همایش یاوران وقف در چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد


همایش یاوران وقف در چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد

همزمان با دهه وقف، با حضور مدیر کل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، همایش «یاوران وقف» در استان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، اقبال عباسی 9 آبان‌ماه در این آیین، با اشاره به اینکه عمل حسنه وقف وظیفه دو طرفه میان مدیران و مردم است، اظهار کرد: وظیفه حاکمان و دستگاه‌های فرهنگی دولت است که اقدامات خیران را اطلاع‌رسانی کنند و این افراد را تشویق و به سمت نیازمندی‌های جامعه راهنمایی کنند.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: واقفان تنها درصدد این هستند که مال خود را وقف کنند و از نیازهای جامعه اطلاع ندارند، این گونه می‌شود که آمار وقف مکان‌هایی همچون درمانگاه، مسجد، مدرسه و ... زیاد می‌شود و از نیاز اصلی مردم غفلت می‌شود، چه بسا روزی ازدواج، درمان بیماری، باشگاه و محیط ورزشی نیاز جامعه باشد که مطلع کردن واقفان از نیازهای جامعه بر عهده مدیران است.

استاندار با بیان اینکه در آمار وقف مشهود است که حوزه کشاورزی با ۶۹۴ موقوفه بیشترین درصد وقف را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: کشاورزان که افرادی مومن، ساده و یا در برخی موارد، نیازمندترین افراد جامعه هستند بیشترین درصد واقفان استان را تشکیل داده‌اند.

عباسی با بیان اینکه موقوفات وظیفه دولتمردان را سنگین می‌کند، تصریح کرد: اگر مکانی وقف شود و ما مدیران نتوانیم در نگهداری و بازسازی آن درست عمل کنیم، ممکن است آن مکان تخریب شود و واقف از عملکرد ما ناراضی شود، بنابراین از مدیرانی که در این حوزه با دستمزد اندک و یا حتی بدون دستمزد فعالیت می‌کنند و مراقب موقوفه‌های مردم هستند، تشکر می‌کنیم.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: در بخش کمک‌ها و مساعدت‌ها و بازسازی‌ها رسانه‌ها باید اطلاع رسانی کنند، رقم بالای وقف در حوزه کشاورزی قابل تامل بوده که باید به مردم نشان داده شود که در کجا و چگونه وقف صورت گرفته است و دستگاه‌های دولتی به اداره اوقاف و امور خیریه برای بهره‌برداری بهتر از وقف‌ها کمک ‌کنند.

در ادامه حجت‌الاسلام‌ حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: ۳ هزار و ۶۶۹ رقبه و ۱۷۰۰ موقوفه در استان وجود دارد که با نیت واقف انجام شده است، از این میزان نیت وقف در استان، ۲۵ درصد مربوط به امور مذهبی، ۳۳ درصد اجتماعی، ۳۷ درصد خیریه و ۵ درصد نیز مربوط به حوزه علمیه است که بیشترین موقوفات مربوط به مساجد و حسینیه بوده و بیش از ۱۳۰۰ مسجد و حسینیه در استان ثبت شده است.

وی افزود: ‌هزار و ۳۲۷ موقوفه به نیات مختلف، ۶۳ نیت ساخت مساجد، ۱۷ درصد نیت ساخت حسینیه، ۱۹ درصد نیات مختلف، چهار دهم درصد موقوفه به نیت حوزه‌های علمیه و شش دهم درصد نیز امور قرآنی در سطح استان به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام امیری با بیان اینکه بیشترین وقف در حوزه کشاورزی است، افزود: ۶۹۴ موقوفه کشاورزی، ۶۴۸ موقوفه تجاری و ۲۴۴ موقوفه مسکونی، ۳۱ مدرسه و ۲۶ اداره موقوفه در سطح استان از امکانات وقف استفاده می‌کنند.

وی گفت: نذورات جمع شده در شش ماه نخست سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده و این فرایند یعنی کار فرهنگی در امامزادگان و تعداد زائران افزایش پیدا کرده است، همچنین مبلغ جمع‌آوری شده از اجاره‌ها و درآمد موقوفات نیز افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه وقف در حوزه فرهنگی سال گذشته ۱۶ موقوفه و در سال جاری ۲۳ موقوفه بوده است، ادامه داد: ۹۶ میلیون تومان توسط درآمد حوزه‌های علمیه به دیگر حوزه‌های علمیه کمک شد؛ همچنین بسته‌های حمایتی در طرح «دست‌های مهربان» به نیازمندان اهدا شد.

وی با بیان اینکه به کمک وقف بسیاری از مشکلات کشور از جمله معضلات اجتماعی رفع می‌شود، ادامه داد: برای بیش از ۲ الی ۳ هزا نفر از مردم به صورت مستقیم در جوار امامزادگان اشتغال‌زایی شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون و امامزاده سید محمد سبز پوش در طرح بازآفرینی شهری قرار گرفت، خاطرنشان کرد:۱ میلیارد تومان اعتبار دولتی به بازسازی این امامزاده اختصاص یافته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج