چراغ سبز انارهای سرخ ساوه به دلالان


چراغ سبز انارهای سرخ ساوه به دلالان

ساوه - ایرنا - نخستین قطره‌های باران امسال در ساوه گرچه وداعی باشکوه با تابستان گرم ساوه را رقم زد اما قلب انار و باغداران ساوجی را شکست و 360 میلیارد ریال به زحمات یکساله آنها خسارت وارد کرد.

به گزارش ایرنا،‌بعد از آنکه سرمازدگی فروردین سال 95 باعث کفبُر شدن بخش اعظمی از حجم 12 هزار هکتاری باغات انار ساوه شد اما از امسال بارقه های امید در دل باغداران زنده شد که دوباره انار ساوه به روزهای خوش گذشته بازگشته است و حتی مسئولان پیش بینی کردند که افزون بر 100 هزار تن محصول از نارستان های ساوه در سال جاری برداشت شود.

اما بارش نخستین باران پاییزی،‌ کام باغداران ساوجی را تلخ کرد و محصولات سردرختی بسیاری از باغ های این شهر را دچار شکستگی و ترک خوردگی کرد.

حالا همین محصول دیگر ارزش افزوده‌ای ندارد و باغدار درمانده ناگزیر است در باغش را به روی دلالان و واسطه ها باز کند و تسلیم قیمت‌های ناچیز و سودجویانه آنها شود؛ در این بین ساوه دارای 2 کارخانه فرآوری میوه است که شاید در این شرایط می توانستند به خوبی در کنار باغداران خسارت دیده باشند اما رئیس جهاد کشاورزی ساوه از تعامل نداشتن این واحدها گلایه دارد.

«حسن شریفی» گفت: اکنون که باغداران دچار خسارت شده اند، ضرورت دارد که این مراکز صنعتی با خرید انارهای شکسته و ترک خورده به یاری باغداران بیایند اما متاسفانه با هماهنگی ای که دارند به انتظار مستأصل شدن باغداران نشسته اند تا محصول را به بهای کم خریداری نمایند.

شریفی گفت: تاکنون هیچکدام از کارخانه‌های فرآوری انار ساوه به صورت جدی برای خرید محصول باغداران پای کار نیامده اند.

وی گفت: قرار بر این بود که کارخانه سارونه امسال ۴۰ هزار و نارایران نیز ۳۰ هزار تن انار خریداری کنند اما هیچکدام از آنها تاکنون اقدامی برای خرید محصول انجام نداده اند.

وی گفت: ما از مدیران کارخانه‌های مذکور درخواست کردیم که از روز ۲۵ مهر برای خرید انار ساوه نماینده‌های خود را معرفی و مستقر کنند اما تاکنون خبری نشده است و پیگیری های انجام شده در این رابطه نیز بی نتیجه مانده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: در حالی که در شرایط کنونی باید کارخانه‌ها پای کار باشند و انار شکسته باغداران را خریداری کنند اما به انتظار استیصال باغداران نشسته اند تا محصول را به قیمتی اندک از آنها خریداری کنند.

«عباس یعقوبی» از باغداران ساوجی در این خصوص به ایرنا،‌ گفت: هنوز فرایند خرید انار از سوی مراکز صنعتی و فرآوری به صورت جدی آغاز نشده و در مواردی برخی واحدهای تولید رب انار اقدام به خرید کرده اند که قیمت پیشنهادی آن‌ها به حدی ناچیز است که برای باغداران چندان مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: کارخانه های فرآوری انار نیز از طریق عوامل خرید و برخی واسطه ها با باغداران در ارتباط هستند و خودشان به صورت مستقیم تعاملی ندارند.

این باغدار اهل منطقه «باغدره» اظهار داشت: از سوی عوامل خرید این کارخانه‌ها قیمت بسیار پایین پیشنهاد می شود و هر کیلوگرم انار شکسته را از قرار هشت تا هشت هزار و 500 ریال خریداری می‌کنند که با توجه به هزینه‌های جاری و کارگر هیچ منفعتی برای ما ندارد و حتی مقدار انار برداشت شده توسط یک نیروی کار در روز با این قیمت برای پرداخت حقوق او کافی نیست.

یعقوبی گفت: واسطه‌ها انار خریداری شده از باغداران را با سودهای کلان به کارخانه‌هاتحویل می‌دهند و در حالی که کمتر از 10 هزار ریال بابت هرکیلوگرم به ما پرداخت می کنند اما از بازفروش محصول به واحدهای فرآوری حدود سه تا پنج هزار ریال در هر کیلوگرم سود به جیب می زنند.

وی با بیان اینکه میزان کنستانتره انار ساوه در مقایسه با سایر مناطق کشور قابل قیاس نیست،‌ اظهار داشت: دلالان در سال گذشته از اسم انار ساوه سوء استفاده های فراوان کردند و محصول برخی استان‌ها را تحت این عنوان به فروش رساندند که خیانتی به زحمات باغداران ساوجی است و انتظار داریم مسئولان و صاحبان کارخانه‌های فرآوری از طریق نظارت بیشتر و ارتباط مستقیم با باغداران، دست این افراد را کوتاه کنند تا زحمات یکساله ما بر باد نرود و جیب دلالان را پر نکند.

یعقوبی گفت: در منطقه باغدره 30 هکتار باغ انار دارم که در بارندگی اخیر بخش زیادی از محصول دچار شکستگی و خسارت شد.

مدیرعامل کارخانه نارایران نیز گفت: ما از طریق عامل خرید و نه دلال با باغداران ارتباط داریم و هدف این کارخانه هم خرید منصفانه محصول است.

«ابراهیم بامداد» اظهار کرد: از روز (پنجشنبه) بنرهای این شرکت مبنی بر خرید مستقیم محصول انار، برای اطلاع باغداران در سطح شهر و مناطق تولید انار در شهرستان ساوه نصب شده است

وی گفت: برخی دکه‌داران فروش انار اقدام به خریدمحصولاتی که در بارندگی های اخیر دچار شکستگی شدند با قیمت ناچیز می کنند و در اقدام بعدی همین محصول را با یک حاشیه سود به دلالان بزرگ‌تر می فروشند؛ از این رو آمادگی داریم که از طریق عامل خرید شرکت بدون نقش آفرینی دلالان، انار را به صورت مستقیم از باغداران خریداری کنیم و حتی هزینه حمل و نقل را هم در قیمت نهایی به آنها می پردازیم.

بامداد گفت: ظرفیت فرآوری روزانه انار در این شرکت تا سقف 460 تن است و برای خرید مستقیم و بدون واسطه محصول نیز اخیرا جلسه ای با باغداران عمده ساوجی برگزار کردیم.

مدیرعامل کارخانه نارایران در ادامه مشکلات برآمده از تحریم‌ها و تبادلات ارزی را عاملی بازدارنده در صادرات این شرکت عنوان کرد و گفت: قیمت هرکیلوگرم کنستانتره تولیدی از 350 هزار ریال در سال گذشته به 250 هزار ریال در سال جاری کاهش یافته و این مساله سبب زیان دهی برای شرکت های فعال در حوزه فرآوری انار شده است.

در شهرستان ساوه 135 هزار هکتار سطوح زراعی و باغی وجود دارد که افزون بر 12 هزار هکتار از این مساحت را باغات انار تشکیل می دهند.

گزارش از یحیی معماری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان