اردوغان برای نابودی تروریسم باید گام شجاعانه ای بردارد


اردوغان برای نابودی تروریسم باید گام شجاعانه ای بردارد

عملیات تروریستی در تل ابیض، این واقعیت را آشکار می کند که بدون احترام به حاکمیت دولت سوریه و همکاری با بشار اسد، باید انتظار چنین حملاتی را در سایه تضعیف دمشق انتظار داشت.

اردوغان برای نابودی تروریسم باید گام شجاعانه ای بردارد

روز شنبه بر اثر انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در تل ابیض در شمال شرقی سوریه، 13 تن کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند. این انفجار در بازار شهر تل ابیض در منطقه مرزی میان سوریه و ترکیه رخ داده است. این دومین انفجار خونین در تل ابیض پس از ورود نیروهای ترکیه به آن است و تا کنون گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.
ترکیه در ۲۵ مهرماه برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوری از مناطق مرزی الرقه والحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد. یکی از اهداف ترکیه از این عملیات نظامی ایجاد منطقه امن در شمال سوریه در حدفاصل شهرهای راس العین و تل ابیض به طول ۱۲۰ کیلومتر و عمق ۳۰ کیلومتری از مرزهای ترکیه است.
حملات یک هفته ای ترکیه، پس از توافق 13 ماده ای میان ترکیه و آمریکا به طور موقت متوقف شد و آنکارا به شبه نظامیان کُرد سوری ۵ روز مهلت داد که تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.
رجب طیب اردوغان در تاریخ 30 مهر در سوچی طی مذاکره با ولادیمیر پوتین همتای روس خود به توافق ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه دست یافت که مهمترین بخش آن تفاهم بر سر خروج تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد تاعمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه از جمله منبج و مناطق حومه آن و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است.
مقام های ترکیه از این نگرانند که اقدامات جدایی طلبانه برخی گروههای کرد سوری به تهدیدی برای تمامیت ارضی کشورشان منجر شود اما در عمل برای رفع این نگرانی ها به جای گفتگو با دمشق وهمکاری با بشار اسد رئیس جمهور سوریه به رفع نگرانی های خود بپردازند در هردو توافق با امریکا و روسیه با نادیده گرفتن دولت سوریه به بازیگران خارجی متوسل شده اند که هر کدام بنابر منافع خود ممکن است به ایفای نقش بپردازند که
در نهایت به نفع ترکیه تمام نشود.
نادیده گرفتن دولت سوریه آن هم در حالیکه مسئله آن فقط به مردم سوریه مربوط است نتیجه سیاست های اشتباهی است که دولت اردوغان از شروع بحران سوریه در ارتباط با دمشق در پیش گرفته و ادامه این سیاست ها اکنون به مشکلات دیگری منجر شده که انفجار ها درتل ابیض و درگیری ها با ارتش سوریه بخشی از این چالش هاست.
تردیدی نیست که ادامه این رویکرد نیز دستاوردی جز پیچیده شدن شرایط و خونریزی های بیشتر در برنخواهد داشت. مگر اینکه دولت اردوغان به جای گام برداشتن درمسیری که به تضعیف دولت بشار اسد وخلاء قدرت منجر می شود به سمت تنش زدایی گام بردارد و با همکاری دو جانبه، چالش هایی را که می تواند با توطئه برخی بازیگران خارجی به تهدیدی برای تمامیت ارضی دو کشور منجر شود از راه بردارد. چنانچه پیش از این هم این تهدید ها از طریق توافق آدانا به صفر رسید.
به نظر می رسد بر اساس این واقعیت هاست که کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب مخالف "مردم جمهوری خواه" تاکید کرد که ترکیه تنها از طریق آشتی با دمشق می‌تواند از شر تروریسم رها شود.
قلیچداراوغلو، در گفتگو با شبکه خبری المیادین ضمن انتقاد از توافق های اردوغان با ترامپ و پوتین، تاکید کرد: اولویت این بود که اردوغان این مساله را از ابتدا با بشار اسد، بررسی کند زیرا ترکیه تنها از طریق آشتی با دمشق و در ادامه هماهنگی و همکاری مستقیم با دولت سوریه به عنوان مالک مناطق شرق فرات از شر تروریسم و تروریست‌ها رها می شود.
قلیچدار اوغلو افزود نابودی تروریسم و تروریست‌ها در اصل مسئولیت دولت و مردم سوریه است و ما تنها باید به آنها در جنگ‌شان علیه تروریست‌ها حال هر عنوانی که دارند، اعم از النصره یا داعش ، ارتش آزاد یا یگان‌های مدافع خلق کرد، نیروهای سوریه دموکراتیک یا دیگر گروه‌ها کمک کنیم، ترکیه تنها با هماهنگی دمشق می‌تواند مشکل آوارگان را رفع کند.
------------------------------
رضا محمدمراد



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس