«الواح هخامنشی» در موزه قزوین به نمایش گذاشته می‌شوند


«الواح هخامنشی» در موزه قزوین به نمایش گذاشته می‌شوند

 معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین گفت: تعدادی از الواح هخامنشی که وارد ایران شده است تا پایان سال به موزه شهر قزوین منتقل می‌شود و مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد.

امیر ارجمند - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به الواح هخامنشی که به ایران واترد شده است، تصریح کرد: الواح هخامنشی شامل بیش از ۳۰ هزار لوح بود که در سال ۱۳۱۴ بر اساس مصوبه دولت از طریق کشتی به مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو فرستاده شد و سال ۱۳۱۶ به آنجا رسید، بر آن اساس قرار بود در مدت سه سال بررسی‌های کارشناسی و مطالعات روی این الواح انجام و به ایران برگردانده شود.

وی تأکید کرد: ‌ چند سال نخست که این اقدام انجام نشد، اما با پیگیری‌ها بخشی از الواح در سال ۱۳۲۷ به ایران برگردانده شد، بخشی نیز در سال ‌۱۳۵۰، همچنین بخش دیگری از آن‌ها در سال ۱۳۸۳ به ایران برگردانده شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: بعد از پیگیری‌های فراوان ۱۷۰۰ لوح هخامنشی به موزه ملی کشور بازگردانده شده است که با توجه به اهمیت بازدید آن برای همه مردم کشور موضوعی مطرح شد تا با شرایط آسانی بتوان امکان بازدید مردم استان‌ها را از آن آثار ارزشمند مهیا کرد.

وی اظهار کرد: بعد از نامه ارسالی از وزارت میراث فرهنگی، استان قزوین نیز درخواست آوردن تعدادی از الواح هخامنشی به موزه‌های قزوین را ارسال کرد که با آن موافقت شد؛ بنابراین برای اولین بار در کشور بخشی از لوح‌های هخامنشی در موزه شهر قزوین در معرض دید علاقه‌مندان به تاریخ قرار خواهد گرفت.

ارجمند خاطرنشان کرد: در بازدیدی که هفته گذشته از سوی طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور از موزه‌های قزوین صورت گرفت، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان بررسی شد و درخواستی ارائه کردیم تا زمینه به نمایش گذاشتن برخی اشیای شاخص ملی در موزه‌های قزوین فراهم شود.

وی عنوان کرد: این الواح قرار است در موزه شهر قزوین به نمایش گذاشته شود، زمان دقیق آن مشخص نیست چراکه قرار است کارشناسان میراث فرهنگی از مجموعه موزه شهر قزوین بازدید کنند و مسائل حفاظتی، امنیتی و جای‌گذاری ویترین‌ها را موردبررسی قرار دهند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین تأکید کرد: تعداد الواح نیز بر اساس ظرفیت ویترین مشخص می‌شود چراکه لوح‌ها داری ابعاد و شکل‌های مختلفی هستند که بعد از کارشناسی انتقال بخشی از این الواح به قزوین انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: رونمایی از این الواح قطعاً در فرصت مناسبی صورت می‌گیرد، بازدید کارشناسان از موزه تا پایان آذرماه انجام می شود بنابراین رونمایی نیز همزمان با مناسبتی خاص و تا پایان سال صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403