ارزش بالای زمین بلای جان تالاب جوکندان


ارزش بالای زمین بلای جان تالاب جوکندان

رئیس اداره محیط زیست تالش گفت: به دلیل ارزش بالای زمین در تالاب جوکندان، کشاورزان به اراضی حاشیه زمین هایشان تصرف می کنند.

عارف شادکام در گفت و گو با ایسنا گفت: طبق مشاهدات عینی امسال جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب جوکندان بیشتر از سال گذشته است.

وی افزود: بارندگی های خوب سال جاری موجب شده که امسال تالاب جوکندان وضعیت زیست محیطی بسیار خوبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر داشته باشد.

شادکام با بیان اینکه تالاب جوکندان یکی از مکان های ارزشمند پرندگانی از جمله خوتکا است، تصریح  کرد: خوتکاهای شکار شده در این تالاب اغلب در بازار ماهی فروشان تالش فروخته می شود.

رئیس اداره محیط زیست تالش گفت: مردم معمولا خوتکاهای شکار شده را خودشان مصرف می کنند.

وی گفت: همه تلاش ما این است که از شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر جلوگیری کنیم و امروز نیز مامورین پاسگاه محیط بانی جوکندان به محض شنیدن صدای شلیک از تالاب جوکندان در محل حضور پیدا کرده و موفق شدند، متخلفانی که اقدام به شکار خوتکا کرده بود را دستگیر کنند.

وی افزود: بلافاصله ادوات شکار متخلفین ضبط و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

شادکام ادامه  داد: با توجه به صدور پروانه شکار برای شکارچیان در سطح شهرستان، شکارچیان نباید وارد منطقه حفاظت شده لیسار و جوکندان شوند، زیرا شکار در مناطق حفاظت شده ممنوع است.

رئیس اداره محیط زیست تالش گفت: اغلب شکارچیان تالاب جوکندان بومی هستند و قوانین زیست محیطی را رعایت می کنند به همین دلیل تخلفات در این تالاب رو به کاهش است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات این تالاب تصرفات اراضی تالاب است، خاطر نشان کرد: به دلیل ارزش بالای زمین این تالاب افرادی به خصوص کشاورزان زمین های حاشیه شالیزارشان را که در محدوده تالاب است را تصرف می کنند و به مساحت زمین هایشان اضافه می کنند. اگرچه در بسیاری موارد این تصرفات پس گرفته می شود اما متاسفانه دوباره همین اراضی تصرف می شوند.

شادکام افزود: برنامه  داریم تا با ارتقای فرهنگ پرنده نگری مردم و گردشگران را به حفاظت از محیط زیست این تالاب حساس تر کنیم و امسال آموزش های مختلفی را اجرا کردیم و دانش آموزان زیادی از سایت پرنده نگری این تالاب دیدن کرده اند.

وی گفت: تالاب جوکندان جز منطقه حفاظت شده لیسار و جوکندان در کنار دریای خزر جزء تالاب‌های دریایی ساحلی و یکی از تالاب‌های نادر در استان گیلان محسوب می‌شود که از پیشروی آب دریای خزر بوجود آمده است و تقریباً به وسیله سه حوزه مستقل تغذیه می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403