تفکر الهی می‌گوید «اسلحه» را بگذار و «قلم» را بردار


تفکر الهی می‌گوید «اسلحه» را بگذار و «قلم» را بردار

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله جوادی آملی گفت: این تفکر الهی می‌گوید اسلحه را بگذار و قلم را بردار! دین به «قلم» قسم یاد می‌کند نه به اسلحه و موشک! حرف‌های سقراط و افلاطون نیز از این جنس است.

تفکر الهی می‌گوید «اسلحه» را بگذار و «قلم» را برداربه گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء، دیمیتری الکساندر کیس، سفیر یونان در ایران به همراه جمعی از اعضاء مجمع عالی حکمت اسلامی با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کردند.
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان کردند: پیام مجمع عالی حکمت اسلامی، به زبان مشترک همه انسان‌هاست و آن زبان، زبان فطرت و دل است؛ زبان فطرت مربوط به منطقه گسترده‌ای است که ما از آنجا آمده‌ایم و بعداً هم به آنجا باز خواهیم گشت.
ایشان ادامه دادند: برای اثبات این موضوع ابتدا باید بین «ثبات» و «سکون» فرق گذاشت؛ یک موجود «ساکن» با گذشت زمان محکوم به فرسایش است اما «ثبات» برتر از زمان و مکان است.
این مرجع تقلید اظهار کردند: روح ما ثابت است نه ساکن، ما از کوی ثبات آمده‌ایم و به کوی ثبات می‌رویم، نه غربی هستیم و نه شرقی! «2 به اضافه 2 که می‌شود 4»، هرگز در معرض فرسایش نیست، همواره از ازل تا ابد این معادله برقرار است، روح ما نیز از این قبیل است؛ از منطقه ثبات آمده، به آنجا هم باز خواهد گشت و هم اکنون نیز دریچه‌ای از ارتباط را با آنجا داریم.
آیت‌الله العظمی جوادی آملی با اشاره به وجود تفکر الهی در میان فلاسفه یونان باستان تصریح کردند: سقراط می‌گوید مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است و منشاء این تفکر، آموزه‌هایی است که از رهبران الهی و انبیاء دریافت کرده بود، در واقع یونان، معبر فلسفه الهی است نه مبداء آن؛ ابراهیم خلیل که دست به تبر برد و به قول سعدی «همه بت‌های آذری بشکست» و بعد ماجرای «بَرْداً وَ سَلاماً» رخ داد.
وی افزود: یونانی‌های خوش فهم این پیام ابراهیم خلیل را دریافت کردند که ابوریحان بیرونی در کتاب شریف خود به نام «تحقیق ماللهند» به این نکته اشاره می‌کند که سقراط این پیام الهی را شنید و فهمید که انسان موجودی ابدی است که بعد از مرگ به جهان ثبوت می‌رود، لذا در پای عقیده خود ماند و سم را نوشید.
وی با اشاره به اوضاع نابسامان جهان کنونی، تصریح کردند: دول غربی، حداقل 70 میلیون انسان را در جنگ جهانی اول و دوم کشتند، اینها فکر می‌کردند اسلحه، موشک و قدرت نظامی، انسان را متمدن می‌کند، هم اکنون نیز برخی این چنین فکر می‌کنند، اما سقراط، ثابت کرد انسان با قربانی شدن و جانفشانی در پای عقیده الهی خود می‌تواند به آن نقطه ثبات که مقصد اوست برسد.
ایشان تاکید کردند: این تفکر و سخنانی است که بوی وحدت بین تفکر یونان و تفکر الهی ما را می‌دهد، این تفکر الهی می‌گوید اسلحه را بگذار و قلم را بردار! دین به «قلم» قسم یاد می‌کند نه به اسلحه و موشک! حرف‌های سقراط و افلاطون نیز از این جنس است.
وی افزودند: امیدواریم ایران و یونان با همکاری‌های علمی خود، تفکر الهی و عقلانی را در جهان احیاء کنند و به گوش همه جهانیان برسانند تا مستکبرین، موشک و اسلحه را کنار بگذارند و قلم بردارند و به گفت‌وگوی علمی و منطقی بپردازند.
الکساندر کیس، سفیر یونان در کشورمان که به دعوت انجمن حکمت اسلامی و در راستای تشکیل و گسترش روابط علمی مجامع علمی و فلسفی ایران و یونان، به قم سفر کرده است، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با آیت الله العظمی جوادی آملی در تایید سخنان معظم له، به بیان مصادیقی از اشتراکات فلسفه یونان و تفکر اسلامی پرداخت.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خصوصی های بازیگر آقای قاضی که نمی دانستید + عکس خانوادگی و بیوگرافی بهزاد خلج