معاون رئیس قوه قضائیه: طرح تحول دستگاه قضائی با رضایت عمومی همراه است


معاون رئیس قوه قضائیه: طرح تحول دستگاه قضائی با رضایت عمومی همراه است

تبریز - ایرنا - معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشوربا اشاره به اینکه طرح تحول دستگاه قضائی رضایت مردم را جلب کرده است، اظهار داشت: از محورهای مهم این طرح مبارزه با مفاسد اقتصادی در درون و بیرون این مجموعه است که طی ماه های اخیر با تاکیدات صریح رئیس قوه قضائیه اقدامات مناسبی انجام شده است.

ذبیح اله خدائیان روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان جلفا با بیان اینکه مردم اعتقاد داشتند با مفسدان در کشور برخورد مناسب نمی شود، افزود: در ماه های اخیر برخوردهای بسیار خوبی با مفسدان اقتصادی انجام شده که این اقدامات با واکنش های مثبت مردم همراه بوده و رضایتمندی آن ها را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه مردم صبور و آگاه کشور سخت‌ترین مشکلات را تحمل می‌کنند، گفت: آن‌ها تحمل فساد از سوی مدیران دولتی و غیردولتی را ندارند.

وی گفت: مردم همیشه از اینکه برخوردهای قاطع با مدیرانی که خود آن ها را به کار گمارده اند، نمی شود گلایه دارند.

خدائیان، ادامه داد: متاسفانه در کشور کسانی با این شیوه برخورد قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی ابراز نارضایتی می کنند هرچند جرات مخالفت صریح با آن را ندارند اما با تعابیر و صحبت های دوپهلو مخالفت های خود را نشان می دهند.

وی اضافه کرد: مثلا در تعدادی از رسانه ها چنین عنوان می شود که برخوردهای اخیر قوه قضائیه با مفسدان موجب ناامنی و فرار سرمایه گذاران می شود و یا اینکه جرات را از مسئولان می گیرد و کشور را به تعطیلی می کشاند.

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: این عده حتی کار را به جایی رسانده اند که برچسب های جناحی و انتخاباتی به مبارزه قوه قضائیه با مفاسد اقتصادی می زنند در حالی که اگر قضاوت های عادلانه ای داشته باشند متوجه می شوند که این اقدامات در جهت افزایش امنیت سرمایه گذاری در کشور انجام می شود.

خدائیان، با تاکید بر اینکه شیوه جدید دستگاه قضایی در مبارزه با مفاسد اقتصادی اثر مثبت در جامعه داشته است، افزود: در اسناد بالادستی شامل شرع مقدس، سیره ائمه اطهار(ع)، فرمایشات رهبری، قانون اساسی و قوانین عادی بر مقابله با مفاسد اقتصادی تاکید شده است.

وی حمایت از سرمایه گذاری های مشروع، برخورد قاطع با مفاسد، علنی کردن محاکم، بازگرداندن اموال به بیت المال و مبارزه از درون و بیرون دستگاه قضایی را از جمله محورهای اصلی طرح تحول قضایی در برخورد با مفاسد اعلام کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه قوه قضائیه با تمام توان از سرمایه گذاری های مشروع و قانونی حمایت و پشتیبانی می کند، گفت: در همین زمینه بخشنامه ای از سوی ریاست این قوه به دادگستری های کشور ابلاغ شده است که طی آن هیچ کارخانه و واحد تولیدی نباید با حکم آن ها تعطیل شود زیراکه این نوع سرمایه گذاری ها در شرع مقدس مضموم و نکوهیده نبوده و باید حمایت شود و شرع مقدس فقر را مضموم می داند.

خدائیان، ادامه داد: اینکه کسی از طریق رانت یک شبه کارخانه ۳۰ هزار میلیارد تومانی را به قیمت بسیار پائین بخرد و تبدیل به یک فرد ترلیاردر شود بدون تردید با برخوردهای قاطع قوه قضائیه روبرو خواهد شد چراکه این نوع مال اندوزی نامشروع است.

وی یادآوری کرد: برخورد قاطع با مفسدان نه تنها در جامعه ناامنی ایجاد نمی کند بلکه ضامن امنیت کشور نیز است.

معاون رئیس قوه قضائیه، با اشاره به علنی برگزار شدن محاکمه مفسدان اقتصادی و اعلام نام آن ها به مردم گفت: اعلام نام کسی که به مردم رحم نمی کند، از رانت های سیاسی اقتصادی به پول های هنگفتی می رسد و اعتماد مردم به اسلام و نظام را خدشه دار می کند جای هیچ اغماض ندارد و کسی که به مردم خیانت می کند باید نامش اعلام شود.

خدائیان، افزود: بر همین اساس قوه قضائیه مبارزه از درون را نیز آغاز کرده و مصصم است قضات یا کسانی که در این قوه تخلف آن ها ثابت شده است را به مردم معرفی کند و در این راستا اقداماتی به دور از برخورد گروهی و جناحی آغاز شده است.

وی گفت: قوه قضائیه به صرف محاکمه اکتفا نمی کند و مصر است اموال غارت شده به بیت المال برگردانده شود که در این زمینه در قالب ۹۱ پرونده تاکنون ۷ هزار میلیارد تومان به بیت المال برگشت داده شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی هیچ ابایی از اعلام نام مفسدان اقتصادی ندارد، گفت: علنی بودن دادگاه ها، حضور رسانه ها و وکلا در آن ها از جمله دلایل مستدل بودن احکام قضایی است که می تواند اطلاع رسانی عمومی شود.

خدائیان با اشاره به موقعیت مناسب منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا افزود: چنین موقعیتی ایجاب می کند نه تنها مشکلات اقتصادی آذربایجان شرقی بلکه بخشی از مشکلات اقتصادی کشور نیز از طریق این منطقه رفع شود.

وی اظهار داشت: انتظارات از منطقه آزاد ارس بسیار بالاست و اینکه اعلام می شود بیکاری در این منطقه وجود دارد دور از انتظار است و باید موانع این موضوع مهم با همکاری دولت و قوه قضائیه حل و فصل شود.

خدائیان، ادامه داد: ارس بهترین مکان برای سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده و دولت باید با فراهم کردن زیرساخت ها و نظارت بر آن، حضور بخش خصوصی در این منطقه را تقویت کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!