تشخیص اشتباه کار دست جراح بیمارستان شهید رجایی شیراز داد


تشخیص اشتباه کار دست جراح بیمارستان شهید رجایی شیراز داد

شیراز - ایرنا- چندی پیش مطلبی مبنی بر اشتباه در تشخیص جراحی یک بیمار مصدوم در بیمارستان شهید رجایی شیراز در فضای مجازی منتشر گردید ، رییس بیمارستان شهید رجایی شیراز روز پنج‌شنبه با عذرخواهی از بروز تشخیص اشتباه در تعیین محل جراحی بیان داشت : این موضوع در حال بررسی است و با فرد خاطی برخورد می‌شود.

رییس بیمارستان شهید رجایی شیراز روز پنج‌شنبه در پی انتشار خبر انجام اشتباه عمل جراحی بر روی مچ دست یک مصدوم در فضای مجازی، گفت: این عمل جراحی در اواخر ماه گذشته در این مرکز رخ داده که با ورود مجموعه دانشگاه و بیمارستان، موضوع در دست بررسی است و با فرد خاطی برخورد می شود.

دکتر سید امیررضا مصباحی در خصوص بیمار الف-ک. که در روز پنج شنبه 25 مهر سال جاری برای عمل جراحی شکستگی ناحیه مچ دست و پین گذاری از راه پوست (بدون ایجاد شکاف در محل شکستگی) به اتاق عمل انتقال یافته است اظهار کرد: به دنبال بروز اشتباهات فردی، جراحی بیمار در سمت اشتباه انجام شده که به محض اطلاع مسوولان ارشد بیمارستان از احتمال این خطا، نشست بررسی ریشه ای عارضه (RCA)در محل بیمارستان تشکیل و یک روز پس از انجام جراحی، تمامی اطلاعات و مستندات مربوطه در سامانه وزارت بهداشت ثبت شد.

وی افزود: در حال حاضر و بدون در نظر گرفتن شکایت بیمار و همراهان، مسوولان بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز به صورت جدی و با قاطعیت پیگیر این مسئله بوده و به محض دریافت نتیجه و مشخص شدن افراد خاطی، برخورد قاطع و قانونی با مقصر یا مقصران این حادثه انجام می شود.

رییس بیمارستان شهید رجایی شیراز ادامه داد: بیمارستان در خصوص درمان شکستگی دست بیمار هیچ هزینه ای دریافت نکرده است، همچنین مراحل درمان دیگر مشکلات بیمار از جمله مشکلات تنفسی که بسیار شدید بوده و حیات این بیمار را در خطر جدی قرار داده بود که با تلاش همکاران بدون هیچ عارضه و به بهترین وجه ممکن انجام و تخفیفات حداکثری نیز اعمال شد.

او اضافه کرد: در زمینه ایجاد خطاهای پزشکی، عوامل مختلفی دخیل بوده و پروسه جراحی یک بیمار پیچیده و با درگیری گروه ها، افراد و بخش های مختلف در بیمارستان صورت می گیرد که در هر مرحله، امکان بروز خطای انسانی وجود دارد.

دکتر مصباحی اظهار کرد: در پیشرفته ترین مراکز پزشکی دنیا بر اساس شواهد علمی و مستندات موجود در مقالات مختلف، از بین هر پنجاه تا صد هزار عمل جراحی انجام شده، یک مورد خطا در زمینه محل اشتباه جراحی اتفاق می افتد که این اشتباه در تعیین صحیح محل جراحی برای اولین بار از بدو تاسیس بیمارستان در این مرکز در مورد این بیمار خاص اتفاق افتاد و خوشبختانه تبعات و عوارض جسمی برای ایشان به همراه نداشت.

رییس بیمارستان شهید رجایی ضمن پوزش از بیمار و خانواده او، از عموم هموطنان تقاضا کرد اخبار و گزارشات مربوط به نظام سلامت را تنها با مستندات قانونی و از رسانه های معتبر نظام سلامت پیگیری کنند.

او ادامه داد: بیمارستان امتیاز و فوریت های جراحی شهید رجایی به عنوان قطب ریفرال جنوب کشور و تنها مرکز ترومای جنوب، خدمات ارزنده ای را ماهیانه به بیش از دو هزار مصدوم استان فارس و استان های همجوار ارائه می دهد که بر اساس شواهد موجود، خدمات این مرکز بر اساس استانداردهای روز دنیا و با کیفیت بسیار مناسب ارائه می شود.

رییس بیمارستان شهید رجایی افزود: ماهیانه بیش از یک هزار عمل جراحی مختلف و پیچیده و بسیار حساس در این مرکز به انجام می رسد که با توجه به نوع مراجعان در سطح کشور و منطقه کم نظیر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن