خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن


گل محمدی یا گل گلاب نوعی گل رز است که از قدیم در ایران کشت می شده و مهم ترین کاربرد آن در صنعت گلاب گیری است. گل محمدی از تیره رزاسه بوده و قسمت قابل مصرف آن گلبرگ و ماده موثر آن تانن می باشد. در این مقاله به خواص دمنوش گل محمدی پرداخته ایم. با ادامه مطلب با ما همراه باشید. گل محمدی یا گل سرخ مناطق مورد کشت گل محمدی اغلب مناطق کوهپایه ای و مناطق...

گل محمدی یا گل گلاب نوعی گل رز است که از قدیم در ایران کشت می شده و مهم ترین کاربرد آن در صنعت گلاب گیری است. گل محمدی از تیره رزاسه بوده و قسمت قابل مصرف آن گلبرگ و ماده موثر آن تانن می باشد. در این مقاله به خواص دمنوش گل محمدی پرداخته ایم. با ادامه مطلب با ما همراه باشید.

خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن

گل محمدی یا گل سرخ

مناطق مورد کشت گل محمدی اغلب مناطق کوهپایه ای و مناطق خشک و نیمه خشک یا تابستان های معتدل و خشک و زمستان های سرد می باشد. در حال حاضر کشت گل محمدی در ۱۴ استان ایران صورت می گیرد که مهم ترین آن ها استان های دهستان لاله زار کرمان، کاشان، شهر میمندفارس، داراب فارس (لایزنگان) و آذربایجان شرقی است و در مابقی استانها کشت به صورت پراکنده می باشد. بزرگترین دشت گل محمدی جهان در روستای لایزنگان (از توابع داراب) با مساحت حدود ۵۰۰۰ هکتار قرار دارد که گل محمدی در آنجا به روش دیم کشت می شود. در کاشان، قمصر، اصفهان، دهستان لاله زار کرمان، داراب (لایزنگان) فارس و شهر میمند فارس از آن گلاب می گیرند و بعضی آن را هم تقطیر می کنند.

خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن

خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن
خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن

محصول عمده گل محمدی، گلاب، اسانس و گلبرگ خشک می باشد، که از آن ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فراورده های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می شود. مصارف دارویی آن بیشتر در درمان دردهای رماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده و رفع بعضی از سر دردها بوده و در تهیه شربت، مربا و در تهیه بستنی و صنایع شیرینی پزی از آن استفاده می شود. یکی از مصارف شناخته شده و مفید گل محمدی، تهیه دمنوش آن می باشد. خواص دمنوش گل محمدی فراوان است. برای کسانی که علاقه مند به نوشیدنی های گرم هستند. گل محمدی طبیعتی گرم دارد و برای تسکین اعصاب فوق العاده است.

خواص دمنوش گل محمدی

۱. کاهش وزن و لاغری

دمنوش گل محمدی یک نوشیدنی سالم و بدون کالری می باشد که جایگزین خوبی برای نوشیدنی های چاق کننده مانند قهوه خامه ای و انواع نوشابه ها و … است. نوشیدن روزی یک فنجان دمنوش گل محمدی باعث کاهش اشتها و افزایش هضم چربی می شود.
خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن

۲. فواید دمنوش گل محمدی در درمان بی خوابی

اگر از بی خوابی رنج می برید ما به شما دمنوش گل محمدی را پیشنهاد می کنیم. این نوشیدنی فاقد کافئین است و به کاهش استرس، تسکین اعصاب و تنظیم هورمون مرتبط با ریتم قلبی و الگوهای خواب کمک می کند و بی خوابی را درمان می کند.

خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن

۳. خواص دمنوش گل محمدی در تنظیم قاعدگی و پریود

دمنوش گل محمدی به کاهش علائم قاعدگی مانند گرفتگی های دردناک ، نفخ و درد کمک می کند و برای تنظیم قاعدگی و شدت آن و بهبود خلق و خو مفید است. تحقیقات نشان می هد دخترانی که یک هفته قبل از دوره خود هر روز ۲ فنجان دمنوش گل محمدی می نوشند نسبت به سایرین، علائم قاعدگی خفیف تری را تجربه خواهند کرد. نوشیدن ۲ فنجان دمنوش گل محمدی به همراه عسل و پودر فلفل سیاه برای خانم هایی که قاعدگی شدید دارند توصیه می شود.

خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن

۴.سرطان

دمنوش گل محمدی سرشار از آنتوسیانین ها است که از جهش های ژنتیکی جلوگیری و آنتی اکسیدان ها، کاتچین ها و پلی فتل های موجود در آن از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی باعث از بین رفتن سلول های سرطانی شده، بدون اینکه به سلول های سالم بدن آسیب برساند.

خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن

۵. تاثیر مصرف دمنوش گل محمدی در درمان سرماخوردگی

دمنوش گل محمدی دارای ویتامین C فراوان است که با انواع عفونت ها مبارزه می کند و به درمان و تسکین گلو درد و علائم سرماخوردگی و آنفلونزا کمک می کند. دمنوش گل محمدی به دفع خلط سینه و گلو کمک می کند و برای بهبود بیماری های تنفسی مفید است. شما می توانید برای پیشگیری از ابتلا به آنفلونزا در اوایل بهار و پاییز روزی ۳ تا ۴ فنجان دمنوش گل محمدی بنوشید.

خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن

۶. خواص دمنوش گل محمدی در کاهش استرس و اضطراب

دمنوش گل محمدی به کاهش استرس و اضطراب و بهبود علائم افسردگی کمک می کند و عطر آن برای آرام سازی ذهن و بدن مفید است.

چای گل محمدی به کاهش استرس و اضطراب و بهبود علائم افسردگی کمک می کند و عطر آن برای آرام سازی ذهن و بدن مفید است در حالی که عوارض جانبی داروهای شیمیایی را نیز به دنبال نخواهد داشت.

خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن

۷. فواید دمنوش گل محمدی در درمان ناراحتی های معده

دمنوش گل محمدی از نوشیدنی های مفید برای معده و گوارش شناخته می شود زیرا با افزایش تولید صفرا به هضم بهتر چربی ها کمک کرده، باعث رشد باکتری های خوب روده می شود و به عنوان درمان خانگی برای درمان یبوست به شمار می رود. هم چنین از خواص دمنوش گل محمدی برای درمان اسهال و اسهال خونی، گرفتگی های معده و نفخ نیز استفاده می شود.

خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن

۸. درمان سنگ کلیه

مصرف منظم دمنوش گل محمدی به دلیل خاصیت دیورتیک باعث افزایش حجم ادرار می شود و به سلامت کلیه کمک می کند و از بروز سنگ کلیه پیشگیری می کند.

خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن

۹. مصرف دمنوش گل محمدی و کمک به سم زدایی کبد

خواص دمنوش گل محمدی برای افرادی که از ناراحتی های کبد رنج می برند مفید است و به سم زدایی بدن و کبد کمک می کند.

خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن

۱۰. مزایای مصرف دمنوش گل محمدی و کاهش عفونت

دمنوش گل محمدی به دلیل خاصیت دیورتیک، آنتی اکسیدانی و ضدباکتریایی به درمان موثر عفونت دستگاه ادراری، کاهش التهاب مثانه و تسکین آن کمک می کند. شما می توانید برای درمان بیماری های عفونی، روزانه ۳ یا ۴ فنجان دمنوش گل محمدی بنوشید.

خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن

با مهمترین خواص دمنوش گل محمدی بیشتر آشنا شوید

دمنوش گل محمدی به بهبود دردهای قاعدگی کمک می کند. این دمنوش برطرف کننده نفخ معده است. خواص دمنوش گل محمدی موجب افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها شده و ریه ها را تقویت می کند. دمنوش این گیاه باعث تسکین اعصاب می شود. از دیگر خواص دمنوش گل محمدی می توان به کاهش تب اشاره کرد. این دمنوش بوی بد دهان را رفع می کند. نوشیدن دمنوش گل محمدی سبب کاهش چین و چروک های پوستی و افزایش کلاژن سازی پوست می شود و به شادابی و جوان سازی پوست کمک می کند. برای درمان عفونت های مجاری ادراریف رفع التهاب و عفونت مثانه نیز می توان از دمنوش گل محمدی استفاده کرد. مصرف دمنوش این گل باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود و به این ترتیب فرد از ابتلا به بیماری هایی مانند: سرماخوردگی، گلو درد و آنفولانزا ایمن می ماند. دمنوش گل محمدی در تسکین خستگی چشم ها نیز موثر است.

طرز تهیه دمنوش گل محمدی

مواد لازم

۲ فنجان گلبرگ گل محمدی تازه ۳ فنجان آب عسل (اختیاری)

قسمت های سفید رنگ انتهایی گلبرگ ها را جدا کنید زیرا مزه تلخی دارند. بعد از خشک شدنف گلبرگ های تازه را به ظرف آب اضافه کنید و روی حرارت کم تا متوسط قرار دهید. بعد از به جوش آمدن آب، ۵ دقیقه دیگر هم صبر کنید تا زمانی که گلبرگ ها رنگ خود را از دست بدهند. چای را از روی حرارتد برداشته و از صافی عبور دهید، و در صورت تمایل مقدار کمی عسل به آن اضافه کنید و نوش جان کنید.

خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن

ابتدا گلبرگ ها را خوب شسته و قسمت سفید رنگ انتهایی که مزه تلخ دارد را جدا کنید.

بعد از خشک شدن، گلبرگ های تازه را به ظرف آب اضافه کرده و روی حرارت کم تا متوسط قرار دهید.

بعد از به جوش آمدن آب، ۵ دقیقه دیگر هم صبر کنید ( یا تا زمانی که گلبرگ ها رنگ خود را از دست بدهند)

چای را از روی حرارت برداشته و از صافی عبور دهید، در صورت تمایل اندکی عسل به چای گل محمدی اضافه کرده و میل کنید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند