زمینه توسعه کشت زعفران در ابرکوه فراهم شده است


زمینه توسعه کشت زعفران در ابرکوه فراهم شده است

یزد – ایرنا - زعفران محصولی با ارزش افزوده بالا و با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی شهرستان ابرکوه و تداوم 2دهه پدیده خشکسالی، توسعه کاشت زعفران، بهترین محصول در شرایط کم آبی در این شهرستان است.

توسعه کاشت این محصول نقش تاثیرگذاری در مدیریت برداشت آب بخش کشاورزی دارد که علاوه بر اشتغال، رونق اقتصادی خوبی برای کشاورزان دارد.

شرایط نامطلوب افت آب‌های زیرزمینی بخش عمده مشکلات کشاورزان شهرستان ابرکوه است که افزون بر ۲۵ سال است که این قشر پرتلاش در این زمینه با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

یکی از چهار دشت ممنوعه و بحرانی استان یزد در زمینه برداشت آب، دشت ابرکوه است که با تغییر کیفیت و افزایش شوری آب چاه‌های کشاورزی و همچنین پدیده فرونشست و فروچاله‌ها، سالانه حدود ۷۰سانتیمتر آب‌های زیرزمینی ابرکوه پایان می‌رود.

تبعات خشکسالی به قدری در افت آب‌های زیرزمینی ابرکوه تاثیر گذاشته که تاکنون ۴۲مورد فروچاله و فرونشست‌ زمین‌ در این شهرستان ایجاد کرده که عمق برخی از فروچاله به ۲۰۰متر می‌رسد .

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه روز پنجشنبه همزمان با برداشت زعفران در این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: کار برداشت این محصول در سطح ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آغاز شده است.

زمینه توسعه کشت زعفران در ابرکوه فراهم شده است

مهدی غیب‌الهی با بیان اینکه پیاز زعفران در بین کشاورزان در چند سال اخیر به نحو مطلوبی توزیع شده، افزود: زمینه توسعه کشت زعفران به عنوان محصول کم آبخواه و دارای ارزش افزوده بالا از ۱۰۰ هکتار به ۱۲۰ هکتار فراهم شده است .

وی بابیان اینکه ۲۰۰ بهره بردار بخش کشاورزی ابرکوه در زمینه کاشت گیاه زعفران فعالیت دارند، خاطر نشان کرد: بیشترین سطح زیرکشت این محصول به دهستان فراغه اختصاص دارد.

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه همچنین اظهارکرد: بخاطر شرایط مناسب آب و هوایی تولید میزان تولید این زعفران نسبت به سال گذشته تا ۲۰ درصد افزایش پیش‌بینی می‌شود، امسال بین ۴ تا ۶کیلوگرم در هرهکتار عملکرد تولید این محصول است که افزون بر ۴۲۰ کیلوگرم محصول خشک برداشت و پس از بسته بندی روانه بازار مصرف خواهد شد.

مسئول امور آب و خاک جهاد کشاورزی ابرکوه هم گفت: کشاورزان این شهرستان به خاطر تداوم ۲ دهه خشکسالی استقبال خوبی برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین دارند.

احمد رضا زرنگار با بیان اینکه از ۲۷ سال گذشته تاکنون چهار هزار هکتار اراضی و باغ‌های شهرستان برای روش‌های آبیاری نوین تجهیز شده است، خاطرنشان کرد: نیمی از این مقدار سطح زیرکشت در پنج سال اخیر اجرا شده است .

وی خاطر نشان کرد: با توجه به کمک‌های بلاعوض دولت که تا ۸۰ درصد هزینه اجرای طرح آبیاری نوین را تامین می‌کند، امسال نیز اجرای روش آبیاری نوین در ۵۰۰ هکتار از اراضی و باغ‌های شهرستان در دست اجراست.

مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه نیز گفت: با توجه به محدودیت منابع آب، کشاورزان فرایند برداشت آب را با تغییر الگوی کاشت محصول کم آبخواه در برنامه کاری خود قرار داده‌اند.

حسن زارع با بیان اینکه دیگر کاشت محصول پرآبخواه مقرون به صرفه نیست، خاطرنشان کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی و پسته در اولویت برنامه کار کشاورزان است.

وی افزود: کشاورزانی که بیش از یک هکتار اراضی خود را به کشت زعفران اختصاص دهند، ۵۴۰ میلیون ریال تسهیلات با بهره کم دریافت خواهند کرد.

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی هم اکنون ۱۵هزار هکتار آن توسط هشت هزار خانوار بهره بردار به کشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد که هشت هزار هکتار آن باغ‌های میوه و بقیه هم محصول زراعی است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی