رودخانه‌های پرخطر خلخال لایروبی شد


رودخانه‌های پرخطر خلخال لایروبی شد

اردبیل _ ایرنا _ فرماندار خلخال گفت: با هدف پیشگیری از هرگونه حوادث احتمالی ناشی از طغیان رودخانه‌ها در زمان پربارش ، رودخانه‌های پرخطر این شهرستان لایروبی شد.

فریدون بابایی روز چهار شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: لایروبی و پاکسازی رودخانه‌های پرخطر و سیل‌خیز از سوی اداره امور آب این شهرستان اجرا شده و برای ادامه این کار نیز اعتبار مورد نیاز منظور خواهد شد.

وی گفت: به همت اداره امور آب و همکاری اهالی روستای خانقاه بفراجرد در روزهای گذشته مسیری به طول بیش از ۲ کیلومتر از رودخانه روستای خانقاه بفراجرد که احتمال سیل و طغیان در آن بیش از سایر رودخانه‌ها بود، لایروبی شده است.

وی اظهارداشت: خلخال دارای ۱۸ رودخانه دائمی و فصلی بوده که در فصل بهار و فصول بارش شاهد طغیان آب و وارد شدن خسارت به اهالی حاشیه این رودخانه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه اولویت کاری سال ۹۸ فرمانداری ساماندهی و لایروبی رودخانه‌های پرخطر و سیل‌خیز ازسوی اداره امور آب این شهرستان است، افزود: در بخش مرکزی در روستاهای آقبلاغ کرد، روستای کالار، مورستان و هروچایی احتمال طغیان رودخانه وجود داشته و اقدامات لازم با برنامه‌ریزی و با اولویت‌بندی برای لایروبی پاکسازی این رودخانه ها انجام گرفته است.

او بیان کرد: در بخش شاهرود در روستاهای تیل، کهل و رودخانه شاهرود چای، طغیان رودخانه‌ها بارها خسارت‌هایی را به اهالی وارد کرده که رودخانه‌های این بخش نیز نیازمند لایروبی هستند.

بابایی اظهارداشت: در بخش خورش‌رستم نیز رودخانه نمهیل، رودخانه‌های گل بندر و زال چایی برندق، رودخانه‌های منتهی به رودخانه خروشان قزل‌اوزن در کنار روستاهای نمهیل، کزج و رودخانه دمدل نیازمند لایروبی می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه اهالی برخی روستاها بدلیل ناآگاهی از خطرات طغیان و خسارات ناشی از آن به حریم رودخانه تجاوز کرده و با کاشت درخت و محصور کردن باغات خود مسیر حرکت رودخانه را تغییر داده و یا باعث اختلال در جریان آن شده‌اند، گفت: در فصول بارندگی و طغیان رودخانه‌ها دخالت انسان در مسیر طبیعی رودخانه موجب خطراتی برای خود اهالی شده که با توجه به تذکرات مدیریت بحران، امور آب، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها انتظار می‌رود روستاییان از احداث بنا و یا کاشت درختان در مسیر جریان رودخانه پرهیز کنند.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران خلخال همچنین اظهارداشت: در روستای مورستان خلخال که دارای یک رودخانه عبوری از داخل روستا است، خطر خرابی ناشی از طغیان رودخانه بیشتر احساس می‌شود.

وی گفت: پیش از این بارها تذکرات لازم به ساکنان این روستا داده شده که در مواقع بارندگی تند و یا با گرم شدن هوا در فصل بهار و آب شدن برف‌ کوه عجم و کوه‌های تالش، رودخانه طغیان کرده و زندگی اهالی با خطر مواجه خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه جمله و متن در مورد شهادت و شهیدان وطن