پارچه سوییت


پارچه های سوییت حدودا نازک است که از مرحله پایانی تولید چرم حاصل می شود. به همین دلیل معمولا به نوشته پارچه سوییت اولین بار در روچی. پدیدار شد.

پارچه سوییتپارچه سوییتپارچه سوییتپارچه سوییت
امتیاز خود را ثبت کنید

پارچه های سوییت حدودا نازک است که از مرحله پایانی تولید چرم حاصل می شود. به همین دلیل معمولا به پارچه سوییت، سوییت چرم هم گفته می شود. این پارچه آخرین لایه چرم است و پارچه ای بسیار نرم و لطیف می باشد.

واژه سوییت از عبارت gants de suede که عبارتی فرانسوی است، گرفته شده است. این عبارت به معنای دستکش های سوئدی است که به نوع خاصی از دستکش های بسیار لطیف اشاره دارد که این دستکش ها از کشور سوئد وارد می شوند.

جنس این پارچه، همانطور که گفته شد حدودا نازک است و معمولا در کشور ما از این پارچه در فصل های بهار و پاییز استفاده می شود، زیرا در این فصل ها هوا نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است و به این ترتیب مناسب ترین فصل ها برای استفاده از پارچه سوییت در مانتو و تن پوش به شمار می روند.

در این مطلب، ما به شرح کلی پارچه سوییت پرداخته ایم.

ترند مدل های سال 2019 پارچه سوییت

از پارچه سوییت تنها برای دوخت مانتو، پالتو و تن پوش استفاده نمی شود و امروزه این پارچه کاربردهای گوناگونی دارد. از نمونه کاربردهای این پارچه می توان به استفاده آن در کیف، کیف پول، جلیقه، کت، دامن، کلاه، کفش و همچنین استفاده آن، برای آستردوزی، تو دوزی و محکم تر کردن محصولات چرمی اشاره کرد.

ترندهای امروزی و مدرن پارچه سوییت عبارتند از:

کیف

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، سه برند GUCCI ،Tory Burch و JW Anderson در ساخت کیف های خود از پارچه سوییت استفاده کردند. بسیاری از برندهای معروف دیگر نیز امروزه در ساخت کیف های متنوع از پارچه سوییت بهره می برند.

استفاده از پارچه ی سوییت در برخی کیف پول های زنانه و مردانه نیز از ترندهای بروز و مدرن شناخته می شود.

کفش

استفاده از پارچه سوییت در کفش ها نیز، از ترندهای امروزی و مدرن است. امروزه در انواع کفش ها اعم از کفش های مجلسی زنانه، کفش های مردانه و همچنین بوت مردانه و زنانه از انواع پارچه های سوییت استفاده می شود.

جلیقه، کت و پالتو

امروزه در جلیقه ها، کت ها و پالتوهای زنانه و مردانه نیز از پارچه سوییت استفاده می شود. ظاهر این پارچه یک حس گرم را به بیننده القا می کند به همین علت اگر ازین پارچه در جلیقه ها، کت ها و پالتوهای زمستانه و پاییزه استفاده شود، جلوه خاص و زیبایی را ایجاد می کند. گرچه این پارچه ها گرمی زیادی ندارند و اگر در لباس های زمستانه استفاده شوند حتما برای گرم تر کردن لباس هنگام دوخت از کرک و یا پشم در داخلشان استفاده می شود.

کلاه

ترند امسال استفاده از کلاه هایی با جنس سوییت است. این کلاه ها جلوه خاصی دارند به همین دلیل برای تمامی سلیقه ها مورد پسند واقع می شوند.

دامن

درباره پارچه سوییت

طرف زیر سطح چرم، همان پارچه سوییت است و شما با مشاهده سطح زیرین چرم در واقع همان سطح پارچه سوییت را مشاهده کرده اید. سوییت همان سطح داخلی پوست حیوانات است و چرم همان ماده ای است که حاصل تولید از پوست حیوانات می باشد. در دوره های خیلی قبل تر نیز، پوست حیوانات در ساخت انواع پوشاک و لوازم متنوع به کار می رفته اند. بنابراین، چرم و همان پوست حیوانات تاریخچه طولانی و کهنی دارد..

همزمان با انقلاب صنعتی و در واقع زمانی که مواد شیمیایی با نام تانن در دسترس قرار گرفتند، تحولی عظیم در چرم سازی و استفاده از صنعت چرم صورت گرفت. در حدود قرن بیستم میلادی، پارچه سوییت بیش از هر زمان دیگری مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت. به دلیلی ظرافت و ماهیتی که این پارچه دارد به عنوان نمادی برای منزلت افراد شناخته می شود. امروزه نیز از پارچه های سوییت در کاربردهای متنوع و گوناگون استفاده می شود و تقریبا اکثر مردم از این پارچه برای استفاده های گوناگون خود، بهره می برند.

روند ساخت و تهیه پارچه سوییت

پارچه سوییت با استفاده از دو روش ساخت و تهیه می شود:

در روش اول ساخت پارچه سوییت، تولید کنندگان یا طراحان این پارچه فقط با وارونه کردن چرم از لایه نرمی که در زیر آن قرار دارد استفاده می کنند و در این صورت سوییت در سطح خارجی نمایان می شود. این روش تولید پارچه سوییت در نهایت باعث می شود که محصول ضخیم و کلفت به نظر برسد. به همین منظور تولید کنندگان بیشتر از روش دوم ساخت این پارچه استفاده می کنند. در روش دوم ساخت پارچه سوییت، تولید کنندگان از چرم های پوسته شده و یا ترک خورده استفاده می کنند. این چرم ها معمولا سطح صاف و براقشان از بین رفته است و در نتیجه، سطح کرکی زیرین چرم نمایان می شود که همان پارچه سوییت است. این روش کاربردی ترین و بهترین روش برای تولید و تهیه پارچه سوییت شناخته می شود. همچنین این روش از تهیه پارچه سوییت در نهایت منجر می شود که پارچه ای با لطفات و انعطاف بیشتر حاصل شود.

پارچه یا همان چرم سوییت را می توان با استفاده از پوست بیشتر حیوانات تولید کرد. اعم از حیواناتی مانند بره، بز، خوک، گوساله، گاو و مانند این موارد. این ها حیواناتی هستند که معمولا و در بیشتر موارد از پوستشان برای ساخت و تولید پارچه و یا چرم سوییت استفاده می شود.

گرچه نوع پوست تاثیر بسیاری روی لایه انتهایی سوییت دارد. زمانی که تولید کنندگان از پوست های ضخیم تر حیوانات و به عبارتی، از پوست های حیوانات مسن تر استفاده کنند، الیاف پارچه سوییت زبرتر و زمخت تر می شود یا مثلا پرز بیشتری دارد. اما در برابر، اگر تولید کنندگان سوییت از پوست های لطیف تر استفاده کرده و همچنین از پوست های حیوانات جوان تر استفاده کنند، این پارچه یک پارچه سبک و بسیار لطیف می شود. در نتیجه، در انتخاب سوییت باید به این موارد نیز توجه کرد.

کاربردهای پارچه سوییت

همانطور که گفته شد پارچه سوییت دوام و مقاومت بالایی ندارد به همین دلیل نمی تواند در روکش مبلمان و یا پرده ها مورد استفاده قرار بگیرد. به همین منظور، استفاده از پارچه سوییت برای دکوراسیون خانه و متعلقات آن مناسب نیست و توصیه نمی شود. پارچه سوییت به سبک بودن و داشتن نرمی و لطفات شناخته می شود به همین منظور از این پارچه همانطور که در بالا نیز اشاره شد، در تهیه و ساخت انواع پوشاک مانند پالتو، مانتو، جلیقه و کت و همچنین در ساخت انواع بدلیجات، کیف، کیف پول، کفش و مانند این موارد، استفاده می شود.

همچنین در بسیاری از موارد، اکثر افراد برای آستر دوزی، تو دوزی و یا محکم تر کردن محصولات چرمی خود، از پارچه سوییت استفاده می کنند.

انواع پارچه های سوییت

به طور کلی پارچه سوییت دو نوع مختلف دارد: 1. سوییت طبیعی و 2.سوییت مصنوعی

همچنین پارچه سوییت طبیعی بر اساس نوع حیوانی که این پارچه ها از پوست آنها به دست می آید، به چند دسته مختلف تقسیم می شوند.

انواع پارچه های سوییت طبیعی:

پارچه سوییت طبیعی تهیه شده از چرم گوسفند: معمولا و در اکثر موارد پارچه های سوییت که از پوست بره های جوان به دست می آیند، نسبت به پارچه های سوییت که از پوست گوسفند های مسن تهیه می شوند، نرم تر و سبک تر می باشند و در نتیجه، دارای انعطاف بیشتری بوده و یافت صافی دارند. معمولا این نوع سوییت ها دارای پرزهای مخملی هستند و به عنوان سبک ترین و ظریف ترین نوع سوییت شناخته می شوند و به طور گسترده تولید شده و در دسترس عموم قرار می گیرند. این نوع سوییت ها که از پوست گوسفند تهیه شده اند، در برابر باد و نفوذ سرما و همچنین رطوبت در ماه های سرد سال، بسیار مقاوم هستند و می توانند بدن را تاحدی گرم نگه دارند. اما این پارچه های ضد آب نیستند. پارچه سوییت طبیعی تهیه شده از پوست خوک: این نوع از پارچه های سوییت زیاد مورد توجه قرار نمی گیرند زیرا بافت شق و زمختی دارند. اما بازهم از پوست خوک برای تولید پارچه سوییت استفاده می شود به صورتی که این پارچه ها دارای سطحی با پرزهای نرم تر و کوتاه تر باشند و در مقایسه سایر انواع آنها، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. اما در میان انواع پارچه های سوییت، این نوع سوییت که از پوست خوک حاصل شده است دارای دوام و عمر بیشتری می باشد. پارچه سوییت طبیعی تهیه شده از پوست گاو: مانند چرم تهیه شده از پوست گوسفند، چرم و یا پارچه سوییت تهیه شده از چرم گوساله نیز معمولا مرغوب تر و لطیف تر از پارچه سوییت تهیه شده از چرم گاوهای بالغ و مسن است. معمولا به افرادی که به دنبال پارچه های سوییت لطیف و با دوام می باشند، این گزینه پیشنهاد می شود زیرا نسبت به سایر سوییت ها هم با دوام و هم لطیف است. تولید پارچه سوییت با پرزهای خشن و زبر، چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

سوییت های مصنوعی نیز انواع مختلفی دارند. مانند:

سوییتیت، میکرو سوییت و سوییت نرم که این سوییت ها نیز بر اساس کاربرد، سطح و همچنین دوام با یکدیگر متفاوت می باشند.

اما نوع دیگری نیز از پارچه سوییت وجود دارد که به نام سوییت فاکس شناخته می شود. این نوع سوییت، اصل نیست اما اکثر مردم این سوییت را به سوییت های اصل ترجیح می دهند. زیرا سوییت فاکس مزایای بیشتری نسبت به چرم واقعی دارد.

این نوع سوییت در واقع جایگزین دوست دار حیوانات است. سطح این پارچه غالبا صاف تر بوده و معایبی مانند مات شدن و ساییده شدن ندارد. همچنین در مقایسه با سوییت های اصل بسیار راحت تر تمیز می شود به این دلیل که سوییت اصل نسبت به آب و رطوبت حساس است اما سوییت فاکس اینگونه نیست و معمولا دارای خاصیت آب گریزی می باشد. بنابراین سوییت فاکس در برابر نفوذ آب ایمن است و به سادگی تمیز می شود. علاوه بر تمام این مزایا، سوییت فاکس به علت بافت خاص همبندی اش، به راحتی لک نمی شود و نیازی به شستشوی مکرر ندارد. همچنین این نوع سوییت بسیار ارزانتر از سایر سوییت ها می باشد.

تفاوت سوییت های طبیعی و سوییت های مصنوعی

همانطور که گفته شد پارچه های سوییت طبیعی معایبی دارند که از جمله این معایب می توان به این موارد اشاره کرد: آب سریع به این پارچه های جذب می شود و در برابر رطوبت و انواع لکه ها نیز مقاوم نیستند. همچنین دوام و مقاومت بالایی ندارند. به همین منظور برای استفاده در مبلمان و پرده های منزل مناسب نیستند. اما در برابر، پارچه های سوییت مصنوعی، بهترین گزینه برای پرده ها و مبلمان منزل به شمار می روند زیرا دوام بیشتری نسبت به سوییت های طبیعی دارند. معمولا از بین پارچه های سوییت مصنوعی، نوع میکرو سوییت بهترین توصیه برای استفاده های متنوع به خصوص دکوراسیون منزل است.

پارچه های سوییت مصنوعی در ظاهر هیچ تفاوتی با نوع طبیعی آن ندارند و به سادگی تشخیص داده نمی شود. اما پارچه های سوییت مصنوعی یک مزیت بسیار مهمی دارند و آن مزیت هم این است که، تمیز کردن سوییت های مصنوعی نسبت به سوییت های طبیعی بسیار آسان تر است زیرا پارچه سوییت طبیعی در برابر آب آسیب پذیر می باشد. سوییت های مصنوعی می توانند در ماشین های لباسشویی شستشو شده و خشک شوند و همچنین در برابر چین خوردگی و تاشدگی بسیار مقاوم تر هستند.

مزایای کلی پارچه سوییت:

این پارچه ها، همانطورک که تاکنون نیز گفته ش، بسیار نرم و انعطاف پذیر هستند و به زیبایی بر تن می نشینند. برندهای معروف زیادی مانند ژیوانشی، هرمس و مانند این برندهای معروف، در ساخت محصولات خود از پارچه سوییت استفاده می کنند زیرا این پارچه در سرتاسر جهان طرفداران خاص بسیاری دارد. سوییت های ضخیم تر دارای مقاومت بالایی هستند و می توانند در موارد متعدد مانند پرده و روکش مبل مورد استفاده قرار بگیرند. پارچه های سوییت در ساخت هر محصولی که استفاده شوند ظاهر زیبا و ظریفی را به بیننده القا می کنند زیرا این پارچه ها دارای ظاهری شیک و لطیف می باشند. سطح این پارچه ها صاف و مرتب هستند و همچنین معمولا اکثر پارچه های سوییت خاصیت ضد حساسیت دارند. به علاوه، تمام پارچه های سوییت بادوام هستند.

معایب کلی پارچه های سوییت

این پارچه ها، به سادگی آب و رطوبت را جذب می کنند و به عبارتی در برابر رطوبت و آب مقاوم نیستند. به سادگی لک شده و کثیف می شوند به همین دلیل نیاز به شستشوی مکرر دارند. این پارچه ها، خاصیت بازگشت به حالت اولیه و طبیعی خود را ندارند بنابراین پس از شستشوی مکرر و یاتحت فشار بودن مداوم به سادگی تخریب شده و غیر قابل استفاده می شوند. در برابر بسیاری از پارچه ها، پارچه های سوییت گران تر هستند.

روند تمیز کردن و مراقبت از پارچه سوییت

همانطور که گفته شد، اگر این پارچه های به صورت مکرر شستشو شوند، پس از مدتی تخریب شده و دیگر قابل استفاده نمی باشند. اما همانطور که احتمالا تجربه کرده اید، محصولاتی که از این نوع پارچه تهیه و ساخته می شوند دارای دستورالعمل شستشو می باشند و شما می توانید این دستورالعمل را دنبال کنید.

اما به طور کلی، پارچه سوییت در ابتدا باید در مقابل انواع لکه ها و مواد گوناگون محافظت شوند. همانطور که تاکنون چندین بار گفته شد، پارچه سوییت در برابر آب آسیب پذیر هستند. همچنین این پارچه ها در برابر گرما و یا روغن و چربی به سادگی ظاهر و حالت خود را از دست می دهند. در نتیجه، برای اینکه از محصولات و لباس های ساخته شده از پارچه سوییت محافظت کنید، بهتر است آنها را در مکانی خنک و دور از منابع حرارتی مانند بخاری ها قرار دهید.

همچنین به منظور محافظت بیشتر از این محصولات می توانید آنها را اسپری ضد آب بپوشانید تا در نتیجه در برابر آب و رطوبت مقاوم شوند. از طرفی می توانید، لباس هایی را که از این پارچه ها ساخته شدند در روزهای بارانی نپوشید تا آسیبی به آنها وارد نشود.

همچنین، بهتر است در صورتی که این محصولات و یا لباس ها که از پارچه سوییت حاصل شده اند، کثیف شده و یا دچار لک شدند، آنها را به خشک شویی ببرید تا بهتر از آنها مراقبت کرده باشید.

رنگ بندی پارچه های سوییت

پارچه سوییت معمولا در رنگ بندی های متنوع تولید و ساخته می شوند. همچنین غالبا بسته به نوع کاربرد این پارچه هاا، رنگ های مختلف آن مورد استفاده قرار می گیرد.

به عنوان مثال، برای تولید پالتو، مانتو و یا هر نوع تن پوشی معمولا از رنگ های ملایم و گرم این پارچه ها استفاده می شود. رنگ هایی که بیشتر پاییزی باشند، زیرا این رنگ ها جلوه خاصی به ظاهر لطیف و نرم پارچه سوییت می بخشند.

در نتیجه همه این موارد، توصیه می شود که اگر قصد خرید پارچه های سوییت را دارید بهتر است بسته به نوع کاربرد آن، نوع و رنگ متناسبی را انتخاب کنید. همانطور که گفته شد، انواع پارچه های سوییت تفاوت زیادی با یکدگیر ندارند و بهتر است که در صورت استفاده از نوع خاصی از پارچه سوییت، آن را به درستی تشخیص دهید. همچنین، پارچه سوییت طبیعی کمی زمخت تر هستند نسبت به پارچه سوییت مصنوعی ودر برابر، سوییت های مصنوعی مزایای بیشتری نسبت به نوع طبیعی آن داشتند. مزایا و نحوه تشخیص دادن سوییت فاکس، که بهترین نوع سوییت بود نیز، توضیح داده شد. پس توصیه می شود که در انتخاب سوییت مدنظر خود دقت کنید.

پارچه سوییت با انواع لباس ها و اکسسوری های متنوع کاملا پیش می رود و برای هر نوع سلیقه ای و هر نوع کاربردی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله ترندهای امسال استفاده از پارچه های سوییت استفاده آن در پالتو و مانتو می باشد. همانطور که گفته شد به دلیل بافت خاص این پارچه ها، معمولا به زیبایی بر تن می نشینند و در نتیجه می تواند جلوه خاصی ایجاد کرده و به مخاطب حس شیک بودن و وقار فرد را نشان دهند.

مدل پالتو سوییت

همانطور که گفته شد، پارچه سوییت می تواند در طراحی و دوخت انواع پالتو مورد استفاده قرار بگیرد. به دلیل زیبایی و سادگی خاصی که پارچه سوییت دارند امروزه اکثر کمپانی های معروف جهان از این پارچه برای تولید و تهیه انواع محصولات از جمله پالتو استفاده می کنند. بنابراین استفاده از این پارچه به عنوان پالتو یک ترند امروزی و مدرن شناخته می شود.

اگر در این زمینه کمی اطلاعات داشته باشید احتمالا می دانید که هیو جکمن در نمایش اخیر خود که با نام لوگان پخش و منتشر شد، کت سوییت برتن کرده بود و این مسئله مصداق بارز مدرن بودن استفاده از این پارچه در کت، جلیقه و پالتو می باشد.

پارچه های سوییت بافت زیبا و خاصی دارند و به سادگی بر تن می نشینند. همچنین این پارچه ها به سادگی با انواع متخلف تیپ ها وفق داده می شوند. به عنوان مثال شما می توانید پالتوهای سوییت را با هر نوع شلوار و یا کفشی ست کنید. بهترین توصیه برای استفاده از پالتوهای سوییت پوشیدن این پالتو ها به همراه شلوارهای جین و شلوارهای راه راه مشکی است. همچنین استفاده از کفش های کالج و کفش هایی که کمی رسمی باشند نیز همراه با پالتوهای سوییت توصیه می شود.

در نتیجه، پارچه های سوییت زمانی که در پالتوها مورد استفاده قرار می گیرند می توانند با هر استایلی ست شوند به عبارتی ست کردن پالتوهای سوییت با هر استایلی امکان پذیر است. از جمله استایل هایی که با پالتوهای سوییت ست می شوند عبارتند از: چکمه های نیم بوت و یا بوت های بلند چرم، شلوارهای جین آبی و یقه های خزدار و یا پشمی.

همانطور که در شکل مشاهده می کنید، در طراحی و دوخت این پالتو از پارچه سوییت استفاده شده است. در یقه های این پالتو از نوعی پشم و یا کرک استفاده شده است که جلوه خاصی به پالتو بخشیده است.

انواع دیگر مدل های پالتوهای سوییت را می توانید در ادامه مشاهده کنید. قطعا این پالتوها جذابیت ظاهری خاصی را در فرد ایجاد می کند به طوری که فرد با استفاده از این پالتوها می تواند یک استایل شیک و در عین حال یک استایل طبق مد روز داشته باشد.

همانطور که مشاهده می کنید تمام این پالتوها رنگ های گرم پاییزی دارند. با یک جستجوی ساده در گوگل نیز می توانید متوجه شوید که اکثر پالتوهای پاییزی که از پارچه سوییت تهیه شده اند رنگ های ملایم و گرم در تن رنگ های پاییزی دارند. به همین دلیل است که استفاده از این پالتوها در روزهای سرد پاییز و زمستان و همچنین فصل بهار برای ایجاد گرما در کنار داشتن یک استایل خاص توصیه می شود.

مانتو سوییت

مانتو نیز یکی از محصولاتی است که می تواند توسط پارچه سوییت طراحی و دوخته شود. استفاده از پارچه سوییت در مانتوها نیز به عنوان ترندهای مدرن روز شناخته می شود. اگر شما از افرادی هستید که بافت خاص و ایست زیبای پارچه های سوییت را دوست دارید، می توانید از آن در دوخت مانتوهای خود نیز بهره ببرید.

همنطور که گفته شد، پارچه سوییت ایست خاصی دارند و به زیبایی بر تن می نشینند به همین علت اکثر خانم های خاص پسند در دوخت مانتوهای خود نیز از این پارچه استفاده می کنند.

معمولا توصیه می شود اگر می خواهید مانتوی سوییت شما جلوه زیباتری داشته باشد، توصیه می شود مانتوهای طراحی شده با استفاده از این پارچه را به صورت تنگ و کشی ندوزید زیرا در این صورت هم به بافت پارچه آسیب زده اید و هم جلوه خاص ایست زیبای آن را از دست داده اید. نمونه مدل های مانتوهایی که در دوخت آنها از پارچه سوییت استفاده شده است را می توانید در ادامه مشاهده کنید.

اگر به این نمونه ها و نمونه های دیگر موجود در اینترنت دقت کنید متوجه می شوید که در دوخت مانتوهای سوییت از رنگ های متنوع آن استفاده شده است.

در نتیجه، شما می توانید پارچه های سوییت را در دوخت انواع پالتو و مانتو استفاده کنید. همچنین شما می توانید این پارچه ها را به صورتی ترکیب به کار ببرید، در این صورت اگر می خواهید این پارچه را به صورت ترکیبی با سایر پارچه ها کار کنید، بهتر است که از پارچه ای استفاده کنید که جنس آن تقریبا مشابه با پارچه سوییت باشد تا در نهایت، ایست مانتو و یا پالتو شما خراب نشود.

گرچه پارچه سوییت دارای رنگبندی های متنوع و زیادی است اما معمولا توصیه می شود که بسته به کاربرد پارچه رنگ متناسب با آن را در نظر بگیرید. همانطور که مشاهده کردید پالتوهای سوییت رنگ های گرم پاییزی داشتند در حالی که مانتوهای سوییت می توانند رنگ های مختلف و متنوعی داشته باشند.

شما می توانید استایل مورد نظر خود را با انواع پارچه سوییت ست کنید زیرا همانطور که گفته شد مانتو ها و پالتوهایی که با استفاده از این پارچه ها طراحی و دوخته می شوند می توانند در کنار بسیاری از انواع اکسسوری های دیگر مانند انواع کفش ها و یا شلوارهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. در این مورد هیچ نگرانی ای وجود ندارد زیرا این پارچه ها به سادگی با انواع مختلف استایل ها ست می شوند تنها کافیست که نوع و رنگ متناسب با استایل خود را در نظر بگیرید. همچنین می توانید از مدل های مختلف پالتو و یا مانتو برای دوخت این پارچه ها استفاده کنید. حتما یکبار دوخت پالتو و یا مانتو را با استفاده از این پارچه امتحان کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است