رد پای اعتیاد در «محله عمارت» میامی/ پیکر نیمه‌جان احیا شود


رد پای اعتیاد در «محله عمارت» میامی/ پیکر نیمه‌جان احیا شود

میامی - محله عمارت میامی در بافت کهن شهری دارای ظرفیتی است که می‌تواند جاذبه‌های فراوانی داشته باشد اما مدتی این محله پاتوق افرادی شده که با اعتیاد و معضلات اجتماعی دست‌به‌گریبان هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – فهیمه صائمی و محمد حسین عابدی: راه باریکی که در آن دو ماشین به‌سختی از کنار هم عبور می‌کنند از کوچه آقایان میامی جداشده و به سرسرایی دیگر می‌رسد آن‌هم در دل محله‌ای به نام عمارت؛ محله‌ای که درخت کهن‌سالش معروف است و سایه‌سار روزهای گرم بهار و تابستان می‌شود.

دو طرف دیوارهای کاه‌گلی بزرگی دیده می‌شود که ناودان‌هایشان یک متری از دیوار بیرون زده‌اند که در صورت بارندگی، آب به پایه دیوار نفوذ نکند و چون فرد ناشی که شاخه زیر پای خویش را اره می‌کند، به دیوار خانه آسیب برساند.

عمارت محله‌ای کهن با ظاهری آرام

انتهای کوچه درختان کهن‌سال دیده می‌شوند، اگر علمک‌های گاز را از دیوارها حذف کنی دقیقاً محله‌ای در دهه ۲۰ یا ۳۰ خورشیدی را خواهی دید با همان سادگی و معماری و با همان خانه‌هایی که دیوارهایشان یکی دو زرعی سنگ‌چین شده‌اند و مابقی‌شان کاه‌گل است.

دیوار خشتی بزرگ باغ هم خودنمایی می‌کند، کهن‌سال است، خشت خشتش خاطرات زیادی برای تعریف کردن دارد، معلوم است گرد کهن‌سالی بر چهره دارد اما مقابلش هستند خانه‌هایی که در معماری‌شان دیگر خشتی وجود ندارد و سیمان و آجر و بلوک و بتونی شده‌اند اما همچنان عمارت همان محله عمارت قدیمی است که حداقل ۱۵۰ خانواده را در درون خود جای‌داده است.

عمارت این روزهای پائیزی به‌ظاهر آرام است، با خانه‌هایی آجری و کاه‌گلی که از طریق دالان‌های طویل و باریک به هم متصل شده‌اند و مجموع آن‌ها رنگ کهنگی خاصی را به کوچه بخشیده اما کافی است با دقت بیشتری نگاه کرد تا فهمید یک جای کار ایراد دارد.

رد پای اعتیاد در «محله عمارت» میامی/ پیکر نیمه‌جان احیا شود

آتش زیر خاکستر عمارت

مردم کم‌کم از خانه بیرون می‌آیند و میزگردی از مشکلات محله عمارت را بیان می‌کنند اعتراض پشت اعتراض یکی دوتایی‌شان هم از تشویش درونی اهالی سخن می‌رانند.

یکی از ساکنان محله عمارت سخن را از گله گذاری آغاز می‌کند و می‌گوید: فساد زیاد است نه‌تنها این کوچه و این محله که در تمام شهر معتادان پراکنده‌شده‌اند اما اینجا در عمارت موضوع فرق می‌کند در اینجا معتادان فراغ بال‌دارند و نمی‌دانیم چرا هیچ‌کس جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد؟

این بانوی اهل میامی می‌گوید: می‌ترسیم فرزندانمان برای بازی در کوچه بفرستیم، مدتی است که معتادان در برخی خانه‌های این محله مشغول مصرف مواد مخدر هستند چند کوچه پایین‌تر دزدی می‌کنند.

اجاره خانه‌های کلنگی به معتادان

مرد جوان دیگری که در این محله زندگی می‌کند نیز به خبرنگار مهر، می‌گوید: هر خانه مخروبه و کلنگی که پیدا کنند سراغ صاحب‌خانه‌اش می‌روند و با وعده ۲۰۰ هزار تومان کرایه در ماه، آن را به‌راحتی اجاره می‌کنند و از فردا اینجا می‌شود پاتوق مصرف‌کنندگان مواد؛ ماشین پشت ماشین موتور پشت موتور ...

این جوان بیان می‌کند: از این معامله هم صاحب‌خانه راضی است چون درازای یک‌خانه خراب که هیچ مشتری ندارد کرایه می‌گیرد هم معتادان که هرکدام با پرداخت ماهانه ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان جای امن و راحتی برای مصرف مواد پیداکرده‌اند آن‌هم دورهم ...

بانوی کوتاه‌قامتی نیز نزدیک می‌شود صدایش غمگین است چادری که بر سر دارد را مدام درست می‌کند و می‌گوید: درها و پنجره‌ها را هم می‌دزدند، باور کنید جایی که معتاد زیاد باشد دزدی هم می‌شود و نمی‌توان به‌راحتی زندگی کرد.

وی با تاکید بر اینکه هراس داریم در یا پنجره خانه‌مان را چند دقیقه باز بگذاریم، می‌گوید: خیلی راحت و بی‌دردسر قاچاق‌فروشی و درملأعام مواد مخدر رابین یکدیگر جابه‌جا می‌کنند؛ مسئولان چطور می‌خواهند امنیت نوامیس مردم را تأمین کنند؟ چرا برای این معضل فکری نمی‌شود؟

عدم احساس امنیت مردم

کمی آن‌سوتر موتوری درحرکت است سرعتش را کم می‌کند شلوغی را می‌بیند لحظه‌ای می‌ایستد تا ببیند چه خبر است سپس آرام‌آرام به انتهای کوچه می‌رود برای آخرین بار سرکی می‌کشد و محو می‌شود. چند دقیقه بعد یکی دو موتور و خودروی دیگر ... گویا نزدیک ظهر همه‌شان باهم می‌آیند ... یکی‌یکی در صفوف منظم و به هم فشرده!

مردم به چند موضوع اساسی اشاره دارند یکی عدم احساس امنیتی است که به‌واسطه تردد معتادان در محله و حضورشان در همین چند قدمی منازلشان پدید آمده و دیگر بی‌توجهی مسئولان که گویا اصلا نمی‌دانند در کنار گوششان چه می‌گذرد.

فرماندار میامی در ستاد ساماندهی امور جوانان که در تیرماه ۹۸ برگزار شد به‌شدت به موضوع محله عمارت واکنش نشان داد و خواستار رسیدگی به این امر شد اما متأسفانه هیچ اقدامی برای این محله صورت نگرفته است. موضوعی که می‌تواند در شورای تأمین شهرستان نیز مطرح شود.

رد پای اعتیاد در «محله عمارت» میامی/ پیکر نیمه‌جان احیا شود

توجه چندانی به عمارت نشده است!

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار میامی اما در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: محله عمارت از محله‌های قدیمی شهر است که توجه چندانی به آن نشده و امروز نیاز به هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط و مردم محله برای رفع معضلات و رشد توسعه‌ همه‌جانبه محله است.

اسماعیل اسدیان با تاکید بر اینکه معتقدیم اعتیاد یک نوعی بیماری است، بیان می‌کند: ساماندهی معتادان با کمک دستگاه‌های متولی و انجمن معتادان گمنام هم‌اکنون در حال انجام است که از گروه «ان ای» میامی باید به‌واسطه تلاش‌هایی که در این راه داشته تشکر هم کرد، اما باید گفت اقدامات هم‌اکنون در دست انجام هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا معتاد متجاهر نیز در میامی وجود دارد یا خیر می‌گوید: با تلاش نیروی انتظامی خیر چنین چیزی وجود ندارد.

معاون فرماندار میامی در پاسخ به این سؤال که برای رفع معضلات باید چه کرد، می‌گوید: برنامه‌ریزی با ایجاد بسترهای مناسب در سطح شهر ازلحاظ ارتقاء اجتماعی و فرهنگی و توسعه اشتغال می‌تواند ما را به سمت برداشتن قدم‌های مؤثر در راه کنترل و مقابله با این معضل اجتماعی رهنمود سازد همچنین راه برون‌رفت از معضل اعتیاد ابتدا آسیب‌شناسی و سپس ارائه برنامه عملیاتی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط خواهد بود.

مسئولان بی برنامه هستند

این در حالی است که علی‌رضا معصومی کارشناس مسائل اجتماعی و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: اینکه مسئولان مدام درباره مقابله با اعتیاد سخنانی را مطرح می‌کنند که برای مثال اعتیاد بیماری است و ... تقریباً شعار است چراکه همه ما می‌دانیم مردم از زندگی در محله‌ای که به تسخیر معتادان درآمده احساس امنیت نمی‌کنند حال هرروز هم مسئولان بگویند اعتیاد یک بیماری است و برای مقابله با آن باید برنامه‌ریزی کرد!

معصومی معتقد است: مسئولان به این موضوع دقت نمی‌کنند که ما دو مقوله مهم و حیاتی در این موضوع داریم یکی امنیت است که مسئولان در کنترل آن تا حدی توانسته‌اند موفق عمل کنند برای مثال شاهد زورگیری و مسائلی چون جرائم خشن در میامی نیستیم اما موضوع دوم که اهمیتی برابر با امنیت دارد احساس امنیت است در این زمینه مسئولان چقدر موفق بوده‌اند؟

وی می‌افزاید: همواره منتقد سیاست‌های در پیش‌گرفته در بحث مسائل و معضلات اجتماعی چون اعتیاد بوده‌ام چراکه اصلاً برنامه‌ای در کار نیست، سخنان مسئولان استان سمنان و نه‌فقط میامی را در پنج سال اخیر در رسانه‌ها بخوانید باید برای مقابله با اعتیاد برنامه‌ریزی کرد، باید برای اعتیاد فرهنگ‌سازی و مقابله کرد! این‌ها را که مردم هم می‌دانند مسئولان برای این امر چه کرده‌اند؟ متأسفانه پاسخ یک کلمه است: هیچ !

ضرورت ارتقای امنیت محله‌ها

این استاد دانشگاه می‌گوید: طبیعتاً در موضوعی مانند عمارت میامی نمی‌توان به صاحبان ملک گفت شما منزل کلنگی‌تان را به کسی اجاره نده یا معتادان را راه نده چراکه ملک شخصی‌اش است و می‌خواهد از آن درآمدزایی کند اما می‌توان با یک برنامه‌ریزی صحیح طرح محله محور ارتقای فرهنگی را پیاده کرد یا مثلاً خانه‌های قدیمی را با مشارکت صاحب‌خانه مقاوم ساخت و آن‌ها را به اقامتگاه و رستوران و ... تبدیل کرد، وقتی معتادان هم ببینند امنیت محله در حال ارتقا یافتن است و با این طرح‌ها کسی حاضر نیست خانه‌اش را با این قیمت‌ها اجاره دهد قطعاً خودشان می‌روند.

معصومی می‌گوید: برای رفع مشکلات و معضلات اجتماعی متأسفانه برنامه کاربردی وجود ندارد مدام وظایف بین دستگاهی گوشزد می‌شود اما حاصلش هیچ است میامی یک شهرستان ویژه است چراکه ۲۰ درصد جمعیتش در شهر زندگی می‌کنند درنتیجه یک فرصت عالی برای اجرای طرح پایلوت شهر بدون معتاد است که اگر ۲۰ سال پیش برنامه‌ریزی دقیق علمی آن صورت می‌گرفت امروز شاهد معضلات نبودیم.

رد پای اعتیاد در «محله عمارت» میامی/ پیکر نیمه‌جان احیا شود

مشکلات کم نیستند

مشکلات در محله عمارت میامی کم نیست، اما موضوع اینجا است که مسئولان از عدم رسیدگی مسئولان شهری و شهرستانی گلایه دارند یکی از اهالی محل می‌گوید شهردار سابق که اصلاً به این محله نیامده بود، شهردار فعلی هم که هنوز ابتدای کار است و جا نیفتاده و به‌جز یک‌بار در این سال‌های اخیر دیگر از محله عمارت بازدید هم نشده است.

علی رفیعی بابیان اینکه مردم محله عمارت هم آماده همراهی با طرح‌های دولت در راستای کنترل معضلات اجتماعی هستند اما دولت‌مردان نیز باید قدمی پیش بگذارند، می‌گوید: نیروی انتظامی با گشت‌های خود سعی در کنترل این امر دارد اما نباید خودمان را گول بزنیم امروز اگر ده‌ها معتاد نیز دستگیر شوند این معضل که ریشه‌کن نمی‌شود! درنتیجه باید کاری درست کرد.

وی که اهل میامی اما ساکن سمنان است، می‌گوید: در سمنان و محله کدیور شاهد اجرای طرح محله محور با مشارکت دستگاه‌های مختلف شامل سازمان تبلیغات اسلامی، استانداری، سپاه، اوقاف و .... بودیم طرحی که هدفش مقابله با معضلات فرهنگی است اما در میامی متأسفانه شاهد این امر نبوده‌ایم لذا برنامه‌هایی ازاین‌دست می‌تواند کارساز باشد.

وی می‌گوید: از طرف دیگر عمارت محلی زیبا و قدیمی است که حتی می‌توان آن را برای فیلم‌سازی هم در نظر گرفت لذا زیبایی‌های طبیعی‌اش قطعاً می‌تواند بافت سنتی را برای جذب گردشگران به وجود بیاورد درنتیجه می‌توان از ظرفیت‌های بخش خصوصی هم استفاده کرد اما تا این معضلات رفع نشود کسی جرئت نمی‌کند مسافران را به این محله بیاورد.

این روزها مسئولان میامی سخت درباره محله عمارت مصاحبه می‌کنند از جمله آن‌ها عامری دادستان این شهرستان است که در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره این امر، مصاحبه را منوط به نامه‌نگاری با حراست دادگستری استان سمنان و سپس ابلاغ به وی دانست، موضوعی که در بین دیگر دادستان‌های استان مرسوم نیست و بارها درباره مسائلی اینچنین مسئولان دادگستری سطح استان با خبرنگاران تعامل دارند.

عمارت در آرزوی روزهای خوب

درنهایت باید گفت محله زیبا و قدیمی عمارت میامی با مشکلات عدیده‌ای روبرو است، بی‌برنامگی مسئولان برای رفع معضلات فرهنگی از یک‌سو و از سوی دیگر عدم احساس امنیتی که مردم‌دارند سبب شده تا مردم در این محله تشویش را تجربه کنند.

محله‌ای که می‌تواند نبض تپنده شادی و نشاط و همچنین محلی برای جذب گردشگران باشد این روزها خاکستری‌ترین اوقات خود را سپری می‌کند، اینجا مردم از همزیستی با معضلات اجتماعی احساس ناامنی می‌کنند ... باید دید مسئولان بالاخره چه زمان برای ساماندهی محله عمارت دست‌به‌کار می‌شوند... عمارت این روزها در آرزوی روزگاری خوب است.


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – فهیمه صائمی و محمد حسین عابدی: راه باریکی که در آن دو ماشین به‌سختی از کنار هم عبور می‌کنند از کوچه آقایان میامی جداشده و به سرسرایی دیگر می‌رسد آن‌هم در دل محله‌ای به نام عمارت؛ محله‌ای که درخت کهن‌سالش معروف است و سایه‌سار روزهای گرم بهار و تابستان می‌شود.

دو طرف دیوارهای کاه‌گلی بزرگی دیده می‌شود که ناودان‌هایشان یک متری از دیوار بیرون زده‌اند که در صورت بارندگی، آب به پایه دیوار نفوذ نکند و چون فرد ناشی که شاخه زیر پای خویش را اره می‌کند، به دیوار خانه آسیب برساند.

عمارت محله‌ای کهن با ظاهری آرام

انتهای کوچه درختان کهن‌سال دیده می‌شوند، اگر علمک‌های گاز را از دیوارها حذف کنی دقیقاً محله‌ای در دهه ۲۰ یا ۳۰ خورشیدی را خواهی دید با همان سادگی و معماری و با همان خانه‌هایی که دیوارهایشان یکی دو زرعی سنگ‌چین شده‌اند و مابقی‌شان کاه‌گل است.

دیوار خشتی بزرگ باغ هم خودنمایی می‌کند، کهن‌سال است، خشت خشتش خاطرات زیادی برای تعریف کردن دارد، معلوم است گرد کهن‌سالی بر چهره دارد اما مقابلش هستند خانه‌هایی که در معماری‌شان دیگر خشتی وجود ندارد و سیمان و آجر و بلوک و بتونی شده‌اند اما همچنان عمارت همان محله عمارت قدیمی است که حداقل ۱۵۰ خانواده را در درون خود جای‌داده است.

عمارت این روزهای پائیزی به‌ظاهر آرام است، با خانه‌هایی آجری و کاه‌گلی که از طریق دالان‌های طویل و باریک به هم متصل شده‌اند و مجموع آن‌ها رنگ کهنگی خاصی را به کوچه بخشیده اما کافی است با دقت بیشتری نگاه کرد تا فهمید یک جای کار ایراد دارد.

رد پای اعتیاد در «محله عمارت» میامی/ پیکر نیمه‌جان احیا شود

آتش زیر خاکستر عمارت

مردم کم‌کم از خانه بیرون می‌آیند و میزگردی از مشکلات محله عمارت را بیان می‌کنند اعتراض پشت اعتراض یکی دوتایی‌شان هم از تشویش درونی اهالی سخن می‌رانند.

یکی از ساکنان محله عمارت سخن را از گله گذاری آغاز می‌کند و می‌گوید: فساد زیاد است نه‌تنها این کوچه و این محله که در تمام شهر معتادان پراکنده‌شده‌اند اما اینجا در عمارت موضوع فرق می‌کند در اینجا معتادان فراغ بال‌دارند و نمی‌دانیم چرا هیچ‌کس جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد؟

این بانوی اهل میامی می‌گوید: می‌ترسیم فرزندانمان برای بازی در کوچه بفرستیم، مدتی است که معتادان در برخی خانه‌های این محله مشغول مصرف مواد مخدر هستند چند کوچه پایین‌تر دزدی می‌کنند.

اجاره خانه‌های کلنگی به معتادان

مرد جوان دیگری که در این محله زندگی می‌کند نیز به خبرنگار مهر، می‌گوید: هر خانه مخروبه و کلنگی که پیدا کنند سراغ صاحب‌خانه‌اش می‌روند و با وعده ۲۰۰ هزار تومان کرایه در ماه، آن را به‌راحتی اجاره می‌کنند و از فردا اینجا می‌شود پاتوق مصرف‌کنندگان مواد؛ ماشین پشت ماشین موتور پشت موتور ...

این جوان بیان می‌کند: از این معامله هم صاحب‌خانه راضی است چون درازای یک‌خانه خراب که هیچ مشتری ندارد کرایه می‌گیرد هم معتادان که هرکدام با پرداخت ماهانه ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان جای امن و راحتی برای مصرف مواد پیداکرده‌اند آن‌هم دورهم ...

بانوی کوتاه‌قامتی نیز نزدیک می‌شود صدایش غمگین است چادری که بر سر دارد را مدام درست می‌کند و می‌گوید: درها و پنجره‌ها را هم می‌دزدند، باور کنید جایی که معتاد زیاد باشد دزدی هم می‌شود و نمی‌توان به‌راحتی زندگی کرد.

وی با تاکید بر اینکه هراس داریم در یا پنجره خانه‌مان را چند دقیقه باز بگذاریم، می‌گوید: خیلی راحت و بی‌دردسر قاچاق‌فروشی و درملأعام مواد مخدر رابین یکدیگر جابه‌جا می‌کنند؛ مسئولان چطور می‌خواهند امنیت نوامیس مردم را تأمین کنند؟ چرا برای این معضل فکری نمی‌شود؟

عدم احساس امنیت مردم

کمی آن‌سوتر موتوری درحرکت است سرعتش را کم می‌کند شلوغی را می‌بیند لحظه‌ای می‌ایستد تا ببیند چه خبر است سپس آرام‌آرام به انتهای کوچه می‌رود برای آخرین بار سرکی می‌کشد و محو می‌شود. چند دقیقه بعد یکی دو موتور و خودروی دیگر ... گویا نزدیک ظهر همه‌شان باهم می‌آیند ... یکی‌یکی در صفوف منظم و به هم فشرده!

مردم به چند موضوع اساسی اشاره دارند یکی عدم احساس امنیتی است که به‌واسطه تردد معتادان در محله و حضورشان در همین چند قدمی منازلشان پدید آمده و دیگر بی‌توجهی مسئولان که گویا اصلا نمی‌دانند در کنار گوششان چه می‌گذرد.

فرماندار میامی در ستاد ساماندهی امور جوانان که در تیرماه ۹۸ برگزار شد به‌شدت به موضوع محله عمارت واکنش نشان داد و خواستار رسیدگی به این امر شد اما متأسفانه هیچ اقدامی برای این محله صورت نگرفته است. موضوعی که می‌تواند در شورای تأمین شهرستان نیز مطرح شود.

رد پای اعتیاد در «محله عمارت» میامی/ پیکر نیمه‌جان احیا شود

توجه چندانی به عمارت نشده است!

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار میامی اما در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: محله عمارت از محله‌های قدیمی شهر است که توجه چندانی به آن نشده و امروز نیاز به هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط و مردم محله برای رفع معضلات و رشد توسعه‌ همه‌جانبه محله است.

اسماعیل اسدیان با تاکید بر اینکه معتقدیم اعتیاد یک نوعی بیماری است، بیان می‌کند: ساماندهی معتادان با کمک دستگاه‌های متولی و انجمن معتادان گمنام هم‌اکنون در حال انجام است که از گروه «ان ای» میامی باید به‌واسطه تلاش‌هایی که در این راه داشته تشکر هم کرد، اما باید گفت اقدامات هم‌اکنون در دست انجام هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا معتاد متجاهر نیز در میامی وجود دارد یا خیر می‌گوید: با تلاش نیروی انتظامی خیر چنین چیزی وجود ندارد.

معاون فرماندار میامی در پاسخ به این سؤال که برای رفع معضلات باید چه کرد، می‌گوید: برنامه‌ریزی با ایجاد بسترهای مناسب در سطح شهر ازلحاظ ارتقاء اجتماعی و فرهنگی و توسعه اشتغال می‌تواند ما را به سمت برداشتن قدم‌های مؤثر در راه کنترل و مقابله با این معضل اجتماعی رهنمود سازد همچنین راه برون‌رفت از معضل اعتیاد ابتدا آسیب‌شناسی و سپس ارائه برنامه عملیاتی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط خواهد بود.

مسئولان بی برنامه هستند

این در حالی است که علی‌رضا معصومی کارشناس مسائل اجتماعی و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: اینکه مسئولان مدام درباره مقابله با اعتیاد سخنانی را مطرح می‌کنند که برای مثال اعتیاد بیماری است و ... تقریباً شعار است چراکه همه ما می‌دانیم مردم از زندگی در محله‌ای که به تسخیر معتادان درآمده احساس امنیت نمی‌کنند حال هرروز هم مسئولان بگویند اعتیاد یک بیماری است و برای مقابله با آن باید برنامه‌ریزی کرد!

معصومی معتقد است: مسئولان به این موضوع دقت نمی‌کنند که ما دو مقوله مهم و حیاتی در این موضوع داریم یکی امنیت است که مسئولان در کنترل آن تا حدی توانسته‌اند موفق عمل کنند برای مثال شاهد زورگیری و مسائلی چون جرائم خشن در میامی نیستیم اما موضوع دوم که اهمیتی برابر با امنیت دارد احساس امنیت است در این زمینه مسئولان چقدر موفق بوده‌اند؟

وی می‌افزاید: همواره منتقد سیاست‌های در پیش‌گرفته در بحث مسائل و معضلات اجتماعی چون اعتیاد بوده‌ام چراکه اصلاً برنامه‌ای در کار نیست، سخنان مسئولان استان سمنان و نه‌فقط میامی را در پنج سال اخیر در رسانه‌ها بخوانید باید برای مقابله با اعتیاد برنامه‌ریزی کرد، باید برای اعتیاد فرهنگ‌سازی و مقابله کرد! این‌ها را که مردم هم می‌دانند مسئولان برای این امر چه کرده‌اند؟ متأسفانه پاسخ یک کلمه است: هیچ !

ضرورت ارتقای امنیت محله‌ها

این استاد دانشگاه می‌گوید: طبیعتاً در موضوعی مانند عمارت میامی نمی‌توان به صاحبان ملک گفت شما منزل کلنگی‌تان را به کسی اجاره نده یا معتادان را راه نده چراکه ملک شخصی‌اش است و می‌خواهد از آن درآمدزایی کند اما می‌توان با یک برنامه‌ریزی صحیح طرح محله محور ارتقای فرهنگی را پیاده کرد یا مثلاً خانه‌های قدیمی را با مشارکت صاحب‌خانه مقاوم ساخت و آن‌ها را به اقامتگاه و رستوران و ... تبدیل کرد، وقتی معتادان هم ببینند امنیت محله در حال ارتقا یافتن است و با این طرح‌ها کسی حاضر نیست خانه‌اش را با این قیمت‌ها اجاره دهد قطعاً خودشان می‌روند.

معصومی می‌گوید: برای رفع مشکلات و معضلات اجتماعی متأسفانه برنامه کاربردی وجود ندارد مدام وظایف بین دستگاهی گوشزد می‌شود اما حاصلش هیچ است میامی یک شهرستان ویژه است چراکه ۲۰ درصد جمعیتش در شهر زندگی می‌کنند درنتیجه یک فرصت عالی برای اجرای طرح پایلوت شهر بدون معتاد است که اگر ۲۰ سال پیش برنامه‌ریزی دقیق علمی آن صورت می‌گرفت امروز شاهد معضلات نبودیم.

رد پای اعتیاد در «محله عمارت» میامی/ پیکر نیمه‌جان احیا شود

مشکلات کم نیستند

مشکلات در محله عمارت میامی کم نیست، اما موضوع اینجا است که مسئولان از عدم رسیدگی مسئولان شهری و شهرستانی گلایه دارند یکی از اهالی محل می‌گوید شهردار سابق که اصلاً به این محله نیامده بود، شهردار فعلی هم که هنوز ابتدای کار است و جا نیفتاده و به‌جز یک‌بار در این سال‌های اخیر دیگر از محله عمارت بازدید هم نشده است.

علی رفیعی بابیان اینکه مردم محله عمارت هم آماده همراهی با طرح‌های دولت در راستای کنترل معضلات اجتماعی هستند اما دولت‌مردان نیز باید قدمی پیش بگذارند، می‌گوید: نیروی انتظامی با گشت‌های خود سعی در کنترل این امر دارد اما نباید خودمان را گول بزنیم امروز اگر ده‌ها معتاد نیز دستگیر شوند این معضل که ریشه‌کن نمی‌شود! درنتیجه باید کاری درست کرد.

وی که اهل میامی اما ساکن سمنان است، می‌گوید: در سمنان و محله کدیور شاهد اجرای طرح محله محور با مشارکت دستگاه‌های مختلف شامل سازمان تبلیغات اسلامی، استانداری، سپاه، اوقاف و .... بودیم طرحی که هدفش مقابله با معضلات فرهنگی است اما در میامی متأسفانه شاهد این امر نبوده‌ایم لذا برنامه‌هایی ازاین‌دست می‌تواند کارساز باشد.

وی می‌گوید: از طرف دیگر عمارت محلی زیبا و قدیمی است که حتی می‌توان آن را برای فیلم‌سازی هم در نظر گرفت لذا زیبایی‌های طبیعی‌اش قطعاً می‌تواند بافت سنتی را برای جذب گردشگران به وجود بیاورد درنتیجه می‌توان از ظرفیت‌های بخش خصوصی هم استفاده کرد اما تا این معضلات رفع نشود کسی جرئت نمی‌کند مسافران را به این محله بیاورد.

این روزها مسئولان میامی سخت درباره محله عمارت مصاحبه می‌کنند از جمله آن‌ها عامری دادستان این شهرستان است که در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره این امر، مصاحبه را منوط به نامه‌نگاری با حراست دادگستری استان سمنان و سپس ابلاغ به وی دانست، موضوعی که در بین دیگر دادستان‌های استان مرسوم نیست و بارها درباره مسائلی اینچنین مسئولان دادگستری سطح استان با خبرنگاران تعامل دارند.

عمارت در آرزوی روزهای خوب

درنهایت باید گفت محله زیبا و قدیمی عمارت میامی با مشکلات عدیده‌ای روبرو است، بی‌برنامگی مسئولان برای رفع معضلات فرهنگی از یک‌سو و از سوی دیگر عدم احساس امنیتی که مردم‌دارند سبب شده تا مردم در این محله تشویش را تجربه کنند.

محله‌ای که می‌تواند نبض تپنده شادی و نشاط و همچنین محلی برای جذب گردشگران باشد این روزها خاکستری‌ترین اوقات خود را سپری می‌کند، اینجا مردم از همزیستی با معضلات اجتماعی احساس ناامنی می‌کنند ... باید دید مسئولان بالاخره چه زمان برای ساماندهی محله عمارت دست‌به‌کار می‌شوند... عمارت این روزها در آرزوی روزگاری خوب است.

کد خبر 4718596

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم