دوئل باواریایی جسور با ایتالیایی‌های مخوف


دوئل باواریایی جسور با ایتالیایی‌های مخوف

د. در دنیای دوچرخ‌های هیجان‌انگیز و جذاب نام رقیب دیرینه دوکاتی و مدعی یعنی اپریلیا برای علاقه‌مندان به این سبک آشناست. اپریلیا با مدل RSV4، خود را تا حدودی به رقبای سرسخت خود نزدیک کرده و با پشت سرگذاشتن چالش‌های فراوان، جایگاه درخوری میان بهترین‌های 2019 به خود اختصاص داده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، شاید تا به‌حال تجربه رانندگی با شتابی هیجان‌انگیز آن‌هم با وسیله‌نقلیه‌ای که از آن استفاده نمی‌کنید را نداشته‌باشید،اما سوپربایک‌ها به لطف تعویض‌دنده سریع در کسری از ثانیه، پیشرانه‌های قدرتمند با غرش جالب‌توجه‌ و استایل خاص آن‌ها، دقیقا همان وسیله‌نقلیه‌ای است که ما را در صدم ثانیه پس از نشستن روی زین به وجد می‌آورد. در‌این راستا کمپانی‌های مطرح با ارائه محصولاتی با تکیه‌بر فناوری‌های منحصربه‌فرد، دوچرخ‌های استثنایی را به بازار عرضه می‌کنند. کمپانی ب‌ام‌و یکی از سازندگان موتورسیکلت‌های عملکردی در جهان است و با ارائه مدل S1000RR بسیاری از اسپرت‌دوستان را شیفته خود کرد تا این مدل به‌دلیل قابلیت‌های خاص، پیشرانه قدرتمند با بهره‌مندی‌از مهندسی جدید به‌عنوان بهترین سوپربایک معرفی ‌شود. برند خوشنام اسپرت‌ساز دوکاتی همواره در این میان زبانزد بوده و با مدل پانیگال، در لیست بهترین موتورسیکلت‌های عملکردی قرار دارد. در دنیای دوچرخ‌های هیجان‌انگیز و جذاب نام رقیب دیرینه دوکاتی و مدعی یعنی اپریلیا برای علاقه‌مندان به این سبک آشناست. اپریلیا با مدل RSV4، خود را تا حدودی به رقبای سرسخت خود نزدیک کرده و با پشت سرگذاشتن چالش‌های فراوان، جایگاه درخوری میان بهترین‌های 2019 به خود اختصاص داده است. در ادامه به بررسی سه سوپربایک مطرح سال خواهیم پرداخت.
استایل و ظاهر
در سوپربایک باواریایی، نسخه 2019 به خوبی می‌توان زبان طراحی جدید این کمپانی را مشاهده کرد. المان‌های جدید در طراحی ب‌ام‌و S1000RR استایلی تنومندتر و ظاهری موقر اما فوق‌تهاجمی را به‌نمایش می‌گذارد زیرا برخلاف نسل قبلی در این مدل، پوزه انحنای بیشتری داشته و به‌دلیل شیشه جمع‌وجورتر، آیرودینامیک بهتری نسبت به نسل قبلی دارد.
چراغ‌های LED با فرم D با فلاپ‌های وی‌شکل که به پوزه متصل شده‌اند، چهره‌ای کاملا خشن و تهاجمی به‌آن بخشیده‌اند. حجم ورودی ‌هوای جلو برای خنک‌کاری بهتر طراحی شده است. مهندسان ب‌ام‌و باتوجه به طراحی جمع‌وجور مخزن سوخت(باک) و قرارگیری محل زین با زاویه خاص و در سطح پایین‌تر از آن، ارگونومی راکب را کاملا بهبود بخشیده‌اند. البته زاویه فرمان 66.9درصد است که در هندلینگ آن کمک بسزایی دارد. همچنین قرارگیری صفحه نمایشگر 6.5اینچی TFT هوشمنددیجیتالی ضمن اینکه زیبایی و جذابیت خاصی را هنگام رانندگی به‌ارمغان می‌آورد، اطلاعات کامل حرکتی، دینامیکی، سرعت، دورموتور و... را نمایش می‌دهد که در کنار آن چهار حالت مختلف نیز تعریف شده است.
طراحان دوکاتی در مدل پانیگال (نسخه V4S مورد بررسی ما) چیزی کم نگذاشته‌اند و با ترکیب حجم‌ خاص باک و سطوح انحنادار فلاپ استایلی عضلانی را فراهم کرده‌اند. در کنار دماغه کمانی، شیشه نسبتا بلند و چراغ‌هایی به فرم مثلث مجهز به LED، پانیگال علاوه‌بر ظاهر تهاجمی، به دلیل متمایل شدن پوزه و ساختار بدنه به جلو کاراکتری اسپرت و نافذ نیز دارد. طراحان این اسپرت‌ساز ایتالیایی باتوجه به موقعیت قرارگیری راکب نسبت‌به فرمان، زاویه 24.5‌درجه را در نظر گرفته‌اند که ارگونومی بهتری دارد اما به‌دلیل حجم باک و طراحی زین در سطح نسبتا پایین‌تر هنگام رانندگی طولانی‌مدت، راکب خسته‌ می‌شود.
همچنین برای نمایش اطلاعات حرکتی، سرعت، دور موتور، مسافت و میزان مصرف سوخت یک صفحه نمایشگر 5‌اینچی TFT دیجیتالی در آن نصب شده است. شاید ساده‌ترین استایل میان ب‌ام‌و و دوکاتی متعلق به اپریلیا RSV4 1100 Factory باشد، زیرا باک جمع‌وجور، فلاپ‌های نه‌چندان حجیم و پوزه به‌نسبت انحنادار حس سادگی محسوسی را القا می‌کند. طراحان اپریلیا برای متمایز جلوه‌دادن مدل RSV4 1100 Factory سه چراغ روی دماغه قرار داده‌اند تا هم زیباتر به نظر برسد و هم ویژگی اسپرت بودن را به همراه استایل نه‌چندان عضلانی به معرض نمایش بگذارد.
قلب‌های کوچک قدرتمند تپنده
پیش‌تر کمپانی ب‌ام‌و موتورراد اعلام کرده بود از مهندسان بخش «ام» برای توسعه قابلیت‌های جدید سوپربایک قدرتمندش یعنی S1000RR کمک خواهد گرفت. تلاش‌ مهندسان بخش عملکردی این کمپانی باواریایی به تولید پیشرانه چهارسیلندر خطی 999سی‌سی منجر شد زیرا به‌دلیل ساختار سوپاپ‌های تیتانیومی و استفاده‌از فناوری سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌های انحصاری ب‌ام‌و، افزایش گشتاور و قدرت خروجی بیشتری دارد. محفظه احتراق نیز بهینه‌سازی شده است تا بتواند نسبت تراکم را به 13.3 به یک برساند. تجهیز به مانیفولد ورودی متغیر، پاشش سوخت انژکتوری و ایجاد جریان گردابی بهتر داخل محفظه احتراق، حداکثر قدرت اندازه‌گیری‌شده در 13هزار و 500 آرپی‌ام، 207اسب‌بخار و حداکثر گشتاور در 11هزار آرپی‌ام، 113 نیوتون‌متر است. همچنین گیربکس 6سرعته دنده ثابت با ساختار کلاچ چندصفحه‌ای غوطه‌ور در روغن با مکانیزم ضدسایش و اصطکاک، قدرت را با کمترین میزان اتلاف انرژی به‌وسیله زنجیر با نسبت 45/17 به محور عقب می‌رساند. نکته مهم آنکه مصرف سوخت ترکیبی در یک‌صدکیلومتر تنها 6.41 لیتر است اما اکتان سوخت مصرفی باید بین 98-95 باشد. اما رقیب سرسخت این باورایایی جسور یعنی دوکاتی پانیگال V4S از پیشرانه قدرتمندتری بهره‌ می‌برد که یک موتور چهارسیلندر وی‌شکل 90درجه‌ای به حجم 1103سی‌سی است که توانایی تولید 214اسب‌بخار قدرت و 124 نیوتون‌متر گشتاور را دارد، چنین قدرت و گشتاوری را باید مرهون طراحی انژکتورهای دوقلو در هر سیلندر، مانیفولدهای ورودی با طول متغیر، 16سوپاپ در سرسیلندر و نسبت‌تراکم ایده‌آل 14 به یک دانست. سیستم انتقال قدرت تسریع تعویض دنده‌های دوکاتی با گیربکس 6سرعته، با کلاچ‌های چندصفحه‌ای با مکانیزم کنترل هیدرولیکی شتاب بی‌نظیری را برای پانیگال V4S فراهم می‌کند. قوی‌ترین سوپربایک کنونی در مقایسه با اپریلیا RSV4 1100 Factory است که از یک پیشرانه چهارسیلندر وی‌شکل 65درجه‌ای به حجم 1078سی‌سی بهره می‌گیرد. مواردی چون نسبت‌تراکم 13.6 به یک، میل‌سوپاپ‌های دوبل با چهارسوپاپ در هرسیلندر، جعبه هوا مخصوص دینامیکی برای هوای ورودی، چهار دریچه‌گاز با 8انژکتور و مدیریت هوشمند جرقه‌الکترونیکی شمع در سیلندرها می‌تواند 217اسب‌بخار قدرت را در دور 13هزار و 200آرپی‌ام و 122نیوتون‌متر گشتاور در 11 هزارآرپی‌ام را همراه با گیربکس 6سرعته مجهز به سیستم الکترونیکی تسریع تعویض‌دنده به چرخ عقب انتقال می‌دهد. با این پیشرانه 1.1لیتری، اپریلیا مصرف سوخت ترکیبی 6.5لیتری در هر یک‌صدکیلومتر دارد اما در پر‌مصرف‌ترین سوپربایک رقیب جدی اپریلیا یعنی دوکاتی پانیگال با 7.3لیتر در یک‌صدکیلومتر است.

عملکرد و ویژگی‌های منحصربه‌فرد
ب‌ام‌وموتورراد S1000RR جدید را سبک‌تر، سریع‌تر و رانندگی آسان می‌خواند. زیرا شاسی با آلومینیوم فورج‌شده، به‌کارگیری متریال تیتانیومی در پیشرانه و طراحی جدید دسته‌موتورها منجربه 25درصد کاهش وزن آن شده است. رانندگی آسان با آن به‌دلیل طراحی سیستم تعلیق قابل‌تنظیم تلسکوپی قابل‌تراکم در جلو، سیستم تعلیق‌نوین WSBK تک‌دامپر به همراه فنر در میانه شاسی قابل‌تنظیم با اهرم‌های جذب‌کننده نیروهای عرضی است، همچنین تایرهای 70/120 در جلو و 55/190 در عقب بهترین و باکیفیت‌ترین سواری را به راکب هدیه می‌دهند. این سوپربایک باواریایی از سیستم ترمز فوق‌العاده‌ای بهره می‌گیرد که به سه سیستم ABS Pro ، DTC و HSC مجهز است که به ترتیب ترمز ضدقفل، سیستم کنترل کشش فعال با قابلیت کنترل یک‌محور و کنترل شروع حرکت در سربالایی‌هاست. همچنین دو دیسک 320میلی‌متر با کالیپر 4پیستونه در جلو و تک‌دیسک 220میلی‌متر با کالیپر تک‌پیستونه عملکرد چشمگیری از ترمز در سرعت‌های بالا را به لطف سیستم کنترل کشش و کنترل دینامیکی به نمایش می‌گذارد. دوکاتی پانیگال V4S از فریم شاسی‌ آلومینیومی بهینه‌سازی‌شده سود می‌برد که باتوجه به ساختار پیشرانه، دارای وزن بیشتری است. سیستم تعلیق کامل تنظیم‌شونده جلو به همراه دامپر آلومینیومی قابل‌تنظیم در میانه‌بدنه، اهرم‌های جذب نیرو، تایرهایی به سایز 70/120 در جلو و 60/200 در عقب سفارش‌داده‌شده به پیرلی سواری دلچسبی را ارائه می‌دهند. اما به‌دلیل وزن بیشتر، هندلینگ نسبتا ضعیف است و هنگام حرکت در پیچ‌ها راکب باید به‌سختی اقدام به گردش کند. دو دیسک 330میلی‌متری با کالیپر چهارپیستونه نیمه‌متحرک با پروگرمینگ ABS بوش در جلو، تک‌دیسک 245میلی‌متری با دو‌پیستون در کالیپر با پروگرمینگ ABS در کنار سایر سیستم‌ها ازجمله کنترل‌ترمز موتوری، کنترل چرخ دوکاتی و سیستم کنترل کشش دوکاتی پرفورمنسی در حد ب‌ام‌و S1000RR را دارد. رقیب دیرینه دوکاتی یعنی اپریلیا RSV4 1100 Factoryدارای فریم آلومینیومی پرداخت‌شده است که در محور جلو دامپرهای هیدرولیکی قابل‌تراکم آلومینیومی و دامپر هیدرولیکی قابل‌تنظیم آلومینیومی در عقب به همراه دو اهرم جذب‌کننده ارتعاشات، سواری نسبتا باکیفیتی را ارائه می‌دهد اما در طولانی‌مدت خسته‌کننده خواهد بود. همچنین ترمز جلو، با دو دیسک 330میلی‌متری با کالیپر شش‌پیستونه متحرک و تک‌دیسک 220میلی‌متری با کالیپر تک‌پیستونه طراحی‌شده توسط برمبو و قابلیت هماهنگی با ABS و کنترل کشش و کنترل چرخ‌ها کارایی قابل‌تحسینی دارند البته سیستم کنترل راندن عملکردی اپریلیا و کروزکنترل و محدود‌کننده سرعت از مهم‌ترین آپشن‌های اپریلیا RSV4 1100 Factory است. دوکاتی پانیگال V4S و اپریلیا RSV4 1100 Factory دارای آپشن‌های مشابه مانند تسریع تعویض‌دنده‌ها، کنترل سواری و کنترل چرخ‌ها هستند اما برخلاف هر دو، در ب‌ام‌و S1000RR همراه با با پکیج ام شاهد هیجان‌انگیزترین سیستم‌ها چون چهار وضعیت مختلف رانندگی، کنترل دینامیکی دامپر، کنترل‌جانبی، کنترل فشار باد تایر و کنترل راه‌اندازی و کنترل شروع حرکت هستیم.
جمع‌بندی

برنده این جدال، ب‌ام‌و S1000RR در مقام اول است، چراکه هنگام تست رانندگی در جاده و خیابان بی‌نظیر بوده، زیرا باواریایی‌ها به هدفشان که سبک‌تر، آسان‌تر شدن رانندگی و شتاب بالاست، رسیده‌اند به‌عنوان لذت‌بخش‌ترین و چموش‌ترین سوپربایک سال برای راندن طولانی‌مدت معرفی می‌شود. دوکاتی پانیگال V4S نیز به دلیل قدرت بالا پیشرانه و عملکرد محاسبه‌شده دینامیک حرکتی، مقام دوم را کسب کرده که کندی‌ آن در حرکت این جایگاه را به آن اعطا کرده است. در مقام آخر، اپریلیا RSV4 1100 Factory است که با وجود پیشرانه قوی‌تر کندترین است و به علت سفت‌ترین سواری و ظاهر نه‌چندان جذاب آخرین جایگاه نائل می‌شود.

دوئل باواریایی جسور با ایتالیایی‌های مخوف

قیمت‌:ب‌ام‌و S1000RR

25هزار و 441 دلار

دوئل باواریایی جسور با ایتالیایی‌های مخوف

قیمت‌:اپریلیا RSV4 1100
74 هزار و 499 دلار

دوئل باواریایی جسور با ایتالیایی‌های مخوف

قیمت‌:دوکاتی پانیگال V4S
27هزار و 895 دلار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / مرکز فرماندهی اسرائیلی‌ها در غزه به آتش کشیده شد