شرایط توسعه ای استان کرمان دشوار است


شرایط توسعه ای استان کرمان دشوار است

کرمان - ایرنا - به گفته استاندار اسبق کرمان توسعه این استان به علت محصور بودن در خشکی نسبت به دیگر استان هایی که از مزیت هایی چون دسترسی به آب های جنوب داشته و دارای مرز آبی، بندرگاه و گاها برخوردار از منابع نفت و گاز می باشند، بسی دشوار است.

سید حسین مرعشی شامگاه جمعه در نخستین نشست بررسی مسائل توسعه استان کرمان افزود: طبیعی است استان‌هایی که دسترسی به آب‌های جنوب، بندرگاه و مرز آبی دارند و یا با کشورهای همسایه هم‌مرز هستند شرایط شان برای توسعه مناسب‌تر است و توسعه آن‌ها سریع‌تر و آسان‌تر پیش خواهد رفت.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی بابیان اینکه نفت، گاز و صنایع وابسته به آن در اقتصاد ایران نقش مهمی را ایفا می‌کنند گفت: عدم برخورداری کرمان و کل مناطق جنوب شرق از این منابع نفتی نیز محدودیتی است که توسعه این منطقه و استان را با محدودیت‌های جدی مواجه کرده است.

وی در ادامه کرمان را در مقایسه با خوزستان که مرز آبی داشته و هم‌مرز کشور عراق و از طریق اروند نیز باکویت هم‌مرز است گفت: یک‌سوم آب ایران در خوزستان جاری است و نفت نیز امکان بزرگی را برای توسعه در خوزستان به وجود آورده است و استان بوشهر نیز به خاطر وجود پارس جنوبی و امکانات وسیع و بسیار گسترده‌ای که صنعت پتروشیمی پیداکرده است موقعیت ممتازی دارد.

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان افزود: استان کرمان یک استان محصور در خشکی است و عدم دسترسی به مرز، آب و عدم برخورداری از نفت - گاز و به‌تبع آن پتروشیمی توسعه آن بسیار سخت است و اگر امروز کرمان به‌طور نسبی موقعیت مناسبی در ایران دارد نتیجه زحمات زیادی است که از طریق مردم عنصر تشکیل‌دهنده آن و مسئولان دوران مختلف بوده است.

مرعشی با تأکید بر این نکته که هر فردی که در استان کرمان مسئولیت پذیرفته و به آینده کرمان علاقه‌مند است مسئولیت بسیار بزرگ و کار بسیار سخت و سنگینی را به عهده گرفته است.

وی رتبه استان کرمان را در کشور به لحاظ حجم اقتصاد و تولید سرانه ناخالص داخلی نهم اعلام کرد و گفت: تهران به‌طور طبیعی استان اول و بعد از خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، فارس و بوشهر نیز استان کرمان قرارگرفته است.

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، اقتصاد کرمان را بر دوپایه مهم متکی دانست و گفت: کشاورزی یکی از پایه‌های قوی اقتصاد در کرمان است که کاملاً خصوصی است و متکی به فعالیت بسیار خوب و سخت کشاورزانی است که این سامان را ایجاد کرده‌اند که توانسته‌ایم با تلاش تاریخی کشاورزان جایگاه خوبی را در کشاورزی برای کرمان رقم بزنیم.

مرعشی بابیان اینکه در یک دوره تولیدکننده برتر پسته دنیا بوده‌ایم به‌طوری‌که در صادرات رتبه اول در جهان را داشتیم و در ایران نیز رتبه اول گفت: استان کرمان در تولید خرما رتبه دوم یا سوم و محصولات جالیزی و مرکبات نیز سهم و رتبه‌ی خوبی را توانسته است در بازار کشور داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر کشاورزی معادن هم نقش مهمی را در اقتصاد استان ایفا می‌کنند گفت: اولین فعالیت معدنی خوب در کرمان فعالیت معادن ذغال سنگ بود که متأسفانه این معدن امروز در جایگاه مهمی قرار ندارد.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با توجه به اینکه ۲۸۰ هزار تن مس ایران در کرمان تولید می‌شود گفت: مس کرمان هنوز در ایران نقش اصلی را به عهده دارد و هیچ استانی در حال حاضر نمی‌تواند در این زمینه رقیب ما در ایران باشد.

مرعشی همچنین با توجه به تولید سنگ‌آهن و فولاد در کرمان گفت: این دو تولید نیز به دلیل پرحجم بودن هنوز آن‌طور که باید راه نیفتاده و جایگاه خود را بالا نبرده‌اند.

وی با بیان اینکه امروز استان کرمان حدود ۵۵ درصد تولید سنگ‌آهن ایران را دارا هست گفت: ۶۵ درصد کنسانتره نیز توسط کرمان تأمین می‌شود و همچنین با ۹ میلیون تن فولاد استان کرمان ۲۵ درصد تولید فولاد کشور را به عهده دارد که از اصفهان و خوزستان نیز بالاتر قرار گرفته است.

استاندار اسبق کرمان با اشاره به اینکه یک سری صنایع استان کرمان در هیچ دوره زمانی، سهمی نداشته اند گفت: لاستیک کرمان با برند بارز امروز توانسته است ۴۰ درصد در تولید سهم داشته باشد و در ایران ۳۰ درصد سهم را به خود اختصاص دهد و این در شرایطی است که سابقه این صنعت در کرمان وجود نداشته است و مدیران در آن دوره کار خوبی را انجام دادند.

مرعشی در ادامه افزود: در صنعت خودرو سال ها قبل غیر از تهران هیچ استانی سهم نداشته است و اما امروز ۸ درصد تولید خودروی ایران در کرمان است و اگر تحریم‌ها را عبور دهیم این امکان به لحاظ قراردادهای منعقده وجود دارد که کرمان به ۳۰ درصد تولید در ایران برسد و این‌ها صنایع جدیدی هستند که برای ادامه کار اقتصادی به کمک آمدند و باید آن‌ها را حمایت کرد.

تاکید بر توسعه متوازان

سخنگوی حزب کارگزاران آنچه که باید مورد توجه مدیران و کارشناسان قرار بگیرد را توسعه متوازن در داخل استان دانست و گفت: در طول سنوات گذشته این دغدغه وجود داشته است و پتانسیل‌ها و امکانات را به‌طوری راهبری کرده‌ایم که تا همه‌ مناطق در استان با هم رشد کنند و استان از دو یا سه‌قطبی شدن فاصله بگیرد.

وی شکست جمعیتی را عامل توقف توسعه دانست و گفت: شهرهایی چون کرمانشاه دارای شکست جمعیتی است و آذربایجان نیز شهر دوم است و این وضع در همه استان‌ها وجود دارد به‌جز استان مازندران که آن‌هم با توجه به شرایط اقلیمی یکسانی است که وجود دارد.

مرعشی کرمان را بعد از مازندران به‌عنوان شهری با متوازن‌ترین آرایش توسعه عنوان کرد و گفت: کرمان با مراقبتی که از آن به‌ عمل‌آمده توانسته است فعالیت‌های خود را در حول‌وحوش مرکز جمع نکرده و آن را توزیع کند و در مقابل ۵۰۰ هزار نفر جمعیت کرمان یک توازن جمعیتی مناسب در دیگر جاهای استان قرار دهد و این نکته‌ی مهمی است که باید در توسعه استان همواره موردتوجه بوده و مراقب باشیم که متناسب بااستعدادها برنامه‌های توسعه را به‌صورت متوازن در تمام مناطق پیش ببریم و جنوب شرق را بیشتر موردتوجه قرار دهیم.

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در ادامه بیان داشت: در توسعه کرمان حتماً باید نگاه پررنگی به توسعه جنوب شرقی داشته باشیم و باید همزمان که به توسعه کرمان فکر می‌کنیم به سراوان و بیرجند و شهرهای اطراف نیز نگاه کنیم و از توسعه آن‌ها غافل نمانیم چراکه ممکن است با توسعه نیافتن این مناطق جمعیت به سمت منطقه توسعه‌یافته سرازیر شود و مهاجرین بافت منطقه را دچار تغییرات ناخوشایندی کنند.

مرعشی با توجه به اینکه برای توسعه‌یافتگی کرمان نباید از دو یا سه نکته غافل بود گفت: ما برای توسعه باید متوجه مزیت‌های شناخته‌شده از جمله سنگ‌آهن، مس یا وجود سابقه طولانی در پسته یا مرکبات باشیم.

وی با تأکید بر این امر که نباید سهم خود را از تولید و بازار ملی محصولات و مزیت‌های شناخته‌شده از دست دهیم گفت: از آنجا که کشاورزی و تولید سبزیجات در منطقه جنوب کرمان در کشور حرف اول را می‌زند امروز با یک تهدید مواجه شده و آن توسعه گلخانه‌ها در همه نقاط ایران است و ما باید قبل از آنکه چنین اتفاقی بیفتد برای توسعه گلخانه‌ها در کرمان حساسیت به خرج داده و سهممان را در بازار تولید صیفی‌جات و مرکبات و سبزیجات حفظ کنیم.

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان افزود: اگر کرمان از این توسعه در ایران غافل باشد و نقش پیشتاز خود را حفظ نکند خیلی سریع این نقش از بین خواهد رفت بنابراین در مزیت‌های شناخته‌شده دیگری چون لاستیک بارز و سیمان نیز باید مراقب و مصر بود که سهممان را از بازار حفظ کنیم.

وی با تأکید بر این اینکه باید نسبت به کشف مزیت‌های ناشناخته و یا پنهان توجه ویژه داشت گفت: منطقه‌ای مانند شهداد ۱۵ سال قبل شناخته‌نشده بود و کسی فکر نمی‌کرد که این منطقه می‌تواند یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری کرمان شود و امروز تبدیل به منطقه گردشگری شده است.

مرعشی همچنین با اشاره به اینکه ظرفیت‌های کرمان خیلی متنوع‌تر از یزد است گفت: باید صنعت گردشگری را جدی گرفت و بدانیم که هر چه گردشگری یزد قوی‌تر باشد باعث تقویت گردشگری کرمان و تقویت گردشگری کرمان نیز باعث تقویت گردشگری چابهار خواهد شد.

سخنگوی حزب کارگزاران افزود: یکی دیگر از ظرفیت‌ها و مزیت‌های ناشناخته یا پنهان پارک ملی خبر بوده است که امروز موردتوجه ویژه قرارگرفته است و پیش برنده‌ صنعت گردشگری استان هست.

وی بیان داشت: ما در سراسر کشور نمی‌توانیم منطقه‌ای را با ۱۸۵ هکتار پیدا کنیم که بدون سکنه و البته نه بی‌آب‌وعلف و یا مراتع و هوا و اقلیم خوب باشد، منطقه خبر بافت از دشت‌های ۴۰۰ متری تا ارتفاعات ۳۵۰۰ متری یک محوطه کاملاً آزاد است که می‌تواند در توسعه منطقه نقش مهمی را ایفا کند البته مشروط به اینکه سرمایه‌گذاری‌هایی با مدیریت قوی در آنجا انجام شود.

توسعه بلند نظری می خواهد

مرعشی در ادامه به خلق مزیت‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز برای توسعه بسیار حائز اهمیت است و استفاده از یک سری فرصت‌ها می‌تواند باعث خلق مزیت شود و مثالی که می‌توان در این راستا زد ارگ جدید و یا صنایع خودروسازی است که استان کرمان و شهرستان بم هیچ سابقه‌ای از صنعت خودروسازی نداشته است و هیچ کارشناس یا تاریخ‌دان و انسان مطلعی این موضوع را انکار نکرده است اما کرمان این را به خود اثبات کرد که می‌تواند صنعت خودروسازی را در بم داشته باشد و می‌تواند استعداد این را داشته باشد که تبدیل به یکی از قطب‌های خودروسازی در کشور شود.

وی با اشاره به ایجاد ارگ جدید بم و به وجود آمدن چند کارخانه در کنار هم و تبدیل ارگ جدید به یک منطقه‌ صنعتی گفت: توسعه بلندنظری می‌خواهد و با تنگ‌نظری کار به‌جایی برده نمی‌شود و اگر بخواهیم برنامه توسعه‌ی موفقی داشته باشیم باید بلندنظر باشیم.

مرعشی همچنین بابیان اینکه متأسفانه برخورد با هر کار بزرگی تبدیل به فرهنگ ملی شده است افزود: اگر قرار باشد با هر برنامه‌ای برای توسعه استان برخوردهایی مخالف با آن شکل گیرد و با تنگ‌نظری همراه باشد نمی‌توان توسعه پیدا کرد و توسعه با ایجاد امنیت برای نیروی انسانی و کنار گذاشتن تنگ‌نظری‌ها و مسائل را بادید بلند نگاه کردن اتفاق می‌افتد.

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان افزود: حرف بیجا زدن در کشور باب شده است و برخی گفته‌های نادرستی را از جمله اینکه ۶۰ درصد اقتصاد ایران را در دست آستان قدس و یا دیگر نهادها می‌دانند که آنچه امروز از استان کرمان می‌شناسم کمتر از ۲ درصد از اقتصاد استان را تشکیل می‌دهند.

وی بیان داشت: ما کار بزرگی را انجام نداده‌ایم و دنبال بزرگنمایی نیستیم و می‌دانیم که باید برخوردمان با مسائل استان دور از تنگ‌نظری باشد تا بتوان کاری برای توسعه استان انجام داد و هرکسی بیاید و کار کند چه قرارگاه بنیاد، چه آستان قدس رضوی، چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب هرکسی که برای کار بیاید و بخواهد گامی برای توسعه استان بردارد و فضای بهتری را برای استان ایجاد کند ما استقبال می‌کنیم و مطلقاً عقیده داریم که نباید با هیچ فعالیت توسعه‌ای مخالف بود و باید فرصت‌ها را دریافت.

مرعشی در ادامه نصریح کرد: اگر همه‌ نیروهای اصولگرا و اصلاح‌طلب این کشور در صحنه باشند و بحث فتنه و ساکتین فتنه کنار گذاشته شود و همه فعال شوند و به‌طورکلی همه دگراندیشان وارد صحنه شوند حریف بزرگی ایران و حریف بزرگی کرمان نمی‌شویم و باز باید سرمایه‌گذاری خارجی و مدیر و تجربه‌های جدید را وارد سازیم.

سخنگوی حزب کارگزاران افزود: امروز پنج میلیون نفر در ایران فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار وجود دارد و خودمن گاهی شده است که برای پیدا کردن یک شغل برای تنها یک نفر دو سال تلاش کردم و نتوانستم کاری انجام دهم و جایگاهی را پیدا کنم.

وی بابیان اینکه از سال ۵۶ تا ۶۷ سرانه اقتصاد ایران نصف شد و از سال ۶۸ که برنامه‌های توسعه‌ای ایران شروع شد باز در برنامه دوم اجازه رشد داده نشد و رشد نرخ اقتصادی ۲ درصد شد که با ۸ درصد فاصله زیادی داشت و اگر اقتصاد سالانه هشت درصد رشد می‌کرد تا به الآن داشتیم حجم اقتصاد ایران ۲۵۰۰ میلیارد دلار بود بنابراین وقتی رشد اقتصادی ۸ درصد محقق نشد فارغ‌التحصیل بیکار می‌شود.

مرعشی افزود: مردم به خصوصی‌سازی دانشگاه‌ها علاقه‌مند بودند که فرزندانشان وارد دانشگاه شوند و هزینه تحصیل آن‌ها را قبول کنند و توسعه دانشگاه‌ها کار درستی بوده و این رشد اقتصاد بوده است که توسعه پیدا نکرد و آن‌ها که برنامه‌های توسعه را کند کردند باید جواب دهند و اینکه چرا نگذاشتند با رشد ۸ درصد جلو برود.

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان توسعه‌ شتابان را متکی به ایجاد یک فضای امن و مناسب برای فعالیت همه گروه‌ها با هر ایده و طرحی دانست و گفت: از همه‌ طرح‌های بزرگ و تلاش‌های بزرگ برای حفظ سهم مان از بازار موجود باید استفاده کرد و همچنین برای خلق مزیت‌های بی‌شمار جدید باید تلاش کرد و در همه مناطق با نگاه توسعه متوازن به‌خصوص در جنوب شرق ایران باید پیش رفت.

وضع مقرارت بیشتر برای مبارزه با فساد، رهگشا نیست

وی خاطرنشان ساخت: در بحث فساد نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هر چه برای مبارزه با فساد مقررات بیشتری وضع کنیم فساد را تشدید می‌کنیم و تا زیرساخت‌ها را برای انجام کار آسان انجام ندهیم و روان‌سازی نکنیم نمی‌شود با فساد مبارزه کرد.

وی با اشاره به اینکه ریاست اصلاح‌طلبان را بنده نپذیرفته‌ام گفت: کشور منابع کمی دارد و نرخ پس‌انداز در ایران پایین است به‌طوری‌که نرخ پس‌انداز ملی تنها ۱۵ درصد است و در فضای سیاسی حتماً باید تفکیکی در کشور وجود داشته باشد و مسائل و منابع اقتصادی مردم را بدانیم که نباید فدای دعوای سیاسی کرد.

مرعشی در ادامه راجع به ظرفیت‌های توسعه‌ای ایران گفت: من کشور ایران را کشوری ثروتمند نمی‌دانم و ایران کشور فقیری است چراکه تنها منبع بزرگ و به‌دردبخور نفت و گاز است و نهایت چقدر می‌توانیم متکی به این دو باشیم برای جمعیت هشتادمیلیون‌نفری عددی نمی‌شود نسبت به اعدادی که در دنیا هست و با نفت و گاز اگر به بالاترین ظرفیت هم برسیم می‌شود ۲ هزار و ۵۰۰دلار آن‌هم سرانه.

وی با اشاره به اینکه در کشور باید اتفاقات توسعه‌ای می‌افتد گفت: ظرفیت‌های توسعه هیچ محدودیتی جز آنکه به محیط‌زیست آسیب بزند به آن وارد نیست و آنچه باید در کشور موردتوجه باشد ظرفیت ذخایر آب است که باید بر مبنای سال‌های آبسالی محاسبه شود که سال گذشته ۳۰ میلیارد مترمکعب آب را رها کردیم به سمت دریاها و باتلاق‌ها که اگر این آب را ذخیره می‌کردیم می‌شد در سال‌های بعداز آن استفاده کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید