فرمول یک 2021 با طراحی متفاوت / تماشایی: ماشینهای بیست بیست ویک(عکس)
در حاشیهی گرند پری آمریکا FIA از طراحی ماشین جدید فرمول یک برای سال 2021 رونمایی کرد.
به گزارش "ورزش سه"، تحقیقات FIA متمرکز بر ارتقای آیرودینامیک ماشینها و رفع مشکل هوای کثیف که موجب میشد سبقتگیری در مسابقات فرمول یک سخت و معدود باشند، منجر به طراحی ماشینی شده که امیدوارند فاصلهی میان ماشینهای قویتر و ضعیفتر را کمتر کرده و اختلاف سرعت بین ماشینهای سریعتر و کندتر را کاهش دهد. تغییر اصلی آیرودینامیک ماشینهای 2021 در کاهش میزان تولید هوای کثیف پشت ماشینهای پیشتاز است که به ماشین عقبی اجازه میدهد نزدیکتر رانندگی کرده و راحتتر برای سبقتگیری اقدام کند. از دیگر تغییرات ماشین 2021 میشود به موارد زیر اشاره کرد:
- بال جلوی سادهتر؛ با هدف تولید گردابهای هوای کمتر برای محدود کردن کنترل تیمها بر تولید دنبالهی هوای چرخ جلو
- حذف بارجبورد
- تولید داونفورس با کمک کف خودرو، با یک دیفیوزر بلند که از قسمت جلوی سایدپد شروع می شود و تا قسمت عقب اتومبیل امتداد دارد.
- لاستیکهای 18 اینچی
- سیستم تعلیق جلو و عقب تطبیق یافته با لاستیکهای 18 اینچی
با توجه به تغییرات صورت گرفته انتظار میرود که در سال 2021 ماشینهای عقبتر حدود 86% داونفورس خود نسبت به ماشین جلویی حفظ کنند. این میزان هماکنون 60% است. شبیهسازیها نشان داده که ماشینها قادر خواهند بود از فاصلهی نزدیکتر و به مدت زمان بیشتری به تعقیب هم پرداخته و رقابت نزدیکتری داشته باشند.
پاور یونیت ماشینهای 2021 اما دچار تحول خاصی نشدهاند و تقریبا بیتغییر نسبت به پاور یونیت فعلی ماشینها باقی ماندهاند. البته با محدودیت ایجاد شده در هزینهها و قطعات و مواد مورد استفاده، در نهایت وزن پاور یونیتها کاهش خواهد یافت.
تغییر لاستیکها به 18 اینچ پیشتر اعلام شده بود و این امر تاثیر زیادی بر عملکرد ماشینها خواهد داشت. لاستیکهای 18 اینچی نه تنها اجازه میدهد که تیمها از دیسک ترمز بزرگتری استفاده کنند بلکه موجب میشود سیستم تعلیق نیز به کلی از نو طراحی شود.
قوانین فعلی مشخص میکنند که ماشینها باید حداقل 743 کیلو تا 768 کیلوگرم وزن داشته باشند. با توجه به سیستم جدید آیرودینامیکی و لاستیکهای 18 اینچی انتظار میرود خودروهای 2021 طبق پیش بینیها حداقل 8 کیلوگرم سنگینتر و در نتیجه حدود 3 تا 3.5 ثانیه کندتر از خودروهای فعلی باشند.
همچنین که سقف بودجهی 175 میلیون دلاری نیز برای تیمها در نظر گرفته شده که باعث رقابت نزدیکتر تیمهای قدرتمند و ثروتمندی چون مرسدس و فراری با تیمهای ضعیفتر همچون ویلیامز، هاس و... خواهد شد.