785 دانش‌آموز عشایری در همدان تحصیل می‌کنند


785 دانش‌آموز عشایری در همدان تحصیل می‌کنند

همدان - ایرنا - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش همدان گفت: در سال تحصیلی 99-98 نزدیک به 785 دانش‌آموز در مدارس عشایری این استان تحصیلی می‌کنند که این تعداد به دلیل جابجایی عشایر به استان‌های دیگر در طول سال کاهش می‌یابد.

یاسر نانکلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ۴۳۵ دانش‌آموز در سامانه سناد استان همدان و ۳۵۰ دانش‌آموز نیز در سامانه سناد خوزستان برای فراگیری علم و دانش در آموزش و پرورش ثبت نام کرده‌اند.

وی اظهار داشت: ۱۰ کلاس عشایری از ابتدای سال تحصیلی جاری در همدان ساماندهی شده است و این کلاس‌ها تا پایان آبان‌ماه در داخل چادر عشایری تشکیل می‌شود.

نانکلی عنوان کرد: در پایان آبان به دلیل سرد شدن هوا و کوچ عشایر، ادامه کلاس‌ها در استان‌هایی همچون لرستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عشایر از اسفندماه بازگشت به همدان را آغاز می‌کنند، بیان کرد: دانش‌آموزانی که در خوزستان ثبت‌نام کرده اند اما در حال حاضر در همدان ساکن هستند، کلاسهایشان در همدان تشکیل شده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش همدان گفت: ۱۳ معلم از خوزستان به همدان آمده اند و به همراه ۱۰ معلم همدانی وظیفه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان عشایری را برعهده دارند.

وی اضافه کرد: برای سال تحصیلی جاری برای نخستین بار ۲۰ دانش‌آموز عشایری نیز در دوره پیش دبستانی در این استان ثبت نام کرده اند.

نانکلی تاکید کرد: دوره متوسط اول و دوم ویژه دانش‌آموزان عشایری نداریم و این دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل باید به نزدیک‌ترین دبیرستان محل اسکان خود مراجعه کنند.

وی افزود: همزمان با کوچ عشایر به استان های ایلام، خوزستان، لرستان و کرمانشاه، معلمان نیز از همدان به این استان‌ها اعزام می‌شوند و به صورت خرید خدمات آموزشی، کلاس‌ها را برپا می‌‍‌کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش همدان با اشاره به اینکه سال تحصیلی گذشته ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید بخاری استاندار و چادر ویژه مدارس عشایری هزینه شد، گفت: برای سال تحصیلی جاری نیز ۳۴۰ دستگاه صندلی تاشو توسط اداره کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس استان تهیه در بین مدارس عشایری توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ میلیون تومان نیز برای خریداری تجهیزات آموزشی از طریق منابع اداره کل آموزش و پرورش اختصاص یافته است، اظهار داشت: تاکنون ۱۳ تخته چادر، ۲۲۰ متر موکت، ۱۸ دستگاه تخته سفید و ۴۰۰ بسته نوشت‌افزار تهیه و در مدارس عشایری توزیع شده است.

نانکلی افزود: هر هفته کارشناسان و بازرسان اداره کل آموزش و پرورش همدان، به صورت مستمر بر کلاس‌های عشایری نظارت دارند.

وی تاکید کرد: پراکندگی و کوچ‌های نابه‌هنگام عشایر، برنامه‌ریزی را برای ما دشوار کرده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش همدان ادامه داد: جمع کردن دانش‌آموزان عشایری، تامین اعتبارات سالانه و شناسایی دانش‌آموزان از عمده مشکلات مدارس عشایری محسوب می‌شوند.

نانکلی ادامه داد: مشکلات فرهنگی از جمله جلوگیری از ادامه تحصیل دانش‌آموزان در دوره متوسطه به خصوص دانش‌آموزان دختر، مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

در سال تحصیلی جاری نزدیک به ۲۹۰ هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی و غیر دولتی همدان تحصیل می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !