قاتل خاموش چگونه طعمه هایش را به دام می‌اندازد؟


قاتل خاموش چگونه طعمه هایش را به دام می‌اندازد؟

مونوکسید کربن را قاتل خاموش می‌نامند؛ گازی که به آرامی وارد خون شده و با جایگزین شدن به جای اکسیژن، جان فرد را تا حد مرگ به خطر می‌اندازد.

صراط:

محمدحسین کیانفر مسئول واحد سلامت محیط مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز اظهار کرد: با افزایش انواع مختلف وسایل گرمایشی در زندگی بشر، برخی بی احتیاطی‌ها موجب شده تا مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به عنوان یکی از علت‌های مرگ شناخته شود؛ مرگی خاموش که به عقیده کارشناسان، ابتدا بسیار مشابه به سردرد ساده است و به تدریج فرد را به کام مرگ فرو می‌برد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران او ادامه داد: افزایش آمار بروز این نوع از مسمومیت‌ها در فصل‌های سرد سال، توجه کافی افراد به ایمنی وسایل گرمایشی را به عنوان مهم‌ترین عامل پیشگیری از این نوع مرگ‌ها یادآوری می‌کند؛ بر همین اساس لازم است خانواده‌ها با حساسیت بیشتر نسبت به سلامت خود و اعضای خانواده، ضمن پرهیز از برخی رفتار‌های مخاطره آمیز مانند استفاده از گاز پیک نیک در داخل چادر، از کارکرد درست وسایل گرمایشی مانند دودکش بخاری، شومینه و پکیج مطمئن شوند.

محمدحسین کیانفر اضافه کرد: دقت و توجه به داغ بودن دودکش، بهترین روش آزمایش سلامت دودکش است، اگر لوله دودکش بخاری سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گاز‌های سمی از دودکش است که در این صورت باید رفع نقص شود؛ همچنین نصب کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از انتشار و برگشت گاز مونوکسید کربن در محیط منزل نقش مهمی دارد و باید به یاد داشته باشیم که استفاده از دودکش‌های آکاردئونی آلومینیومی به علت نبود امکان آب بندی در ابتدا و انتها، خطرناک است.

او گفت: رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد، به علت نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط باید تعمیر شود؛ در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه نیز نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود.

مسئول واحد سلامت محیط مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز اضافه کرد: نصب آبگرمکن در حمام و روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه دو علت دیگر از بروز مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است که باید از آن پرهیز کنیم.

محمدحسین کیانفر تصریح کرد: مونوکسید کربن پس از نفوذ به بدن، مانع از رسیدن اکسیژن به مغز و اندام‌ها شده و فرد دچار نشانه‌هایی مانند ضعف، بیحالی، سردرد و حالت تهوع می‌شود؛ چنانچه فرد در این مرحله متوجه خطر شود می‌تواند از پیشرفت مسمومیت جلوگیری کند، اما از آنجا که نشانه‌های اولیه مسمومیت با مونوکسید کربن با سردرد آغاز می‌شود و به سرماخوردگی شباهت دارد، ممکن است فرد به آن توجه نکند و حتی تصمیم به استراحت در بستر بگیرد که بسیار خطرناک است، بنابراین لازم است نشانه‌های اولیه گازگرفتگی را جدی بگیریم و ضمن باز کردن در و پنجره ها، سیستم گرمایشی را بررسی کنیم.

مسئول واحد سلامت محیط مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز افزود: قرار دادن دودکش در ظرف آب یا قرار دادن آجر روی شعله هیچ تاثیری در کاهش گاز مونوکسید کربن ندارد، همچنین استفاده از بخاری بدون دودکش تنها محدود به اماکن باز است و استفاده از آن در اتاق خواب و محیط‌های بسته ممنوع است.

او گفت: در صورت مشاهده هرگونه نشانه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، به سرعت موضوع را به مرکز اورژانس به شماره ۱۱۵ اطلاع دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید