آماده کردن کودکان عراق برای فردای ظهور در موکب سیار «الاتحاد» + برنامه‌ها


آماده کردن کودکان عراق برای فردای ظهور در موکب سیار «الاتحاد» + برنامه‌ها

صالحی با اعلام برنامه‌های موکب سیار «الاتحاد»، گفت: با توجه به آنکه عراق محل ظهور و تشکیل حکومت امام زمان(عج) است در این موکب با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد می کوشیم، نسل امروز عراق را برای فردای ظهور آماده و تربیت کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان: یکی از مواکب الاتحاد ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام اربعین حسینی، موکب سیار ویژه گروه سنی کودک و نوجوان است که در مسیر پیاده روی اربعین از نجف به کربلا «طریق الحسین(ع)» با برنامه های متنوع فرهنگی با محوریت مهدویت به زائران کم سن و سال اربعین خدمت رسانی می کند. در راستای بررسی برنامه های این موکب با «عبدالکریم صالحی»، مدیرعامل موسسه افق اندیشه موعود و مسئول موکب سیار الاتحاد گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن می آید:

موکب سیار اتحاد با چه برنامه ها و تدارکاتی در ایام اربعین حضور می یابد؟

موکب سیار «الاتحاد» با خدمت رسانی فرهنگی به کودکان عراق و به زبان عربی برپا می شود. با توجه به اینکه عراق محل ظهور و تشکیل حکومت امام زمان(عج) است در این موکب می کوشیم نسل امروز عراق را برای فردای ظهور آماده و تربیت کنیم. چراکه اربعین مقدمه ظهور امام عصر(عج) است و اتفاقات اربعین در تشکیل دولت کریمه مهدوی اثرگذار است.

آماده کردن کودکان عراق برای فردای ظهور در موکب سیار «الاتحاد» + برنامه‌ها

به منظور آماده سازی نسل آینده عراق برای ظهور، در این موکب چه برنامه هایی تدارک دیده شده است؟

در موکب سیار که شامل تعبیه استیج در یک کامیون است امکانات و افراد و همکارانی داریم تا در مسیر نجف به کربلا در مواکبی که کودکان و نوجوانان حضور پررنگ تری دارند و از قبل با آنها هماهنگ کرده ایم توقف کرده و برنامه های مان را اجرا کنیم.

برگزاری مسابقه و برنامه های جمعی با میزبانی روحانیون موکب در استیج طراحی شده، اجرای نمایش عروسکی داستان کودکان یمن با روایت سفر پسربچه ای یمنی به نام «کرار» به کربلا که با کبوتر یمنی آشنا شده و روباهی به نام «رامبی» (که نماد ترامپ است) می کوشد مانع سفر او شود ...

پرده خوانی عاشورا به زبان کودکانه که از واقعه غدیر تا عاشورا را با گرافیک های کودکانه روایت می کند، انجام بازی های فکری با محورهایی همچون اتحاد، احادیث حسینی و ... و قصه گویی و اجرای مسابقه در زمینه آموزش احکام و مهدویت از برنامه های پیش بینی شده برای موکب سیار «الاتحاد» در مسیر نجف به کربلا است.

آماده کردن کودکان عراق برای فردای ظهور در موکب سیار «الاتحاد» + برنامه‌ها

از خلاقیت های هنری چه استفاده ای برای آموزش معارف مهدوی به کودکان عراقی در این موکب می شود؟

انیمشین «استوپ موشن» (stop moshion) که از ساده‌ترین تکنیک ها در انیمیشن است با هدف آشنایی کودکان عراقی با این صنعت در زمینه خلاقیت های هنری آموزش داده می شود.

آیا برنامه های موکب سیار الاتحاد به مسیر پیاده روی نجف تا کربلا محدود می شود؟

همزمان با این برنامه سیار، در عمود 287 در مسیر پیاده روی و نیز شهر کاظمین بخش هایی از این برنامه ها به صورت ثابت اجرا می شود.

در کنار تعلیم مهدوی کودکان عراقی، چه برنامه های جانبی ای برای موکب سیار الاتحاد در نظر گرفته اید؟

دو مجموعه فلش کارت «غدیر تا عاشورا» با عنوان «روبیک» و کتاب قصه «کمیک استریپ اربعین» به زبان عربی نیز به همت موکب منتشر شده است.

همه فعالیت های مواکب به زبان عربی است. بخشی از خادمان عرب زبان و برخی ایرانی مسلط به عربی هستند. 10 مربی روحانی با موکب همراه هستند.

این کار با حمایت بخش مردمی انجام می شود؟

این کار کاملاً مردمی است و شماره حساب 6037991899998490 برای دریافت نذورات و کمک های مردمی در نظر گرفته شده است.

تقاضا داریم آنها که نذورات فرهنگی دارند با برنامه های موکب همراهی کنند چراکه همه مواکب برای تغذیه و اسکان زائران، برنامه دارند اما در حوزه فرهنگی و به زبان عربی، مواکب برنامه ای ندارند که کمک و حمایت خیران می تواند به ما در گسترش کار کمک کند.

به ویژه آنکه ما تلاش کرده ایم با زبان موردپسند کودکان عراقی، معارف ناب مهدویت را به آنان آموزش دهیم.

محور مسابقات، بازی ها و سایر برنامه های موکب چیست؟

با توجه به اینکه ادبیات مقاومت از موضوعات مهم این سال ها است، پیروزی های جبهه مقاومت در قالب مسابقه، نمایش و بازی به کودکان عراقی گوشزد می شود. آگاهی و شناخت حق از باطل به عنوان مهمترین دستاورد پیاده روی اربعین و زمینه سازی برای ظهور و روی کار آمدن دولت موعود نیز در خلال برنامه های این موکب به بحث و بررسی گذاشته می شود.

با توجه به اینکه دروس دینی در مدارس به کودکان عراقی تعلیم داده نمی شود، آشنا کردن آنها با معارف و آموزه هایی همچون مهدویت که آرمان مشترک همه انسان ها از هر دین و مکتبی حتی مسیحیت و یهودیت است، ضرورت دارد و لذا در همه برنامه های موکب سیار این مهم لحاظ شده است.

با توجه به اینکه پنجمین سال فعالیت موکب در عراق و در ایام پیاده روی اربعین است، بازخوردها نسبت به فعالیت موکب چگونه بوده و اساساً برداشت کودکان عراقی از مهدویت چگونه برداشتی است؟

کودکان عراقی اعم از شیعه و سنی نسبت به امام زمان(عج) ادبیات متفاوتی با آنچه ما می دانیم، ندارند. اما آگاهی های آنها کم است و کمتر کار اموزشی علمی برای آنها انجام شده است اما سعی می شود به اندازه فهم کودکان بصیرت افزایی کنیم.

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، چه حمایت هایی از برپایی موکب الاتحاد سیار دارد؟

این ستاد کانون ها جزء حامیان ما است، کانون های مساجد با رویکرد مردمی خود توانسته اند در بخش مدیریت و همراه کردن مردم نقشی مهم داشته باشند. هر چه کار مردمی تر باشد و از جنبه آئین نامه ای خارج شود تاثیر بیشتری دارد، مواکب کانون های مساجد نیز به دلیل رویکرد مردمی، تاثیرشان بیشتر است.

بازخوردها در طول این پنج سال چگونه بوده و چقدر برپایی این موکب در هدف غایی یعنی تربیت مهدوی کودکان عراقی نقش داشته است؟

امسال نخستین بار است که موکب به صورت سیار برپا می شود. تاثیر برنامه خوب بوده و کودکان عراقی با مربیان انس گرفته و بسیاری از آنها مشتری ثابت 10 روزه ما بودند و هر روز با برنامه ها همراه می شدند.

متاسفانه اطلاعات دینی کودکان عراقی بسیار محدود است و ما می کوشیم در کنار آموزش، ارتباط عاطفی بین کودکان ایرانی و عراقی ایجاد کنیم.

باید توجه داشت هر جا پرچم حسینی با زبان کودکانه برافراشته شود، مشتری ثابت خواهد داشت و نخستین تجمع کنندگان کودکان هستند اما متاسفانه در برنامه ریزی ها و اختصاص امکانات معمولا این گروه خاص و حساس مورد غفلت قرار می گیرند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...