مخدوش شدن چهره شاهین‌شهر با زباله


مخدوش شدن چهره شاهین‌شهر با زباله

جمع شدن زباله در معابر شهر، چند ماهی است که مردم شاهین شهر را کلافه و آرامش، امنیت، سلامت شهروندان و زیبایی شهر را دستخوش تغییراتی ناخوشایند کرده است.

حدود پنج ماه پیش، تصمیماتی با این ادعا که منفعت عمومی شهروندان نسبت به بخش کوچکی از آنان ارجح‌تر است، توسط «حمید عشقی» شهردار سابق اتخاذ شد و او توانست با حمایت برخی از اعضای شورای شهر که در انتصابش نیز تمام تلاش خویش را به کار بسته بودند، بی‌توجه به اعتراضات کارگران، خدمات تنظیف شهری را از شرکت مدیریت پسماند که تابعه شهرداری بود، با حاشیه‌های فراوان به بخش خصوصی، واگذار کند.

در آن زمان اعتراضات کارگران مبنی بر فقدان امنیت شغلی و تنش‌های حاصل از آن، فرصت و توان مدیران را به خود اختصاص داد، به نحوی که از بررسی سایر نتایج چنین تصمیمی، بازماندند و اکنون با گذشت چند ماه، شاهد فراگیر شدن اعتراضات و نارضایتی‌های عموم شهروندان در سطح شهر هستیم و زباله‌ها همچنان در معابر شهری جمع‌آوری نمی‌شوند.

در راستای، تبیین مسائل شهر و تنویر افکار عمومی در مورد مشکلات شهروندان و آسیب‌های حاصل از چنین تصمیمی به گفت‌وگو با شهروندان، صاحب نظران و مسئولان شهر پرداختیم.

علیرضای ۳۸ ساله، در گفت وگو با ایسنا گفت: شهر زیبای شاهین‌شهر، زشت و نازیبا شده، تجمع زباله‌های معابر و کوچه‌ها در تابستان گزند حشرات مختلف را برایمان به همراه داشت و دائماً نگران نیش حشرات و ابتلای فرزندم به سالک بودم.

وی با اشاره به وجود سگ‌های ولگرد در شهر، ادامه داد: اکنون با سرد شدن هوا و کاهش مواد غذایی در طبیعت برای حیوانات، شاهد افزایش روز افزون سگ‌های ولگرد در شهر هستیم که علاوه بر امنیت جسمی، امنیت روانی شهروندان از جمله کودک من تحت تأثیر قرار گرفته و فرزندم واکنش‌هایی مضطربانه، ناشی از شنیدن پارس سگ‌ها در شب‌هنگام دارد.

نعمت‌الله ۶۳ ساله، گفت: زمانی که از آبادان به شاهین‌شهر مهاجرت کردم، یکی از شاخصه‌های پرافتخار این شهر، زیبایی و پاکیزگی آن بود که در چند ماه گذشته اثری از آن باقی‌مانده است.

وی به نقاطی در سطح خیابان و پیاده‌رو اشاره کرد و افزود: امروز در همه شهر، شاهدِ لک شیرابه‌های خشک شده حاصل از ماندگاری طولانی مدت زباله‌ها و رد قطره‌ای شیرابه‌ها در سطح خیابان‌ها هستیم که ناشی از بی‌کیفیتی و نقص خودروهای جمع‌آوری پسماند است.

زهرا، ۲۲ ساله دانشجوی دانشگاه آزاد شاهین‌شهر گفت: سال گذشته از این‌که تحصیلم را در این شهر می‌گذرانم راضی بودم، اما امسال وقتی برای ثبت نام و تمدید خانه بازگشتم از وضعیت نازیبا و کثیف شهر و بوی نامطبوع آن شوکه شدم.

لیلا، 55 ساله که از تمیزی یادآور کوکب خانم در کتاب‌های قدیم دبستان است، با غیظ جارو را بر بقایای زباله سطح پیاده‌رو کشید و گفت: قبلاً کارگران جارویی بر سطح خیابان‌ها و کوچه‌ها می‌کشیدند، اما چند وقتی است زباله‌ها را هم جمع نمی‌کنند، گربه‌ها کیسه‌ها را به دنبال غذایی پاره و مابقی محتوایش را پخش می‌کنند.

مدیر بهداشت محیط، شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین‌شهر و میمه، پسماند تولیدی در سطح شهر را به دو گروه تقسیم‌بندی کرد و به ایسنا گفت: پسماند در جوامع شهری به دو دسته خانگی، حاصل زندگی روزمره و پسماند عفونی و بیمارستانی طبقه‌بندی می‌شود و در جوامع امروزی دغدغه اصلی نحوه تولید جمع‌آوری و دفع پسماند است.

بهزاد شمس، تصریح کرد: پسماند عفونی و بیمارستانی مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهر زیر نظر نظام پزشکی جمع‌آوری، بی‌خطرسازی، امحاء و در محل تعیین شده دفن می‌شود. اما پسماند برخی از مطب‌ها همراه با پسماند خانگی به شهرداری تحویل داده می‌شود.

وی با تأکید بر احتمال تولید پسماند عفونی در خانه‌ها، اظهار کرد: گاهی در خانه‌ها تزریقات یا پانسمانی انجام می‌شود و به این صورت سرنگ، پدخونی، گاز استریل و ... که آلوده به انواع بیماری‌ها هستند وارد پسماند خانگی می‌شود.

شمس، پسماند خانگی را منبع غذایی قوی برای موش، سگ، گربه و انواع حشرات مخصوصاً سوسک دانست و ادامه داد: پسماند انباشته شده در شرایط عادی در خیابان‌ها و معابر به معنای دعوت از حیوانات و حشرات برای تغذیه از این منابع غنی غذایی و پذیرش تبعات آن است.

کارشناس بهداشت محیط شهرستان شاهین‌شهر، با اشاره به بیماری "توک سو پلاسما گندی" در گربه‌ها و انتقال بیماری هاری، سالک و کیست هپاتیت از طریق سگ‌ها، تصریح کرد: انباشت زباله و پسماند شرایط را برای پذیرایی از سگ‌ها و گربه‌ها مهیا می‌کند و پاره شدن پلاستیک محتوی پسماند انتقال بیماری را تسریع می‌بخشد، همچنین علاوه بر انتقال بیماری، تأثیرات روانی ناشی از ترس نزدیکی و کثرت این حیوانات نیز در جامعه غیرقابل‌انکار است.

مخدوش شدن چهره شاهین‌شهر با زباله

شمس، موش‌ها را به دو دسته خانگی و فاضلاب تقسیم‌بندی کرد و افزود: بیماری‌های طاعون، تیفوس و تب راجعه از موش منتقل شده و این حیوان مخزن اصلی سالک نیز است، که فراهم کردن بستر پذیرایی این پستانداران عواقب نامناسبی در سطح شهر دارد.

وی شاهین‌شهر را زیستگاه انواع سوسک‌های آمریکایی، آلمانی و ایرانی دانست و ادامه داد: بیشترین مخاطرات از انواع سوسک آلمانی و آمریکایی شهر را تهدید می‌کند، زیرا ناقل بیماری‌های واگیردار مانند حصبه، وبا، اسهال و انواع بیماری‌های روده‌ای هستند.

کارشناس بهداشت محیط شهرستان شاهین‌شهر، افزود: پس از تغذیه سوسک‌ها از پسماند و ورود به خانه‌ها از طریق فاضلاب، می‌توانند بیماری را از یک خانه به خانه دیگری منتقل کنند و این خطر بسیار بزرگی برای سلامت شهروندان است.

شمس تأکید کرد: انباشت زباله و پسماند علاوه بر تخریب منظره و منزلت شهر، بوی نامطبوع آنان نیز اثر نامطلوب بر سیستم اعصاب دارد.

فرماندار شاهین‌شهر و میمه نیز در مورد اعتراضات و شرایط پیش‌آمده، اظهار کرد: میراث‌دار چالش‌های حاصل از اتخاذ تصمیمات اولیه شهردار سابق، در بدو ورود به شهرستان هستم.

اسفندیار تاجمیری تصریح کرد: شهردار سابق، مدعی بود مبالغ پرداخت شده در سال‌های گذشته در راستای تنظیف شهر بیش از نیاز است و به همین دلیل امسال علی‌رغم مخالفت برخی از نمایندگان مردم در شورای شهر، خواستار برگزاری مناقصه بود و در حاشیه این اختلافات در تیم مدیریت شهری، دستگاه‌های نظارتی و بازرسی بیش از نیاز در بخش اجرایی شهر ورود پیدا ‌کردند.

فرماندار شاهین‌شهر و میمه، اختلاف مبلغ برآوردی با آنچه در سال گذشته محقق شده بود را قابل تأمل دانست و ادامه داد: این اختلاف چشمگیر میان دو مبلغ، محل تردید و تأمل بود که از مدیرعامل شرکت پسماند تقاضای شفاف‌سازی کرده و سپس، در نشستی با حضور رئیس وقت شورای شهر و شهردار سابق توافق‌نامه‌ای تنظیم و صورت‌جلسه شد که بر طبق آن امسال خدمات تنظیف شهری با مبلغ حدوداً ۱۸ میلیارد تومان طبق سال گذشته به شرکت پسماند واگذار شود.

تاجمیری، با اعلام مخالفت امام جمعه وقت، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرمانداری و برخی از اعضای شورای شهر با تحولات در قرارداد تنظیف شهری، خاطرنشان کرد: پس از توافق انجام شده، مجدداً شهردار سابق مدعی شد در صورت واگذاری به شرکتی غیر از پسماند می‌توان مبلغ ۸ یا ۷ میلیارد تومان پول کمتر پرداخت شده را در راستای منفعت شهرداری و شهروندان هزینه‌ و بر این اساس مناقصه را برگزار کرد.

وی به تصویب افزایش مبلغ قرارداد شرکت جدید در نشست کمیته انطباق اشاره کرد و افزود: دغدغه فرمانداری و سایر مسئولان، صیانت و حفاظت از حقوق کارگران و امنیت شغلی آنان است بر این اساس مصلحت و اضطرار ایجاب کرد در راستای امنیت شغلی کارگران و خانواده‌های‌ ایشان در چند هفته گذشته، افزایش مبلغ قرارداد، شرکت «شبنم شهر» را در حالی تصویب کنیم که مبلغ قرارداد آن حدوداً از ۱۸ میلیارد تومان شرکت پسماند نیز بیشتر شده است.

تاجمیری با اشاره به سیاست‌گذاری‌ در شرکت‌های خصوصی مبنی بر افزایش سود و کاهش هزینه‌ها، تصریح کرد: ۴۰ درصد از سهام شرکت پسماند متعلق به شهرداری شاهین‌شهر بوده و واگذاری خدمات تنظیف شهری به بخش خصوصی در ابتدا، خلع سلاح کردن شهرداری در ارائه خدماتی است که با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد و در مرحله بعدی، استفاده از شرکتی با مدیریت غیربومی که اولویت اصلی‌اش کسب سود است جای بسی تأمل است.

فرماندار شاهین‌شهر و میمه افزود: از سوی دیگر، کارگران این قسمت از خدمات شهری سابقه بالای کاری از ۱۴ تا ۲۰ سال را دارند و بر مبنای سابقه، پایه سنوات و ردیف حقوق و دستمزد آئین‌نامه شهرداری‌ها، زندگی خود را پایه‌ریزی کرده‌اند و این وظیفه ماست که در شرایط کنونی اقتصاد کشور و نابسامانی صورت گرفته در این شهر در راستای امنیت شغلی- اقتصادی کارگران، تزریق امید به زندگی و نشر حس حمایت مسئولان از مردم در مشکلات، گام‌های کوچک، اما مؤثر برداریم.

تاجمیری، بی‌تدبیری مدیریت شهری و دستگاه‌های نظارتی را متذکر شد و افزود: افزایش مبلغ قرارداد این شرکت گواهی روشن بر صحت و سلامت عملکرد مدیرعامل و شرکت پسماند و همچنین، بی‌تدبیری و عدم اشراف دقیق شهردار پیشین بر مدیریت شهری‌ است.

وی مدیریت شهری و دستگاه‌های نظارتی ورود پیدا کرده را مسئول مستقیم مشکلات کنونی شهر دانست و افزود: کم‌کاری و ناتوانی ارائه خدمات در خور شأن این شهر توسط شرکت جدید قابل اغماض و تحمل نیست و در حال حاضر، با افزایش مبلغ قرارداد خواستار افزایش کیفیت خدمات این شرکت هستیم و کوتاهی در این خصوص ورود علنی این شرکت به حریم شهروندیِ شهروندان بوده و دستگاه‌های نظارتی باید بر عملکرد این شرکت ورود پیدا کنند.

تاجمیری خاطرنشان کرد: وقت و انرژی بسیاری که برای حفاظت و صیانت از حق و حقوق کارگران صرف شد، مانع از ورود به حوزه نظارتی و کیفیت‌سنجی سطح توانایی مالی و اجرایی شرکت شد و اکنون خواسته‌های به حق شهروندان و مشکلات پیش آمده، حاصل برآوردهای غیر کارشناسانه‌ای است که شهردار سابق با تکیه ‌بر آن‌ها خسارت‌های معنوی، سیاسی و اجتماعی بسیاری را به پیکره این شهر وارد کرد.

فرماندار شاهین‌شهر و میمه به شهروندان و کارگران نوید اصلاح اساسنامه شرکت‌های تابع شهرداری از جمله پسماند را داد و افزود: در راستای صیانت از حیثیت، زیبایی، سلامت شهر و توقعات به حق شهروندان پیگیر اصلاح اساسنامه‌های شرکت‌های تابع شهرداری مانند شرکت پسماند شاهین‌شهر برای عقد قراردادهای سال‌ آینده هستیم.

یک عضو شورای اسلامی شهر شاهین شهر نیز، گفت: انباشت پسماند و لک شیرابه‌های خیابان‌ها در راستای تغییر پیمانکار تنظیف شهری و فقدان آشنایی وی، از سطح توقعات عمومی در تنظیف شهری و بافت شهر است که نتیجه‌ای جز کاهش رضایت‌مندی و سقوط چشمگیر شاخص پاکیزگی در شهر نداشت.

پرستو جهانگیری، به ماده ۱۹ آیین‌نامه شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: در هفت سال گذشته شرکت پسماند عهده‌دار نظافت شهری بود، اما متأسفانه امسال حاشیه‌ها و غرض‌ورزی‌ها منجر به ورود بیش از حد سازمان بازرسی به حدود اجرایی شهر شد، شرکت پسماند به دلیل ایرادات سازمان بازرسی، به اساسنامه و تطابق با آیین‌نامه شهرداری‌ها، شرایط عقد قرارداد تنظیف شهری خارج از برگزاری مناقصه را نداشت و این گونه واگذاری ارائه خدمات به مناقصه منتهی، اما برگزاری این مناقصه در شرایط کاملاً غیرقانونی انجام شد.

وی برگزاری مناقصه با مبلغ برآوردی ۱۳ میلیارد تومان را کاملاً عاری از اصول منطقی دانست و افزود: بهای تمام شده تنظیف، روفت و روب و حمل زباله با توجه به متراژ شهری و تناژ زباله در سال گذشته حدود ۱۷ میلیارد تومان بود و با توجه به افزایش جمعیت شهری، متراژ و افزایش ۴۰ درصدی حقوق و دستمزد از سوی شورای عالی کار برآورد ۱۳ میلیارد تومان، غیرمنطقی و عاری از هرگونه توجیه است.

این عضو شورای اسلامی شهر شاهین‌شهر بر مخالفت برخی از اعضای شورای شهر از نرخ پایه برگزاری مناقصه تأکید و خاطرنشان کرد: در نشست‌های متعدد با اعضای سازمان بازرسی و برخی مسئولان شهر بر غیرعقلانی بودن مبلغ برآوردی تأکید کرده و عواقب آن مانند کاهش نرخ خدمات شهری برای شهر و شهروندان و تضییع حقوق کارگران را بارها متذکر شدیم.

مخدوش شدن چهره شاهین‌شهر با زباله

جهانگیری، با اشاره به تلاش‌های فرمانداری در راستای صیانت و حمایت از کارگران، افزود: در نشستی که در محل فرمانداری پس از شفاف‌سازی مدیرعامل پسماند، از نرخ خدمات سال گذشته، شهردار سابق و رئیس وقت شورای اسلامی متعهد شدند تنظیف شهری امسال نیز همانند ادوار گذشته، مشروط بر اصلاح اساسنامه شرکت در طول یک سال پیش رو، به شرکت پسماند واگذار شود، اما با گذشت چند روز شهردار وقت مجدداً به برگزاری مناقصه پافشاری کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر شاهین‌شهر بر عدم تصویب لایحه برگزاری مناقصه در شورا و خلاف آشکار شهردار وقت تأکید و اظهار کرد: شهردار سابق، مناقصه واگذاری خدمات تنظیف شهری را، کاملا خلاف قوانین و ضوابط قانونی، با حضور نماینده بازرسی استان برگزار کرد، اما پاکت مربوط به شرکت پسماند با مبلغ حدود ۱۸ میلیارد تومان در این نشست هرگز گشوده نشد و شرکت "شبنم شهر" با مبلغ ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیارد تومان برنده مناقصه خدمات تنظیف شاهین‌شهر شد.

وی تصریح کرد: بر اساس ابلاغ بخشنامه شماره ۳۲۶۶ وزارت کشور، کارکنان دارای پست اداری در شهرداری‌ها، نمی‌توانند از اعضای هیئت مدیره شرکت‌های تابعه شهرداری باشند و شهردار موظف بود قبل از برگزاری مناقصه از هیئت مدیره شرکت پسماند استعفا دهد و نماینده قانونی شهرداری شاهین‌شهر در هیئت مدیره این شرکت را تعیین کند، اما حمید عشقی- شهردار سابق از استعفا در هیئت مدیره سرباز زده و نماینده سازمان بازرسی اجازه مشارکت و گشودن پاکت شرکت پسماند را صادر نکرد.

جهانگیری افزود: شهرداری شاهین‌شهر مالک ۴۰ درصد سهام شرکت پسماند است و حذف این شرکت توسط شهردار سابق و سایر اعضای شورای شهر علاوه بر محروم کردن شرکت تابعه از درآمدزایی و بهره‌برداری مستقیم شهرداری شاهین‌شهر به عنوان سهام‌دار اصلی آن، بار مالی و هزینه‌های جاری این شرکت را نیز بر شهرداری شاهین‌شهر تحمیل کرد، از سوی دیگر به‌کارگیری پیمانکار غیربومی باعث خروج منابع مالی این شهر شد.

این عضو شورای اسلامی شهر شاهین شهر با اشاره به ناتوانی این شرکت در پرداخت حقوق کارگران و اعتراضات اخیر آنان مبنی‌بر دریافت نکردن حقوق و دستمزد خود در موعد مقرر و کاهش چشمگیر میزان حقوق دریافتی‌ نسبت به سال گذشته، گفت: در شورای اسلامی شهر مصوب شد در راستای صیانت و حمایت از کارگران مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به مبلغ قرارداد پیمانکار اضافه و ردیف شغلی کارگران بر حسب عدالت پرداخت شود.

جهانگیری مناقصه تنظیف شهری را مغایر با قوانین و انصاف دانست و تأکید کرد: مناقصه سال ۹۸ کاملاً مغرضانه و غیرمنطقی برگزار شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی