روش تکثیر و قلمه زدن شمعدانی + تصاویر


روش تکثیر و قلمه زدن شمعدانی + تصاویر

در این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه قلمه زدن و تکثیر شمعدانی را مرحله به مرحله آموزش دهیم.

به گزارش جی پلاس، همان طور که میدانید یکی از گیاهان پرطرفدار و قدیمی ما ایرانی ها شمعدانی است که خاطره خانه مادر بزرگ را زنده میکند بدون شک در هر خانه ایرانی یک گلدون شمعدانی وجود دارد ولی دیگر نیاز نیست برای زیاد کردن گلدون ها هزینه کنید، کافی است فقط اوایل پاییز و بعد از فصل گلدهی از شمعدانی های خود قلمه تهیه کنید و ان را تکثیر کنید البته گیاهان جدید را میتوانید به عنوان هدیه به عزیزانتان تقدیم کنید.

وسایل مورد نیاز برای تکثیر شمعدانی

یک گل شمعدانی پر چاقو تیز خاک مناسب (بهتر است از ترکیب پیت ماس و پرلیت یا کوکوپیت و پرلیت برای خاک استفاده کنید ولی در صورت نداشت چنین خاکی ترکیب ماسه و خاک باغچه و کمی کود حیوانی پوسیده میتواند جوابگو باشد) گلدان کوچک

نحوه قلمه زدن شمعدانی و تکثیر آن

قبل از اقدام به قلمه زدن شمعدانی باید توجه کنید که گیاه شما حتما تمام گلهای خود را ریخته باشد مگر اینکه دوست داشته باشید شمعدانی خود را هرس کنید و عمل شکل دهی را انجام بدید (اوایل تابستان تا اوایل زمستان بهترین فصل تکثیر است)، برای شروع کار ابتدا چاقو را با استفاده از الکل صنعتی و یا هر ماده ضدعفونی کننده ای تمیز کنید تا هر آلودگی روی آن وجود دارد از بین برود.

انتخاب قلمه مناسب

شما باید ساقه ای را انتخاب کنید که حداقل 8 سانتی متر طول داشته باشد ولی اندازه قلمه از 8 الی 12 سانتی متر میتواند متغیر باشد، ساقه ای را انتخاب کنید که جزو شاخه های جدید و سبز بوده تا درصد موفقیت شما را بالا ببرد شرایط کلی ساقه به این شکل باشد که سالم و سرحال و به دور از آفات و امراض باشند.

روش تکثیر و قلمه زدن شمعدانی + تصاویر

انتخاب ساقه مناسب برای قلمه زدن

حذف برگ های اضافی

همان طور که در تصویر زیر میبینید باید برگهای پایینی قلمه را از ساقه جدا کنید و فقط 3 الی 4 برگ روی قلمه شما بماند تا انرژی قلمه صرف رشد و نگهداری برگ نشود.

روش تکثیر و قلمه زدن شمعدانی + تصاویر

حذف برگهای اضافی قلمه شمعدانی

اگر قصد کاشت قلمه در بستر خاک را دارید بهتر است از هورمون ریشه زایی هم برای بالا بردن درصد ریشه دهی قلمه و موفقیت استفاده کنید البته این مورد اختیاری بوده و میتوانید بدون استفاده از هورمون ریشه زایی قلمه را به خاک یا آب منتقل کنید.

روش تکثیر و قلمه زدن شمعدانی + تصاویر

استفاده از هورمون ریشه زایی

ریشه دار کردن قلمه شمعدانی در خاک

قلمه های آماده شده را در ترکیبی از خاک که در بالا گفته شد قرار دهید، سعی کنید در یک گدان حدود 2 الی 3 قلمه در کناره های گلدان قرار دهید تا بعد از ریشه دهی گلدانی پر پشت داشته باشید، در برخی منابع گفته شده که روی قلمه ها را با استفاده از نایلون بپوشانید که به نظر من این کا باعث به وجود آمدن بیماری های قارچی میشود پس سعی کنید اگر از نایلون استفاده میکنید روزانه حدود 1 الی 2 ساعت نایلون را بردارید.

روش تکثیر و قلمه زدن شمعدانی + تصاویر

قلمه ریشه دار شده

توجه کنید که بعد از انتقال قلمه ها به خاک آنها را در محلی با نور زیاد ولی غیر مستقیم قرار دهید. خاک گلدان را تا 1 الی 2 هفته مرطوب نگهداری کنید البته این مرطوب بودن با باتلاقی کردن محیط بسیار متفاوت می باشد.

ریشه دار کردن قلمه شمعدانی در آب

بعد از برش قلمه و جدا کردن برگهای پایینی میتوانید قلمه ها را در آب قرار داده تا ریشه دار شوند ولی باید توجه داشته باشید که نباید قلمه ها با کف لیوان شیشه ای که قلمه را داخل آن قرار دادید تماس داشته باشد. پس از مشاهده ریشه هایی با طول 3 الی 4 سانتی متر میتوانید قلمه ها را به گلدانی با خاک کاملا سبک منتقل کنید و به مدت 1 هفته خاک گلدان را مرطوب نگهداری کنید تا قلمه ها کاملا بگیرند.

روش تکثیر و قلمه زدن شمعدانی + تصاویر

تکثیر شمعدانی به روش قلمه زدن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!