مهمان مدیترانه‌ای در مازندران قربانی گرفت


مهمان مدیترانه‌ای در مازندران قربانی گرفت

هیچ صدایی ندارد، حتی ردپا نیز ندارد، آرام و خاموش وارد می‌‍شود و در نهایت کسی از گزند حمله او در امان نخواهد بود. بستگان تنومند او بیشتر به دنبال مزاحمت هستند اما این مهمان کوچک مدیترانه‌ای علاوه بر تهدید، قربانی نیز می‌گیرد.

اتاق خبر 24:

مگس میوه مدیترانه‌ای آفتی است که امسال باغات مازندارن را درنوردید و خسارتی هنگفت به باغات میوه استان وارد کرد، این مگس که توانایی آسیب به بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ نوع میوه را دارد امسال به کمتر باغداری در مازندران ترحم کرد و می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد باغات میوه استان امسال مورد حمله مگس میوه مدیترانه‌ای قرار گرفتند. آفتی که اکنون دغدغه تولیدکنندگان است.

عضو هیئت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به سابقه گزارش آفت مگس میوه گفت: این آفت اولین بار در سال ۵۴ شمسی در ارقام هلوی مشهد گزارش شد که پس از آن از سال ۶۲ وارد مازندران شد و در سال ۶۴ به‌طور گسترده شیوع پیدا کرد.

بهنام امیری بِشِلی علت کاهش شیوع در سنوات گذشته را به شرایط آب و هوایی نسبت داد و اظهار کرد: با سرد شدن هوا در دهه‌های ۶۰ تا ۸۰ و وقوع بارش برف در این سال‌ها این آفت با وجود حیات خسارتی ایجاد نکرد اما پس از تغییرات آب و هوایی به ویژه گرم شدن کره زمین در سال‌های اخیر و گرمایش جهانی فعالیت این آفت مجددا آغاز شد و گسترش یافت.

وی از ورود این آفت بوسیله میوه‌های وارداتی به کشور خبر داد و تاکید کرد: مگس میوه مدیترانه‌ای بیش از ۲۰۰ نوع میزبان داشته و تنوع عظیمی از میوه‌ها از جمله گوجه، هلو، شلیل، گیلاس، سیب، گلابی، انگور، انجیر، خرمالو، انار، نارنگی و پرتقال را دربر می‌گیرد.

عضو هیئت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نبود قرنطینه محصولات کشاورزی را دلیل اصلی ورود آفات و بیماری های گیاهی به کشور دانست و تصریح کرد: محصول وارداتی باید در گام نخست وارد قرنطینه شده و دقیق مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد سپس در گام بعدی وارد بازار شود اما متاسفانه فقدان قرنطینه موجب ورود آفات به کشور است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر