روی خوش بی‌احتیاطی به عطش آتش


روی خوش بی‌احتیاطی به عطش آتش

سنندج - ایرنا - صدای وحشتناکی به گوش می‌رسد، خانه تخریب و ساکنان مصدوم شده یا جان خود را از دست می‌دهند، این داستان انفجار و آتش‌سوزی ناشی از بی‌احتیاطی و نشت گاز خانگی است موضوعی که اخیرا روی مرگ خاموش را کم کرده است.

آغاز فصل پاییز و سرما که می‌رسد، استفاده از وسایل گازسوز نیز رونق می‌گیرد اما هر از چند گاهی بر اثر بی‌احتیاطی و عدم استفاده صحیح مشترکان از این وسایل، حادثه‌ای ناگوار مانند مرگ حاصل از استشمام گاز یا انفجار و آتش سوزی روی می‌دهد که شیرینی بهره‌مندی از نعمت گاز طبیعی را بر ساکنان تلخ می‌کند.

هر گاه صحبت از اتفاقات حوزه گاز خانگی می‌شود، اغلب ذهنشان به سمت خفگی ناشی از گاز منواکسیدکربن و به قول معروف مرگ حاموش می‌رود و توصیه‌های ایمنی به مشترکان نیز بیشتر در این رابطه است اما در یکی دو سال اخیر در کردستان روند حوادث مربوط به گاز طبیعی در منازل، تغییر معناداری یافته و جای خود را بیشتر به انفجار و آتش سوزی بر اثر نشتی داده است.

براساس اعلام شرکت گاز کردستان، بیشترین آمار حوادث، مصدومیت و فوت ناشی از گاز طبیعی در استان مربوط به انفجار و آتش‌سوزی است که نشان از عدم توجه شهروندان نسبت به رعایت نکات ایمنی در استفاده از این وسایل دارد.

روی خوش بی‌احتیاطی به عطش آتش

وقوع ۳۱ حادثه مربوط به گاز در کردستان

مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان آمار حوادث مربوط به گاز امسال را در استان ۳۱ مورد اعلام کرد و یادآور شد: بر اثر این حوادث، ۶ نفر در نقاط مختلف استان جان خود را از دست دادند.

هوشنگ اولی‌زاده با اشاره به اینکه از این تعداد، یک مورد گاز گرفتگی در سنندج بود که ۲ نفر بر اثر آن فوت کردند، افزود: ۳۰ مورد دیگر انفجار و آتش سوزی بدلیل نشت گاز بود که چهار نفر کشته بر جا گذاشت.

وی به فوت مادر و فرزند اهل روستای نوره بر اثر انفجار گاز در چند روز پیش اشاره کرد و گفت: امسال یک زن در قروه و یک زن نیز در دهگلان بر اثر بی‌احتیاطی و انفجار و آتش سوزی ناشی از نشت گاز شهری جان باختند.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان آمار بالای انفجار و آتش سوزی ناشی از نشت گاز را نگران کننده دانست و اضافه کرد: برخی مشترکان به نکات ایمنی هنگام استفاده از وسایل گازسوز بی‌توجه بوده و به همین خاطر دچار صدمات جانی و مالی می‌شوند.

تجربه و آمار نشان می‌دهد که اغلب حوادث ناشی از گاز طبیعی در اثر عدم آشنایی مصرف‌کنندگان به اصول ایمنی است که در صورت آگاهی و رعایت کامل این اصول به طور قطع هیچ گونه خطری از لحاظ مالی و جانی مشترکان را تهدید نخواهد کرد.

روی خوش بی‌احتیاطی به عطش آتش

نکات ایمنی برای جلوگیری از انفجار گاز

مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان به نکات ضروری برای جلوگیری از انفجار و آتش سوزی ناشی از نشت گاز اشاره کرد و گفت: استفاده از هر نوع سه راهی در آشپزخانه برای استفاده از وسایل گازسوز ممنوع است و هر وسیله گازسوز باید یک شیر مصرف و قطع کن جداگانه داشته باشد، در غیر این صورت خطر انفجار و آتش سوزی بسیار بالا است.

اولی‌زاده استفاده از بست استاندارد را برای محکم کردن شلنگ وسایل گازسوز ضروری دانست و یادآور شد: شلنگ این وسایل نیز باید مخصوص گاز طبیعی و از نوع پلاستیک فشرده باشد.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان با اشاره به اینکه طول شلنگ حداکثر ۱۲۰ سانتیمتر باشد، تاکید کرد: از قرار دادن مواد قابل اشتعال کنار وسایل گازسوز باید خودداری کرد.

اولی‌زاده بر لزوم استفاده از وسایل گازسوز استاندارد تاکید کرد و اظهار داشت: مشترکان از تبدیل وسایل نفت‌سوز به گازسوز اجتناب کنند چرا که غیراستاندارد و خطر آفرین است.

وی با بیان اینکه از سماور گازی فاقد ترموکوپل نباید استفاده کرد، اضافه کرد: در صورتی که از شیر یک وسیله گازسوز استفاده نمی‌شود، با نصب درپوش، ایمنی منزل تامین شود.

توصیه شده در موقع برگشت از مسافرت هنگامی که قصد دارید شیر اصلی گاز (بعد از کنتور) را باز کنید، ابتدا لازم است اطمینان حاصل کنید که شیرهای مصرف وسایل گازسوز بسته است، در غیر این صورت حتی اگر شیر مصرف یک وسیله باز باشد امکان بروز خطر وجود دارد.

موارد لازم برای فرار از گاز گرفتگی

مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان استفاده از تهویه مناسب را در منزل ضروری دانست و اظهار داشت: استفاده از دودکش فنری ممنوع و برای بخاری و آبگرمکن گازی باید لوله فلزی به کار برده شود.

اولی‌زاده بر ضرورت عبور دودکش وسایل گازسوز به ویژه بخاری از داخل دیوار تا پشت بام تاکید کرد و گفت: دودکش باید از کف پشت بام یک متر فاصله داشته و کلاهک آن اچ (H) مانند باشد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از وسایل خوراک پزی برای گرمایشی ممنوع و خطرناک است، یادآور شد: شلنگ‌های وسایل گازسوز را باید هر چند یکبار مورد بازدید قرار داد تا اطمینان حاصل شود که سوراخ نشده، ترک برنداشته و از محل بست بریده نشده باشد.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان افزود: از نصب آبگرمکن دیواری در منازلی که زیربنای آنها کمتر از ۵۰ مترمربع است، خودداری و به جای آن آبگرمکن زمینی استفاده شود.

اولی‌زاده اظهار داشت: نصب آبگرمکن گازی در حمام یا اتاقی که بطور عادی در آن هوا جریان ندارد، باعث کمبود اکسیژن شده و ایجاد خفگی می‌شود ضمن این که نصب هرگونه وسیله گازسوز در حمام مغایر اصول ایمنی است.

اقدام رسانه‌ها برای آگاه‌سازی شهروندان از نحوه استفاده صحیح از وسایل گازسوز گرچه ضروری است اما اطلاع رسانی در این زمینه باید از مدارس به ویژه مهدکودک و پیش دبستانی انجام شود تا شاهد وقوع حوادث ناگوار نباشیم.

شرکت گاز کردستان به ۵۲۳ هزارمشترک در بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و اداری خدمات می‌دهد و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۸۹ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا