مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت


مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت

بندرعباس- ایرنا- سفر معاون علمی رییس جمهوری ، افتتاح برج فناوری هرمز، مرگ دو دانش آموز بشاگردی به دلیل واژگونی وانت، آغاز طرح پوشش بیمه اجباری، برگزاری مراسم گرامیداشت 13 آبان، قهرمانی ورزشکار هرمزگانی در رقابتهای بدنسازی جهان،سفر معاون وزیر ورزش و جوانان و هشت رییس فدراسیون از جمله مهمترین اخبار هرمزگان در هفته گذشته است.

هرمزگان هفته گذشته (۱۱ تا ۱۷ آبان ماه) شاهد رخدادهای مختلفی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و دیگر بخش‌ها بود که در این گزارش برخی از مهمترین این رخدادها مرور می‌شود.

سیاسی

راهپیمایی استکبارستیزی ۱۳ آبان روز دوشنبه هفته گذشته همزمان با سراسر کشور در بندرعباس مرکز استان و دیگر شهرستان‌های هرمزگان برگزارشد.

این مراسم در بندرعباس از ساعت ۹ و ۲۶ دقیقه صبح (دوشنبه) با قرائت قران و سرود جمهوری اسلامی ایران از محل بوستان شهید دباغیان آغاز تا مسجد جامع بندرعباس (مصلی قدس) ادامه یافت.

در این آیین دانش آموزان، دانشجویان، بسیجیان، مسوولان نظامی و انتظامی، مسوولان ارشد هرمزگان و حتی قشرهای مختلف مردمی با حضور پرشور خود و این بار در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، انزجار خود را از استکبار و آمریکای جنایتکار به نمایش گذاشتند.

امام جمعه بندرخمیر هفدهم آبان ماه آخرین خطبه و نماز جمعه خود را در این شهر اقامه کرد و با مردم این منطقه خداحافظی کرد.

حجت الاسلام علیرضا صفایی از مردادماه سال ۱۳۹۶ به مدت ۱۵ ماه امام جمعه بندر خمیر بود و هم اکنون نیز به عنوان امام جمعه جدید میناب منصوب شده است.

امام جمعه جدید بندر خمیر هنوز مشخص نشده و به زودی انتخاب و به مردم معرفی می شود.​

اقتصادی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درجریان دومین بازدید خود از مراکز علمی و پژوهشی هرمزگان، در نشست با مسوولان بندر و گمرک شهید رجایی آخرین وضعیت شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با گمرک را مورد بررسی قرارداد.

سورنا ستاری شنبه گذشته در این نشست به بررسی روند و نتیجه پروژه‌ها و سامانه‌های دانش بنیانی که در گمرک شهید رجایی در حال ساخت و اجراست، پرداخت و بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه گمرک و تکمیل سامانه‌های دانش بنیانی در این حوزه تاکید کرد.

گمرک در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری، تسهیلات ویژه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان ارایه می‌دهد.

ناظر گمرکات هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی شنبه گذشته در بازدید سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از این گمرک اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۱۷۰ شرکت دانش بنیان با گمرک شهید رجایی همکاری می‌کنند و بیش از ۱۳۲۷ اظهارنامه متعلق به آنها بوده و در روندهای کاری و تشریفات گمرکی بیشترین همکاری را با آنها داشتیم.

ابوالفضل اکبرپور بیان داشت: با توجه به تاکیدهای مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و اینکه این شرکت‌ها از بهترین مظاهر اقتصاد مقاومتی هستند، تسهیلات ویژه‌ای از سوی گمرک به این شرکت‌ها ارایه می‌شود.

شهرداری بندرعباس در راستای کمک به پیشبرد اهداف شهر خلاق بندرعباس ۲ دستگاه اتوبوس گردشگری به این شهر اختصاص می‌دهد.

این بخشی از توافق سه شنبه هفته گذشته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان و شهرداری بندرعباس در نشستی با موضوع پیشبرد اهداف شهر خلاق بود.

همزمان با سراسر کشور، دوشنبه هفته گذشته طرح پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی در استان هرمزگان کلید خورد.

اجرای طرح اجباری بیمه سلامت در مراسمی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، سعید نمکی وزیر بهداشت و جمعی از مسئولان وزارت بهداشت و بیمه سلامت در مرکز همایش های صدا و سیمای جمهوری اسلامی به طور رسمی آغاز شد.

یک‌هزار و ۶۶۵ قرارداد بین واحد پذیرنده و کارورز از زمان اجرای طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی در هرمزگان منعقد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان روز یکشنبه گذشته در همین زمینه گفت: ۲ هزار و۹۰۰ نفر از هشت هزار دانش‌آموخته دانشگاهی ثبت‌نام کننده از استان در این طرح دارای شرایط لازم بوده‌اند.

هادی ابراهیمی ادامه داد: از مجموع ۲ هزار و ۹۰۰ کارورز دارای شرایط، هزار و ۶۶۵ نفر در بنگاه‌های اقتصادی هرمزگان آموزش‌های لازم برای ورود به بازار کار را فراگرفتند.

استاندار هرمزگان شامگاه شنبه در نشست شورای برنامه ریزی استان خواستار آزادسازی مسیرهای دسترسی مردم به دریا شد و گفت:تمام نهادها باید در صدور مجوزهای مختلف، رعایت حریم ۶۰متری دریا را مورد توجه قرار دهند و اگر بنایی در این حریم واقع شده و مسیر دسترسی مردم به دریا را بسته، باید تخریب شود.

فریدون همتی همچنین خواستار واگذاری اسکله ناتمام نخل ناخدا از سوی بنادر و دریانوردی استان به شهرداری بندرعباس جهت اصلاح و مناسب سازی آن برای کاربری های گردشگری و تفریحی شد.

محیط زیست

برنامه مدیریت جامع تالاب حرای رود شور، شیرین میناب در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه هرمزگان به تصویب رسید.

در این نشست که شامگاه شنبه هفته گذشته با حضور معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گزارشی از وضعیت این تالاب و اهداف و برنامه های مدیریت جامع آن ارائه شد.

فرهنگی

سراسر استان هرمزگان چهارشنبه هفته گذشته همزمان با سالروز شهادت مظلوم گونه امام حسن عسکری (ع) یازدهمین امام شیعیان سوگوار شد.

آیین های سوگواری در حسینه و مسجد شهرها و روستاهای هرمزگان با شکوه خاصی با حضور اقشار مختلف برگزار شد و ضمن گرامیداشت یاد آن امام همام به فرزند برومندش حضرت مهدی موعود (عج) را تسلیت گفتند.

داوران بخش نهایی سی و یکمین دوره جشنواره تئاتر هرمزگان که اواخر آبان ماه امسال برگزار می‌شود، سه شنبه هفته گذشته مشخص شدند.

نسیم ادبی، مهدی عطایی و سهند خیرآبادی سه داور مشخص شده برای بررسی آثار در بخش نهایی این جشنواره هستند.

ششمین یادواره شهدای روحانی بندرعباس دوشنبه شب هفته گذشته در سالن آمفی تئاتر مدرسه علمیه الزهرا (س) بندرعباس برگزار شد.

فراخوان سومین جشنواره کتاب سال خلیج فارس روز شنبه گذشته از سوی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی هرمزگان اعلام شد.

جشنواره کتاب سال خلیج فارس هرمزگان با همکاری انجمن نویسندگان و مولفان استان و موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود.

نخستین همایش خادمیاران گلزارشهدای بندرعباس چهارشنبه هفته گذشته با الگو گرفتن از آستان قدس رضوی و حضور ۲۷۰ نفر از خادم های خواهر و برادر برگزار شد.

علمی

برج فناوری هرمز متعلق به پارک علم و فناوری استان هرمزگان عصرشنبه گذشته با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری رسید.

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان در مراسم بهره برداری از این مرکز گفت: این برج با نام فناوری هرمز با ۴ هزارو ۱۵۳ مترمربع زیربنا در ۹ طبقه ساخته شده‌است.

علی فتی افزود: این برج دارای ۶۴ واحد اداری، سالن کنفرانس با ظرفیت ۷۰ نفر و ۴ واحد کارگاهی است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: توسعه در هر منطقه‌ای ذاتی و بر اساس ظرفیت‌های نیروی انسانی است و هرمزگان باید در این زمینه به جوانان خلاق اعتماد کند.

سورنا ستاری شامگاه شنبه گذشته در نشست رونق تولید و اقتصاد دانش بنیان هرمزگان افزود: اگر می‌خواهید نخبگان را درون استان نگه دارید باید به خلاقیت‌ها و نوآوری آنان توجه کنید و فرصت رشد را برایشان فراهم کنید تا شهری هوشمند داشته باشید.

وی ادامه داد: دریا بهترین منبع ثروت و فراوانی پول در هرمزگان به شمار می‌رود و دانشگاه‌ها و صنایع نیز موظف هستند از چنین ظرفیت بزرگ اکوسیستم و زیست بوم در استان استفاده کنند.

قضایی، انتظامی، نظامی

با تلاش مسوولان قضایی و معتمدان محلی، درگیری خونین میان دو طایفه بزرگ سهرابی و شهسواری در شرق استان هرمزگان در مناطق هشتبندی و بشاگرد به صلح و سازش ختم شد.

مراسم صلح میان این دو طایفه بزرگ با حضور رییس کل دادگستری هرمزگان، جمعی از ریش سفیدان، معتمدان محلی و اعضای شورای تامین یکشنبه هفته گذشته برگزار شد که در آن سران دو طایفه هم قسم شدند که از این به بعد در کنار یکدیگر با صلح و صفا زندگی کنند و کینه و کدورت‌های پیش آمده را از میان بردارند.

به دنبال تاکیدهای رییس قوه قضاییه مبنی بر تکمیل روند خدمت رسانی قضایی به مردم بشاگرد، نماینده اداره ثبت اسناد و املاک در دادگستری این شهرستان مستقر شد.

استقرار نماینده اداره ثبت اسناد و املاک در دادگستری شهرستان بشاگرد با هدف کاهش نیاز به تردد اهالی این شهرستان به مرکز استان و جاسک ، تکریم مراجعان و خدمت رسانی مطلوب به مردم انجام گرفته است.

شناسایی و انهدام ۲ باند قاچاق مواد مخدر، موجب کشف یک تن و۲۰۰کیلوگرم تریاک در هرمزگان شد.

جانشین فرماندهی انتظامی هرمزگان زمان کشف این میزان تریاک را بامداد دوشنبه ۱۳آبان ۹۸ اعلام کرد.

سرهنگ عباسعلی بهدانی فرد اضافه کرد: ماموران عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در اجرای طرح ضربتی کنترل جاده های استان با پیگیری های شبانه روزی موفق شدند ۲ باند قاچاق مواد مخدر در شهرستان میناب را شناسایی و در دو عملیات ضربتی و جداگانه، ۷ دستگاه خودرو متعلق به قاچاقچیان را توقیف و شش قاچاقچی را دستگیر کردند.

اجتماعی

ساعت ۶ و ۴۵ دقیقه صبح سه شنبه هفته گذشته ، وانت سایپا که ۱۵ دانش آموز را از روستاهای سرتنگ، بند بارک و موردان دربند صلاح شهرستان بشاگرد به مدرسه رازی دستگرد درگاز می‌برد، واژگون شد.

در این حادثه تلخ یک دانش آموز دختر ۱۳ ساله و یک دانش آموز پسر ۱۳ ساله به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند و چند نفر نیز مصدوم شدند.

به دنبال این حادثه تلخ پرونده قضایی از سوی دادگستری هرمزگان برای رسیدگی سریع به این موضوع تشکیل شد.

زلزله ای به بزرگی ۵ و۴ دهم امواج درونی زمین ( ریشتر) پیش از ظهر چهارشنبه هفته گذشته رودبار کنچی بستک و دشت جیحون خمیر هرمزگان را لرزاند.

به دنبال این زلزله ۱۶۰ دستگاه چادر در این روستاها به منظور رفاه و آرامش مردم نصب شد.

زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۴.۵ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۳ و ۴۸ دقیقه و ۳۹ ثانیه بامداد دوشنبه هفته گذشته حوالی جزیره بوموسی در خلیج فارس را لرزاند.

طرح واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل طیور بومی برای نخستین بار در۵۴۶ روستای استان هرمزگان آغازشد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: طرح پایش وپیشگیری از بیماری نیوکاسل در طیور بومی با شعار «جامعه سالم وآماده دربرابر تهدیدات نوین» باهمکاری ومشارکت قرارگاه پیشرفت وآبادانی سپاه امام سجاد(ع) و در راستای پدافند غیرعامل درسطح روستاهای استان انجام می‌شود.

دکتر محمد جانباز روز دوشنبه هفته گذشته در گفت وگو با ایرنا افزود: در این طرح نزدیک به ۱۰۰ هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه می‌شوند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی هرمزگان گفت: سه نفر به دلیل گاز گرفتگی در یک کشتی صیادی جان خود را از دست دادند.

دکتر محمود حسین پور یکشنبه شب هفته گذشته با اعلام این خبر اظهار داشت: این حادثه ساعت ۱۹ و شش دقیقه امشب از سوی مرکز دریابانی به اورژانس ۱۱۵ اعلام شده و بلافاصله دو دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: طبق گزارش تیم اعزامی اورژانس، چهار نفر در حین جوشکاری در محوطه سردخانه یک کشتی صیادی که متعلق به کشور چین بوده، دچار گاز گرفتگی با گاز نامشخصی شدند.

وی بیان داشت: طبق گزارش اعلام شده، متاسفانه در این حادثه سه نفر، دو مرد ۲۵ ساله و یک آقای ۳۲ ساله فوت می‌کنند و یک مرد ۳۶ ساله با مسمومیت استنشاقی و گیجی جهت ادامه درمان به بیمارستان صاحب الزمان(عج) منتقل شده است.

ورزشی

رییس هیات والیبال هرمزگان اسامی تیم‌های شرکت کننده در رقابتهای امسال لیگ برتر والیبال استان را اعلام کرد.

فریدون الهامی روز جمعه گذشته در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تیم‌های فانوس دریا بندر تیاب میناب، کانون رضو اسپرت بندرعباس، متحد رودان، بسیج شمیل حاجی آباد و منتخب فین پنج تیم شرکت کننده در رقابتهای امسال هستند.

وی افزود: رقابتهای امسال طی هشت هفته شامل چهار دور رفت و چهار دور برگشت از هشتم آذرماه آغاز می شود.

محسن پور صابر ورزشکار اهل شهرستان رودان در دسته دوم بادی کلاسیک رقابتهای قهرمانی جهان ۲۰۱۹ امارات به عنوان قهرمانی دست یافت.

این رقابتها از ۱۷ آبان ماه به میزبانی امارات در شهر فجیره این کشور آغاز شده است.

تیم بسکتبال شهرداری بندرعباس در دیداری خانگی برابر پالایش نفت آبادان با نتیجه ۶۳ بر ۵۸ شکست خورد.

دیدار این دو تیم عصر پنجشنبه گذشته در چارچوب رقابتهای هفته دوم لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های کشور به میزبانی بندرعباس در سالن فجر برگزار شد.

تیم فوتبال شهرداری بندرعباس در دیداری خانگی برابر تیم سردار بوکان با نتیجه سه بر صفر شکست خورد و به قعر جدول سقوط کرد.

دیدار این دو تیم عصر سه شنبه هفته گذشته در چارچوب رقابتهای هفته هفتم لیگ دسته دو فوتبال باشگاه‌های کشور در ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس برگزار شد.

تیم خانه بسکتبال بانوان بندرعباس در نخستین گام از رقابتهای لیگ برتر بسکتبال بانوان باشگاه‌های کشور قاطعانه برابر خانه بسکتبال فارس پیروز شد.

دیدار این دو تیم ظهر پنجشنبه هفته گذشته در چارچوب رقابتهای هفته نخست لیگ برتر بسکتبال بانوان کشور در سالن فجر بندرعباس برگزار شد که در پایان بازی با نتیجه ۸۷ بر ۳۶ به نفع تیم میزبان پایان یافت.

همزمان با گرامیداشت هفته تربیت بدنی،ششمین المپیاد ورزشی درون مدرسه ای در هرمزگان با حضور مدیرکل دفتر تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش آغاز شد.

۲کلاس تخصصی درس تربیت بدنی با هزینه یک میلیارد و ۵۰۰هزار ریال در بندرعباس به بهره برداری رسید.

معاون تربیت بدنی وسلامت اداره کل آموزش وپرورش هرمزگان گفت: این فضای آموزشی به مساحت ۱۲۲ متر مربع و در مدرسه ابتدایی نیایش و ارمغان دانش ناحیه یک بندرعباس لست.

علیرضا باقری روز پنجشنبه گذشته در آیین بهره برداری از این طرح ها افزود: این کلاس هابه نردبان معلق، طناب بالارونده، دیوار صخره نوردی، میز و امکانات شطرنج، تشک تاتامی، تشک های ایمنی و تجهیزات اولیه اجرای رشته ژیمناستیک مجهز شده اند.

مراسم تجلیل از مدال‌آوران هرمزگان در اولین و دومین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزشی یکشنبه هفته گذشته با حضور معاون وزیر ورزش و جوانان، استاندار و جمعی دیگر از مسوولان برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همان داند