ارائه خدمات رایگان 1459 وکیل به مردم


ارائه خدمات رایگان 1459 وکیل به مردم

رئیس اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری از ارائه خدمات قضایی 1459 وکیل معاضدتی (رایگان) به مردم خبر داد.

محمد نبی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: براساس قانون سال ۱۳۱۵، کانون‌های وکلای دادگستری وظیفه دارند به افراد نیازمند، خدمات وکالت معاضدتی (رایگان) بدهند ضممن اینکه بر اساس اصل ۳۵ قانون اساسی باید این خدمات وکالت، رایگان در دسترس عموم مردم قرار داشته باشد.
وی گفت: کانون‌های وکلای دادگستری در سراسر کشور، تنها مراکزی هستند که می‌توانند به مردم نیازمند، وکیل و مشاوره‌های رایگان حقوقی بدهند.
رئیس اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری ادامه داد: دفاتر معاضدت قضایی بجز کانون‌های وکلا در سراسر کشور، در مجتمع‌های قضایی تهران و شهرستان‌ها مستقر شده اند و به افراد نیازمند خدمات می‌دهند.
وی افزود: در برخی مجتمع‌های قضایی بیش از ۳۵ وکیل در طول هفته به مردم خدمات قضایی رایگان ارائه می‌کنند تا همه مراجعان بتوانند با آگاهی بیشتر، پرونده‌های خود را در مراجع قضایی پیگیری کنند.
آقای نبی تصریح کرد: در یک سال اخیر سامانه تلفنی مشاوره رایگان هم در مرکز معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری راه اندازی شده است و مردم می‌توانند در ساعات اداری با تماس تلفنی از مشاوره‌های رایگان وکلا، استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ وکیل پاسخگوی تماس‌های تلفنی مردم هستند، گفت: اخیرا برنامه ریزی کردیم تا زندانیان و خانواده‌های آن‌ها نیز از مشاوره قضایی استفاده کنند و روزانه ۴ وکیل معاضدتی در زندان اوین خدمات مشاوره رایگان می‌دهند.
رئیس اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری تاکید کرد: ۱۴۵۹ وکیل با ما همکاری می‌کنند و ۹۰۰ وکیل ۹۰۰ پرونده را به صورت رایگان در دست رسیدگی دارند.
وی درباره نحوه دریافت معاضدت قضایی در کانون‌های وکلا افزود: به مراجعانی که از بنیاد شهید، کمیته امداد امام خمینی (ره) و نهاد‌های خیریه کشور معرفی می‌شوند، خدمات رایگان قضایی و وکیل معاضدتی (رایگان) می‌دهیم.

شیوایی، سرپرست مشاوران دفتر معاضدت قضایی کانون وکلا
مراجعه ۶ هزار نفر به اداره معاضدت قضایی در ماه
سرپرست مشاوران دفتر معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری گفت: هر ماه ۶ هزار نفر از خدمات مشاوره و وکالت معاضدتی (رایگان) بهره مند می‌شوند.
محمد شیوایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما، درباره نحوه ارائه وکالت‌های معاضدتی (رایگان) به افراد نیازمند افزود: روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر مراجعه کننده داریم و وکالت معاضدتی (رایگان) شامل افراد بی بضاعت می‌شود و ما دسترسی همه را برای داشتن وکیل آسان کرده ایم.
این وکیل دادگستری گفت: شرط لازم در اختصاص وکیل معاضدتی، حضور فرد درخواست کننده یا قیم قانونی اوست.
وی ادامه داد: در ۲۵ دفتر کانون وکلای دادگستری در سراسر کشور، دفتر معاضدت قضایی راه اندازی شده است و کانون‌های وکلا موظف به ارائه خدمات حقوقی رایگان به افراد نیازمند هستند.
آقای شیوایی افزود: بیشتر مراجعه مردمی به دعاوی خانواده، دعاوی موجر و مستاجر، دعاوی چک و قرارداد‌ها اختصاص دارد.
سرپرست مشاوران دفتر معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری در پاسخ به این سوال که وکالت تسخیری به چه پرونده‌هایی اختصاص دارد؟ گفت: وکالت تسخیری مشابه وکالت معاضدتی است که به صورت رایگان انجام می‌شود، با این تفاوت که وکالت تسخیری به پرونده‌های کیفری حبس بالای ۱۰ سال، قصاص نفس و امور جنایی اختصاص دارد و براساس قانون در چنین پرونده‌هایی حضور وکیل الزامی است.
این وکیل دادگستری درباره حق الوکاله وکلای معاضدتی و تسخیری گفت: بودجه‌ای برای پرداخت حق الوکاله این وکلا درنظر گرفته نشده بود، اما امسال با حمایت دولت و پیگیری دستگاه قضا، بودجه‌ای در نظر گرفته شده است که به وکلا پرداخت شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟