شیعه انگلیسی در ناآرامی‌های اخیر عراق نقش دارند


شیعه انگلیسی در ناآرامی‌های اخیر عراق نقش دارند

زارعی با اشاره به اینکه جریانات انحرافی به اصطلاح شیعه انگلیسی در ناآرامی‌های اخیر عراق نقش دارند، گفت: آنها در چارچوب طراحی‌های انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها عمل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «سعدالله زارعی» شب گذشته (چهارشنبه 8 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره ناآرامی‌های عراق گفت: در مرحله اول‏ تبعات و تظاهرات در عراق در اواسط مهر، حدود ۱۵۰ نفر کشته شدند و همه چیز حکایت از نوعی به هم ریختگی داشت. مواضع شخصیت‌های عراقی هم حاکی از آن بود که این مسایل و تحولات برای آن‌ها هم واضح و قابل پیش بینی نیست و مشکلاتی را پدید آورد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در اعتراضات اخیر پس از اربعین، تعداد کشته‌ها در عراق نسبت به تظاهرات پیش از اربعین، کمتر شد که نشان می‌دهد اوضاع در عراق به سمت وضعیت متعادل تری پیش رفته است، گفت: مواضع شخصیت‌های سیاسی و مذهبی عراق در این ماجرا نشان می‌دهد از ناپختگی قبل در این مقطع خبری نیست و اوضاع و آینده این قضایا تا حد زیادی مشخص شده است و مسئولان و شخصیت‌ها با تسلط بیشتری موضع می‌گیرند و جمع ریاست جمهوری، پارلمان و دولت منسجم‌تر و همگراتر شده اند.

وی با اشاره به بیانیه گروه‌های «فتح»، «ائتلاف دولت قانون» و «جریان حکمت ملی» افزود: مجموع این بیانیه ها، مردم را به آرامش دعوت و از طرف دیگر بر روی بقای دولت و تحقق خواسته‌های مردم، تاکید می‌کنند. در این تظاهرات شیعه محور، جریاناتی که در شهریور پارسال در زمان تشکیل دولت و هیئت رئیسه رئیس جمهور، رئیس مجلس و نخست وزیر در طرف مقابل آقای عادل عبدالمهدی بودند اکنون حداقل یک ضلع از آن‌ها در کنار آقای عبدالمهدی قرار گرفته است بنابراین خلاف آن چه مشهور شد که اوضاع عراق کاملا لجام گسیخته و شرایط در حال سخت‌تر شدن است به جز اتفاقاتی که در کربلا افتاد، عقلانیتی در این صحنه‌ها پیدا شده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به ناآرامی‌های عراق گفت: جریانات انحرافی به اصطلاح شیعه انگلیسی در این ناآرامی‌ها نقش دارند و در چارچوب طراحی‌های انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها عمل می‌کنند.

زارعی با اشاره به اینکه گروه‌های مختلفی در ناآرامی‌های عراق نقش اساسی دارند، ​ افزود: بعثی‌ها برای بازگشت به قدرت تلاش می‌کنند و یکی از شاخصه‌های آن‌ها وابستگی به بیگانگان است. باقیمانده‌های داعش هم که ضربه‌های سنگینی از گروه‌های مقاومت شیعه خوردند‏, منتظر فرصتی برای ظهور دوباره هستند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه ماموریت این گروه‌ها این بود که کاری کنند تا گروه‌های شیعه نتوانند دور هم جمع شوند، ادامه داد: آن‌ها می‌خواهند کاری کنند موقعیت فعلی سیاسی شیعه‌ها تضعیف شود و مأیوس شوند و آمریکایی‌ها بتوانند بار دیگر ساختار‌های گذشته عراق را بازسازی کنند، اما این توطئه هم به جایی نرسیده و ماجرا در حال مهار شدن است.

وی با اشاره به اینکه موافق این هستیم که باید با فساد در عراق مبارزه شود، اما برخی تلاش می‌کنند این موضوع را به سیاست خارجی بکشانند و به طور خاص، روابط ایران با عراق را تحت تاثیر قرار دهند، افزود: در این زمینه بین ایران و آقای مقتدا صدر اختلاف نیست و او مخالف این است که این تجمعات، سمت و سوی روابط خارجی پیدا کند و معتقد است موضوع داخلی است و در داخل باید حل شود.

زارعی استعفای سعد حریری از نخست وزیری لبنان را طراحی شده دانست و گفت: این استعفا بر اثر فشار نبوده است بلکه بنا بود چنین استعفایی انجام شود. شرایط لبنان در بخش دولت برای مدت قابل توجهی به سمت بی دولتی می‌رود و خلاء سیاسی ایجاد می‌شود، اما در بحث امنیتی، فضای لبنان با توجه به اقتدار حزب الله، کنترل می‌شود./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قرارداد امری تا 2027 تمدید شد