فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه؛ این حکایت ستاره جوان ماست!


فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه؛ این حکایت ستاره جوان ماست!

درک نحوه زندگی در فضا برای بسیاری افراد جالب است؛ در این بسته خبری قصد داریم جذابترین اتفاقات فضایی را ارائه دهیم.

فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه؛ این حکایت ستاره جوان ماست!به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ستاره جوانی که توانسته از شر سیاهچاله خلاص شود PG1610+062 نام دارد. این ستاره اولین بار در سال ۱۹۸۶ کشف شد. ولی تا کنون نتوانسته بود توجه ستاره شناسان زیادی را به خود جلب کند. بعد از گذشت ۳ دهه، نگاهی دوباره به این ستاره مشخص کرده است که این ستاره جوان یکی از سریع‌ترین ستاره‌هایی است که تا کنون در کهکشان راه شیری یافت شده است. محاسبات نشان می‌دهند که این ستاره با سرعتی حدود ۲ میلیون کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است. البته این سرعت هنوز هم برای فرار از جاذبه قدرتمند کهکشان نیست ولی برای فرار کردن از دست سیاهچاله در تعقیب آن کافی بوده است.

علت اینکه چطور ستاره جوان به چنین سرعت سرسام آوری رسیده دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد. به طور مثال ممکن است این ستاره جزوی از یک سیستم دوگانه بوده باشد. یعنی ستاره جوان در حرکتی متقابل با یک شی دیگر (مثلاً یک ستاره دیگر) به دو هم می‌چرخیده‌اند ولی به دلایلی شی مقابل از بین رفته و این ستاره به بیرون پرتاب شده است.

شریک ستاره جوان ممکن است به علت یک سوپرنوا از بین رفته باشد یا مرگ آن به دست یک ابر سیاهچاله رقم خورده باشد. با این حال باید گفت مورد ستاره جوان PG 1610+062 کمی عجیب است. با توجه به جرم، سرعت و محل اولیه این ستاره، می‌توان گفت این ستاره در دو قدمی یک سیاهچاله متوسط در مرکز کهکشان راه شیری بوده، که شریکش را بلعیده شده است. سرعت حرکت ستاره جوان بسیار زیاد است، ولی نه آن‌قدر که انتظار می‌رود! این نشان می‌دهد ستاره مدتی با سیاهچاله در کشمکش بوده است. یعنی سیاهچاله حدود فقط چند میلیون برابر سنگین‌تر از ستاره بوده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روش‌های نوین مقابله با آلودگی صوتی در شهرها؛ از فواره‌های صوتی تا کاشت درخت