بسته جامع تعلیق درمان کودکان فلج مغزی در ایران تولید شد


بسته جامع تعلیق درمان کودکان فلج مغزی در ایران تولید شد

تهران - ایرنا- محققان ایرانی موفق به بومی سازی و تولید بسته جامع تمرین درمانی برای درمان کودکان دچار فلج مغزی شدند و ایران به عنوان پنجمین کشور دنیا به این دستاورد پیشرفته دست یافت.

دکتر نادر علیرضالو مسئول تیم تولیدکننده این بسته روز دوشنبه در نشست خبری طراحی و ساخت تجهیزات کمک توانبخشی برای اصلاح اختلال حرکتی در کودکان دچار فلج مغزی گفت: این بسته شامل دو بخش قفس عنکبوتی ( اسپایدر کیچ) و لباس فضایی ( آویژه سویئت) است که توسط محققان ایرانی ساخته شده است.
وی اظهار داشت: لباس فضایی شامل کلاه، جلیقه، شلوارک، زانوبند و کفش بند است که در ۵ اندازه طراحی و تولید شده است.
علیرضالو افزود: این بسته قبلا توسط کشورهای روسیه، آمریکا، لهستان و برزیل تولید شده بود و ایران پنجمین کشور تولید کننده بسته جامع تمرین درمانی است.
وی با اشاره به اینکه این وسیله کمک توانبخشی کاردرمانی پس از انجام تغییرات لازم و طراحی قطعات مورد نیاز، تولید شد؛ گفت: مهندسان بیومکانیک، متالوژی و قالب سازی در ساخت این وسیله، حضور داشتند.
علیرضالو ادامه داد: در حال حاضر امکان طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز و هم دانش فنی این بسته را بدست آوردیم.
وی، کاهش دوره توانبخشی، کاهش هزینه ها و ایجاد عملکرد طبیعی در بدن بیماران را از جمله ویژگی های این بسته اعلام کرد و گفت: پروسه توانبخشی در حالت عادی، طولانی و فرسایشی است اما با استفاده از این وسیله، طول دوره درمان به طور چشمگیری کاهش می یابد.
علیرضالو با اشاره به اینکه روند درمان فلج مغزی کودکان با استفاده از این دستگاه بسیار سریع است، گفت: کودکان بیمار با روش های قبلی حتی امکان ایستادن را نداشتند اما با استفاده از این وسیله بعد از چهار هفته می‌توانند روی پا خود بایستند.
وی با اشاره به اینکه ثبت اختراع این وسیله انجام شده است، گفت: این دستگاه را می‌توان در اختیار مراکز توانبخشی کودکان و خانواده های دارای کودک مبتلا به فلج مغزی، قرار داد.
علیرضالو افزود: فنون و پروتکل‌های علمی کمک توانبخشی کاردرمانی در قالب یک دوره آموزشی شش روزه به درمانگران ارائه می شود تا آنان خدمات مطلوب را به کودکان دچار فلج مغزی ارائه دهند.
مسئول تیم تولیدکننده بسته جامع تمرین درمانی از مسئولان درخواست کرد با حمایت ها یا اعطای تسهیلات، زمینه تولید انبوه این وسیله کمک توانبخشی کاردرمانی را فراهم کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این وسیله فقط برای درمان کودکان دچار فلج مغزی استفاده می شود؟ گفت: عمده ترین کاربرد این وسیله، درمان فلج مغزی کودکان است اما برای افراد دچار سکته مغزی، ضایعات نخاعی، ام اس، پارکینسون، مشکلات ارتوپدی خاص و بیماری عضلانی کاربرد دارد.
علیرضالو گفت: یک اشتباه مرسوم در کشور وجود دارد و آن این است که فلج اطفال را با فلج مغزی یکی می‌دانند، در حالیکه این دو بیماری با هم فرق دارند. فلج مغزی به بیماری گفته می شود که آسیب به مغز در دوران بارداری، حین زایمان و تا پنج سالگی کودک صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه براثر این بیماری، اندام هایی از بدن معلولیت پیدا می کنند، گفت: آمار دقیقی از تعداد بیماران در کشور وجود ندارد اما پیش بینی می‌شود که تعداد زیادی از کودکان دچار این بیماری هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا