نگاهی به تغییرات آبخوان‌های ایران و استان سمنان در دو دهه اخیر


نگاهی به تغییرات آبخوان‌های ایران و استان سمنان در دو دهه اخیر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به افت منابع آبی در آبخوان‌های کشورمان گفت: آبخوان‌ها در ایران طی دو دهه اخیر به طور متوسط 10 متر و 70 سانتیمتر افت داشتند.

ایرج حیدریان در گفت‌وگو با ایسنا میزان متوسط افت آبخوان‌ها در استان سمنان را بیش از میانگین کشوری ارزیابی و اظهار کرد: آبخوان‌های استان سمنان در این دو دهه به‌طور متوسط ۱۳ متر و دو سانتیمتر افت داشتند.

وی ادامه داد: براساس ارزیابی‌هایی که از سال ۷۳ تاکنون انجام شده سطح آبخوان‌ها در کشور به طور متوسط هر ساله حدود نیم ‌متر پایین‌تر رفتند و این در حالی است که آبخوان‌های استان سمنان هر ساله به طور میانگین ۶۷ سانتیمتر افت داشتند که ۱۷ سانتیمتر بیشتر از میانگین‌های کشوری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان دلیل این افت بیشتر را در ارتباط با اضافه‌برداشت‌ها ارزیابی و با اشاره به وجود کسری مخازن در شهرستان‌های هشت‌گانه استان سمنان خاطرنشان کرد: به طور مثال میزان کسری مخازن در دامغان ۳۱.۴ است و میزان اضافه‌برداشت‌ها از این شهرستان هم همین اندازه است.

وی بر لزوم احیاء آبخوان‌ها به عنوان یک ضرورت تاکید و تصریح کرد: هیچ راهی پیش روی ما نیست جز اینکه میزان اضافه برداشت‌ها را کاهش دهیم تا آبخوان‌ها به مرور خود را احیاء کنند.

حیدریان با اشاره به سهم بالای بخش کشاورزی از آب‌های این استان گفت: باید بر اساس سند آب استان میزان مصرف آب کشاورزی در استان در یک بازه دو ساله ۳۱ درصد کاهش بیابد.

وی به تفاوت مصرف آب در بخش کشاورزی کشورمان به نسبت دیگر کشورها پرداخت و گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی ایران حدود ۹۲ درصد است این در حالی است که جدا از کشورهای توسعه یافته که رقم بسیار پایینی است در کشورهای جنوب شرق آسیا نیز سهم بخش کشاورزی ۸۰ درصد، سهم بخش شرب ۱۰ و بخش صنعت نیز ۱۰ درصد است. البته این میزان در کشورهای اروپایی کاملا متفاوت است چرا که سهم صنعت از منابع آبی در کشورهای توسعه‌یافته اروپایی ۶۰، سهم بخش کشاورزی ۳۰ و سهم بخش شرب نیز ۱۰ درصد است.

وی با بیان اینکه میزان بارش‌ها در این کشورها با کشورمان قابل مقایسه نیست ادامه داد: میزان متوسط بارندگی‌ها در دنیا ۷۰۰ میلی‌متر است و این در حالی است که این رقم در ایران حدود ۲۵۰ میلمتر و در استان سمنان نصف این رقم یعنی ۱۲۰ میلی‌متر است. ضمن آنکه میزان تبخیر در دنیا ۷۶۰ و در ایران ۲۱۰۰ و متاسفانه در استان سمنان میزان تبخیر ۲۲۰۰ است و این به آن معنی است که بخش محدودی از بارندگی‌ها برای ما می‌ماند و بخش اعظم آن تبخیر می‌شود.

وی با بیان اینکه باید واقعیت‌ها را بپذیریم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم اظهار کرد: استان سمنان فاقد رودخانه دائمی است و از طرفی جدا از بارندگی ناچیز، تبخیرها در استان بسیار بالا است از همین رو باید راندمان آب را تا حد ممکن ارتقاء ببخشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر