آبیدر؛ شکوهی به زلالی هزارن چشمه


آبیدر؛ شکوهی به زلالی هزارن چشمه

آبیدر یکی از کوه‌های واقع در غرب سنندج و یکی از جاذبه‌های گردشگری غرب کشور با پوشش گیاهی متنوع و چشمه سارهای جاری است.

به گزارش ایسنا، کوه آبیدر یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر سنندج است که مردم استان را دلباخته خود ساخته و مردم شهر را از جاجای شهر به دیدن خود فرامیخواند؛ هوای دلپذیر و غیرقابل وصف آبیدر هر روزه تعداد زیادی از کوهنوردان را به دامنه خود می‌کشد.

کوهنوردی در این کوه زیبا و کم‌نظیر هر آدمی را جان دوباره می‌بخشد و دیدن شهر از فراز کوه آبیدر چنان چشم‌انداز زیبایی از شهر را به نمایش می‌گزارد که چشم‌ها از دیدن این همه زیبایی خیره و دلها را به‌ وجد می‌آورد و خستگی را از تن می‌رباید.

این کوه در فصل بهار آنچنان سبز و زیباست که گویی آبیدر مخملی سبز را به خود پوشانده و در پاییز چنان رنگی به خود می‌گیرد که گویی نقاش طبیعت هر گوشه‌ای را به رنگی در آورده است و صدای خش خش برگ‌های زرد پاییزی آدمی را عشقی دوباره می‌بخشد و دیدن شهر در فصل زمستان بر فراز کوه آبیدر صحنه‌ای آنچنان زیبا را به نمایش می‌گذارد که در نوع خود بی‌نظیر است.

این کوه زیبا در سنندج همواره تفرجگاه مردم شهر بوده و هرساله میزبان بسیاری از مسافران و گردشگرانی است که وصف زیبای این کوه را همواره شنیده و حال برای دیدن این همه زیبایی به سنندج سفر کرده‌اند.

آبیدر؛ شکوهی به زلالی هزارن چشمه

وجود چندین چشمه و باغ در دل این کوه زیبایی‌های آن را دوچندان کرده است؛ همین زیبایی طبیعی آن، آبیدر را در میان مردم شهر محبوب ساخته و هنوز که هنوز است چشمه‌های آبیدر سرچشمه قنات عمارت‌های تاریخی خسروآباد، آصف، وکیل و دیگر بناهای تاریخی شهر است.

کوه آبیدر همواره نمادی از پایداری و استقامت بوده و با اعتقادات دینی مردم شهر گره خورده است به گونه‌ای که مردم از آب چشمه "شفا" و چشمه "خضر زنده" برای شفای بیماران خود استفاده می‌کنند.

از مکان‌های گردشگری زیبای کوه آبیدر می‌توان کانی شه‌فا، ماماتکه، گوێزە کوێر، خه‌یرزنه (خضر زنده)، تاقه‌دار، ئه‌میریه، حه‌فت ئاسیاو (هفت آسیاب)، بان شڵانه، کوچک قورئان (سنگ قرآن)، کانی کوچک و قله آبیدر که پناهگاهی برای کوهنوردان است را نام برد.

کوه آبیدر همواره جایی برای قرارهای عاشقانه و زمانی برای گذران ایام پیری پیرمردان و پیرزنان و محلی برای آسایش خانواده‌ها از کار و تلاش روزمره است و چنان زیبایی و جذابیت خود را به رُخ هر رهگذری می‌کشد که شاعران در وصف آن شعرها گفته و چنان ذوقی در وجود آدمی جوانه می‌زند که از کنار هر رهگذری که عبور کنی در حال زمزمه آهنگ و شعری خاطره‌انگیز است.

آبیدر؛ شکوهی به زلالی هزارن چشمه

در دامنه این کوه زیبا پارک جنگلی آبیدر نیز از زیبایی‌ خاص و چشمگیری برخوردار است که سالیان سال مکانی برای آسایش مسافران و گردشگران است و همچنین وجود بزرگترین سینمای صحرایی و روباز جهان در این پارک جمعی از مردم را برای تماشای فیلم در کنار هم فرامیخواند که منظره شهر در هنگام شب این زیبایی آبیدر را دوچندان می‌کند.

در بخشی از این کوه پارک و موزه مشاهیر خودنمایی می‌کند که یکی از جاذبه‌های توریستی این پارک است که گردشگران را تا حدودی با مشاهیر و بزرگان این آب و خاک آشنا خواهد کرد.

نقش برجسته میدان مادر پارک جنگلی آبیدر که الهام گرفته از نقوش کشف شده از زیویه که در دو صحنه اصلی تشکیل شده است یکی صحنه‌ای اساطیری از موجودی ترکیبی ماهی، انسان و گاو و صحنه دوم که صحنه شکار شیر است که گویا الهام گرفته از اعتقادات مردم آن زمان بوده است که با هنرمندی تمام هادی ضیاء‌الدینی از هنرمندان بزرگ سنندجی به نمایش گذاشته شده است.

آبیدر؛ شکوهی به زلالی هزارن چشمه

با طراحی و بزرگنمایی این نقوش در حد 120 برابر و قالب‌گیری از آن، در این محل نقش برجسته بر روی دیواری که برای این کار مهیا شده بود، با بتن مسلح ساخته شد. این کار توسط میراث فرهنگی کردستان اجرا شد و طراحی و ساخت نقشِ برجسته را آقای هادی ضیاء الدینی از هنرمندان برجسته استان، برعهده داشت.

این نقش برجسته از دو صحنه اصلی تشکیل شده است: یکی صحنه اساطیری با موجودی ترکیبی از ماهی، انسان و گاو که احتمالاً هر یک از آنها بیانگر اعتقادات مردم زمان بودند و صحنه دوم که صحنه اصلی نقش برجسته را تشکیل می دهد، صحنه شکار شیر است.

شاعرانی همچون "عبدالغفار وارستگان" متخلص به نازک بین "سنه" و "محی‌الدین حق شناس "اشعاری را در وصف این کوه زیبا سروده و در اشعارشان به خوبی می‌توان به زیبایی‌های این کوه زیبا پی برد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز