بهترین فیلم های ترسناک تاریخ ؛ مروری بر ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهان


مطلب بهترین فیلم های ترسناک تاریخ ؛ مروری بر ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهان برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ در این نوشته با مروری بر بهترین فیلم های ترسناک تاریخ  تا سال 2019 میلادی به معرفی 13 نمونه از ترسناک ترین آثار سینمایی جهان به همراه معرفی...

در این نوشته با مروری بر بهترین فیلم های ترسناک تاریخ تا سال 2019 میلادی به معرفی 13 نمونه از ترسناک ترین آثار سینمایی جهان به همراه معرفی عوامل، بازیگران، نمرات کاربران IMDB و میزان فروش آنها خواهیم پرداخت.

فیلم های ترسناک یا تریلر (Thriller یا Horror) یکی از زیرشاخه ها و ژانرهای جذاب صنعت سینما است. این ژانر که در زیر گونه های مختلفی ساخته می شود، عموما نمرات بالایی از منتقدان دریافت نکرده اما با توجه به نیاز مخاطبان به تحریک حس ترس و القای آن اط سریق نورپردازی و فضاسازی، امتیازات قابل قبولی از مردم کسب می نمایند.

در گذشته این دسته از فیلم ها معمولا بر اساس آثار نویسندگانی مانند ادگار آلن پو (Edgar Alan Peo – نویسنده آمریکایی که بیش از 40 عنوان فیلم بر اساس داستان های ترسناک وی ساخته شده)، برام استوکر (Bram Stoker – خالق شخصیت دراکولا که در بسیاری از عناوین ترسناک حضوری فعال داشته) و مری شلی (Mary Shelley – نویسنده انگلیسی و خالق شخصیت فرانکنشتاین) و با استفاده از موجود ترسناک ساخته می شدند که با موفقیت نسبی نیز روبرو می شدند.

در دهه های 40 و 50 میلادی نیز ضمن پیشرفت روند هنری، مضامینی مانند تعلیق و ترس موقعیت و همچنین حضور موجودات فرازمینی نیز به داستان فیلم های ترسناک اضافه شده و موجب گسترش این ژانر شدند. در دهه 1960 میلادی نیز با ورود کارگردانانی مانند آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock) و استفاده از مضامین ترسناک روانشناسانه، نوع دیگری از فیلم های ترسناک را پیش روی مخاطبان قرار دادند.

زیر شاخه های فیلم های ترسناک

از زیر شاخه های فیلم های ترسناک به طور کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فیلمهای ترسناک ماورایی (که با استفاده از موجودات با پس زمینه دینی مانند ارواح، شیاطین و… و تکیه بر ترس بر اساس باورهای مذهبی، حس دلهره را در بینندگان به وجود می آورد) فیلمهای ترسناک تخیلی (که با استفاده از موجوداتی غیرواقعی مانند زامبی ها، خون آشام ها، گرگینه ها و … با قدرت مافوق بشری ترس را در مخاطب ایجاد می کنند) فیلمهای ترسناک علمی-تخیلی (با استفاده از مخلوقات بشری با قدرت های مافوق الطبیعه و یا موجودات فضایی و یا آزمایشات بشری با نتایج مخرب، فضا و اتمسفری ترسناک به وجود می آورند) فیلمهای اسلشر (یا اسلشر که از خون و خون ریزی در آن استفاده بسیاری می گردد و می تواند از یک یا چند نمونه ماورایی، تخیلی و یا علمی تخیلی در آن استفاده شده باشد) فیلمهای ترسناک روانشناسانه (که با استفاده از ضعف های مخاطبان، حس ترس، تنش و شوک را به آنها القا می کند) ویدیوهای پیدا شده (یا Found Footages که کل داستان بر اساس ویدیوهای ضبط شده با کیفیت پایین یا به اصطلاح آماتوری پیدا شده، حس و حال واقعیت را برای تماشاگران تداعی خواهد کرد)

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ / ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهان

در ادامه با معرفی بهترین فیلم های ترسناک تاریخ بر اساس نظر منتقدین و کاربران و نمرات IMDB مروری خواهیم داشت بر ترسناک ترین فیلم های جهان به همراه سال ساخت، میزان فروش، عوامل ساخت و بازیگران و نمره IMDB که عموما به صورت مجموعه و چند قسمت دنباله دار ساخته شده اند. لازم به ذکر است که در مورد فیلم ها ترسناک چند قسمتی، تنها به اولین بخش از آنها اشاره شده است:

The Ring

نام فارسی: حلقه سال ساخت: 2002 درجه سنی: PG-13 (تماشای افراد کمتر از 13 سال با نظارت والدین) ژانر: ماورایی نمره IMDB: امتیاز 7.1 از 100 نمره Metascore: امتیاز 57 از 100 بودجه ساخت: 48 میلیون دلار میزان فروش در ایالات متحده آمریکا: 130 میلیون دلار میزان فروش جهانی: 250 میلیون دلار

فیلم Ring یا حلقه یکی از آثاری است که می توان آن را در رده بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان قرار داد. این فیلم بازسازی اثری به همین نام محصول سال 1998 ژاپن به کارگردانی هیدئو ناکاتا (Hideo Nakata) است.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ ؛ مروری بر ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهانThe Ring یا حلقه

این فیلم مدت زمانی برابر با 1 ساعت و 55 دقیقه داشته و توسط گور وربینسکی (Gore Verbinski) کارگردانی شده استو فیلمنامه نیز توسط ارن کروگر (Ehren Kruger) و بر اساس رمانی از کوجی سوزوکی (Kuji Suzuki – نویسنده ژاپنی که نسخه اصلی نیز بر اساس داستان او ساخته شده بود) نوشته شده است.

هنرپیشگان

از بازیگران حاضر در فیلم حلقه می توان به اسامی زیر اشاره کرد:

نائومی واتس (Naomi Watts) در نقش راشل مارتین هندرسن (Martin Henderson) در نقش نوح دیوید دورف من (David Dorfman) در نقش آیدن برایان کاکس (Brian Cox) در نقش ریچارد جین الکساندر (Jane Alexander) در نقش دکتر گراسنیک خلاصه داستان

راشل (با بازی نائومی واتس) یک روزنامه نگار است که به دنبال کشف راز نهفته در یک فیلم ویدیویی بوده که هر کس پس از تماشای آن بعد از 7 روز کشته می شود…

میزان فروش

فیلم حلقه با فروشی در حدود 130 میلیون دلار در ایالات متحده آمریکا و 250 میلیون دلار در اکران جهانی (در حدود 360 میلیون دلار فعلی با محاسبه نرخ تورم در ایالات متحده) علاوه بر موفقیت کامل در گیشه، نام خود را به عنوان یکی از بهترین و ترسناک ترین فیلم های جهان ثبت نمود.

دنباله ها

با توجه به موفقیت نسخه آمریکایی این فیلم، فیلم های دیگری نیز بر اساس آن ساخته شد. این دنباله ها که مطابق معمول موفق به تکرار موفقیت بخش نخست نشده، اما می توان آنها را در جمع بهترین فیلم های ترسناک تاریخ قرار داد عبارتند از:

The Ring Two در سال 2005 با فروشی در حدود 160 میلیون دلار Rings در سال 2017 با فروشی در حدود 83 میلیون دلار

Insidious

نام فارسی: موذی سال ساخت: 2010 درجه سنی: PG-13 ژانر: ماورایی نمره IMDB: امتیاز 6.8 از 100 نمره Metascore: امتیاز 52 از 100 بودجه ساخت: 5 میلیون دلار میزان فروش در ایالات متحده آمریکا: 54 میلیون دلار میزان فروش جهانی: 97 میلیون دلار

فیلم Insidious یا موذی یکی از فیلم هاییست که با وجود فروش متوسط، با خلق دنیایی مرموز سرآغاز ساخت چندین اثر دیگر در ژانر وحشت شد و به همین دلیل می توان آن را در رده بهترین فیلم های ترسناک تاریخ قرار داد.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ ؛ مروری بر ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهانInsidious یا موذی

این فیلم مدت زمانی برابر با 1 ساعت و 43 دقیقه داشته و توسط جیمز وان (James Wan) کارگردانی شده است. فیلمنامه نیز توسط لی ونل (Leigh Wannell) نوشته شده است.

هنرپیشگان

بازیگران حاضر در فیلم Insidious عبارتند از:

پاتریک ویلسون (Patrick Wilson) در نقش جاش لمبرت رز بایرن (Rose Byrne) در نقش رنی تای سیمپکینس (Ty Simpkins) در نقش دالتون لین شی (Lin Shaye) در نقش الیز لی ونل در نقش اسپکس خلاصه داستان

دالتون فرزند خانواده لمبرت (با بازی پاتریک ویلسون و رز بایرن) به کما فرو رفته و در دنیایی خیالی به نام The Further سرگردان است. خانواده برای برگرداندن او به زندگی به هر وسیله ای متوسل شده اما موجودات این دنیا قصد رهایی دالتون را ندارند.

میزان فروش

فیلم Insidious که با بودجه ای در حدود 1.5 میلیون دلار ساخته شده بود، با فروشی در حدود 97 میلیون دلار (در حدود 114 میلیون دلار فعلی) به یکی از پرفروش ترین فیلم های ترسناک سال تبدیل شد.

دنباله ها

با توجه به موفقیت نسبی Insidious در گیشه نسبت به بودجه ساخت و شناخته شدن آن به عنوان یکی از بهترین و ترسناک ترین فیلمهای سینمایی تاریخ، دنباله های متعددی برای آن ساخته شد که با توجه به جذابیت دنیای خیالی The Further تقریبا همگی در جمع پرفروش ترین و بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان قرار می گیرند. این دنباله ها عبارتند از:

Insidious: Chapter Two در سال 2013 با فروشی در حدود 162 میلیون دلار Insidious: Chapter Three در سال 2015 با فروشی در حدود 113 میلیون دلار Insidious: The Last Key در سال 2018 با فروشی در حدود 167 میلیون دلار

The Conjuring

نام فارسی: احضار سال ساخت: 2013 درجه سنی: R (تماشای افراد کمتر از 17 سال با نظارت والدین) ژانر: ماورایی نمره IMDB: امتیاز 7.5 از 100 نمره Metascore: امتیاز 68 از 100 بودجه ساخت: 20 میلیون دلار میزان فروش در ایالات متحده آمریکا: 137 میلیون دلار میزان فروش جهانی: 320 میلیون دلار

فیلم Conjuring یا احضار نیز یکی دیگر از فیلم هاییست که مانند Insidious با فروش بالا و امتیازهای قابل قبول در رده بهترین فیلم های ترسناک تاریخ قرار می گیرد.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ ؛ مروری بر ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهانThe Conjuring یا احضار

این فیلم مدت زمانی برابر با 1 ساعت و 52 دقیقه داشته و توسط جیمز وان (کارگردان سری Insidious) ساخته شده است. فیلمنامه این فیلم نیز توسط چد و کری هیز (Chad Hayes و Carey Hayes) نوشته شده است. این فیلم شخصیت های مشترکی با سری فیلم های Insidious دارد.

هنرپیشگان

از حاضران در قسمت اول این فیلم می توان به اسامی زیر اشاره کرد:

ورا فارمیگا (Vera Farmiga) در نقش لورین وارن پاتریک ویلسون در نقش اد وارن لیلی تیلور (Lili Taylor) در نقش کارولین ران لیوینگستون (Ron Livingston) در نقش راجر پرون شنلی کزول (Shaneley Caswell) در نقش آندرا پرون خلاصه داستان

لورین (با بازی ورا فارمیگا) و اد (با بازی پاتریک ویلسون) دو محقق وقایع ماوراءالطبیعه هستند که پس از وقوع حوادث عجیب به کمک خانواده پرون می روند و …

میزان فروش

فیلم The Conjuring از لحاظ میزان فروش یکی از بهترین و ترسناک ترین فیلم های سینمایی جهان است. این فیلم تنها در قسمت اول به فروشی در حدود 320 میلیون دلار (معادل 353 میلیون دلار فعلی) در برابر بودجه ساخت 20 میلیون دلاری (22 میلیون دلار فعلی) دست یافت و با کسب نمرات بالا از منتقدان (به نسبت فیلم های ترسناک) و کاربران IMDB در مجموع نام خود در جمع بهترین فیلم های ترسناک تاریخ قرار داد.

دنباله ها

در این فیلم دنیایی خیالی و مملو از موجودات و حوادث ماورایی خلق شد که زمینه ساز تعداد زیادی دنباله شد. برخی از این فیلم ها که آنها نیز مانند نسخه اول توانایی قرار گرفتن در فهرست ترسناک ترین فیلم های سینمایی جهان را داشته و با استفاده از شخصیت ها و خصوصیات این دنیا ساخته شده، عبارتند از:

آنابل در سال 2014 با فروشی در حدود 257 میلیون دلار The Conjuring 2 در سال 2016 با فروشی در حدود 320 میلیون دلار آنابل: آفرینش در سال 2017 با فروشی در حدود 307 میلیون دلار راهبه یا Nun در سال 2018 با فروشی در حدود 366 میلیون دلار آنابل به خانه بر می گردد در سال 2019 با فروشی در حدود 229 میلیون دلار نفرین زن گریان یا The Curse of La Llorona در سال 2019 با فروشی در حدود 122 میلیون دلار

فیلم های آنابل به خانه بر می گردد و نفرین زن گریان علاوه بر قرار گرفتن در جمع بهترین فیلم های ترسناک 2019 موفق به حضور در فهرست پرفروش ترین فیلم های 2019 نیز شدند.

با توجه به موفقیت فراتر از تصور، 2 قسمت جدید دیگر از این سری نیز با نام های احضار 3 و راهبه 2 نیز سال آینده راهی سینماهای جهان خواهد شد که به احتمال زیاد آنها نیز علاوه بر قرار گرفتن در جمع بهترین فیلم های ترسناک 2020 جایگاهی در فهرست بهترین فیلم های 2020 و پرفروش ترین فیلم های 2020 به خود اختصاص خواهند داد.

Scream

نام فارسی: جیغ سال ساخت: 1996 درجه سنی: R ژانر: اسلشر نمره IMDB: امتیاز 7.2 از 100 نمره Metascore: امتیاز 65 از 100 بودجه ساخت: 14 میلیون دلار میزان فروش در ایالات متحده آمریکا: 103 میلیون دلار میزان فروش جهانی: 173 میلیون دلار

در اواخر دهه 1990 میلادی، فیلم جیغ یا Scream توانست با تکیه بر بازیگران محبوب نسل جوان و داستان هیجان انگیز به موفقیت زیادی رسیده و با توجه به نگاه مثبت منتقدان و کاربران IMDB نام خود را به عنوان یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ ثبت نماید.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ ؛ مروری بر ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهانScream یا جیغ

فیلم جیغ مدت زمانی برابر با 1 ساعت و 51 دقیقه داشته و توسط وس کریون (Wes Craven) بر اساس داستانی از کوین ویلیام‌سن (Kevin Williamson) ساخته شده است.

هنرپیشگان

از هنرپیشگان حاضر در فیلم Scream که عمدتا شامل بازیگران خوش چهره و جذاب هالیوود بوده و نقش به سزایی در قرار گرفتن آن در جمع بهترین فیلم های ترسناک تاریخ داشتند می توان به نام های زیر اشاره کرد:

نیو کمبل (Neve Campbell) در نقش سیدنی پریسکات درو بریمور (Drew Barrymore) در نقش کیسی بکر کورتنی کاکس (Courteney Cox) در نقش گیل هیدر دیوید آرکوت (David Arquette) در نقش دووی ریلی اسکیت اولریش (Skeet Ulrich) در نقش بیلی لومیس خلاصه داستان

یک سال پس از مرگ مادر سیدنی (با بازی نیو کمبل) او و چند تن از دوستان با تلفن های مرموزی روبرو شده که آنها را تهدید به قتل می کند. اما او مجبور به مقابله با این قاتل سریالی بوده و…

میزان فروش

فیلم جیغ در سال 1996 به فروشی در حدود 173 میلیون دلار (معادل 283 میلیون دلار فعلی) دست یافت که با توجه به بودجه 20 میلیون دلاری ساخت، علاوه بر موفقیت در گیشه، حضور در جمع بهترین و پرفروش ترین فیلم های سال، نام خود را به عنوان یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ نیز ثبت نمود.

دنباله ها

هرچند دنباله های ساخته شده برای فیلم جیغ به خصوص نسخه چهارم موفق به تکرار موفقیت نسخه اول نشدند، اما توانست این سری را در لیست ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینمای جهان قرار دهند. این دنباله ها عبارتند از:

جیغ 2 در سال 1997 با فروشی در حدود 172 میلیون دلار جیغ 3 در سال 2000 با فروشی در حدود 161 میلیون دلار جیغ 4 در سال 2011 با فروشی در حدود 97 میلیون دلار

A Quiet Place

نام فارسی: یک جای ساکت سال ساخت: 2018 درجه سنی: PG-13 ژانر: علمی تخیلی نمره IMDB: امتیاز 7.5 از 100 نمره Metascore: امتیاز 82 از 100 بودجه ساخت: 17 میلیون دلار میزان فروش در ایالات متحده آمریکا: 188 میلیون دلار میزان فروش جهانی: 341 میلیون دلار

یکی دیگر از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان فیلم A Quiet Place است. این فیلم که با بودجه ای نسبتا کم، بهره گیری از هنرمندان توانا و داستان و روایت جذاب و کارگردانی قدرتمند خود، در جمع بهترین فیلم های ترسناک تاریخ جهان قرار گرفت، موفق به کسب نمرات بالایی از منتقدین شد و نام خود را به عنوان یکی از بهترین فیلم های 2018 مطرح نمود.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ ؛ مروری بر ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهانA Quiet Place یا یک جای ساکت

این فیلم مدت زمانی برابر با 1 ساعت و 39 دقیقه داشته و کارگردانی آن توسط جان کراسینسکی (John Krasinski – تهیه کننده فیلم Manchester By The Sea در سال 206) صورت گرفته است. سناریو و فیلمنامه نیز توسط برایان وودز (Bryan Woods – نویسنده فیلم ترسناک Haunt در سال 2019)، اسکات بک (Scott Beck) و شخص کارگردان نوشته شده است.

هنرپیشگان

هنرمندان حاضر در این فیلم عبارتند از:

جان کراسینسکی در نقش Lee Abbott امیلی بلانت (Emily Blunt) در نقش Evelyn Abbott میلینست سیموندس (Millicent Simmons) در نقش Regan Abbott نوآ یوپ (Noah Jupe) در نقش Marcus Abbot t کید وود وارد (Cade Woodward) در نقش Beau Abbott خلاصه داستان

داستان فیلم A Quiet Place در سال 2020 میلادی رخ می‌دهد. زمین به تسخیر موجودات ترسناکی درآمده که بدون بهره از بینایی، تنها با صداهای تولید شده با همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. لی (با بازی جان کراسینسکی) و اولین (Evelyn با بازی امیلی بلانت) پدر و مادری هستند که مجبورند با زندگی در سکوت مطلق و استفاده از زبان اشاره، امنیت خانواده و فرزندان خود را حفظ نمایند…

میزان فروش

فیلم A Quiet Place با فروشی در حدود 188 میلیون دلار در ایالات متحده آمریکا و 341 میلیون دلار در اکران جهانی، علاوه بر قرار گرفتن در جمع ترسناک ترین فیلم های سینمایی جهان با توجه به داستان خاص خود موفق به کسب جایگاهی ویژه در بین بهترین فیلم های 2018 نیز شد.

دنباله ها

موفقیت فیلم A Quiet Place و قرار گرفتن آن در جمع بهترین و ترسناک ترین فیلم های سینمای جهان موجب شد که سازندگان برنامه ای برای ساخت قسمت جدید از آن پیاده کنند. این فیلم که A Quiet Place: Part Two نام دارد، قرار است در سال 2020 بر روی پرده سینما ها قرار گیرد.

The Blair Witch Project

نام فارسی: پروژه جادوگر بلر سال ساخت: 1999 درجه سنی: R ژانر: ویدیوهای پیدا شده – ماورایی نمره IMDB: امتیاز 6.5 از 100 نمره Metascore: امتیاز 81 از 100 بودجه ساخت: 60 هزار دلار میزان فروش در ایالات متحده آمریکا: 141 میلیون دلار میزان فروش جهانی: 249 میلیون دلار

پروژه جادوگر بلر هرچند از اولین فیلم های ژانر ویدیوهای پیدا شده یا Found Footage به شمار نمی آمد، اما با توجه به فرم ساخت و نحوه فیلمبرداری خود توانست نام خود را به عنوان یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان ثبت کند.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ ؛ مروری بر ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهانThe Blair Witch Project

این فیلم که مدت زمانی برابر با 1 ساعت و 21 دقیقه دارد، توسط دنیل مایریک (Daniel Myrick) و ادواردو سانچز (Sanchez) نوشته و کارگردانی شد. از نکاتی که موجب جلب توجه منتقدین و قرار گرفتن آن به عنوان یکی از ترسناک ترین فیلم های سینمایی جهان شد می توان به نوع فیلمبرداری و دیالوگ ها بداهه هنرپیشگان و همچنین محیط طبیعی ساخت اشاره نمود.

هنرپیشگان

این فیلم، یک نمونه به اصطلاح مستند بوده و بازیگران زیر در آن به ایفای نقش پرداخته اند:

هدر دوناهو (Heather Donahue) در نقش هدر جاشوا لئونارد (Joshua Leonard) در نقش جاش مایکل ویلیامز (Michael C. Williams) در نقش مایک خلاصه داستان

3 دانشجوی رشته فیلمسازی (با بازی دوناهو، لئونارد و ویلیامز) برای انجام یک پژوه دانشگاهی در خصوص افسانه ای به نام جادوگر بلر به جنگلی در ایالت مریلند آمریکا می روند. اما تنها چیزی که از آنها به جا می ماند، یک دوربین فیلمبرداری با یک فیلم است که یک سال بعد به طور اتفاقی پیدا می شود…

میزان فروش

هرچند فروش فیلم پروژه جادوگر بلر در حد و اندازه های فیلم های ابرقهرمانی مانند نمونه های اشاره شده در فهرست بهترین فیلم های اکشن 2019 نیست، اما بودجه ساخت تنها 60 هزار دلاری در برابر فروش جهانی 249 میلیون دلاری (معادل 384 میلیون دلار فعلی) جایگاهی ویژه در فهرست بهترین فیلم های ترسناک سینمای جهان به آن می دهد.

دنباله ها

با توجه به موفقیت تجاری قسمت اول، تیم کارگردانی نسخه دوم این فیلم را در سال 2000 راهی سینماها نمود. اما این قمت با وجودیکه از لحاظ مالی شکست مطلق به حساب نمی آمد اما با کسب نمرات بسیار پایین از منتقدان و کاربران IMDB در رده بدترین فیلم های ترسناک تاریخ قرار گرفت. دنباله های ساخته شده در سری پروژه جادوگر بلر تاکنون عبارتند از:

Book of Shadows: Blair Witch 2 در سال 2000 با فروشی در حدود 47 میلیون دلار Blair Witch در سال 2016 با فروشی در حدود 45 میلیون دلار

Halloween

نام فارسی: هالووین سال ساخت: 1978 درجه سنی: R ژانر: اسلشر نمره IMDB: امتیاز 7.8 از 100 نمره Metascore: امتیاز 81 از 100 بودجه ساخت: 325 هزار دلار میزان فروش در ایالات متحده آمریکا: 47 میلیون دلار میزان فروش جهانی: 60 میلیون دلار

فیلم هالووین علاوه بر اینکه مناسب ترین گزینه برای تجربه ترس در شب عید هالووین، با توجه به نگاه مثبت منتقدین و کاربران IMDB یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان نیز به حساب می آید.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ ؛ مروری بر ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهانHalloween

این فیلم مدت زمانی برابر با 1 ساعت و 31 دقیقه داشته و توسط جان کارپنتر (John Carpenter – کارگردان و آهنگساز برجسته آمریکایی و سازنده فیلم های ترسناکی مانند The Thing و Christine) کارگردانی شده است. فیلمنامه نیز توسط شخص کارگردان و دبرا هیل (Debra Hill) نوشته شده و ترکیب این دو یکی از ترسناک ترین فیلم های سینمایی جهان را راهی سینماهای جهان نموده است.

هنرپیشگان

از هنرمندان حاضر در این فیلم می توان به اسامی زیر اشاره کرد:

دونالد پلزنس (Donald Pleasense) در نقش دکتر لومیس جیمی لی کورتیس (Jamie Lee Curtis) در نقش لاوری تونی موران (Tony Moran) در نقش مایکل میرز نانسی کیس (Nancy Kyes) در نقش آنی پی. جی. سولز ( J. Soles) در نقش لیندا چارلز سایفرس (Charles Cyphers) در نقش براکت خلاصه داستان

در شب هالووین، مایکل میرز (با بازی تونی موران) که 15 سال پیش به دلیل حمله با چاقو به خواهر خود بستری شده بود، از آسایشگاه فرار کرده و در هیاهوی این شب به دنبال قربانی قدیمی خود می گردد…

میزان فروش

فیلم هالووین که با بودجه ای اندک و در حدود 325.000 دلار (معادل 1.2 میلیون دلار فعلی) ساخته شده بود، در کنار نظر مثبت منتقدین و کاربران به فروشی در حدود 47 میلیون دلار (معادل 185 میلیون دلار فعلی) دست یافت و نام خود را به عنوان یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان ثبت نمود.

دنباله ها

این فیلم به یکی از آثار کلاسیک ژانر وحشت تبدیل شد و عناوین متعددی بر اساس آن و با استفاده از شخصیت مایکل میرز ساخته شدند. راب زامبی (Rob Zombie – موسیقیدان سبک هوی متال و هارد راک آمریکایی) نیز در سال 2007 نسخه ای از آن را تولید کرد که با فروشی در حدود 80 میلیون دلار در رده ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینمای جهان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: بهترین آثار و زندگینامه جیمز هتفیلد (James Hetfield)

دنباله های این فیلم که اکثر آنها با توجه به سیلقه افراد توانایی قرار گرفتن در لیست ترسناک ترین فیلم های سینمایی تاریخ را دارندعبارتند از:

Halloween 2 در سال 1981 با فروشی در حدود 26 میلیون دلار Halloween 3 در سال 1982 با فروشی در حدود 14 میلیون دلار Halloween 4 در سال 1988 با فروشی در حدود 18 میلیون دلار Halloween 5 در سال 1989 با فروشی در حدود 12 میلیون دلار Halloween: The Curse of Michael Myers در سال 1995 با فروشی در حدود 15 میلیون دلار Halloween: 20 Years Later در سال 1998 با فروشی در حدود 55 میلیون دلار Halloween: Resurrection در سال 2002 با فروشی در حدود 38 میلیون دلار Halloween در سال 2007 با فروشی در حدود 80 میلیون دلار Halloween II در سال 2009 با فروشی در حدود 39 میلیون دلار Halloween در سال 2018 با فروشی در حدود 255 میلیون دلار

در سال 2020 نیز نسخه جدید از این فیلم با نام Halloween Kills ساخته خواهد شد که با توجه به اقبال قسمت های قبلی و حضور جیمی لی کورتیس توانایی قرار گرفتن در فهرتس بهترین و پرفروش ترین فیلم های ترسناک سال را دارد.

Alien

نام فارسی: بیگانه سال ساخت: 1979 درجه سنی: R ژانر: علمی تخیلی نمره IMDB: امتیاز 8.4 از 100 نمره Metascore: امتیاز 89 از 100 بودجه ساخت: 11 میلیون دلار میزان فروش در ایالات متحده آمریکا: 82 میلیون دلار میزان فروش جهانی: 107 میلیون دلار

فیلم Alien یا بیگانه علاوه بر اینکه یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان بوده، با توجه به نمرات کسب شده توسط منتقدین و کاربران یکی از بهترین فیلم های سینمایی تاریخ نیز به حساب می آید.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ ؛ مروری بر ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهانAlien یا بیگانه

این فیلم که مدت زمانی برابر با 1 ساعت و 57 دقیقه داشته، توسط کارگردان مشهور فعلی ریدلی اسکات (Ridley Scott – سازنده فیلم هایی چون گلادیاتور، Blade Runner، هانیبال و American Gangster) ساخته شد و با توجه به تم علمی تخیلی خود به یکی از خرده فرهنگ ها در صنعت سینما تبدیل گردید. فیلمنامه نیز توسط دن اوبنون (Dan O’Bannon) و بر اساس داستانی از رونالد شوست (Ronal Shusett) نوشته شد.

هنرپیشگان

از هنرپیشگان حاضر در این فیلم می توان به اسامی فهرست زیر اشاره نمود:

تام اسکریت (Tom Skerritt) در نقش دونالد سیگارنی ویور (Sigourney Weaver) در نقش ریپلی ورونیکا کارت رایت (Veronica Cartwright) در نقش لمبرت هاری دین استانتون (Harry Dean Stanton) در نقش برت جان هرت (John Hurt) در نقش کین خلاصه داستان

یک سفینه فضایی در حین ماموریت با نوع جدید از حیات برخورد کرده که نه تنها جان تمامی سرنشینان را می گیرد بلکه قصد گسترش گونه خود در زمین را دارد…

میزان فروش

دهه 70 میلادی با توجه به موفقیت ایالات متحده در عرضه فضا با فرود بر روی ماه و ساخت سفینه های پیشرفته ای چون آپولو 13 روی بسیار خوشی به فیلم های علمی تخیلی نشان می داد. فیلم Alien نیز با بهره گیری از این موضوع موفق به فروشی در حدود 107 میلیون دلار (معادل 420 میلیون دلار فعلی) شد و علاوه بر موفقیت در گیشه نام خود را در زمره بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان قرار داد.

دنباله ها

از دنباله های ساخته شده بر اساس شخصیت بیگانه که آنها نیز توانایی قرار گرفتن در لیست ترسناک ترین فیلم های جهان را دارند عبارتند از:

Aliens در سال 1986 با فروشی در حدود 180 میلیون دلار Alien 3 در سال 1992 با فروشی در حدود 160 میلیون دلار Alien Resurrection در سال 1997 با فروشی در حدود 161 میلیون دلار Prometheus در سال 2012 با فروشی در حدود 403 میلیون دلار Alien: Covenant در سال 2017 با فروشی در حدود 241 میلیون دلار

علاوه بر این فیلم Alien موجب شد که سریال های تلویزیونی و بازی های کامپیوتری مختلفی نیز بر اساس آن ساخته شده که همگی در نوع خود در رده بهترین ها قرار گرفتند.

The Descent

نام فارسی: نزول سال ساخت: 2005 درجه سنی: R ژانر: علمی تخیلی ماجرایی نمره IMDB: امتیاز 7.2 از 100 نمره Metascore: امتیاز 71 از 100 بودجه ساخت: 5 میلیون دلار میزان فروش در ایالات متحده آمریکا: 26 میلیون دلار میزان فروش جهانی: 57 میلیون دلار

فیلم The Descent یا نزول نیز یکی دیگر از فیلم هایی است که توانایی قرار گرفتن در فهرست بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان را دارد.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ ؛ مروری بر ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهانThe Descent یا نزول

این فیلم 1 ساعت و 39 دقیقه ای توسط نیل مارشال (Neil Marshall) کارگردانی شده و فیلمنامه آن نیز بر اساس داستانی از شخص کارگردان به رشته تحریر در آمده است.

هنرپیشگان

از هنرمندان حاضر در این فیلم می توان به نام های زیر اشاره نمود:

شاونا مک دانلد (Shauna McDonald) در نقش سارا ناتالی مندوزا (Natalie Mendoza) در نقش جونو الکس رید (Alex Reid) در نقش بث ساسکیا مولدر (Saskia Mulder) در نقش ربکا مای آنا برینگ (MyAnna Buring) در نقش سم خلاصه داستان

جمعی از دوستان برای ماجراجویی وارد یک غار می شوند. اما پس از گم شدن در دالان های پر پیچ و خم آن و بالا گرفتن تنش و دشمنی بین اعضای گروه، با موجوداتی روبرو شده که قصد جان آنها را دارند…

میزان فروش

فیلم نزول گرچه به فروشی چند صد میلیونی دست نیافت، اما با توجه به بودجه 3.5 میلیون دلاری (معادل 4.6 میلیون دلار فعلی) و فروش 57 میلیون دلاری (معادل 75 میلیون دلار) یک اثر موفق در گیشه بود و نام خود را در فهرست بهترین فیلم های ترسناک تاریخ قرار داد.

دنباله ها

در سال 2009 دنباله ای برای این فیلم به نام The Descent: Part Two ساخته شد که با فروشی در حدود 6.7 میلیون دلار، تنها موفق به باز پس دادن بودجه تولید خود شد.

IT

نام فارسی: آن سال ساخت: 2017 درجه سنی: R ژانر: ماورایی نمره IMDB: امتیاز 7.3 از 100 نمره Metascore: امتیاز 69 از 100 بودجه ساخت: 35 میلیون دلار میزان فروش در ایالات متحده آمریکا: 327 میلیون دلار میزان فروش جهانی: 700 میلیون دلار

فیلم هایی که بر اساس داستانی جذاب ساخته می شوند، معمولا در رده فیلم های موفق قرار می گیرند. فیلم IT یا آن نیز یکی از این فیلم ها بوده که با کسب نظر مثبت منتقدان و کاربران IMDB و فروش بالای در حدود 700 میلیون دلار و همچنین بازی تحسین برانگیز هنرپیشه نقش اصلی نام خود را در فهرست بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان قرار داده است.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ ؛ مروری بر ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهانIt یا آن

این فیلم مدت زمانی برابر با 2 ساعت و 15 دقیقه داشته و توسط اندی موشیتی (Andy Muschietti) کارگردانی شده است. فیلمنامه نیز توسط چیس پالمر (Chase Palmer)، کری فوکوناگا (Cary Fukunaga) و گری دابرمن (Gary Dauberman) بر اساس رمانی به همین نام از نویسنده شهیر آمریکایی استفن کینگ (Stephen King – خالق آثاری چون درخشش، رستگاری در شاوشنک، مسیر سبز و …) نوشته شده است.

هنرپیشگان

بازی جذاب هنرپیشگان یکی از نقاط قوت این فیلم بوده و حضور بیل اسکارشگورد (Bill Skarsgard) جلوه خاصی به آن بخشیده است. هنرمندان حاضر در این فیلم عبارتند از:

بیل اسکارشکورد در نقش دلقک یا Pennywise جیدن مارتل (Jaeden Martell) در نقش بیل جرمی ری تیلور (Jeremy Ray Taylor) در نقش بن سوفیا لیلیس (Sophia Lillis) در نقش بورلی فین ولفهارد (Finn Wolfhard) در نقش ریچی خلاصه داستان

در تابستان سال 1989 چند کودک برای مبارزه با یک موجود عجیب که در فاضلاب مخفی شده تلاش می کنند، اما توانایی های “آن” بسیار فراتر از آن چیزیست که تصور می کردند…

میزان فروش

فیلم It علاوه بر قرار گرفتن در فهرست ترسناک ترین فیلم های جهان یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما بوده و موفق به فروشی در حدود 327 میلیون دلار (معادل 4 هزار میلیارد توامن با دلار 12.000 تومانی فعلی) در ایالات متحده و 700 میلیون دلار (8400 میلیارد تومان) شده است.

دنباله ها

با توجه به موفقیت تجاری و روی خوش منتقدان، قسمت دوم این فیلم نیز با نام IT: Chapter Two در سال 2019 ساخته شد که با فروشی در حدود 452 میلیون دلار، علیرغم افت کیفی نسبت به نسخه اول، توانایی قرار گرفتن در جمع بهترین فیلم های ترسناک 2019 و پرفروش ترین فیلم های 2019 و بهترین فیلم های 2019 را نیز دارد.

The Thing

نام فارسی: موجود سال ساخت: 1982 درجه سنی: R ژانر: علمی تخیلی نمره IMDB: امتیاز 8.1 از 100 نمره Metascore: امتیاز 57 از 100 بودجه ساخت: 15 میلیون دلار میزان فروش در ایالات متحده آمریکا: 19 میلیون دلار میزان فروش جهانی: 19 میلیون دلار

فیلم The Thing یا موجود نیز یکی دیگر از آثاریست که با تکیه بر فیلنامه و داستان مناسب و جذاب، علیرغم نمرات متوسط منتقدین، نظر مثبت کاربران IMDB را به خود جلب نمود و در جمع بهترین فیلم های ترسناک تاریخ جایگاهی ویژه را به خود اختصاص داد.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ ؛ مروری بر ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهانThe thing یا موجود

این فیلم مدت زمانی برابر با 1 ساعت و 49 دقیقه داشته و توسط جان کارپنتر که تحت تاثیر اندیشه های H.P. Lovecraft ( نویسنده آمریکایی ژانر وحشت فضایی) قرار داشت، کارگردانی شده است. فیلنامه آن نیز توسط بیل لنکستر (Bill Lancaster) و بر اساس داستانی از جان کمبل (John W. Campbell Jr. – یکی از نویسندگان برجسته سبک علمی تخیلی قرن بیستم میلادی) نوشته شد و یکی از ترسناک ترین فیلم های سینمایی جهان را رقم زد.

هنرپیشگان

از هنرمندان حاضر در فیلم The Thing می توان از اسامی زیر یاد نمود:

کرت راسل (Kurt Russell) در نقش مک ردی ویلفورد بریملی (Wilford Brimley) در نقش دکتر بلر تی. کی. کارتر ( K. Carter) در نقش ناولز دیوید کلنون (David Clennon) در نقش پالمر کیث دیوید (Keith David) در نقش چایلدز میزان فروش

فیلم The Thing با توجه به همزمانی اکران با آثاری چون E.T و Blade Runner، تبلیغات نامناسب و قرار گرفتن در درجه بندی سنی R (در مقایسه با دیگر آثار سال که عموما در رده PG-13 قرار گرفتند)، با تنها 19 میلیون دلار فروش (معادل 50 میلیون دلار فعلی) موفقیت چندانی در گیشه پیدا نکرد اما پس از گذشت چند دهه توانست نام خود را در رده ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهان قرار دهد.

دنباله ها

بر اساس داستان فیلم The Thing آثار متعددی ساخته شده که بیشتر در رده سریال های تلویزیونی قرار می گیرند. اما آثار فهرست زیر را می توان به عنوان نمونه های مرتبط با آن درنظر گرفت:

Prince of Darkness در سال 1987 با فروشی در حدود 14 میلیون دلار In The Mouth of Madness در سال 1994 با فروشی در حدود 9 میلیون دلار The Thing در سال 2011 با فرروشی در حدود 27 میلیون دلار

The Exorcist

نام فارسی: جن گیر سال ساخت: 1973 درجه سنی: R ژانر: ماورایی نمره IMDB: امتیاز 8.0 از 100 نمره Metascore: امتیاز 81 از 100 بودجه ساخت: 11 میلیون دلار میزان فروش در ایالات متحده آمریکا: 233 میلیون دلار میزان فروش جهانی: 441 میلیون دلار

فیلم The Exorcist که در ایران با نام جن گیر شناخته می شود را می توان کابوس کودکان دهه 60 ایران دانست که با ورود دستگاه پخش ویدیو به ایران، به صورت عموما پنهانی به تماشای یکی از ترسناک ترین فیلمهای سینمایی تاریخ جهان می نشستند.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ ؛ مروری بر ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهانThe Exorcist یا جن گیر

این فیلم مدت زمانی برابر با 2 ساعت و دقیقه داشته و توسط ویلیام فریدکین (William Friedkin) کارگردانی شده است. سناریو این فیلم نیز توسط ویلیام پیتر بلتی (William Peter Blatty) بر اساس رمانی از شخص وی ساخته که منجر به تولید یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ شده است. فیلم جن گیر با 10 نامزدی در مراسم اسکار دوره 46، موفق به کسب جوایز بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین صدابرداری نیز شد.

هنرپیشگان

از هنرپیشگان حاضر در فیلم جن گیر می توان به اسامی زیر اشاره کرد:

الن برستین (Ellen Burstyn) در نقش کریس مکس فون سیدو (Max Von Sydow) در نقش پدر مرین جیسون میلر (Jason Miller) در نقش پدر کاراس لیندا بلر (Linda Blair) در نقش ریگن لی جی. کوب (Lee J. Cobb) در نقش ستوان کیندرمن کیتی وین (Kitty Winn) در نقش شارون جک مک گوران (Jack MacGowran) در نقش بورک خلاصه داستان

کریس مک نیل (با بازی الن برستین) یک بازیگر تلویزیون است که وضعیت روحی دخترش ریگن (با بازی لیندا بلر) است. پزشکان درمانی برای او نداشته و به همین پیشنهاد می دهند که برای رهایی دخترش از روحی که او را تسخیر کرده، با یک جن گیر پناه ببرد…

میزان فروش

فیلم جن گیر علاوه بر کسب نظر منتقدان و بینندگان، قرار گرفتن در جمع بهترین فیلم های ترسناک تاریخ و بهترین فیلمهای سینمایی جهان، با فروشی در حدود 441 میلیون دلار (معادل 2.5 میلیارد دلار فعلی) یکی از پرفروش ترین فیلم های سینمایی تاریخ نیز به حساب می آید.

دنباله ها

فیلم The Exorcist را می توان بنیان گذار سبکی دانست که آثاری مانند سری احضار و موذی دنباله رو آن هستند. دنباله های ساخته شده برای فیلم جن گیر که البته هیچکدام توانایی تکرار موفقیت قسمت اصلی را نداشته عبارتند از:

Exorcist 2: The Heretic در سال 1977 با فروشی در حدود 31 میلیون دلار The Exorcist 3 در سال 1990 با فروشی در حدود 39 میلیون دلار Exorcist: The Beginning در سال 2004 با فروشی در حدود 78 میلیون دلار

آثاری مانند The Ninth Configuration در سال 1980 و Possesed در سال 2000 را نیز می توان از آثار مرتبط با یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان دانست.

The Shining

نام فارسی: درخشش سال ساخت: 1980 درجه سنی: R ژانر: روانشناسانه نمره IMDB: امتیاز 8.4 از 100 نمره Metascore: امتیاز 66 از 100 بودجه ساخت: 19 میلیون دلار میزان فروش در ایالات متحده آمریکا: 4 میلیون دلار میزان فروش جهانی: 4 میلیون دلار

ترکیب هنرنمایی جک نیکلسون (Jack Nicholson) و کوبریک به عنوان یکی از بهترین کارگردانان جهان در سال 1980 منجر به ساخت یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان از نگاه کاربران و مخاطبین گردید.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ ؛ مروری بر ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهانThe Shining

فیلم The Shining یا درخشش که بر اساس داستانی از دایان جانسون (Diane Johnson) و شخص کارگردان ساخته شده با فروشی در حدود 45 میلیون دلار علاوه بر قرار گرفتن در جمع بهترین فیلم های استنلی کوبریک نام خود را به عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا در آن سال مطرح نمود.

هنرپیشگان

از هنرمندان حاضر در این فیلم می توان به اسامی زیر اشاره کرد:

جک نیکلسون در نقش جک تورنس شلی دووال (Shelly Duvall) در نقش وندی تورنس دنی لوید (Danny Lloyd)در نقش دنی اسکاتمن کرادرز (Scotman Crothers) در نقش هالوران بری نلسون (Barry Nelson) در نقش اولمن فیلیپ استون (Philip Stone) در نقش گردی جو ترکل (Joe Turkel) در نقش لوید آن جکسون در نقش دکتر خلاصه داستان

یک نویسنده به نام جک تورنس (با بازی جک نیکلسون) تصمیم می‌گیرد که برای تمرکز بر روی نوشتن داستان خود، فصل زمستان را در یک هتل دورافتاده به همراه خانواده خود بگذراند. اما بارش برف و بسته شدن راه‌ها و فضای هتل افکار جک را به هم ریخته و او را به قتل عام خانواده خود ترغیب می‌کند…

میزان فروش

فیلم درخشش در ایالات متحده به فروشی در حدود 45 میلیون دلار (در حدود 140 میلیون دلار فعلی) دست یافت و علاوه بر قرار گرفتن در فهرست پرفروش ترین فیلم های سال قرار گرفت.

در سال 2019 نیز یک نسخه با کیفیت 4K از این فیلم ارائه شد که با معرفی در فستیوال فیلم کن به عنوان یکی از بهترین جشنواره های فیلم جهان توجه بسیاری از مخاطبان را دوباره به این اثر کلاسیک معطوف کرد.

دنباله ها

فیلم Doctor Sleep که توانایی قرار گرفتن در جمع ترسناک ترین فیلمهای سال را دارد، دنباله‌ای بر این فیلم استنلی کوبریک بوده که توسط مایک فلاناگان (Mike Flanagan) ساخته شده و در نوامبر سال 2019 راهی سینماهای جهان شده و می توان از آن به عنوان یکی از بهترین فیلم های ترسناک 2019 نیز یاد کرد.

علاوه بر این در بسیاری از فیلم های ترسناک نیز ارجاعات متععدی به این فیلم شده که به عنوان مثال می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

شخصیت دوقلوها در فیلم آلیس در سرزمین عجایب تیم برتون (Tim Burton) اتاق شماره 237 هتل در فیلم Hostel الی روث (Eli Roth) ارجاع به فیلم در Ready Player One استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg)

نظر شما در خصوص لیست بهترین فیلم های ترسناک تاریخ چیست؟ آیا آثار دیگری نیز توانایی قرار گرفتن در فهرست ترسناک ترین فیلم های سینمایی جهان را دارند؟ دیدگاه های خود را با بخش هنر و سینما تکراتو به اشتراک گذارید.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ در یک نگاه

نام تاریخ اکران درجه سنی ژانر IMDB Metascore میزان فروش (میلیون دلار)
1 The Shining 1980 R روانشناسانه 8.4 66 44.4
2 The Exorcist 1973 R ماورایی 8.0 81 441
3 The Thing 1982 R علمی تخیلی 8.1 57 19
4 IT 2017 R ماورایی 7.3 68 700
5 The Descent 2005 R علمی تخیلی 7.2 71 57
6 Alien 1979 R علمی تخیلی 8.4 89 107
7 Halloween 1978 R اسلشر 7.8 81 60
8 The Blair Witch Project 1999 R شبه مستند 6.5 81 249
9 A Quiet Place 2018 PG-13 علمی تخیلی 7.5 82 341
10 Scream 1996 R اسلشر 7.2 65 173
11 The Conjuring 2013 R ماورایی 7.5 68 320
12 Insidious 2010 PG-13 ماورایی 6.8 52 97
13 The Ring 2002 PG-13 ماورایی 7.1 57 250

گالری تصاویر و پوسترهای ترسناک ترین فیلمهای سینمایی جهان

منبع:

IMDB

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش