نرخ شیوع دیابت در آذربایجان غربی 10.13 درصد است


نرخ شیوع دیابت در آذربایجان غربی 10.13 درصد است

مدیرعامل انجمن دیابت آذربایجان غربی گفت: مسئولین مشکل کمبود انسولین نوورپید را حل کنند.

معصوم اناری در گفت و گو با ایسنا افزود: در هفته های اخیر در خصوص تامین انسولین نوورپید یا همان انسولین سریع الاثر با کمبود مواجهه شدیم و مقدار قابل توجهی از گمرک ترخیص نشده اند مسئولین تدابیری بیندیشند برای ترخیص و رفع این مشکل کمبود چرا که بیماران دیابتی نوع 2، وابسته به این نوع انسولین هستند.

اناری با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری پنهان، مرموز و ناشناس بوده که 50 درصد افراد مبتلا از بیماری خود آگاه نیستند، تصریح کرد: دیابت به 3 نوع بارداری و دیابت نوع یک و دو تقسیم می شود به طوری که 80 درصد از مبتلایان به دیابت نوع دو هستند.

وی علت بیماری دیابت را وراثت و محیط که همان تغییر سبک زندگی است اعلام و خاطر نشان کرد: پرخوری، تاری دید خستگی مفرط، خواب آلودگی و کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد از علایم این بیماری است.

مدیرعامل انجمن دیابت آذربایجان غربی تعداد مبتلایان به دیابت در استان را حدود 205 هزار نفر و در ارومیه حدود 68 هزار نفر اعلام کرد و گفت: نرخ شیوع در جمعیت شهری بالای 25 سال استان 12 درصد، در جمعیت روستایی 5درصد، همچنین در آقایان 11.5 و خانم ها 13.5 درصد است.

اناری متوسط نرخ شیوع دیابت در کل کشور را 10.17 درصد بیان کرد و گفت: متوسط شیوع دیابت در استان 10.13درصد است که به دلیل فعالیت های انجمن ،آگاهی مردم و تغییر سبک زندگی وضعیت شیوع دیابت در استان در سال های اخیر نسبت به استان های در وضعیت خوبی است.

مدیرعامل انجمن دیابت آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه در هر 10 ثانیه 2 نفر مبتلا به دیابت می شود و یکی از4 علت نابینایی در دنیا و هفتمین عامل مرگ در ایران است، یادآور شد: حدودا 70 درصد قطع عضوی های استان مربوط به دیابتی هایی است که کنترل نمی شوند.

اناری ادامه داد: خوشبختانه از 4 هزار نفر بیمار دیابتی که عضو انجمن هستند تاکنون با آموزش های مداوم هیچ گونه قطعی عضو نداشتیم.

وی دیابت را پرهزینه ترین بیماری غدد دانست و ادامه داد: با وجود تاثیر گذاری تحریم ها در بخش دارویی خوشبختانه 70 درصد از داروهای این بیماران تولید داخل هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط