سی ان ان: لئوناردو داوینچی احتمالا مونالیزای دیگری هم نقاشی کرده بود+ عکس


سی ان ان: لئوناردو داوینچی احتمالا مونالیزای دیگری هم نقاشی کرده بود+ عکس

شفقنا زندگی- چند دهه پیش تابلوی نقاشی شگفت انگیزی کشف شد که سوژه اش زنی با موهای سیاه بلند و لبخندی جذاب و آشنا بود. تابلویی که تماشاگرانش را به یاد یکی از ارزشمندترین آثار موزه لوور می اندازد. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از سی.ان.ان؛ هنرشناسان و مورخان هنر بر این باورند که تابلوی مناقشه برانگیز کشف شده که […]

سی ان ان: لئوناردو داوینچی احتمالا مونالیزای دیگری هم نقاشی کرده بود+ عکس

شفقنا زندگی- چند دهه پیش تابلوی نقاشی شگفت انگیزی کشف شد که سوژه اش زنی با موهای سیاه بلند و لبخندی جذاب و آشنا بود. تابلویی که تماشاگرانش را به یاد یکی از ارزشمندترین آثار موزه لوور می اندازد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از سی.ان.ان؛ هنرشناسان و مورخان هنر بر این باورند که تابلوی مناقشه برانگیز کشف شده که شباهتی انکارناپذیر به مونالیزای لئوناردو داوینچی دارد، ممکن است نسخه ای دیگر از یکی از شناخته شده ترین آثار هنری دوره رنسانس باشد.

به گزارش سی.ان.ان این طرح که بیش از ۱۵۰ سال در میان یک مجموعه دیگر از نظرها پنهان مانده بوده است، طراحی با ذغال از چهره زنی است به نام مونا وانا. هنرشناسان موزه لوور این تابلو را به کارگاه نقاشی لئوناردو داوینچی نسبت میدهند. طرحی که ممکن است نسخه اولیه و ناتمام تابلویی باشد که به عنوان لبخند مونالیزا معروف است.

در واقع خبرگان آثار هنری به این نتیجه رسیده اند که شواهد کافی برای اینکه ثابت کند داوینچی خالق هر دوی این تابلوها بوده وجود دارد. آنها پس از انجام آزمایش‌های جدید روی تابلو مونالیزا که در موزه لوور پاریس نگه‌داری می‌شود متقاعد شده‌اند که دستکم بخشی از تابلو کار داوینچی بوده است.

این بحثها درباره اثری که از سال ۱۸۶۲ در یک مجموعه متعلق به دوران رنسانس در موزه کندو در قصر شانتلی در شمال پاریس نگه‌داری می‌شده است، البته بحثهای چندان جدیدی نیستند و چند سال میشود که مورخان هنر درباره تعلق آن نقاشی به داوینچی بحث و جدل دارند. اما آن چه دوباره این نقاشی را جنجالی کرده ، درگیری حقوقی پر سروصدایی است که بر سر مالکیت آن درگرفته. دادگاهی که میتواند میلیونها دلار روانه جیب برنده این پرونده بکند.

این اثر که فعلا به نام مونالیزای ناتمام شناخته میشود، بیش از پنج دهه در یک بانک سوییسی پنهان بود، اما بعد از این که تابستان امسال در فلورانس برای اولین بار برای مردم اروپا به نمایش درآمد، یک مدعی ناشناس دادخواستی دراماتیک برای مالکیت یک چهارم از آن ارائه داد- که نام مونالیزای ناتمام را جنجالی کرده است. او ادعا کرده که در سال ۱۹۶۴ یک چهارم این نقاشی را به مبلغ چهار هزار پوند ( امروز معادل صد هزار ) از یک گالری خریداری کرده. ادعایی که سازمان مونالیزا آن را از نظر زمانی زیر سوال برده است. آگاهان بر این باورند که این مدعی ناشناس در صورت موفقیت در دادگاه، صاحب سهمی چند ده میلیون دلاری از اثری خواهد شد که اگر چه جزو آثار اصلی و مهم لئوناردو داوینچی نیست، اما به هر حال نشان قلم یکی از هنرمندانی را دارد که آثارش با ارزش تر از هر گنجینه افسانه ای هستند.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها