علت ورم صورت و آشنایی با نحوه از بین بردن آن


ورم صورت در صبح ها می تواند کاملا طبیعی باشد اما زمانی که این ورم بر روی صورت شما همیشگی باشد و ناشی از بارداری نباشد شما باید ابتدا علت آن را کشف و برای پیشگیری و درمان ورم صورت از روش های خانگی بهره ببرید، در برخی اوقات علت ورم صورت می تواند یک مشکل ارثی باشد و در برخی مواقع می تواند ناشی ار آلرژیک باشد که در این زمان بهتر است به پزشک مراجعه...

ورم صورت در صبح ها می تواند کاملا طبیعی باشد اما زمانی که این ورم بر روی صورت شما همیشگی باشد و ناشی از بارداری نباشد شما باید ابتدا علت آن را کشف و برای پیشگیری و درمان ورم صورت از روش های خانگی بهره ببرید، در برخی اوقات علت ورم صورت می تواند یک مشکل ارثی باشد و در برخی مواقع می تواند ناشی ار آلرژیک باشد که در این زمان بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

علت ورم صورت و آشنایی با نحوه از بین بردن آن

ورم صورت می تواند در چهره هر فرد از خفیف به شدید شدت داشته باشد، برای مثال زمانی که شما صبح ها از خواب بیدار می شوید صورتتان کمی متورم شده است که این تورم خفیف و طبیعی می باشد، و یا در زمان بارداری پف کردن صورت یک امر کاملا طبیعی می باشد که البته بسیاری از خانم ها از این وضعیت شکایت زیادی دارند، اما در برخی مواقع که علت ورم صورت ناشی از آلرژیک و مواد شیمیایی می باشد حتما باید برای درمان به پزشک مراجعه نمایید.

علت ورم صورت و آشنایی با نحوه از بین بردن آن
علت ورم صورت و آشنایی با نحوه از بین بردن آن

علت ورم صورت چیست؟

همانگونه که در ابتدا گفتیم دلیل ورم صورت می تواند علت های مختلفی داشته باشد، پف صورت بیشتر صبح ها دیده می شود که این مشکل می تواند به راحتی درمان شود اما در مواقعی که ورم صورت به دلیل آلرژی ایجاد می شود باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد. این دلایل شامل:

ابتلا به عفونت

عفونت غدد بزاقی: ایجاد عفونت در این غدد می تواند یکی از دلایل ورم صورت باشد، این نوعی عفونت می تواند باعث ورم کردن صورت به خصوص در ناحیه قسمت پایینی صورت شود. عفونت دهان و دندان: اگر عفونتی در دهان و دندان و یا حتی لوزه ها به وجود آید ورم صورت را به همراه دارد، این ورم می تواند به صورت ۱ طرفه در صورت ایجاد شود. عفونت پوست: این نوع از عفونت می تواند در کل صورت و یا یک طرف صورت ایجاد شود، زمانی که فردی دچار این نوع عفونت شود باعث قرمز شدن پوست و خارش پوست می شود. عفونت چشم: زمانی که چشم دچار عفونت های ویروسی شود می تواند باعث ایجاد تورم در اطراف دو چشم شود.

علت ورم صورت و آشنایی با نحوه از بین بردن آن

آلرژیک

غذایی: منظور از آلرژی غذایی نوعی از آلرژی می باشد که نسبت به برخی از غذاها به وجود می آید که این نوع از آلرژی باعث ورم کردن لب ها، زبان و کل صورت می شود، آلرژی غذایی می تواند همراه با دیگر علائم مانند حالت تهوع، اسهال، مشکل در نفس کشیدن و خس خس کردن سینه همراه باشد. دارویی: این نوع آلرژی هم نسبت به استفاده از دارو های خاصی به وجود می آید که با ورم کردن صورت، لب ها و زبان همراه می باشد، این نوع آلرژی علاوه بر این که می تواند باعث ورم صورت شود می تواند باعث ایجاد کهیر و اختلالات تنفسی شود. محیطی: آلرژی هایی محیطی در اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی های هوا، ذرات غبار، گرده و هر چیز محیطی دیگر در فرد ایجاد می شود، که یکی از علت های ورم صورت می باشد، البته با علائم دیگری همانند آبریزش بینی، خارش در چشم، عطسه است.

* توجه داشته باشید در صورت شدت یافتن علائم آلرژی های مختلف حتما به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

پریکلامپسیا

این وضعیت یک وضعیت اورژانسی می باشد که زمانی اتفاق می افتد که زن باردار در صورت و دیگر نقاط بدنشان ورم را حس می کند که این وضعیت با بالا رفتن فشار خون باعث نگه داشته شدن مایعات در اندام ها می شود و به صورت ورم بروز پیدا می کند. این مشکل یک نوع مسمومیت بارداری محسوب می شود که ممکن است در کل دوران بارداری اتفاق بی افتند این مشکل پس از زایمان کاملا رفع خواهد شد.

عفونت سینوس ها

زمانی که سینوس ها دچار عفونت شوند صورتتان دچار تورم خواهد شد، علت اصلی این عفونت ویروس های قوی می باشند که در سینوس ها ایجاد می شوند، زمانی که شما دچار عفونت سینوس می شوید علائمی ماند سرفه، گلو درد، سردرد، صورت درد خواهید شد که برای درمان آن از قرص های آنتی بیوتیک استفاده می کنند.

آبسه دندان

آبسه دندان یک مشکل بسیار خطرناک می باشد که قادر خواهد بود شما را به مرز خفگی بکشاند، از این رو بهترین راه برای پیشگیری از این وضعیت این است که نباید بگذارید کار دندانتان به آبسه کردنش برسد، زمانی که آبسه بسیار شدید باشد می تواند غدد براقی که در گردن وجود دارد تحت تاثیر قرار دهد و موجب تورم کردن صورت و حتی گلوی شما شود.

علت ورم صورت و آشنایی با نحوه از بین بردن آن

مشکل در غده تیروئید

یکی از مهم ترین غده های موجود در بدن غده تیروئید می باشد تا زمانی که از عملکرد خوبی برخوردار باشد تمامی هورمون ها در تعادل خواهند بود، اما زمانی که این غده دچار کم کاری شود باعث تغییرات متابولیک در بدن می شود که مهم ترین علامت آن هم پف کردن صورت می باشد.

بیماری های کلیوی

زمانی که کلیه ها در انجام عملکرد خود دچار نقص شود دیگر قادر به تصفیه بدن و دفع مواد زائد نخواهند بود در نتیجه تجمع مایعات در بدن باعث ورم صورت و حتی بدن می شود، معمولا برای رفع این مشکل باید به میزان زیادی به مصرف مایعات بپردازید.

مصرف مشروبات الکلی

از جمله نوشیدنی هایی که باعث به وجود آمدن کم آبی در بدن می شود مصرف مشروبات الکلی می باشد، زمانی که فرد از این نوشیدنی ها استفاده می کند در بدن او تغییراتی مانند بزرگ شدن عروق خونی اتفاق می افتند که این مشکل باعث ورم کردن صورت می شود، این ورم زمانی از بین خواهد رفت که شما برای ترک مشروبات الکلی اقدام نمایید.

علت ورم صورت و آشنایی با نحوه از بین بردن آن

التهاب ها

زمانی که یک ضربه شدید به سر و یا صورت شما وارد شود می تواند ورم و التهاب را به همراه داشته باشد.

سلولیت

یکی از علت های ورم صورت سلولیت می باشد که یکی از انواع عفونت های باکتریایی محسوب می شود و معمولا در عمق پوست ایجاد می شود که موجب می شود تا پوست گرم، و به شدت متورم و قرمز شود. عواملی مانند استفاده از داروهای خاص، نیش برخی حشرات می تواند باعث ایجاد سلولیت شود، زمانی که علائم آن شدت پیدا کند این نوع از مشکل پوستی می تواند بسیار خطر ناک شود به همین دلیل باید به مراکز درمانی مراجعه کرد.

آنژیوادم

این مشکل نوعی از تورم در زیر پوست می باشد که به شکل شدید بر روی صورت ایجاد می شود و معمولا با خارش، و کهیر، ایجاد آکنه بر روی بازو ها و دست ها همراه می باشد، این شکل تورم بیشتر به دلیل حساسیت های دارویی و غذایی به وجود می آید.

علت ورم صورت و آشنایی با نحوه از بین بردن آن

از دیگر دلایل ورم صورت

داشتن فشار خون بالا عفونت های چشمی جراحی عوارض جانبی داروها گل مژه اختلالات هورمونی سوء تغذیه کم آبی بدن استرس زیاد مصرف نک زیاد در غذاها داشتن رژیم غذایی نامناسب آنژیوادم، یا تورم شدید پوست گردش خون ضعیف اضافه وزن

نحوه از بین بردن ورم صورت

۱. استفاده از کمپرس یخ: یکی از ساده ترین راه های از بین بردن ورم صورت استفاده از کمپرس یخ می باشد، شما باید چند قطعه یخ را درون مقداری آب بی اندازید تا آب سرد شود و سپس با استفاده از یک حوله کوچک آن را داخل آب فرو ببرید و سپس حوله را بر روی صورت خود قرار دهید اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که صبح ها دچار ورم صورت می شوید استفاده از این روش می تواند به شما کمک زیادی بکند. شما می توانید صبح ها صورت خود را با با آب سرد کاملا بشویید.
علت ورم صورت و آشنایی با نحوه از بین بردن آن

۲. ماساژ دادن صورت: ماساژ صورت هم می تواند تاثیر شگفت انگیزی در برطرف شدن ورم صورت داشته باشد به این ترتیب شما می توانید با استفاده از هر روغنی که دوست دارید به ماساژ صورت خود بپردازید، برای اینکار بهتر است ماساژ را از قسمت پیشانیتان آغاز کنید و به صورت دورانی شروع به ماساژ صورتتان کنید. بعد گذشت چند دقیقه خواهید دید ورم صورتتان چگونه از بین خواهد رفت.

۳. دوش آب سرد: یکی از بهترین روش های از بین بردن ورم صورت دوش با آبی است که رو به سردی می رود، اگر شما صبح ها دوش آب ولرم بگیرید خواهید دید که چگونه رنگ پوستتان باز خواهد شد و دیگر خبری از پف صورت نخواهد بود.

علت ورم صورت و آشنایی با نحوه از بین بردن آن

۴. تحرک داشته باشد: از آنجایی که یکی از علت های ورم صورت گردش خون نامناسب در بدن است با تحرک کافی می توانید میزان گردش خون را در بدن خود بالا ببرید، تحرکی که در آن عرق ریزی وجود داشته باشد بهترین نوع تحرک می باشد، زمانی که شما در اثر انجام فعالیتی عرق می کنید منافذ پوستتان باز می شود و مواد زاید از بدن خارج می شود در نتیجه از میزان تورم صورتتان کاسته می شود.

نکات مهم برای درمان ورم صورت:

مصرف آب را بالا ببرید تا جای ممکن به خوردن سبزیجات و میوه جات بپردازید مصرف ویتامین c خود را بالا ببرید. به اندازه کافی استراحت داشته باشید. ار خوردن غذاهای پرچرب خودداری نمایید. در هنگام خواب ارتفاع سر خود را نسبت به زمین بالا تر ببرید. از مصرف زیاد نمک خودداری کنید. در طول روز حداقل به مدت ۲۰ دقیقه فعالیت بدنی شدید انجام دهید. از مصرف زیاد گوشت قرمز خودداری کنید. از مصرف دارو هایی مانند کورتون، مسکن ها، آسپرین، دارو های آسم، دارو های ضد تشنج خودداری کنید چرا که یکی از مهم ترین دلایل ورم صورت می باشد.

علت ورم صورت و آشنایی با نحوه از بین بردن آن

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری ها بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا