جایگاه مسجد در میان نخبگان باید تقویت شود/ پرداخت به حاشیه‌ها سبب کم‌رونقی مساجد است


جایگاه مسجد در میان نخبگان باید تقویت شود/ پرداخت به حاشیه‌ها سبب کم‌رونقی مساجد است

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان‌اینکه باید جایگاه مساجد در میان مردم و نخبگان تقویت شود، گفت: مساجد نباید در پی حاشیه و فعالیت‌های حاشیه‌ای باشند، این امر می‌تواند عاملی برای کم‌رونقی حضور مردم در مسجد باشد.

حجت الاسلام«محمدعلی مهدوی راد» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان بر لزوم تلاش برای تحول و تغییر در نگاه نخبگان و مردم نسبت به توجه بیشتر به مساجد تاکید و اظهار کرد: باید با فرهنگسازی نسبت به اهمیت جایگاه مساجد، تلاش کنیم که زاویه دید مردم را در این زمینه تغییر دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ما در سخنرانی ها و محافل دینی تاکید بر اقامه نماز اول وقت در مساجد داریم، درحالی که باید در این زمینه تلاش کنیم که زاویه نگاه مردم نسبت به مساجد را تقویت کنیم. به عنوان مثال نویسندگان ما به این باور برسند که لازم است در کنار دیگر آثارشان در حوزه مسجد و نماز هم تالیفاتی داشته باشند.

این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: شهید ثانی، بزرگترین دایره المعارف های فقهی را تالیف کرده و در کنار آن کتاب «اسرارالصلاه» را نیز نوشته است، یا امام خمینی(ره) بزرگترین حادثه قرن را در کشورمان رقم زد و در عین حال دو کتاب هم در حوزه نماز تالیف کرد و این به آن دلیل است که در نگاه و تفکر این بزرگان اهتمام به دین بوده است.

وی بر لزوم مردمی اداره شدن مساجد تاکید کرد و گفت: امام خمینی(ره) همواره تاکید داشتند که ساختن و اداره کردن مساجد باید با مردم باشد و حکومت ها در ساخت و ادره مساجد دخالتی نداشته باشند. خداوند در قرآن کریم در آیه 41 سوره مبارکه حج می فرماید: «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»،«(آنان که خدا را یاری می‌کنند) آنهایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم، نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و (از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند چون می‌دانند که) عاقبت کارها به دست خدا است». اما در عین حال دولت ها باید برای تقویت مساجد تلاش و از فعالان این عرصه حمایت کنند.

وی ابراز کرد: نخستین اقدام حکومت اسلامی باید تقویت نماز و مساجد برای اقامه نماز باشد، امروز یکی از علل کم رونقی مساجد مسایل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی است که مردم با آن مواجه هستند اما در عین حال برخی از عوامل همچون طولانی شدن زمان نماز و سخنرانی هم می تواند در این زمینه دخیل باشد.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم متولیان و کارگزاران مساجد باید برای وقت و زمان مردم ارزش قائل باشند. از طرفی مساجد نباید در پی حاشیه و فعالیت های حاشیه ای باشند، همین می تواند عاملی برای کم رونقی حضور مردم در مسجد شود.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا