ساده ترین روش درست کردن زیپ های خراب و گیرکرده


ساده ترین روش درست کردن زیپ های خراب و گیرکرده

حتما با خراب شدن زیپ لباس و کیف و... مواجه شده اید، مخصوصا در زمان هایی که عجله دارید! با مطالعه این مطلب به راحتی با این مشکل کنار بیایید

به گزارش جی پلاس، زیپ‌ها از زمان اختراع تا به امروز چندان پیشرفتی نداشته‌اند و همچنان همان مشکلات همیشگی‌ را در طول تاریخ حفظ کرده‌اند. در این مطلب روش تعمیر ایرادهای مختلف زیپ را به شما آموزش می‌دهیم.

ساده ترین روش درست کردن زیپ های خراب و گیرکرده

زیپ گیر کرده

گیر کردن زیپ خیلی کلافه کننده است، بخصوص وقتی که تویکاپشن‌تان گیر می‌افتید و تا زیپ باز نشود نمی‌توانید خلاص شوید. بهترین راه برای حل این مشکل استفاده از یک مداد سیاه معمولی است. گرافیت نوک مداد را روی دندانه زیپ بمالید و این کار را آن قدر ادامه دهید تا زیپ آزاد شود.

اگر این روش جواب نداد، می‌توانید از یک ماده روان کننده کمک بگیرید. مایع شیشه شور (اصطلاح رایج برای مایع شیشه شوی) برای این کار مناسب است چون پایه روغنی ندارد و لباس شما را لک نمی‌کند. ولی شما می‌توانید از صابون یا وازلین نیز برای این کار استفاده کنید. ماده روان کننده را ذره ذره روی دندانه‌های زیپ بریزید و زیپ را کمی بکشید، دوباره کمی مایع روان کننده بریزید و همینطور ادامه دهید تا زیپ کاملاً آزاد شود. این روش به خصوص در مواقعی که پارچه لای زیپ گیر کرده به کار می آید.

ساده ترین روش درست کردن زیپ های خراب و گیرکرده

دندانه‌های زیپ جفت نمی‌شوند

یکی از رایج‌ترین مشکلات زیپ، در رفتن و جفت نشدن دندانه‌های آن است. دلایل مختلفی باعث این اتفاق می شوند. گاهی استفاده از نوک مداد یا صابون که در روش قبلی گفته شد دندانه‌ها را به اندازه کافی روان می‌کند تا دوباره درست کار کنند.

اگر این روش اثر نکرد، ممکن است زیپ دچار ایراد شده باشد. در این حالت باید موارد زیر چک شوند:

چک کنید که پارچه یا نخ لای زیپ گیر نکرده باشد. دندانه‌ها را وارسی کنید. اگر هر یک از دندانه های زیپ خم شده بود، با انبردست آن را صاف کنید. سر زیپ را چک کنید. گاهی به مرور زمان سر زیپ شل شده و دندانه‌ها را خوب جفت نمی‌کند. با انبردست دهانه سرزیپ را تنگ کنید تا دندانه‌ها را خوب نگه دارد.

تعمیر زیپ شلوار جین کمی سخت‌تر است. ممکن است لازم باشد بست فلزی انتهای زیپ را با کمک یک وسیله نوک تیز جدا کنید و به کمک چند کوک انتهای زیپ را بدوزید تا دندانه‌ها بهتر جفت شوند. اگر قسمتی از دندانه‌های زیپ افتاده اند، زیپ را تا آن قسمت بدوزید. این باعث می‌شود که زیپ از آن قسمت به بعد بدون مشکل باز و بسته خواهد شد. در غیر این صورت باید زیپ به کلی عوض شود.

ساده ترین روش درست کردن زیپ های خراب و گیرکرده

زیپ باز می‌ماند

یکی از مشکلات رایج شلوار، باز شدن زیپ آن است. متاسفانه این زیپ را نمی‌توانید تعمیر کنید ولی می توانید موقتاً مشکل را حل کنید. یک حلقه جاکلیدی را از زیپ رد کنید و آن را به دکمه شلوارتان محکم کنید. این کار جلوی پایین آمدن زیپ را می‌گیرد. برای انعطاف پذیری بیشتر می‌توانید از کش پلاستیکی نیز استفاده کنید.

سر زیپ شکسته شده

اگر سر زیپ کنده شود یا نتواند دندانه‌ها را خوب جفت کند، چاره‌ای ندارید جر اینکه سر زیپ را عوض کنید. برای کندن سرزیپ خراب می‌توانید با انبردست آن را بشکنید. حالا سرزیپ نو را داخل دندانه‌ها سُر دهید. عوض کردن سر زیپ کار سختی نیست و فقط چند دقیقه وقت می‌گیرد.

ساده ترین روش درست کردن زیپ های خراب و گیرکرده

دسته سر زیپ کنده شده

شکسته شدن دسته سر زیپ، باز و بسته کردن زیپ را مشکل می‌کند. راه حل این مشکل خیلی آسان است. می توانید با استفاده از یک گیره کاغذ، حلقه جاکلیدی یا حتی یک تکه سیم تلفن، سر زیپ را بکشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج