افتتاح بزرگراه قزوین - بویین زهرا - ساوه تا پایان تابستان


افتتاح بزرگراه قزوین - بویین زهرا - ساوه تا پایان تابستان

عبوری گفت: مسیر قزوین- بویین زهرا- ساوه بزرگراهی است که چهار آزاد راه اصلی را به شکل شبکه‌ای به هم وصل می‌کند.

افتتاح بزرگراه قزوین - بویین زهرا - ساوه تا پایان تابستانبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی عبوری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی در مراسم معارفه و تکریم مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به کریدور شمال به جنوب کشور گفت: مسیر قزوین- بویین زهرا- ساوه بزرگراهی است که چهار آزاد راه قزوین-رشت، کرج-قزوین، ساوه-همدان و ساوه-سلفچگان را به شکل شبکه‌ای به هم وصل می‌کند که از یک سو بار ترانزیت شمال و شمال غرب کشور را به مرکز و جنوب کشور می‌رساند و از طرفی به عنوان کمربندی استان‌های تهران و البرز عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: دشمن امنیت، اقتصاد و فرهنگ ما را نشانه رفته است

او طول فاز قزوین-بویین زهرا-ساوه را ۱۳۵ کیلومتر اعلام کرد و گفت: این فاز حلقه مفقوده این کریدور بود که در آینده‌ای نزدیک افتتاح می‌شود. با تکمیل این فاز، خطرناک‌ترین مسیر ترانزیتی کشور ساماندهی و به یکی از امن‌ترین مسیر‌های کشور تبدیل می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان قزوین ابراز امیدواری کرد: بزرگراه تهران-قزوین-ساوه و بویین زهرا، کریدور شمال به جنوب را در بخش‌های بار و مسافر از مرکزیت قزوین عبور خواهد داد و می‌تواند ظرفیت بسیار بالایی را در حمل و نقل و ترانزیت کشور رقم بزند.

توسعه با افتتاح راه‌آهن قزوین- زنجان

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتفاقات بزرگ رقم‌خورده در بخش توسعه حمل و نقل ریلی، گفت: در اوایل سال شاهد افتتاح راه‌آهن قزوین به رشت بودیم و افتتاح راه‌آهن قزوین به زنجان می‌تواند کمک بزرگی به توسعه بخش زیربنایی حمل و نقل داشته باشد.

وی افزود: امروز اگر قرار است با توجه به تحریم‌های ظالمانه و سیاست‌های کلان کشور که مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته و ابلاغ شده است، اتکای ما به نفت کم شود و اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک اقتصاد درون‌زا مورد توجه قرار دهیم، سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی نیز باید منطبق بر این سیاست‌ها باشد.

تی‌اودی، طرح مهم قزوین

عبوری توسعه شبکه حمل و نقل را از ویژگی‌های بارز سیاست‌های جدید نظام برشمرد و گفت: طرح تی‌اودی شرکت راه‌آهن را اتفاق بزرگ در استان قزوین و طرحی بسیار مهم، جامع و اثرگذار برای توسعه راه‌آهن کشور است که بر مبنای آن در کنار یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های کشور که قریب به ۸۰ سال از احداث آن می‌گذرد، مراکز اقامتی، خدماتی، رفاهی و درمانی با حمایت بخش خصوصی و مصوبات ملی و استانی بر مبنای توسعه گردشگری شکل خواهد گرفت.

وی بار دیگر بر ظرفیت‌های بالقوه استان قزوین اشاره کرد و از مدیران خواست برای توسعه استان و ایجاد اشتغال برنامه‌ریزی کنند، زیرا این استان ظرفیت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از مدیران راه و شهرسازی استان خواست که برای نیل به اهداف کالبدی، فرهنگی و اجتماعی با سایر دستگاه‌های استان همکاری و استان قزوین را به شرایطی بهتر نائل کنند.

باغستان‌های قزوین آب رفته

عبوری با ابراز تاسف از کاهش مساحت باغستان‌های استان از شش هزار و ۵۰۰ به دو هزار و ۵۰۰ هکتار، بخشی از این کاهش را متوجه اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان دانست و عنوان کرد: برای انجام کار‌های زیربنایی و پروژه‌های عمرانی نباید محیط زیست را از میان ببریم و باید توجه ویژه‌ای به پیوست محیط زیستی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی داشته باشیم.

پروژه‌ای عمرانی بدون پیوست محیط زیستی، تخلف هستند

وی با اشاره به اینکه اگر یک پروژه عمرانی پیوست محیط زیستی نداشته باشد یک تخلف است، از غلبه حواشی بر متن و بی‌توجهی‌های محلی در این زمینه گلایه کرد و خطاب به مدیران راه و شهرسازی استان گفت: مدیران راه و شهرسازی باید یک حرف واحد را در شورای هماهنگی استان بزنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی همچنین خطاب به مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان قزوین تاکید کرد ضمن توجه ویژه به شایسته‌سالاری و معیشت کارکنان در این اداره‌کل، تعامل مناسب با سازمان‌های مختلف و نهاد‌های ناظر را در دستور کار خود قرار دهد.

ورود نیرو‌های غیراستانی ممنوع

وی سرمایه اجتماعی را مهم‌ترین اولویت و داشته یک سازمان خواند و به مبارک‌قدم توصیه کرد: هیچ نیروی خارج از استان به اداره کل راه و شهرسازی استان ورود نکند؛ بلکه از نیرو‌های توانمند، باتجربه و جوان و نیز بنا به توصیه وزیر راه و شهرسازی استفاده از ظرفیت بانوان استفاده شود.

اقدام ملی، بزرگ‌ترین طرح مسکنی دولت

عبوری سپس به طرح بزرگ اقدام ملی تولید مسکن به عنوان یکی از رویکرد‌های جدی و مهم وزارت راه و شهرسازی در دوره فعلی پرداخت و خاطرنشان کرد: قریب به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بر مبنای این طرح ساخته می‌شود که فراخوان ثبت‌نام آن از ۱۸ آبان‌ماه به طور رسمی و از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی در ۱۰ استان آغاز می‌شود.

ابرار، بزرگترین طرح جاده‌ای کشور

وی با اشاره به اینکه امیدواریم استان قزوین در مرحله بعدی کار را شروع کند، سهمیه این استان از طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را ۹ هزار و ۸۰۰ واحد اعلام کرد و گفت: طرح ابرار را اقدام بزرگ دیگر وزارت راه و شهرسازی برشمرد که با دستور وزیر راه و شهرسازی و همت سازمان راهداری در دستور کار قرار گرفته که اتفاق بزرگی در حوزه راه روستایی است.

عبوری با اشاره به اینکه تصمیم وزیر راه و شهرسازی این بوده است که در طول اجرای این طرح از امکانات اداره کل راهداری شامل چند هزار ماشین آلات سنگین در تمام فصول برای بهسازی و راهسازی حوزه‌های روستایی استفاده شود، افزود: اقتصاد مقاومتی نیز چیزی جز این اقدام و استفاده بهینه از امکانات و سرمایه‌ها موجود نیست.

او با اشاره به اینکه قزوین یکی از مهم‌ترین استان‌های ایران در مسیر جاده ابریشم است، خاطرنشان کرد: استان قزوین از موقعیت استراتژیک و خاصی در میان استان‌های کشور برخوردار است به طوری که از یک سو در مسیر شاهراه شرق به غرب و از سوی دیگر در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار دارد. از این منظر این استان نقش محوری در ترانزیت و حمل و نقل کشور ایفا می‌کند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، عبور مهم‌ترین کریدور ریلی شمال به جنوب کشور از قزوین که یکی از کریدور‌های شریانی منطقه نیز به شمار می‌رود، اهمیت استان قزوین را دو چندان می‌کند.

او با اشاره به اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی تکمیل شبکه حمل و نقل در کشور است، گفت: در این زمینه اولویت با استان‌هایی است که در مسیر ترانزیت کشور قرار دارند و استان قزوین هم به دلیل برخورداری از موقعیت استراتژیک از این قاعده مستثنی نیست.

آمادگی برای مهار سیلاب‌ها

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شمال استان قزوین به دلیل داشتن گردنه‌های صعب‌العبور و برفگیر نیازمند توجه بیشتری است، گفت: با توجه به آغاز فصل بارش‌ها، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید از هم اکنون برنامه‌ریزی و پیش‌بینی دقیق و به‌هنگام برای استقرار تیم‌های راهداری و برف‌روبی در نقاط حساس و احتمالی داشته باشند. از دیگر موارد مهم در فصل بارش‌ها مهار آب‌های سطحی و جلوگیری از وقوع سیلاب، تخریب پل‌ها و انسداد مسیر‌های صعب‌العبور‌ها است که این نیز باید در دستور کار مدیران استانی قرار گیرد. در این زمینه توجه ویژه به پاکسازی دهانه پل‌ها ضروری است.

عبوری با اشاره به اینکه هدف ما کنترل حوادث ناشی از شرایط جوی است، افزود: در این زمینه، وزارت راه و شهرسازی از تجهیز استان‌های برفگیر با هدف روان‌سازی تردد حمایت می‌کند.

او با بیان اینکه استان قزوین از سرانه شبکه آزادراهی، بزرگراهی و راه اصلی بالایی نسبت به میانگین کشوری برخوردار است، افزود: با این حال برنامه وزارت راه و شهرسازی توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل این استان است، زیرا این استان جایگاه خاصی در شبکه حمل و نقل و ترانزیت کشور دارد. علاوه بر این توسعه ترانزیت و بازتعریف شبکه حمل و نقل ایران با هدف بی اثرکردن تحریم‌های ظالمانه امری ضروری است.

تاکید وزارت راه و شهرسازی بر پاسداشت محیط‌زیست

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این نکته که یکی از راه‌های مدنظر در این استان، اتصال قزوین به شمال کشور از طریق الموت است، گفت: این منطقه یکی از بکرترین مناطق ایران به شمار می‌آید؛ بنابراین ضروری است مدیران استانی، پیمانکار و مشاور این پروژه، توجه حداکثری به مسائل زیست‌محیطی در ساخت این مسیر داشته باشند و وزارت راه و شهرسازی هم با شدت پاسداشت محیط‌زیست را به ویژه در مسیر قزوین الموت تنکابن پیگیری می‌کند.

اولویت اصلی دولت بازآفرینی است

عبوری سیاست محوری دولت را بازآفرینی شهری اعلام کرد و گفت: مدیران به ویژه شهرداران استان قزوین به ضرورت و اهمیت بازآفرینی شهری واقفند. استان قزوین به دلیل پیشینه تاریخی و فرهنگی جایگاه والایی در بازآفرینی شهری دارد؛ بنابراین مدیرکل اداره راه و شهرسازی باید با جدیت تشکیل ستاد بازآفرینی شهری استان، تصویب و اجرای مصوبات ستاد را پیگیری کند. بازآفرینی سرای سعدالسلطنه نشان از تدبیر و هم‌افزایی مدیران استانی دارد، اما وضعیت بافت‌های فرسوده و ناکارآمد استان نیازمند شتاب‌بخشی به اجرای بازآفرینی شهری است که در نتیجه تداوم هماهنگی و هم‌افزایی مدیران محقق می‌شود.

او با تاکید بر اینکه معاون عمرانی استاندار نقش کلیدی در شتابدهی به بازآفرینی بافت‌های فرسوده دارد، افزود: وزارت راه و شهرسازی تمام ظرفیت‌های خود را به میدان می‌آورد تا برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار به نحو احسن اجرا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از مهم‌ترین تکالیف مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان قزوین را تحقق سهم استان در طرح اقدام ملی تولید مسکن دانست و خاطرنشان کرد: مدیرکل باید تمام ظرفیت‌های راه و شهرسازی را تا به دست آمدن نتیجه مطلوب به‌کار گیرد. علاوه بر این معاون عمرانی استان هم با تمام توان و با استفاده از امکانات دستگاه اجرایی استان برای تحقق وعده دولت تدبیر و امید تلاش کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر