پهن کردند تا نهایت تکریم را برای وی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در ابعاد اجتماعی شخصیت پیامبر (ص) می‌توان به برخورد وی با مردم اشاره کرد؛ حضرت در برخورد با مردم اعم از کودکان، سالخوردگان و حتی جوانان متبسم بودند و در سلام دادن به آنان پیش‌دستی می‌کردند.

دوری پیامبر (ص) از تجمل و اشرافیت

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین بیان کرد: در بعد اقتصادی زندگی پیامبر (ص) باید متذکر شد که ایشان از اسراف دوری کرده، انفاق را در سیره داشتند و همیشه تلاش مضاعف می‌کردند؛ همچنین هیچ‌گاه فقیری دست‌خالی از نزد رسول گرامی اسلام بازنمی‌گشت.

وی عنوان کرد: پیامبر (ص) به ساده زیستی توجه داشته و از تجمل و اشرافیت به دور بودند؛ این حضرت قناعت‌پیشه بودند و در عصر حاضر این سیره حضرت بسیار می‌تواند کارگشا باشد چراکه امروزه در تمامی مراسم‌ها اسراف مشاهده می‌شود و این امر می‌تواند ما را دچار آسیب کند و درعین‌حال با رعایت آن می‌توان گره از کار فقرا گشود.

حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد اظهار کرد: در بُعد سیاست خارجی زندگی پیامبر مشاهده می‌شود که ایشان نسبت به کفار شدت عمل داشتند و درعین‌حال بر اساس «خُلق عظیم» خود با انصاف برخورد می‌کردند؛ در جنگ‌ها همیشه سفارش می‌کردند که با پیرمردها، پیرزن‌ها و کودکان کاری نداشته باشند، به زمین‌های کشاورزی آسیب وارد نکنند، آب‌های آشامیدنی را مسموم نکنند و درختان را به آتش نکشند.

وی بیان کرد: امروزه در جنگ‌ها این‌گونه رفتار می‌شود؟! آیا سازمان حقوق بین‌الملل به این موارد توجه دارد؟! باید گفت که اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش به این موارد توجه داشته و رعایت می‌کرده است.

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین در پایان یادآور شد: تمامی رفتارهای پیامبر نشانگر این است که ایشان دارای «خُلق عظیم» بودند و در عالم حقیقت نیز باید ایشان را این‌گونه معرفی کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها