دوران حاکمیت مطلق دلار رو به پایان است


دوران حاکمیت مطلق دلار رو به پایان است

خبرگزاری آریا- دوران حاکمیت مطلق دلار بر تجارت جهانی با ظهور یورو، قوت گرفتن اقتصاد بزرگ چین و موارد دیگر رو به پایان است.

دوران حاکمیت مطلق دلار رو به پایان است
خبرگزاری آریا- یک کارشناس مسائل ارزی گفت: دوران حاکمیت مطلق دلار بر تجارت جهانی با ظهور یورو، قوت گرفتن اقتصاد بزرگ چین و موارد دیگر رو به پایان است.
به گزارش خبرگزاری آریا، «علی قدوسی» افزود: ژاپن پس از آمریکا دومین اقتصاد جهان بود اما خیلی ین ژاپن در بازارهای بین المللی به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا مطرح نبود.
وی همچنین اظهارداشت: وقتی چینی ها گوی رقابت را از ژاپنی ها ربودند و لقب دومین اقتصاد بزرگ جهان را به نام خود کردند همه شاهدند که یوآن چین بیشتر مطرح می شود.
کارشناس مسائل ارزی به رادیو اقتصاد گفت: زمانی که ژاپن در این موقعیت بود به اندازه چین حرفی برای گفتن نداشت بنابراین بزرگی این اقتصاد توانسته به توان چینی ها در چانه زنی کمک کند.
وی افزود: یورو نیز با همین هدف پا به عرصه وجود گذاشت تا بتواند قدری از اقتدار و حاکمیت دلار بکاهد و این کار را هم کرد.
قدوسی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می کنید امروز دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی خیلی قابل اتکا نیست، اظهارداشت: البته نباید مطلق صحبت کرد به هر تقدیر ساز و کارهای گذشته تغییر کرده و در این تغییر چانه زنی های تجاری رخ می دهد.
وی گفت: بخشی از تغییراتی که اکنون در بازارهای بین المللی ارزی مشاهده می شود از این ناحیه نشات گرفته است.
این کارشناس در ادامه با اشاره به اینکه جنگ ارزی جهانی در گذشته سابقه دارد، افزود: بسیاری از اقتصاددان ها یکی از علل های اصلی جنگ های جهانی گذشته را همین مسئله جنگ ارزها قلمداد می کنند.
وی اظهارداشت: علت بوجود آمدن صندوق بین المللی پول نیز جلوگیری از همین مسائل و تبعات آن بوده است.
قدوسی تصریح کرد: واقع امر اینکه در دنیای امروز دولتمردان کشورها به حدی از درایت رسیده اند که دیگر جنگ ارز ها را تکرار نکنند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، وی گفت: جنگ تجاری بین چین و آمریکا خود شاهدی بر این مدعاست.
این کارشناس مسائل ارزی افزود: چین سال های سال است که ارزش پول ملی خود را آگاهانه پائین تر از آنچه که بازارها حکم می کند نگه داشته ولی آنقدر شدید نیست.
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برخی از کارشناسان معتقد به این هستند که همین الان هم جنگ ارزی در دنیا وجود دارد حضرتعالی چنین اعتقادی ندارید، اظهارداشت: چینی ها چنین کاری را انجام داده و ادامه هم می دهند اما شدید نیست اگر بود تا کنون جهان به آن نابسامانی های که بیان شد رسیده بود.
قدوسی در ادامه یادآورشد: دولتمردان فعلی آمریکا نیز به همین موضوع اشاره و تنبیهاتی برای چینی ها وضع کرده اند و به هر تقدیر این موضوع با مذاکره در حال حل و فصل شدن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟