سقف سنتی بر سر «قیام»


سقف سنتی بر سر «قیام»

سارا گلابگیریان-  یزد -خبرنگار: طرح ساماندهی خیابان قیام یزد یکی از طرح‌های پرحاشیه برای شورای چهارم شهر یزد و شهردار وقت بود تا جایی که گفته می‌شود به واسطه اجرای این طرح بسیاری از اعضای دوره چهارم شورای شهر به دوره پنجم راه نیافتند. اجرای نصفه و نیمه طرح و سپس تغییر آن با هزینه‌های اضافی هم داد مردم و کاسبان را درآورد.

ابتدا ساماندهی و مرمت پیاده‌روهای این خیابان مورد توجه قرار گرفت. در مرحله بعد پیاده‌روها جمع‌آوری و به جای آن در مرکز خیابان سطحی با ارتفاع بالاتر از خیابان، پیاده‌رو شد. پس از گلایه‌ها و نارضایتی‌های مردمی، سطح وسط خیابان دوباره جمع‌آوری شد و امروز خیابان قیام به طور کامل سنگ‌فرش و پیاده‌روها در دو طرف اجرا شده است.

شهرداری در دوره قبلی شورای شهر در زمان اجرا برای جلوگیری از پارک خودروها در این خیابان به نصب پایه‌های روشنایی و گوی‌های روشن اقدام کرده بود که به دلیل ایجاد مزاحمت، از سوی مردم جمع‌آوری و به گوشه‌ای رانده شد. این در حالی است که خیابان قیام یزد به دلیل قرار گرفتن بازارهای متعدد شاهد رفت و آمد بسیاری از شهروندان است و تردد آسان در این خیابان یکی از مطالبه‌های اصلی شهروندان است. با توجه به این اهمیت، طرح ساماندهی خیابان قیام یزد با هدف اجرای طرح «حسینیه تا حسینیه» از حسینیه بعثت تا حسینیه امیرچخماق اجرا شد که آن هم بازخوردهای مثبتی در جامعه نداشت.

ساماندهی به شکل سنتی

با روی کار آمدن شورای پنجم زمزمه‌هایی مبنی بر اصلاح این خیابان و جلب رضایت مردم و کسبه شنیده شد و امروز به صورت رسمی اعلام می‌شود که طرح ساماندهی خیابان با هدف فراهم کردن فرصت بیشتر برای حضور شهروندان قرار است اجرا شود. در این طرح قرار است خیابان برای تامین سایه مورد نیاز شهروندان به شیوه سنتی اما با مصالح جدید مسقف شود. ساباط که یکی از بهترین ابزارهای معماری سنتی یزد برای فرار از گرمای سوزان کویر بوده و دیوارهای بلند هم که تا حد زیادی گرمای خورشید را می‌شکستند قرار است در خیابان قیام اجرا شوند و سایه‌بانی به این شیوه سنتی بالای سر رهگذران ایجاد شود.

زیرساخت‌های انسان‌محور

شهردار یزد با بیان این‌که طرح ساماندهی خیابان قیام یزد در معاونت معماری و شهرسازی طراحی و بررسی شده است به همشهری می‌گوید: هنوز تصمیمی درباره پیاده‌رو یا سواره‌رو بودن این خیابان گرفته نشده است. جمال‌الدین عزیزی با تاکید بر این‌که اجرای این طرح با توجه به رویکرد شورای شهر مبنی بر انسان‌محوری به‌ویژه در هسته مرکزی شهر اهمیت زیادی دارد، می‌افزاید: بی‌تحرک بودن شهروندان یزدی و ترافیک سنگین در هسته مرکزی شهر لزوم توجه به انسان‌محوری را دو چندان می‌کند. وی اظهار امیدواری می‌کند با اقدامات کارشناسانه که برای تهیه طرح ساماندهی خیابان قیام صورت گرفته است، شاهد افزایش رضایت شهروندان و کسبه باشیم.

بازگشت سایه با معماری سنتی یزد

معاون معماری و شهرسازی شهردار یزد هم از تهیه طرح ساماندهی خیابان قیام با رویکرد تامین سایه برای رهگذران خبر می‌دهد و می‌گوید: این طرح مراحل نهایی را طی می‌کند و قرار است به صورت پایلوت در ۱۰۰ متر مربع از این خیابان، حد فاصل بازار خان و بازار زرگری، اجرا شود. مجتبی فرهمند با بیان این‌که این طرح با توجه به لزوم طراحی شهری در هسته مرکزی شهر و قرار گرفتن خیابان قیام در کنار مراکز جمعیتی از جمله بازار در دستور کار قرار گرفته است، می‌افزاید: با اجرای این طرح فضای خیابان قیام برای استفاده عابران پیاده و فرار آنها از نور مستقیم خورشید با توجه به معماری سنتی و با استفاده از مصالح امروزی مسقف خواهد شد. فرهمند با بیان این‌که معماری سنتی یزد بر اساس سایه شکل گرفته است و برای نمونه می‌توان به ساباط‌ها و دیوارهای بلند بافت تاریخی اشاره کرد، ادامه می‌دهد: بعد از اجرای این طرح در محل پایلوت انتخاب‌شده تا پایان سال و دریافتبازخوردهای مردمی و به ویژه کسبه، شاهد اجرای این طرح در ۸۰۰ متر مربع باقیمانده خیابان قیام خواهیم بود.

زیباترین طرح برای خیابان قیام

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد هم به اجرای طرح ساماندهی خیابان قیام اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل نارضایتی‌های مردم، پس از اجرای طرح قبلی در خیابان قیام، طی یک سال گذشته جلسه‌های منظمی برای اجرای بهتر طرح برگزار شده است. حمیدرضا قمی با بیان این‌که یکی از زیباترین طرح‌ها از سوی یکی از بهترین طراحان بین‌المللی کشور و با دریافت نظر شهروندان تهیه شده است، ‌ می‌افزاید: این طرح در آینده نزدیک رونمایی می‌شود. در مرحله اجرا، ابتدا این طرح به صورت پایلوت در حدود ۱۰۰ متر مربع از طول خیابان قیام اجرا می‌شود و بعد از نظرخواهی از مردم، در صورت رضایت
تداوم می‌یابد.

کد خبر 461113

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی