97 درصد روستاهای کشور تحت پوشش توانبخشی مبتنی بر جامعه هستند


97 درصد روستاهای کشور تحت پوشش توانبخشی مبتنی بر جامعه هستند

زنجان - ایرنا - رئیس گروه توانبخشی مبتنی بر جامعه سازمان بهزیستی کشور گفت: هم اکنون 97 روستاهای کشور تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه قرار دارند که سه درصد باقیمانده به تعداد یک‌هزارو 300 روستا به دلایل مختلفی امکان پوشش نداشتند.

محسن ایروانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در زنجان افزود: CBR یا همان توانبخشی مبتنی بر جامعه مدل بین‌المللی است که هم‌اکنون در ۱۰۰ کشور جهان و در کشورمان نیز از ۲۲ سال گذشته تاکنون اجرا می شود.

وی اضافه کرد: زنجان جزء ۱۰ استان برتر کشور در اجرای این برنامه بوده و عملکرد بسیار خوبی داشته است و بر اساس برنامه ششم توسعه توانبخشی مبتنی بر جامعه در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت نیز اجرایی می شود.

به گفته این مسئول در زمان حاضر ۱۸ هزار معلول به ویژه در شهرهای کوچک و مناطق محروم از خدمات این برنامه بهره مند هستند و در پنج محور اساسی به گروه های هدف خدمات ارائه می شود.

ایروانی، افزود: در زمان حاضر در حیطه های سلامت، آموزش، معاش، اجتماعی و توانمندسازی به معلولان خدمات لازم ارائه می شود و با اجرای این برنامه در مدت یکسال به ۱۰۰ هزار نفر ازخانواده ها آموزش ارایه و ۳۰ هزار وسائل کمک توانبخشی در مناطق روستایی توزیع می شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن پنج هزار منزل روستایی مناسب سازی، حدود ۳۵ هزار نفر از خدمات ارجاعی تخصصی، حدود ۱۰۰ هزار نفر در فعالیت های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و هنری و حدود ۹ هزار معلول نیز از حمایت شغلی بهره مند می شوند.

این مسئول ادامه داد: این سازمان خدمات اجتماع محور را به گروه های هدف ارائه می کند، بطوریکه در زمان حاضر برای بهره مندی از ظرفیت های محلی ۶ هزار شورای توانبخشی محلی فعال بوده و علاوه بر آن، ۷۰۰ گروه خودیار با هدف حمایت از یکدیگر نیز تشکیل شده است.

رئیس گروه توانبخشی مبتنی بر جامعه سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در زمان حاضر ۵۰۰ صندوق مالی خرد برای معلولان فعال شده که از جمله پروژه های مشترک سازمان بهزیستی کشور با صندوق کارآفرینی امید است.

وی یادآوری کرد: طبق برنامه ریزی ها، امسال ۲۵۰ صندوق مالی خرد دیگر آورده اولیه ۵۰ میلیون تومانی برای ۲۵ فرد معلول، در هشت استان کشور راه اندازی می شود.

ایروانی افزود: این تعداد، طی سال آینده به ۲ هزار صندوق مالی خرد در ۲۰ استان دیگر افزایش خواهد یافت، که هدف آن، بهبود وضعیت معیشتی افراد معلول است.

این مسئول ادامه ادامه داد: یکی از رسالت های صندوق کارآفرینی و امید، توسعه خدمات مالی خرد بوده که ۳۰ میلیون تومان آن از طریق صندوق، ۲۵ میلیون تومان نیز توسط بهزیستی شروع بکار می کند که خود افراد نیز آورده اولیه دارند که در نهایت به اشتغال فردی و گروهی منجر می شود.

وی همچنین به مقوله مهم ورزش درمانی به عنوان ایجاد توانمندی معلولان در روستاها اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست های اصلی این سازمان رسیدگی به مناطق محروم و پاسخگویی به نیازهای این بخش است.

ایروانی افزود: نهادینه کردن ورزش در بین خانواده های معلولان و بازی های بوم و محلی روستایی مورد توجه قرار گرفته که این کار در استان های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان اجرا شده است و امیدواریم این مهم طی سال آینده در اغلب استانهای کشور گسترش یابد.

وی اضافه کرد: ورزش درمانی برای معلولان در سه فاز آموزش، تمرین های سه ماهه و در نهایت رقابت ها، برنامه ریزی شده که این کار برای یک‌هزار نفر و در سه استان یاد شده در حال انجام است.

ایروانی ادامه داد: این تعداد در سال آینده برای ۱۰ هزار نفر در ۱۰ استان کشور انجام می گیرد که زنجان نیز جزء استان های در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح خواهد بود.

رئیس گروه توانبخشی مبتنی بر جامعه سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: برای اجرای این طرح چهار هزار تسهیلگر دارای ۵۰ درصد معلولیت ساکن روستا همکاری می کنند و علاوه بر آن، پنج هزار داوطلب و ۱۲ هزار دهیار، هشت هزار بهورز هم مشارکت فعالانه ای دارند که در واقع خدمات در درب منزل ارائه می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...