مضرات تربچه و ترب: 6 مهمترین عوارض جانبی مصرف زیاد تربچه


... نوشته مضرات تربچه و ترب: 6 مهمترین عوارض جانبی مصرف زیاد تربچه اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

تربچه، یک گیاه ریشه‌ای خوراکی است که برای اولین بار در اروپا و در دوران پیش از روم کشت شد. این ریشه‌ی خوراکی متعلق به تیره‌ی کلمیان است و در سراسر جهان بیش‌تر به صورت سالاد و سبزیجات مصرف می‌شود. تربچه منبع خوبی از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیتون‌ها و غیره است که فواید زیادی برای سلامتی و همچنین زیبایی به همراه دارند، اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که دقیقاً مثل همه‌ی مواد خوراکی، مصرف بیش از حد تربچه هم با برخی از عوارض جانبی همراه است. در این مقاله، با جزئیات مضرات تربچه و ترب آشنا می‌شویم.

مضرات تربچه و ترب: 6 مهمترین عوارض جانبی مصرف زیاد تربچه

مضرات تربچه و ترب

۱. ممکن است به کلیه‌ها آسیب وارد کند

تربچه از لحاظ طبی ادرارآور است به این معنی که تولید ادرار را در بدن ما افزایش می‌دهد و ما را مجبور می‌کند که هر چند وقت یک بار به دستشویی برویم.

دیورتیک بودن تربچه برای از بین بردن سموم و سایر ناخالصی‌های بدن ما بسیار مفید است و در عین حال فشار روی کلیه‌ها را کاهش می‌دهد.

این ریشه‌ی خوراکی به سالم شدن کلیه‌های ما کمک می‌کند، و به نوبه‌ی خود سبب کاهش خطر عفونت‌های دستگاه ادراری نیز می‌شود.

اگرچه ماهیت دیورتیک تربچه برای ما سودمند است، اما بهتر است آن‌ها را در حد اعتدال مصرف کنیم به این دلیل که خوردن بیش از حد تربچه ممکن است سبب شود که بدن آب زیادی از دست بدهد و دچار کم‌آبی شود. در عین حال ممکن است فشار زیادی روی کلیه‌های ما ایجاد کند.

کم شدنِ آب بدن خطرناک است زیرا در این شرایط اعضای بدن دچار کم‌آبی می‌شوند و این پیامد عملکرد آن‌ها را مختل می‌کند. اهمیت آب در بدن را می‌توان با این واقعیت درک کرد که حدود ۶۰ درصد آن از آب تشکیل شده و تمام اندام‌های حیاتی ما مانند مغز، ریه‌ها، کلیه‌ها، کبد و غیره از حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد آب تشکیل شده‌اند.

گرچه تربچه منبع خوبی برای آب است (که باعث می شود در مبارزه با کم‌آبی بدن موثر واقع شود) اما ماهیت دیورتیک تربچه آبدار بودنِ آن را خنثی می‌کند.

مطلب مرتبط: مضرات خیار: ۱۳ مهمترین عوارض جانبی مصرف زیاد خیار

مضرات تربچه ۲: ممکن است باعث افت فشار خون شود

ثابت شده‌است که خوردن تربچه به طور منظم و در حد اعتدال​​، برای تنظیم فشار خون بسیار مفید است.

این مزیت تربچه عمدتاً به دلیل وجود “پتاسیم” در آن است. پتاسیم یک رگ‌گشا است به این معنی که رگ‌های خونی ما را شل می‌کند و به این ترتیب گردش خون را بهبود می‌بخشد. و با بهبود گردش خون به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

از آن‌جایی که فشار خون بالا علت اصلی بسیاری از مشکلات قلبی عروقی است، بنابراین با کنترل فشار خون بالا، به کنترل مشکلات قلبی عروقی مانند حمله‌ی قلبی، سکته‌ی قلبی، نامنظم شدن ضربان قلب و برخی دیگر کمک خواهیم.

اگرچه تربچه در کنترل فشار خون بسیار مؤثر است، اما باید توجه داشت که مصرف آن به مقدار بیش از حد اصلاً درست نیست به این دلیل که مصرف بیش از حد تربچه ممکن است فشار خون ما را در حد غیر طبیعی پایین بیاورد و حتی منجر به افت فشار خون یا فشار خون پایین شود. برخی از علائم شایع افتِ فشار خون عبارتند از: خستگی، سرگیجه، حالت تهوع، افسردگی و سرد شدن پوست.

به همین ترتیب، اگر از قبل برای کنترل فشار خون از دارو استفاده می‌کنید، گنجاندنِ تربچه در رژیم غذایی می‌تواند با داروها تداخل ایجاد کند، و فشار خون را تا سطح خطرناکی پایین بیاورد.

۳. ممکن است باعث هیپوگلیسمی یا افت قند خون شود

ثابت شده که خوردن تربچه به طور منظم و در حد اعتدال ​​برای افراد مبتلا به دیابت یا در معرض خطر ابتلا به دیابت بسیار مفید است.

این فواید تربچه عمدتاً به دلیل پایین بودن شاخص گلیسمی و قند کم موجود در آن است. شاخص گلیسمی تربچه بسیار پایین است، بدین معنی که قند را با سرعت کم وارد جریان خون می‌کند و بنابراین مانع از افزایش ناگهانی سطح قند خون می‌شود.

به علاوه، این ریشه‌ی خوراکی منبع خوبی از فیبرهای غذایی است که میزان جذب قند در جریان خون را کاهش می‌دهد. هر دو فاکتور در کنار هم سبب می‌شود که تربچه برای افرادی که از دیابت رنج می‌برند، یک ماده‌ی غذایی مناسب باشد.

اگرچه تربچه برای کنترل سطح قند خون بسیار مفید است، اما باید توجه داشت که خوردن بیش از حد آن نیز بسیار مضر است به این دلیل که ممکن است قند خون شما را به میزان خطرناکی پایین بیاورد، اختلالی که “هیپوگلیسمی” نامیده می‌شود.

هیپوگلیسمی اختلالی است که در آن سطح قند خون ما به میزان خطرناکی پایین می‌آید. برخی از علائم شایع هیپوگلیسمی عبارتند از: تعریق بیش از حد، گرسنگی بیش از حد، غش، لرزش، سردرگمی، گز گز کردن لب‌ها، اضطراب، تاری دید و غیره.

همچنین، در صورتی که بیمار دیابتی هستید و دارو مصرف می‌کنید، خوردنِ بیش از حد تربچه ممکن است با داروها تداخل ایجاد کند.

به همین دلیل توصیه می‌شود که تربچه را در حد اعتدال بخورید، و اگر در حال استفاده از دارو هستید، بهتر است ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید.

۴. آهن بیش از حد برای بدن مضر است

ثابت شده که خوردن تربچه به طور مرتب در کاهش خطر ابتلا به کم‌خونی بسیار مؤثر است و در عین حال به درمان کم خونی کمک می‌کند.

کم‌خونی اختلالی است که به دلیل کمبود آهن ایجاد می‌شود و ممکن است علائمی مانند خستگی کلی، ضعف، سرگیجه، تنگی نفس، شکننده شدن ناخن‌ها، تورم زبان و غیره ایجاد کند.

آهن نقش مهمی در سالم نگه داشتن ما دارد زیرا به تولید خون حاوی اکسیژن کمک می‌کند.

​​مصرف تربچه به طور مرتب و در حد اعتدال در کاهش خطر کم‌خونی بسیار مؤثر است و در عین حال به درمان آن کمک می‌کند.

این مزیت تربچه عمدتاً به دلیل “آهنی” است که در آن یافت می‌شود. آهن یک ماده‌ی معدنی حیاتی است که به گلبول‌های قرمز خون اجازه می‌دهد خون حاوی اکسیژن را به همه‌ی سلول‌ها و بافت‌های بدن منتقل کنند و در نتیجه عملکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

وجود آهن در تربچه سبب می‌شود که این ریشه‌ی خوراکی برای درمان کم‌خونی بسیار مؤثر باشد.

با این حال، باید به خاطر داشته باشیم که نه تنها کمبود، حتی مصرف بیش از حد آهن نیز برای سلامتی ما مضر است. بالا بودن سطح آهن در بدن ما می‌تواند علائمی مانند درد شکم، اسهال، استفراغ، تشنج، افتِ قند خون، آسیب کبد، افزایش خطر خونریزی داخلی و غیره ایجاد کند.

این هم دلیلِ دیگری برای پرهیز از مصرف بیش از حد تربچه و یادآوری مضرات تربچه است.

مضرات تربچه ۵: ترب خام برای تیروئید مناسب نیست

ثابت شده که خوردن تربچه به صورت منظم و در حد اعتدال ​​ در درمان مشکلات مختلف تیروئید بسیار مؤثر است.

این فواید تربچه عمدتاً به دلیل ترکیبات موجود در آن مانند گوگرد و رافانین است. این ترکیبات نه تنها متابولیسم را تقویت می‌کنند بلکه به متعادل کردن هورمون‌های تیروئید نیز کمک می‌کنند و بنابراین در درمان مشکلات مرتبط با تیروئید موثر هستند.

با این حال، ترکیب دیگری به نام “گیتروژن” در تربچه وجود دارد که می‌تواند در هورمون‌های تیروئید اختلال ایجاد کند و باعث بروز اختلال در غده‌ی تیروئید شود.

“گیتروژن” به راحتی در اثر پختن خنثی می‌شود.

بنابراین، اگر از مشکلات تیروئید رنج می‌برید، بهتر است که تربچه را به صورت پخته بخورید، نه خام. و حتی اگر مشکلی در تیروئید ندارید، بهتر است مدتی ” تربچه را به صورت خام” مصرف کنید، اما برای استفاده‌ی منظم، تربچه‌ی پخته بهترین گزینه است.

۶. فیبر بیش از حد نیز برای بدن مضر است

اثبات شده که مصرف تربچه به طور مرتب برای معده‌ی ما بسیار مفید است و به سالم ماندن دستگاه گوارش ما کمک می‌کند.

این فواید تربچه عمدتاً به دلیل وجود مواد مغذی فراوان مانند ویتامین‌ها‌، مواد معدنی، فیتون‌ها و غیره است.

به علاوه، این ریشه‌ی خوراکی همچنین منبع خوبی از فیبرهای غذایی است که به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کنند، حرکت روده را بهبود می‌بخشند و در نتیجه خروج یکنواخت مدفوع از بدن را تضمین می‌کنند. این ویژگی تربچه نه تنها به درمان یبوست کمک می‌کند بلکه از اختلالات گوارشی مانند درد شکم، نفخ، گاز و غیره نیز رهایی خواهید یافت.

فیبر در عین حال چندین کارکرد دیگر هم دارد مانند تنظیم قند خون، مدیریت سطح کلسترول، از بین بردن سموم بدن و غیره.

با این حال، باید توجه داشت که خوردن بیش از حد فیبر نیز برای سلامتی ضرر دارد و ممکن است مشکلاتی مانند یبوست، اسهال، گاز روده، انسداد روده و غیره ایجاد کند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: گود هلث آل

مضرات تربچه و ترب: ۶ مهمترین عوارض جانبی مصرف زیاد تربچه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه