ساعت سعد و ساعت نحس


ساعت سعد و ساعت نحس

برخی ایام و ساعات در سال در اقوال مختلفی به‌ عنوان ایام نحس معرفی شده‌اند، در این ایام نباید تصمیماتی گرفت که به مسائل مهم زندگی مربوط می‌‌شوند. از این‌رو باید از ساعت سعد و ساعت نحس مانند زمان‌های قمر در عقرب اطلاع داشته باشیم.

ساعت سعد و ساعت نحس

ستاره | سرویس مذهبی - ساعت سعد و ساعت نحس چه ساعاتی هستند؟ چه اعمالی را نباید در این ساعات انجام داد؟ دیدگاه‌ها و جهان‌بینی‌های مختلفی از جمله دیدگاه دینی، انجام افعال یا تصمیم گیری‌های مهم را در ساعات به خصوصی توصیه کرده‌اند. البته باید دقت کرد که اگرچه زمان‌های مختلف امتیازات متفاوتی دارند، به طور کلی همه زمان‌ها متعلق به خدا بوده و انسان در هر حال و هنگامی در محضر خداوند متعال است. با این همه در جهان بینی‌های دیگری نیز ساعات و روزهایی به عنوان ساعات سعد و خوشی و همچنین ساعاتی به عنوان ساعات نحس و ناگوار معرفی شده است. در این نوشته قصد داریم تا با تشریح معنای نحوست و سعادت، ساعت سعد و ساعت نحس را معرفی کند.

در این مطلب می‌خوانید:

تعریف ایام و ساعات سعد و نحس ساعت سعد و ساعت نحس امور نهی شده در ساعات نحس سعد و نحس روزهای هفته و ساعات شبانه روز

تعریف ایام و ساعات سعد و نحس

معنای لغوی سعد، خوشی و نیکبختی بوده و نحس به معنای ناگوار، بدیمن و شوربختی است. منظور از ایام نحس و بدشگون، ایامی است که براساس دلایل و دیدگاه‌های مختلفی مناسب انجام کارهای مهم و تصمیم‌های کلیدی زندگی نبوده و با موفقیت همراه نیست. ایام سعد سال به طور کلی همه روزها و ساعات غیر نحس را شامل می‌شود. البته در برخی اعتقادات روزهای به خصوصی در سال نیز به عنوان ایام سعد و خوش یمن وجود دارد.

نکته قابل توجه آن است که در نگاه شرعی و بر اساس اعتقادات اسلامی، همه روزهای سال و ساعات آن آفرینش خداوند متعال بوده و در نزد خدا یکسان است. به همین دلیل همه ساعات و دقایق را باید سعد و مبارک دانست و هیچ تفاوت ذاتی را به آنها نسبت نداد. بلکه آنچه انسان انجام می‌دهد بر اساس خیر یا شر بودن فعل و همچنین نیت فرد ارزش می‌یابد. البته لازم به ذکر است که فقها و مفسرین اسلامی برخی از روزها را به دلیل حوادث و اتفاقاتی که در آن افتاده سعد و برخی دیگر را چنان‌که در کلام معصومین نیز آمده است شوم دانسته‌اند. البته باید دقت کرد که هیچ دلیل عقلی برای تفاوت میان ایام وجود ندارد و این موضوع موید ارزش ذاتی آن ساعات و ایام نیست.

ساعت سعد و ساعت نحس

همانطور که گفتیم برخی ایام و ساعات نحس هستند، در ادامه این ایام را معرفی خواهیم کرد.

۱. ایام و ساعات نحس

قمر در عقرب

یکی از زمان‌هایی که هم در علوم نجوم و هم در مستندات دینی به عنوان زمان نحس شناخته می‌شود، موقعیت قمر در عقرب است. ماه‌های دوازده‌گانه شمسی (فروردین تا اسفند) به ترتیب مطابق با دوازده صورت فلکی آسمان به نام‌های حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو و حوت هستند.

به قرار گرفتن خورشید در برج عقرب، شمس در عقرب و به قرار گرفتن ماه در برج عقرب، قمر در عقرب می‌گویند. عقرب صورتی فلکی با ستارگان بسیار است که در هنگام قرارگرفتن ماه در مقابل آن، تاثیراتش بر کره زمین با بقیه اوقات متفاوت است.

آنچه در علم نشانه‌شناسی ستارگان و افلاک و همچنین در علوم نجوم و هیئت نقل شده است، از این حکایت دارند که در ساعت نحس هنگام انجام افعال مهم زندگی و گرفتن تصمیم‌های جدی را باید به تاخیر انداخت. همچنین در روایات دینی نیز گرفتن تصمیمات مهمی نظیر ازدواج در این زمان نهی شده است. به همین جهات فقها انجام کارهای مهم در این زمان را مکروه می‌دانند.

تشخیص قمر در عقرب تنها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، اما در بسیاری از تقویم‌ها زمان‌های قمر در عقرب هرسال مشخص شده است. همچنین توجه داشته باشید که زمان تقریبی رخ دادن این پدیده حدود شصت ساعت در هر مرتبه است.

محاق

به شب‌های آخر ماه قمری که ماه در آنها به سختی دیده می‌شود، محاق می‌گویند. در هنگام محاق نیز همانند قمر در عقرب، انجام دادن کارهای اساسی زندگی نهی شده است و از جمله ایام منحوس به حساب می‌آید.

۲. ایام و ساعات سعد

به طور کلی با کنار گذاشتن ایام نحس، می‌توان بقیه ایام را سعد و نیکو دانست. اما لازم به ذکر است که برخی از روزها و ساعات چه از جهت دینی و چه از جهت نجومی و نشانه‌شناختی، فضیلت و سعادت بیشتری دارند. البته این فضیلت بیشتر به جهت توصیه بزرگان، پیشینه تاریخی و اتفاقاتی است که در آن رخ داده است.

روزهایی که به جهت پیشینه تاریخی‌شان به عنوان روز سعد و مبارک توصیه شده‌اند، عبارتند از:

شب و روز جمعه شب و روز اعیادی مثل عید غدیر (۱۸ ذی حجه)، عید قربان (۱۰ ذی حجه)، عید مبعث (۲۷ رجب) و عید فطر (اول شوال) ۱۷ ربیع الاول مصادف با تولد پیامبر اکرم (ص) ۱۳ رجب مصادف با تولد امام علی (ع) شب و روز تولد بقیه ائمه اطهار (ع) شب و روز قدر (زمان نزول قرآن)

همچنین امام باقر (ع) در روایتی روز ظهور امام زمان (ع) و روز قیامت را از پر برکت‌ترین روز‌ها معرفی کرده‌اند.

کف الخضیب

این مورد به زمانی اشاره دارد که ستاره کف الخضیب در صور فلکی ذات الکرسی دیده می‌شود. در روایات نیز یکی از چهار زمانی که امام صادق (ع) برای استجابت دعا به مسلمان توصیه کرده‌اند، هنگامی است که ستاره کف الخضیب به وسط آسمان آمده باشد. در روایات دیگری پیامبر اکرم (ص) به زمانی در شبانه روز اشاره کرده‌اند که در آن هنگام، مومن هر دعا و طلبی از خدا بکند استجابت می‌شود. امام صادق (ع) زمان مدنظر پیامبر اکرم (ص) را نیمه شب شرعی می‌دانند. در برخی از تفاسیر احتمال داده شده است که کف الخضیب، همان نیمه شب شرعی (ثلث باقی مانده از شب تا اذان صبح) باشد.

ساعت سعد و ساعت نحس

امور نهی شده در ساعات نحس

هم در علوم هیئت و ستاره شناسی و هم در مستندات دینی، انجام افعال مهم زندگی و گرفتن تصمیمات اساسی و حیاتی در ایام منحوس و شوم مکروه است. از میان این افعال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ازدواج
۲- انجام اعمال عبادی و نوشتن دعا
۳- نزدیکی و انعقاد نطفه
۵- شروع تجارت یا افتتاح کسب و کار
۶- نام گذاری یا تعویض نام
۷- مسافرت
۸- خرید و فروش
۹- طلب حاجت

ساعت سعد و ساعت نحس

سعد و نحس روزهای هفته و ساعات شبانه روز

بر اساس علوم هیئت و ستاره‌شناسی هر کدام از روزهای هفته و هر کدام از ساعات شبانه روز، بر اساس اجرام آسمانی مرتبط با آنها فضیلت مخصوصی دارند. بر اساس این دیدگاه کواکب و ستاره‌ها، نحوه قرار گیری آنها و حتی زاویه‌ای که باهم تشکیل می‌دهند بر زندگی ما تاثیر خواهد گذاشت. این افلاک و نحوه قرار گرفتن آنها امواج مختلفی را متناسب با اعمال نیک یا بد انسان ساطع می‌کنند که موجب نحس یا سعد شدن روزها و ساعات می‌شود. در برخی از روزهای سال نیز زاویه این کواکب موجب آن می‌شود که هر عمل ما نتیجه عکس داشته باشد. این دقیقا همان موقعیت مرتبط با وضعیت قمر در عقرب است.

برای تبیین این مسئله مثالی مرتبط با روز خاصی از سال را بایکدیگر بررسی کنیم.

منجمان مسلمان بسیاری به اهمیت و فضیلت روز ۱۹ فروردین اشاره کرده‌اند. این روز که در نجوم اسلامی، شرف شمس خوانده می‌شود، زمانی است که خورشید در بالاترین خانه و در زاویه ۱۹ درجه برج حمل (فروردین) قرار می‌گیرد. این زاویه که در نظر منجمان بهترین موقعیت کهکشانی خورشید در سال است، موجب ایجاد برکت و خوشی در زندگی انسان می‌شود.

حال با تبیین این تاثیر و بررسی مثال مذکور، می‌توان دیدگاه جامع‌تری نسبت به این مسئله داشت. در ادامه فضیلت مخصوص هرکدام از روزهای هفته را مرتبط با اجرام آسمانی پیگیری می‌کنیم:

۱- زحل: نحس اکبر (زحل در روز‌های هفته مربوط به روز شنبه است)
۲- شمس: سعد اکبر (شمس در روز‌های هفته مربوط به روز یکشنبه است)
۳- قمر: سعد اصغر (قمر در روز‌های هفته مربوط به روز دوشنبه است)
۴- مریخ: نحس اصغر (مریخ در روز‌های هفته مربوط به روز سه شنبه است)
۵- عطارد: سعد اصغر (عطارد در روز‌های هفته مربوط به روز چهارشنبه است)
۶- مشتری: سعد اکبر (مشتری در روز‌های هفته مربوط به روز پنج شنبه است)
۷- زهره: سعد اکبر (زهره در روز‌های هفته مربوط به روز جمعه است)

لازم به ذکر است که بر اساس این دیدگاه، علاوه بر فضیلتی که هرکدام از روزهای هفته به حسب وضعیت نجومی‌شان دارا هستند، هرکدام از ساعات روزهای هفته نیز فضیلتی مختص به خود بر اساس همین اجرام کهکشانی دارند.

سخن پایانی

اگرچه همه ساعات و روزهای سال، آفریده خدا بوده و فضیلتی ذاتی ندارند، می‌توان آنها را اولا بر اساس پیشینه و حوادث تاریخی‌شان و ثانیا با پیگیری وضعیت نجومی افلاک و کواکب، دارای اعتبار و فضیلتی ویژه دانست. به طور کلی از موارد نحوست در ایام سال می‌توان به هنگام قمر در عقرب و محاق اشاره کرد. همچنین می‌توان مواردی نظیر زمان کف الخضیب، شرف شمس یا تاریخ قمری اعیاد دینی را جزو ایام مبارک و خوش یمن به حساب آورد. طبق نظر علم هیئت و تفاسیر نجومی از هستی، هرکدام از روزهای هفته با ارتباط به یکی از اجرام آسمانی نحوست و یا سعادت مخصوصی دارند. منجمان اسلامی همچنین در مورد تک تک ساعات روزهای مختلف هفته، فضیلت و اعتبار مخصوصی قائل هستند.

اگر مجبور هستید یکی از کارهای نهی شده را در ایام و ساعت نحس انجام دهید، حتما پیش از انجام آن آیه الکرسی بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشر در مورد این آیات توصیه می‌کنیم مطلب مهمترین خواص آیه الکرسی که حتما باید بدانید را مطالعه فرمایید.

به نظر شما ایام سعد و نحس وجود دارند؟ چه ساعت سعد و ساعت نحس دیگری را می‌شناسید؟ فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید