اجازه ترخیص 140 هزارتن ذرت های آلوده داده نشده است


  اجازه ترخیص 140 هزارتن ذرت های آلوده داده نشده است

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجازه ترخیص 140 هزارتن ذرت‌ آلوده در داخل کشور داده نشده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «مرتضی رضایی» در حاشیه جلسه شورای هماهنگی اقتصادی و اطلاع رسانی درباره ذرت‌های آلوده افزود: حدود ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده در سالهای ۹۲ تا ۹۵ به طور عمده توسط شرکت‌های خصوصی وارد کشور شده است، اما به دلیل اینکه آلایندگی به سم قارچی آفلاتوکسین در اینها بالا بوده، اجازه ترخیص در داخل کشور داده نشده است.

وی اظهارداشت: این محصول به صورت بلوک و مهر و موم شده در بندرها باقی مانده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اجازه ترخیص به حدود ۱۴۰ هزار تن ذرت داده نشده است، تصریح کرد: استانداردهای جمهوری اسلامی در زمینه واردات ذرت بسیار سخت گیرانه است و حدود حداکثر پنج پی پی بی (یا قسمت در میلیارد) به عنوان حد مجاز سموم خارجی معرفی کردند که در واقع جزء کشورهای سخت گیرانه در این خصوص هستیم.

رضایی گفت: بر این اساس خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شده، یک گرم از این ذرت ترخیص نشده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: همچنین از طریق دستگاه نظارتی از جمله سازمان ملی استاندارد، سازمان دامپزشکی و دیگر سازمان‌های نظارتی؛ تمام محموله‌های وارداتی به کشور کنترل می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه در این چهار تا پنج سال اخیر بیش از ۳۰ میلیون تن دانه ذرت دامی وارد کشور شده است که اکثر این ذرت‌ها به عنوان خوراک دامی و طیور مصرف می‌شود.

رضایی درباره ادعای برخی رسانه ها درخصوص اینکه ذرت های آلوده مصرف خوراک انسانی دارد افزود: اما این ذرت‌ها دامی است و هیچگونه کاربردی در تغذیه انسان ندارد، ضمن اینکه این ذرت‌های آلوده به طور کامل مهر و موم و پلمپ شده است و به هیچ عنوان امکان ترخیص ندارد.

وی درباره معدوم سازی ذرت های آلوده گفت: برای این فرایند سه روش مرجوع کردن محصول به کشور مبدا ، فروش این ذرت ها به کشورهایی با استانداردهای پایین تر و معدوم سازی براساس ضوابط زیست محیطی پیشنهاد شده است./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز