ابراز تمایل کاردار سفارت لهستان بر توسعه روابط با ایران


ابراز تمایل کاردار سفارت لهستان بر توسعه روابط با ایران

رشت - ایرنا - کاردار سفارت لهستان در کشورمان در دیدار با فرماندار شهرستان بندرانزلی، بر لزوم توسعه روابط همه جانبه و همچنین و فراهم سازی زمینه لازم برای ایجاد خواهرخواندگی بین بندرانزلی و یکی از شهرهای بندری لهستان ابراز تمایل کرد.

ویچخ اونلت بعداز ظهر دوشنبه در این دیدار با اشاره به اینکه برای اولین بار است که به بندر انزلی سفر می کند اظهار کرد: به دلیل مهمان نوازی مردمان انزلی در ۷۷ سال پیش از آوارگان لهستانی ، بندرانزلی جایگاه مهمی بین مردم لهستان دارد و من امروز برای این آمده ام که از مردم انزلی تشکر کنم .

وی با اشاره به پیشنهاد ایجاد خواهرخواندگی بندرانزلی با یکی از شهرهای بندری لهستان در جهت توسعه روابط همه جانبه دو کشور از سوی فرماندار انزلی افزود: از هرگونه شرایطی که موجب شود روابط همه جانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری بین دو کشور توسعه یابد، استقبال می کنیم .

اونلت با اشاره به اینکه در حال حاضر اصفهان با شهر کراکوف در لهستان خواهر خواندگی دارد گفت: در خصوص بندرانزلی نیز می توان بین این شهر ساحلی با یکی از بنادر لهستان یا یکی از شهرهایی که دارای تالاب در مسیر دریای بالتیک است، خواهر خواندگی ایجاد کرد.

وی با اشاره به ابراز علاقه تجار و سرمایه گذاران لهستانی برای توسعه روابط اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران ادامه داد: برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور نیازمند اطلاعات مناسب در خصوص زیر ساخت ها و ظرفیت های موجود در بندرانزلی و شهرهای دیگر هستیم.

کاردار سفارت لهستان در ایران با اشاره به وجود فرهنگ ها و اقوام مختلف در ایران به عنوان یکی از جاذبه هایی که می تواند مقاصد سفر گردشگران را تعیین کند تاکید کرد: علاقه بسیاری به پیشینه فرهنگی و تاریخی ایران دارم و با توجه به سفرهایی که به شهرهای اصفهان، شیراز، مشهد و یزد داشته ام؛ اتفاقات ۷۷ سال پیش و میمان نوازی مردمان انزلی از جنگ زده های لهستانی مرا بیشتر به این شهر علاقه مند کرده چون معتقدم تاریخچه لهستان از بندرانزلی آغاز شده است.

اونلت با اشاره به اینکه بسیاری از مردم در آن زمان در ایران ساکن شده و صاحب زن و فرزند نیز شده اند، اظهار کرد: لهستان از جمله کشورهایی است که به سرعت در حال رشد بوده و مردمان لهستان با شناسایی مقاصد سفر در حال مسافرت به نقاط مختلف جهان هستند و باید جاذبه های گردشگری انزلی و گیلان نیز شناسانده شود.

وی تصریح کرد: شناسایی مناطق مختلف برای تعیین مقصد سفر برای مسافران بسیار اهمیت دارد و می تواند به توسعه گردشگری و ایجاد درآمد پایدار برای هر کشوری کمک کند و شناسایی ایران به عنوان کشوری توریستی، یکی از مواردی است که در لهستان مطرح است.

اونلت با تاکید بر لزوم آگاه سازی مردم لهستان از پیشینه تاریخی و فرهنگی مردم ایران در راستای توسعه صنعت گردشگری بین دو کشور گفت: مردم لهستان و ایران نقاط مشترک بسیاری با هم دارند و بسیار گشاده رو و مهمان نواز هستند و این امر ، دو ملت را به هم نزدیک می کند.

کاردار سفارت لهستان در ایران در ادامه با اشاره به تنش ایجاد شده بین دو کشور در کنفرانس ورشو گفت: در کنفرانس ورشو افرادی سعی در ایجاد تنش بین دو کشور کردند و علاوه بر اینکه مورد حمایت دولت لهستان نبودند در آن کنفرانس نیز به صورت رسمی دعوت نشده و خودشان به آنجا آمده بودند.

اونلت افزود: دولت لهستان هرگز از آن افراد حمایت نکرده و هیچ جایگاهی هم با لهستان نداشته و دولت نیز هیچ ارتباط همکاری رسمی با آنان ندارد؛ یقین داشته باشید که این افراد از کشورهای دیگر مورد حمایت قرار گرفته بودند .

استقبال از خواهرخواندگی انزلی با یکی از بنادر لهستان

در ادامه این نشست فرماندار بندرانزلی نیز با اشاره به ضرورت توسعه روابط همه جانبه سیاسی ، اقتصادی، گردشگری و فرهنگی با ایجاد ارتباط خواهر خواندگی بندرانزلی با یکی از بنادر لهستان یا شهری که دارای تالاب است اظهار کرد: با توجه به ریشه تاریخی که از لهستانی ها در بندرانزلی وجود دارد و روابط عمیقی که بین اهالی انزلی و لهستانی ها در مقطع خاصی از جنگ جهانی اتفاق افتاده، روابط همه جانبه دو کشور توسعه یابد.

اسماعیل حیدری آزاد افزود: بازماندگان دوران جنگ جهانی دوم از مهمان نوازی ساکنان بندرانزلی بیش از بقیه افراد اطلاع دارند و این امر می تواند در توسعه همه جانبه روابط دو کشور تاثیر دو چندان داشته باشد .

وی تاکید کرد: بندرانزلی با شهر گابور در فرانسه، تولچا در کشور رومانی و خرسون در کشور اوکراین خواهر خواندگی دارد و آمادگی آن وجود دارد که پیشنهاد خواهر خواندگی هرکدام از شهر ها با بندرانزلی محقق شود تا هر دو شهر و کشور ، از منافع این ارتباط دو جانبه بهره مند شوند.

حیدری آزاد با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از گسترش فضای دوستانه با توسعه ارتباطات استقبال می کند تصریح کرد: وجود منطقه آزاد انزلی با امتیازات خاص و همچنین وجود قدیمی ترین و کاملترین بندر شمال کشور ، می تواند به عنوان ظرفیت مناسب برای حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و تجاری لهستانی برای حضور در این بندر تلقی شود.

فرماندار بندرانزلی خاطر نشان کرد: فضای افزایش ارتباطات جمهوری اسلامی ایران و لهستان با ارتباط بین بندرانزلی با هر شهر دیگری که پیشنهاد بشود وجود دارد و تجار کشور ما علاقه مند هستند که در خصوص ظرفیت های تجاری و اقتصادی و سرمایه گذاری لهستان اطلاعات مناسبی داشته باشند .

حیدری آزاد یادآور شد: اقامتگاه ها و مناطق و مراکز گردشگری موجود در بندرانزلی می تواند به عنوان ظرفیت و بستری مناسب برای میزبانی از گردشگران لهستانی باشد و انتظار می رود هرچه سریع تر شرایط و زمینه های لازم برای ایجاد خواهرخواندگی بندرانزلی با یکی از بنادر لهستان فراهم شود.

به گزارش ایرنا، ویچخ اونلت کاردار سفارت لهستان در ایران به همراه اسلاومار کولتون وابسته نظامی لهستان در ایران پس از دیدار با فرماندار بندرانزلی و ادای احترام به شهدای والامقام بندرانزلی، از آرامستان لهستانی ها و کلیسای تاریخی حضرت مریم در بندرانزلی بازدید کرد. جمهوری لهستان کشوری در مرکز اروپا و سی و چهارمین کشور پرجمعیت جهان است که با حاکمیتی متمرکز، ۱۶ استان دارد.
گروهی از آوارگان لهستانی اعم از افراد غیرنظامی شامل زن، کودک، پیر و جوان در سال ۱۹۴۲ پس از سفری سخت از سرمای شوروی سابق و تحمل بیماری و گرسنگی به بندرانزلی رسیدند که ۶۳۹ نفر از آنان، جان خود را از دست داده و در گورستانی در نزدیکی قبرستان شهر، به خاک سپرده شدند.
هفتادمین سالگرد ورود پناهندگان لهستانی جنگ جهانی دوم به ایران، هفدهم مهرماه سال ۱۳۹۱ با حضور هیاتی ۸۰ نفره متشکل از سفیر لهستان، وزیر امور کهنه سربازان جنگ، نماینده مجلس سنا و رئیس کمیسیون ارتباط با لهستانی های مقیم خارج، تعدادی از کهنه سربازان، بازماندگان مهاجران جنگ جهانی دوم و خانواده های درگذشتگان بر مزار لهستانی های آرمیده در بندرانزلی گرامی داشته شد.
شهرستان بندرانزلی در ۴۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب