تحقق 42 میلیارد دلار مبادله تجاری در 6ماهه نخست امسال


تحقق 42 میلیارد دلار مبادله تجاری در 6ماهه نخست امسال

خبرگزاری آریا- 42 میلیارد دلار مبادلات تجاری ایران طی 6 ماهه نخست امسال نشان می دهد ما راه‌های زیادی برای تجارت داریم.

تحقق 42 میلیارد دلار مبادله تجاری در 6ماهه نخست امسال
خبرگزاری آریا- رئیس سازمان توسعه تجارت: 42 میلیارد دلار مبادلات تجاری ایران طی 6 ماهه نخست امسال نشان می دهد ما راه‌های زیادی برای تجارت داریم.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، حمید زادبوم امروز در حاشیه همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اوراسیا و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در 6 ماهه نخست امسال صادرات ایران 22.5 درصد از نظر وزنی افزایش داشته و 10 درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت:‌ اگر تا سه سال آینده با اتحادیه اوراسیا به توافق‌نامه تجارت آزاد نرسیم، این موافقت‌نامه لغو خواهد شد.
زادبوم در خصوص تداوم موافقت نامه اوراسیا خاطر نشان کرد: قرار است به مدت سه سال تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا را به سرانجام برسانیم و اگر تا سه سال آینده نتوانیم به توافق تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا یعنی کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس نرسیم، موافقت‌نامه‌ای که با این اتحادیه داریم، لغو خواهد شد.
وی ادامه داد: کشور ما با این کشورها روابط خوبی دارد و این ارتباط در غالب توسعه روابط تجاری می‌تواند اقتصاد ما را بهتر کند.
زادبوم خاطر نشان کرد: اگر به توافق تجارت آزاد با این کشور هم برسیم، مفهوم آن این نیست که بلافاصله باید آن را اجرا کنیم، بلکه می‌توانیم در یک محدوده چند ساله و گام به گام آن را اجرایی کنیم، ضمن اینکه مفهوم تجارت آزاد صفر کردن همه تعرفه‌ها نخواهد شد و ما می‌توانیم روی 15 درصد کالاها تعرفه اعمال کنیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: تجارت ما با اتحادیه اوراسیا می‌تواند 15 میلیارد دلار ارزش تجارت ایران را افزایش دهد. ضمن اینکه اگر کشورهایی در آینده با اتحادیه اوراسیا توافق‌نامه‌هایی داشته باشند، انجام تجارت ایران با این کشورها هم وجود دارد.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم‌ها نحوه مبادلات مالی ما با این کشورها چگونه خواهد بود، گفت: ‌انجام مبادلات ما از طریق تسهیل صادرات از نظر تعرفه‌ها است و خیلی ارتباطی به مبادلات مالی ندارد، اما بانک مرکزی هم در این زمینه برای ما کمک خواهد کرد.

تجارت آزاد با اورآسیا به اقتصاد کشور آسیب نمی‌زند
رئیس سازمان توسعه تجارت: تجارت آزاد به معنای صفر شدن همه تعرفه‌ها نیست و اجازه نمی‌دهیم اقتصاد کشور متضرر شود.
حمید زادبوم در حاشیه همایش فرصت‌های تجارت محصولات کشاورزی و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تجارت ایران با کشور‌های اورآسیا موجب وسیع‌تر شدن بازار ایران می‌شود و می‌توانیم هم جذب سرمایه خارجی کنیم و هم در کشور‌های اورآسیا سرمایه گذاری کنیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: از پنجم آبان تجارت ترجیحی ایران با پنج کشور اورآسیا آغاز شده و از یکسال دیگر مذاکره برای تجارت آزاد آغاز می‌شود که این تجارت آزاد به معنای صفر شدن همه تعرفه‌ها نیست و اجازه نمی‌دهیم اقتصاد کشور متضرر شود.
وی افزود: حجم تجارت ایران باید افزایش یابد و تجارت آزاد با کشور‌های اورآسیا به معنای صفر شدن همه تعرفه‌ها نیست و قطعاً برای برخی کالا‌های اساسی تعرفه حفظ می‌شود و آسیب به تولید داخلی وارد نشود.
رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: کالا‌هایی که مشمول تعرفه می‌مانند باید در تعامل با تولید کنندگان داخلی و تجار مشخص شود و ما از آن‌ها می‌خواهیم که در این راه ما را یاری کنند.
آقای زادبوم گفت: رسیدن به تجارت آزاد با کشور‌های اورآسیا زمان سه ساله نیاز دارد و در صورت انعقاد تفاهم می‌توانیم به تشخیص خودمان چند سال فرصت برای صفر کردن کالا‌هایی که مشمول تعرفه نمی‌شوند مشخص کنیم.
وی ادامه داد: 98 درصد تجارت دنیا بر اساس تجارت آزاد است و تفاهم نامه اورآسیا فرصتی بسیار گران قیمت برای توسعه صادرات کشور و سهولت در واردات برخی اقلام وارداتی است.
رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: این اولین باری است که ایران با یک اتحادیه اقتصادی وارد مذاکره شده و وارد روابط تجاری گشته است.
آقای زادبوم گفت: در مجموع در 862 ردیف کالا تجارت با تعرفه ترجیحی صورت می‌گیرد که 502 ردیف تخفیفاتی است اورآسیا به ایران می‌دهد و 360 ردیف نیز تخفیفاتی است که ایران برای کشور‌های آسیا قائل شده است.

حتی یک کیلوگرم ذرت آلوده وارد کشور نشده است
قائم مقام معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ذرت های آلوده از گمرک ترخیص نشده و حتی یک کیلوگرم از این ذرت ها وارد کشور نشده و مورد استفاده قرار نگرفته است.
مهدی کاظم‌نژاد صبح امروز در همایش "آشنایی با فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا"، در جمع خبرنگاران درباره میزان خرید گندم در سال جاری گفت: امسال حدود هشت میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد اما این به معنای تمام تولید ما نیست و میزان تولید قطعاً بالاتر از این عدد است، ضمن اینکه میزان تولید گندم در سال جاری بیش از 10 میلیون تن پیش‌بینی می‌شود.
کاظم‌نژاد تصریح کرد: حتی یک کیلوگرم ذرت آلوده وارد کشور نشده است؛ این ذرت‌ها چند سال پیش خریداری شده‌ اما چون استانداردهای لازم را نداشت، اجازه ترخیص به آنها داده نشده است.
وی درباره اینکه آیا پول این ذرت‌ها پرداخت شده است؟ گفت: این ذرت‌ها متعلق به بخش خصوصی است و ربطی به دولت ندارد و اطلاع ندارم که پول آن را پرداخت کرده‌اند یا خیر.
قائم مقام معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشاورزان بخشی از گندم تولیدی را در انبارهای خود نگه داشته‌اند، افزود: بخشی از گندم‌ نیز به شکل مستقیم ازجانب بخش خصوصی خریداری شده است. یکی از دلایلی که تولیدکنندگان گندم را در انبارهای خود نگه داشته‌اند، احتمالاً بحث افزایش قیمت در سال زراعی جدید و فروش گندمشان به این نرخ بوده است.
وی ادامه داد: واردات گندم توسط دولت نیز برای تأمین امنیت غذایی کشور اقدام درستی بوده است. تاکنون گندمی وارد کشور نشده و میزان کمی که در آمار گمرک اعلام شده، به عنوان ورود موقت بوده است.
کاظم نژاد با اشاره به توافقنامه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: در این توافقنامه با کشورهای روسیه و قزاقستان در زمینه ورود موقت، ترانزیت و سوآپ گندم، به توافق رسیدیم و این به معنی تهدید برای تولید کشور نیست؛ بلکه ما باید آن را به عنوان یک فرصت تلقی کنیم که برای کشور ما اشتغالزایی و ارزش افزوده به دنبال دارد.
قائم مقام معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی امضای موافقتنامه با اوراسیا را یک ظرفیت برای کشور خواند و گفت: پیش‌بینی ما حداقل برای سه سال آینده ظرفیت دو میلیارد دلار صادرات در حوزه کشاورزی به اوراسیا است ضمن اینکه همین الان نیز ظرفیت صادرات ما در این بخش 350 تا 400 میلیون دلار است.
وی در رابطه با افزایش 116 درصدی واردات برنج، اظهار کرد: این مسئله صحت ندارد و میزان واردات دقیقاً همچون سال گذشته است، ضمن اینکه در مقطعی نیز ممنوعیت واردات اعمال شده است. بخشی از واردات برنج نیز به عنوان ذخایر راهبردی است و بخشی دیگر، توسط تجار بخش خصوصی برای تأمین کسری کشور وارد می‌شود، بنابر این افزایش چشمگیر واردات به کشور صحت ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن