نشانه های کم خونی را بهتر بشناسید


کم خونی زمانی ایجاد می شود که تعداد گلبول های قرمز خون در بدن کاهش پیدا کنند که در واقع یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن آهن می باشد و اگر بدن آن را دریافت نکند توانایی تولید گلبول قرمز خون را ندارد، در ادامه مطلب شما عزیزان را با نشانه های کم خونی آشنا خواهیم کرد.  علائم و نشانه های کم خونی کم خونی انواع مختلفی دارد که شایع ترین آن در بین خانم...

کم خونی زمانی ایجاد می شود که تعداد گلبول های قرمز خون در بدن کاهش پیدا کنند که در واقع یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن آهن می باشد و اگر بدن آن را دریافت نکند توانایی تولید گلبول قرمز خون را ندارد، در ادامه مطلب شما عزیزان را با نشانه های کم خونی آشنا خواهیم کرد.

نشانه های کم خونی را بهتر بشناسید

علائم و نشانه های کم خونی

کم خونی انواع مختلفی دارد که شایع ترین آن در بین خانم ها و زنان باردار کم خونی ناشی از فقر آهن می باشد که در ادامه با علائم آن آشنا خواهید شد:

خستگی

یکی از اولین نشانه های کم خونی خستگی مفرط می باشد که در حقیقت خستگی ناشی از فشار نیست بنابراین اگر بیشترین زمان از روز را خسته هستید و این خستگی بر روی زندگیتان تاثیر گذار بوده است حتما به پزشک تان مراجعه نمایید.

نشانه های کم خونی را بهتر بشناسید
نشانه های کم خونی را بهتر بشناسید

نشانه های کم خونی را بهتر بشناسید

رنگ پریدگی

رنگ پریدگی در قسمت کف دست و چهره از دیگر نشانه های کم خونی می باشد بنابراین به غشای مخاطی چشم تان نگاه کنید این قسمت عروقی است بنابراین اگر رنگ پریده باشد علت آن این است گلبول قرمز به قسمت های دیگر بدن به اندازه کافی نمی رسد.

نشانه های کم خونی را بهتر بشناسید

بی حسی

از دیگر علائم کم خونی بی حسی می باشد که ممکن است احساس سوزش در دست ها و پا و یا احساس بی حالی داشته باشید و یا ممکن است احساس سردی کنید.

تنگی نفس

یکی دیگر از نشانه های کم خونی تنگی نفس می باشد زمانی که فرد درحال ورزش کردن می باشد و یا در زمان بالا رفتن از پله ها و بلند کردن چیزی نمی تواند نفس خود از احساس کند و به دلیل اینکه بدن اکسیژن کافی دریافت نکرده است با احساس سرگیجه و ضعف همراه است.

فراموشی

فراموشی نیز ممکن است علت دیگر کم خونی باشد بنابراین اگر در یاد آوری و تمرکز چیز ها مشکل دارید ممکن است دچار کم خونی هستید.

ریزش مو

اگر موهایتان را داخل برس مشاهده کنید یا موهایتان نازک تر شده است ممکن به علت کم خونی باشد، همچنین می تواند به علت کمبود ویتامین و یا کم کاری تیرئید نیز باشد بنابراین با پزشک خود مشورت نمایید.

نشانه های کم خونی را بهتر بشناسید

شکنندگی ناخن‌ها

از دیگر نشانه های کم خونی شکنندگی ناخن ها می باشد زیرا ناخن ها نیز به اکسیژن به منظور رشد و تنفس نیاز دارند ناخن های افرادی که به کم خونی مبتلا می شوند بر روی ناخن های آن ها شیار های طولی پیدا می شود که گاهی صاف و در مواد شدید تر فرو رفته می شوند که با نام ناخن های قاشقی شناخته می شوند.

نشانه های کم خونی را بهتر بشناسید

ضربان قلب نامنظم

تپش قلب و همچنین ضربان قلب نامنظم از دیگر علائم کم خونی می باشد زیرا بدن به منظور افزایش اکسیژن گردش خون را سریع تر می کند در نتیجه با تپش قلب همراه است.

نشانه های کم خونی را بهتر بشناسید

سر درد

از دیگر نشانه های کم خونی سردرد و میگرن در دوران قاعدگی می باشد بنابراین اگر دچار سر درد های شدید می شوید به پزشک مراجعه کنید.

سر گیجه

سرگیجه یکی از علائم کاهش قند خون می باشد اما در بیشتر موارد کمبود آهن نیز سبب بروز سرگیجه می شود بنابراین اگر همراه با سرگیجه چندین علائم دیگر را نیز داشته باشید علت آن ممکن است کم خونی باشد پس حتما به پزشک مراجعه کنید.

نشانه های کم خونی را بهتر بشناسید

روش های درمان کم خونی

در مطلب فوق با نشانه های کم خونی آشنا شدید در ادامه با روش های خانگی به منظور درمان این مشکل شایع آشنا می شوید که می توانید با کمک آن کم خونی را درمان کنید.

نشانه های کم خونی را بهتر بشناسید

سیب

سیب به دلیل اینکه سرشار از آهن می باشد برای درمان کم خونی گزینه بسیار مناسبی است بنابراین مصرف دو تا سه عدد سیب در روز می تواند آهن مورد نیاز بدن را برای یک روز تامین کند.

چغندرقند

یکی از سبزیجاتی که سرشار از آهن می باشد چغندر قند می باشد بنابراین می توانید یک عدد چغندر متوسط، سه عدد هویج و نصف سیب زمینی شیرین را داخل آب میوه گیری قرار دهید سپس این آب را یک بار در روز بنوشید همچنین می توانید را به عنوان سالاد بخورید.

نشانه های کم خونی را بهتر بشناسید

عسل

یک روش طبیعی به منظور درمان کم خونی استفاده از عسل می باشد به دلیل اینکه عسل به افزایش هموگلوبین خون کمک می کند و سرشار از آهن، منگنز و مس می باشد.

نشانه های کم خونی را بهتر بشناسید

انجیر

انجیر نیز سرشار از آهن می باشد مصرف روزانه سه تا چهار عدد انجیر می تواند آهن مورد نیاز بدن را در طول روز تامین کند بنابراین انجیر را می توانید بعد از یک شب خیس کردن در صبح مصرف کنید.

اسفناج

ازدیگر سبزیجاتی که به درمان کم خونی کمک می کند اسفناج می باشد بنابراین سوپ اسفناج را دو بار در روز مصرف کنید.

آلو و کشمش

آلو و کشمش نیز سرشار از آهن می باشند که باید به مدت یک شب خیس و صبح همراه با شیر مصرف کنید، استفاده از این روش نیز گزینه مناسبی برای درمان کم خونی است.

انار

از دیگر روش های درمان کم خونی انار می باشد بنابراین یک فنجان آب انار را با یک چهارم قاشق چای خوری پودر دارچین و دو قاشق چای خوری عسل با هم ترکیب کنید سپس ترکیب به دست آمده را روزانه همراه با صبحانه بنوشید همچنین می توانید هر روز صبح با معده خالی انار متوسطی را مصرف کنید.

خرما

استفاده از خرما گزینه مناسبی برای درمان کم خونی می باشد بنابراین دو عدد خرما را داخل یک فنجان شیر به مدت یک شب خیس کنید و صبح ناشتا مصرف کنید همچنین می توانید با معده خالی خرما های خشک را مصرف کنید و پس از آن یک فنجان شیر گرم بنوشید.

نشانه های کم خونی را بهتر بشناسید

موز

از دیگر روش های مبارزه با کم خونی استفاده از موز می باشد بنابراین مصرف هر روز یک عدد موز رسیده با دو قاشق غذا خوری عسل می تواند روش موثری باشد.

آملا (انگور فرنگی هندی)

روش دیگر به منظور درمان کم خونی آملا می باشد بنابراین ۶۰ میلی لیتر آب تازه آملا را با ۲۵ میلی لیتر عسل با هم مخلوط کنید سپس هر روز صبح مخلوط به دست آمده را مصرف کنید.

ضمن سپاس گزاری از همراهی شما عزیزان امیدواریم با نشانه های کم خونی و روش های درمان آن به خوبی آشنا شده باشید و اطلاعات مفیدی دراین باره کسب کرده باشید، اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه بیماری ها داشته باشید می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟